handdator

Visa fullständig version : Laddning av en skivstång


Erikzor
2012-12-09, 20:54
Tjena Allihop!

Jag tänkte höra om någon kunnig vet om det är någon skillnad mellan en skivstång som är laddad med en 15kg's vikt skiva på varje sida samt en 10kg's vikt skiva på varje sida ||--------|| 20kg (stången) + 15kg + 15kg + 10kg + 10kg = 70kg och en stång som har följande vikter:

Första vikten 5kg, andra vikten 2.5kg på båda sidor vilket ger 20kg (stången) + 5kg + 5kg + 2.5kg + 2.5kg = 35kg PLUS två 15kg och två 2.5kg vilket ger:
35kg + 15kg + 15kg + 2.5kg + 2.5kg = 70kg |.|.--------.|.|

För att göra det hela kortare, stång nummer 1 är "rätt" laddad med vikterna medans stång nummer 2 är annorlunda laddad men är bra laddad för ett drop set på 35kg på en gång efter du pumpat ut 70kg då du lätt bara kan dra av dom yttersta 15kg och 2.5kg vikterna.

Min fråga är om laddningen av stången 1 och 2 är någon skillnad i vikten eller blir vikten detsamma?

Det jag antar är att det ända negativa är att det ser lite dumt ut?

Morty
2012-12-09, 20:55
Klart att vikten blir densamma.

jokem
2012-12-09, 20:55
Du säger ju själv att vikten är densamma, du svarade på din egen fråga. Skillnaden är att du lastar bredare och får (eventuellt) mer böjning av stången, men det lär inte hända först man lastar rätt mycket tyngre än 70!

Erikzor
2012-12-09, 21:06
Du säger ju själv att vikten är densamma, du svarade på din egen fråga. Skillnaden är att du lastar bredare och får (eventuellt) mer böjning av stången, men det lär inte hända först man lastar rätt mycket tyngre än 70!

Så bra då, nej men jag tänkte om det blev någon fysisk lag haha som gjorde att det blev tyngre eller lättare, som tillexempel när du lyfter en plast stol med ena armen underifrån så är den jätte lätt men lyfter du den i ena benet liggandes blir den genast mkt tyngre fast när jag tänker efter så lyfter du ju inte annorlunda i det här fallet.

Rikard Jansson
2012-12-09, 21:10
Om du lastar "tvärtom" så kan det kanske öka whiplash-effekten till slut, men inte så märkbart förrän 150-250 kg isåfall.

Erikzor
2012-12-09, 21:44
Om du lastar "tvärtom" så kan det kanske öka whiplash-effekten till slut, men inte så märkbart förrän 150-250 kg isåfall.

Whiplash-effekten? Förklaring skulle vara intressant^^

Erikzor
2012-12-09, 21:46
Dock så lastar jag ju inte tvärtom utan Liten vikt, större vikt, liten vikt, större vikt

Röda Björnen
2012-12-09, 22:09
Märks inte på så liten vikt men på större vikten kan det vara avgörande för hur du klarar av.

Största vikterna längst in och sen bygga sig utåt därifrån.

MVH

z_bumbi
2012-12-10, 07:38
Whiplash-effekten? Förklaring skulle vara intressant^^

Är det mycket vikt så gungar en skivstång upp och ner vid rörelse och har någon lastat mest vikt långt ut på stången istället för nära centrum så gungar det mer.

PrimalAeon
2012-12-10, 07:56
Enda jag kan tänka mig är att tyngdpunkterna flyttas längre ut. Kommer man märka det? Bra fråga.

jokem
2012-12-10, 08:09
Enda jag kan tänka mig är att tyngdpunkterna flyttas längre ut. Kommer man märka det? Bra fråga.

Tyngdpunkterna för centrum av lasterna ja, stången med lastade vikter har fortfarande bara en tyngdpunkt. Flyttas tyngdpunkterna av vikterna längre ut så blir utböjningen större också!

LoveMachine
2012-12-10, 08:38
Om man vill fysik-runka lite så blir tröghetsmoment större om man har respektive vikts tyngdpunk längre ut. Det gör att det blir svårare att rotera stången. Det är i och för sig irrelevant för de flesta övningarna vid de vikter du nämner. Det är väl främst om man kör bålrotationer det skulle kunna spela in.

PrimalAeon
2012-12-10, 09:20
Tyngdpunkterna för centrum av lasterna ja, stången med lastade vikter har fortfarande bara en tyngdpunkt. Flyttas tyngdpunkterna av vikterna längre ut så blir utböjningen större också!

Givetvis det jag menade. Inget morgonkaffe!