handdator

Visa fullständig version : Kalium istället för natrium?


RykteT
2012-12-09, 20:40
Jag läste i en bok om diabetes att natrium absorberar vatten (det visste jag redan) men att det stannar i blodet vilket ger en större blodvolym och det är därför blodtrycket ökar (större mängd för hjärtat att bearbeta).

Nu undrar jag om man skulle kunna byta ut NaCl du har på maten mot exempelvis något kaliumbaserat salt så att cellerna kan ta upp vattnet istället?
Om det här skulle gå, skulle man då få större muskelvolym på samma gång?

Tack på förhand!

jokem
2012-12-09, 20:45
Gillar du saltsmaken extremt mycket och vill överdosera, typ sitta och dricka salt 50/50 blandat med vatten? Finns ju nånting som kallas för saltbrist också!

samsam
2012-12-09, 20:55
http://nutritiondata.self.com/foods-000122000000000000000-w.html
Många kryddor är höga i kalium, du kan ju ersätta saltet med det.
Ontopic så är kryddor jävligt opti dessutom.

Morty
2012-12-09, 20:56
Jag läste i en bok om diabetes att natrium absorberar vatten (det visste jag redan) men att det stannar i blodet vilket ger en större blodvolym och det är därför blodtrycket ökar (större mängd för hjärtat att bearbeta).

Nu undrar jag om man skulle kunna byta ut NaCl du har på maten mot exempelvis något kaliumbaserat salt så att cellerna kan ta upp vattnet istället?
Om det här skulle gå, skulle man då få större muskelvolym på samma gång?

Tack på förhand!

Jozo mineralsalt och Seltin är ju såna här grejer.

RykteT
2012-12-09, 20:59
Gillar du saltsmaken extremt mycket och vill överdosera, typ sitta och dricka salt 50/50 blandat med vatten? Finns ju nånting som kallas för saltbrist också!

Min poäng är att jag redan får i mig mycket natrium via kött och bröd och då inte vill tillsätta för mycket.

Jozo mineralsalt och Seltin är ju såna här grejer.

Tack för tipsen! :) Skall undersökas

Ingen som har ett svar på ifall man får större muskelvolym om cellerna nu tar upp kalium som bundit vatten? (Inte att jag ska överdosera kalium.. Kunde bara vara kul att veta! :))

Tolkia
2012-12-09, 21:20
Förrän du börjar se mer muskulös ut av att överdosera kalium kommer du att få hjärtbesvär, muskelsvaghet och förvirring. Det är inte så att natrium är det "onda" mineralet och kalium det "goda"; bägger är goda i lagom mängd och onda i överdos.

Om du inte är saltkänslig, eller äter astronomiska mängder salt (i så fall tycker jag att du skall se över din konsumtion för att bryta fixeringen mer än för hälsoeffekterna) behöver du inte bekymra dig särskilt mycket om det här. Detta är inte den första tråden där någon har läst rekommendationer för hjärtsjuka och tror att de gäller även dem, frisk ungdom.

RykteT
2012-12-09, 21:41
Jag tror inte att det gällde mig jag ville bara veta om det stämde för enligt SLVs rekommendationer ska man inta runt 7 g salt per dag som man och jag får i mig rätt mycket mer än det! ;)

Tro inte jag är nojig, ville bara fråga för att veta (skriver nämligen ett projektarbete om Diabetes och kunde vara kul att kunna applicera det där)! :)

Tolkia
2012-12-09, 22:07
Hur vill du applicera vad, egentligen? När diabetiker får problem med natrium/kaliumbalansen brukar det ha att göra med att deras socker inte är optimalt reglerat. Natriums effekt på vattenansamling blir ett problem främst om man har väldigt saltkänsliga njurar, har dåliga njurar, redan innan har förhöjt blodtryck. (Det finns naturligtvis ingen anledning att toköverdosera natrium, även om man är frisk. Överdosering är aldrig något att eftersträva.) Diabetiker har större risk än andra att med tiden få just högt blodtryck (kärlsjukdom i allmänhet) och dåliga njurar.

Att byta till ett mineralsalt är inget problem, men man skall, som sagt, inte börja äta vagnslaster kalium och tro att det får en att se större ut. Cellerna vill ha en viss volym, över eller under den fungerar de sämre.