handdator

Visa fullständig version : Påverkan av ojämnt golv vid knäböj?


cazar
2012-12-09, 16:21
Hej,

Jag undrar hur farligt det är med ojämnt golv vid knäböj. Det är inte jätteojämt men när man har mycket vikt på axlarna upplever jag det som väldigt påtagligt. Det påverkar balansen och det blir svårt att skjuta ifrån ordentligt i bottenläget. Det kan ibland också smärta till i längdryggen. Hur farligt är detta egentligen?

Gymmet jag tränar på är väldigt stort med "extra allt" men har tyvärr bara ett endaste ordentligt squat rack och jag har informerat personalen om detta men inget tycks hända.

Jag böjer nu vid en ställning utan skydd men är rädd för fail vilket hindrar min träning. Vilket alternativ är bäst tror ni om jag vill skademinimera?

midwinterholes
2012-12-09, 16:26
Hej,

Jag undrar hur farligt det är med ojämnt golv vid knäböj. Det är inte jätteojämt men när man har mycket vikt på axlarna upplever jag det som väldigt påtagligt. Det påverkar balansen och det blir svårt att skjuta ifrån ordentligt i bottenläget. Det kan ibland också smärta till i längdryggen. Hur farligt är detta egentligen?

Gymmet jag tränar på är väldigt stort med "extra allt" men har tyvärr bara ett endaste ordentligt squat rack och jag har informerat personalen om detta men inget tycks hända.

Jag böjer nu vid en ställning utan skydd men är rädd för fail vilket hindrar min träning. Vilket alternativ är bäst tror ni om jag vill skademinimera?
Kör på där golvet är helt stabilt och istället för att göra den där sista repen där du möjligtvis skulle faila, så kör du ett extra set efter dina vanliga.

Jag hade aldrig nånsin ställt mig på ett ostabilt golv igen för jag har vart med om samma sak.

cazar
2012-12-09, 16:57
Suck... Får man lov att fråga vad som hände med dig?

Det tråkiga är att det finns utrymme för att flytta racket lite så det hamnar på jämnt golv, borde gå att övertala personalen om överhängande skaderisk finns? De borde ju dock iochförsig veta det med tanke på att de är "personal trainers" hela bunten.


Kom på att det finns ett tredje alternativ också..De har två andra racks med skydd som man inte kan ändra på (*facepalm*) vilket innebär att man inte kan göra atg-böjar. Börja böja grundare kanske?