handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång - styrketräning / cardio


HerrC
2012-12-09, 18:41
Hejsan!

Var reggade på detta forum för länge länge sedan då man ville bli stor och stark, vilket man nästan blev. Nu flera år senare inser man att kontorjobbet och lathet har gjort en till en soffpotatis med en sexig kulmage. Givet skall detta tas tag i men när jag läser om viktnedgång här så blir jag konfunderad.

Det jag minns är att för att gå ner vikt så är regel nr. 1 att sköta kosten - bränn mer än man trycker i sig. Inga krusiduler med det.

Men för att gå ner i vikt så var det cardio som gällde - detta är a och o, få kroppen att svettas, arbeta och arbeta på konditionen så kommer viktnedgången på 0-tid. Men nu när jag läser t.ex. deff-guiden så är det styrketräning som gäller (?)

Gör det någon skillnad om man väljer cardio framför styrketräning (om målet bara är viktnedgång då det knappast lär finnas några större muskler på denna kropp...). Finns det något skäl till att välja stryketräning framför cardio eller kommer det helt enkelt ner till att det är en smaksak, sålänge men ser till att förbränna mer än trycker i sig?

Tacksam för svar som kan reda ut detta.

King Grub
2012-12-09, 18:44
Finns det något skäl till att välja stryketräning framför cardio

Ja, man förlorar fett i stället för muskler. Och även om du är otränad har du muskler. Om något är det ännu sämre att förlora muskelmassa, om du inte har så mycket av den saken att börja med.

HerrC
2012-12-09, 19:13
Ja, man förlorar fett i stället för muskler. Och även om du är otränad har du muskler. Om något är det ännu sämre att förlora muskelmassa, om du inte har så mycket av den saken att börja med.

Tack för ditt svar.

Då byter jag helt enkelt från att köra stenhårt cardio till att lfta vikter, vilket jag ser fram emot.

Dock vill jag gärna fortsätta med rodden, det borde väl inte vara några problem med att köra rodd före elelr efter ett pass då jag inte siktar på någon superelitkropp, utan gör det för de känns bra.

Eller?

RykteT
2012-12-09, 19:15
Tack för ditt svar.

Då byter jag helt enkelt från att köra stenhårt cardio till att lfta vikter, vilket jag ser fram emot.

Dock vill jag gärna fortsätta med rodden, det borde väl inte vara några problem med att köra rodd före elelr efter ett pass då jag inte siktar på någon superelitkropp, utan gör det för de känns bra.

Eller?

Nej. Det enda som kan inverka är väll att du får lite sämre muskeluppbyggnad om inte jag har helt fel? Men känns det rätt: Gör det!

King Grub
2012-12-09, 19:16
Du kan köra både styrketräning och konditonsträning i ditt upplägg om du vill. Huvudsaken är att du inte utesluter styrketräning.

HerrC
2012-12-09, 20:37
Tack för era svar, förutsätter att Ni har bra mycket mer koll än vad jag har på detta så jag följer era råd. King var husgud den tiden jag var aktiv här tidigare och det lär inte ha förändrats.

mozZe
2012-12-28, 23:18
Jag lånar denna tråden lite :)

Cardio före eller efter vikterna?

Jag har läst mig till att ska man köra cardio (bränna fett) utan att tappa muskler så handlar det om gåband/cykel/X-trainer i ca 65%.... stämmer eller ej?

220 -(minus) ens ålder och 65% på det i hjärtrytm?
t ex. gåband o ca 8% lutning o långsamt takt (påfrestar mer musklerna än att bara löpa planmark och öka konditionen)

Rätta mig jättegärna!