handdator

Visa fullständig version : Nu är pepparkakor rasistiska i Sverige


ChuckTesta
2012-12-09, 15:46
http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

Ja. 88:an, kinapuffar och pepparkakor är rasistiska idag i Sverige. Vi kanske ska förbjuda lakrits, choklad och allt annat inte-vitt-godis också, vad tycker ni om detta? Hur långt ska denna rasisthets gå?

zeusden1
2012-12-09, 15:48
Sen när blev det förbjudet?

ChuckTesta
2012-12-09, 15:49
Sen när blev det förbjudet?

Pepparkakor är inte förbjudna, men vi kanske ska förbjuda lakrits, choklad osv för att inte vara rasistiska...

filmjölk
2012-12-09, 15:51
Vänd på steken. Det är ju uppenbart rasistiskt att förbjuda pepparkakor i det vita Lucia-tåget och att plocka bort pepparkakorna ifrån kakfatet.

Ett Lucia-tåg skall väl representera hela Sverige och inte bara vita människor? Att inte tillåta pepparkakor eller pepparkakssången är ju detsamma som att säga att pepparkakor inte hör hemma i ett Luciatåg och i förlängningen att bruna människor inte hör hemma i Sverige.

Det här är inte ett fall av politisk korrekthet om ni vill få det till det, utan uppenbart extremt icke-pk, grovt rasistiskt. Snart förbjuds allt som inte är vitt, sen förbjuds icke-vita människor.

Robbmeister
2012-12-09, 15:53
Många på facebook verkar skylla det hela på invandrarna. Det är inte dom som klagat precis utan det är lärarna/rektorn som bestämt att det ska vara så.

Och dom flesta sådana här idéer kommer inte heller från invandrare utan från svenskar som är överdrivet rädda att kränka någon. Hur man än gör kommer möjligheten finnas att någon känner sig stött. ''Åh svart läder på skor. Det kan tolkas som att vi vita ser ner och trampar på svarta''.

Eddie Vedder
2012-12-09, 15:53
http://www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Missförstånd om pepparkaksgubbe

Berättelsen om 10-årige Mio Simic som inte fick vara pepparkaksgubbe har spridit sig som en löpeld på sociala medier.

Men skolan säger att det rör sig om ett missförstånd. Och att Mio Simic visst ska få vara pepparkaksgubbe.

– Visst får han vara pepparkaksgubbe, självklart, säger Margaretha Zetterlund, verksamhetschef på barn- och utbildningskontoret i Laxå kommun.

ChuckTesta
2012-12-09, 15:59
http://www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

http://na.se/nyheter/laxa/1.1909915-skolan-backar-mio-far-vara-pepparkaksgubbe

Men Mios mamma säger att läraren har sagt till henne att anledningen till att barnen inte skulle få vara pepparkaksgubbar var att det inte skulle stöta någon.
– Jag har fått en beskrivning av läraren i fråga, och det känner jag inte igen.

Mamman läste också upp ett sms där hon hade fått samma besked.
– Jag har inte sett det sms:et. Jag har pratat med läraren och hon säger att de elever som vill vara pepparkaksgubbar får vara det. Sångerna har barnen valt ut.

zeusden1
2012-12-09, 15:59
http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

Ja. 88:an, kinapuffar och pepparkakor är rasistiska idag i Sverige. Vi kanske ska förbjuda lakrits, choklad och allt annat inte-vitt-godis också, vad tycker ni om detta? Hur långt ska denna rasisthets gå?

Pepparkakor är inte förbjudna, men vi kanske ska förbjuda lakrits, choklad osv för att inte vara rasistiska...

Underlig formulering i så fall.

312
2012-12-09, 16:00
http://www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Låter som att de försöker bortförklara allt pga shitstormen.

Sokrates696
2012-12-09, 16:05
Låter som att de försöker bortförklara allt pga shitstormen.

Klassisk pudel IMO!

Eddie Vedder
2012-12-09, 16:07
Låter som att de försöker bortförklara allt pga shitstormen.

Ja om man verkligen anstränger sig kan man ju förstås vrida det till att få gnälla lite på "Jantelag", "avundsjuka Svensson", "PK" eller vad det nu är man känner behovet av att gnälla över när det suger i kränkthetstarmen.

http://na.se/nyheter/laxa/1.1909915-skolan-backar-mio-far-vara-pepparkaksgubbe

Klassisk pudel IMO!

Gör man en pudel så ber man ju om ursäkt för att man gjort fel efter att man en tid påtalat sin oskuld. Man förklarar inte att det är ett missförstånd som här.

Spetälsk
2012-12-09, 16:16
http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

Ja. 88:an, kinapuffar och pepparkakor är rasistiska idag i Sverige. Vi kanske ska förbjuda lakrits, choklad och allt annat inte-vitt-godis också, vad tycker ni om detta? Hur långt ska denna rasisthets gå?Stollar på ena kanten hetsar upp stollar på andra kanten. i det här fallet verkar bara ena sidan representera stollighet och den sidan är du. skaffa en egen stollearena och gör upp med fiendestollarna där så slipper vi läsa ert löjliga gnällande om ingenting :)

filmjölk
2012-12-09, 16:36
Stollar på ena kanten hetsar upp stollar på andra kanten. i det här fallet verkar bara ena sidan representera stollighet och den sidan är du. skaffa en egen stollearena och gör upp med fiendestollarna där så slipper vi läsa ert löjliga gnällande om ingenting :)

Jag tror inte att hetsa upp sig över en sådan här sak är stollighet, utan mer ett utslag av osäkerhet och en större rädsla för att tappa sin identitet. Samhället idag kan te sig ganska skrämmande mot den idealbild man kanske har. Då känner man sig bestulen och vill med näbbar och klor försvara det lilla man anser sig ha kvar av sitt arv och sin identitet och i slutändan sig själv.

En pepparkaka, eller för den delen en chokladboll (som man hemskt gärna vill få kalla negerboll) blir ett slags sugrör att andas genom när man drunknar under vattenytan, man vill krampaktigt hålla kvar det där lilla sugröret, för det är det enda man har kvar som kontakt med luften när strömmar och vass drar och sliter i en och för en längre och längre ifrån land.

Då överreagerar man något enormt och fort vid varje upplevd ansträngning man utsätts för i sin kamp om att få behålla sugröret. För att fortsätta min flummiga metafor kan man antingen kämpa sig upp på land eller låta sig svepas med av strömmen ner i djupet eller försöka ligga kvar och hålla fast vid sitt allt mer avsmalnade sugrör.

Spetälsk
2012-12-09, 17:08
Jag tror inte att hetsa upp sig över en sådan här sak är stollighet, utan mer ett utslag av osäkerhet och en större rädsla för att tappa sin identitet. Samhället idag kan te sig ganska skrämmande mot den idealbild man kanske har. Då känner man sig bestulen och vill med näbbar och klor försvara det lilla man anser sig ha kvar av sitt arv och sin identitet och i slutändan sig själv.

En pepparkaka, eller för den delen en chokladboll (som man hemskt gärna vill få kalla negerboll) blir ett slags sugrör att andas genom när man drunknar under vattenytan, man vill krampaktigt hålla kvar det där lilla sugröret, för det är det enda man har kvar som kontakt med luften när strömmar och vass drar och sliter i en och för en längre och längre ifrån land.

Då överreagerar man något enormt och fort vid varje upplevd ansträngning man utsätts för i sin kamp om att få behålla sugröret. För att fortsätta min flummiga metafor kan man antingen kämpa sig upp på land eller låta sig svepas med av strömmen ner i djupet eller försöka ligga kvar och hålla fast vid sitt allt mer avsmalnade sugrör.Har det med osäker sexuell identitet att göra tror du?

LarsLasr
2012-12-09, 17:11
L_3qD5j_lUQ

tyckte den passade in :)

Jockefoten
2012-12-09, 17:41
http://static.yle.fi/extrem/user_gallery/30266-4a1d3e7bf2d68.jpg

VikG
2012-12-09, 18:03
En hinduisk svastika som används i indien? Hur kan det vara relevant..

Ignatius72
2012-12-09, 18:05
Jag tror inte att hetsa upp sig över en sådan här sak är stollighet, utan mer ett utslag av osäkerhet och en större rädsla för att tappa sin identitet.

Eftersom stolligheterna får fäste så tycker jag man bör reagera på idiotin. Det är ju skillnad på om en person säger/tycker det eller om det tapetseras löpsedlar om det. De som driver denna linje har ju ingen gräns, de fortsätter tills de hittar den.

Jukka Sejlite
2012-12-09, 18:14
Såhär gör vi,har alltid gjort,och kommer alltid att göra i Finland:

http://kotinetti.suomi.net/kennel-konkkaronkan/tiernapojat.jpg

http://edu.raahe.fi/yhdistykset/matkailuoppaat/tiernapojat11.jpg

http://kuvat.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/artikkelikuva_lo/kuvat/tiernapojat.jpg

Jockefoten
2012-12-09, 18:27
En hinduisk svastika som används i indien? Hur kan det vara relevant..

Det är en pepparkaka.

tjing
2012-12-09, 18:36
Sverige måste vara det mest rotlösa landet i världen idag. Allt ifrågasätts och vänds upp och ner och det blir bara kaos av allting. Man är inte svensk ("VAD ÄR SVENSK!???" heter det), svenska traditioner är barbariska, alla är oskrivna blad och inte män/kvinnor eller olika nationaliteter, kulturella traditioner har ingen bäring på en person utan endast INDIVIDER begår brott...förutom när sverigedemokrater är i fokus, då drar man alla över en kam.

En sann svensk ska också vika sig för alla krav, för att vi är ruskigt fega i nutid. Det bortförklaras med att vi är "toleranta", men det är en missriktad snällhet som skadar demokratin, se t ex skilda badtider för muslimska män och kvinnor på vissa orter.

Vad har hänt på 40 år egentligen? Då fanns det tydligen något väldigt svenskt som ALLA partier stod bakom. Nu har diskursen kantat totalt och xenofobiska epitet kastas till höger och vänster och Hitlers namn dyker upp i alla möjliga sammanhang.

Inte undra på att många invandrare inte respekterar svenskar och tycker vi är fega. Vi respekterar ju inte oss själva och är de facto fega.

Dessutom är majoriteten av världens länder nazister och rasister sett till vår syn på invandring och integration.

Jens.Andersson
2012-12-09, 18:40
RASISTCHOCKEN: Snön var vit

"Jag känner mig kränkt"

Hur långt är vi villiga att låta vardagsrasismen fortskrida?

Sokrates696
2012-12-09, 18:48
Sverige måste vara det mest rotlösa landet i världen idag. Allt ifrågasätts och vänds upp och ner och det blir bara kaos av allting. Man är inte svensk ("VAD ÄR SVENSK!???" heter det), svenska traditioner är barbariska, alla är oskrivna blad och inte män/kvinnor eller olika nationaliteter, kulturella traditioner har ingen bäring på en person utan endast INDIVIDER begår brott...förutom när sverigedemokrater är i fokus, då drar man alla över en kam.

En sann svensk ska också vika sig för alla krav, för att vi är ruskigt fega i nutid. Det bortförklaras med att vi är "toleranta", men det är en missriktad snällhet som skadar demokratin, se t ex skilda badtider för muslimska män och kvinnor på vissa orter.

Vad har hänt på 40 år egentligen? Då fanns det tydligen något väldigt svenskt som ALLA partier stod bakom. Nu har diskursen kantat totalt och xenofobiska epitet kastas till höger och vänster och Hitlers namn dyker upp i alla möjliga sammanhang.

Inte undra på att många invandrare inte respekterar svenskar och tycker vi är fega. Vi respekterar ju inte oss själva och är de facto fega.

Dessutom är majoriteten av världens länder nazister och rasister sett till vår syn på invandring och integration.

+1, Det var det bästa koloinlägget på länge, jag är mållös.

/Tommy.

HMS Laestander
2012-12-09, 18:53
Sverige måste vara det mest rotlösa landet i världen idag. Allt ifrågasätts och vänds upp och ner och det blir bara kaos av allting. Man är inte svensk ("VAD ÄR SVENSK!???" heter det), svenska traditioner är barbariska, alla är oskrivna blad och inte män/kvinnor eller olika nationaliteter, kulturella traditioner har ingen bäring på en person utan endast INDIVIDER begår brott...förutom när sverigedemokrater är i fokus, då drar man alla över en kam.

En sann svensk ska också vika sig för alla krav, för att vi är ruskigt fega i nutid. Det bortförklaras med att vi är "toleranta", men det är en missriktad snällhet som skadar demokratin, se t ex skilda badtider för muslimska män och kvinnor på vissa orter.

Vad har hänt på 40 år egentligen? Då fanns det tydligen något väldigt svenskt som ALLA partier stod bakom. Nu har diskursen kantat totalt och xenofobiska epitet kastas till höger och vänster och Hitlers namn dyker upp i alla möjliga sammanhang.

Inte undra på att många invandrare inte respekterar svenskar och tycker vi är fega. Vi respekterar ju inte oss själva och är de facto fega.

Dessutom är majoriteten av världens länder nazister och rasister sett till vår syn på invandring och integration.

Vänta bara tills det går så långt så att vi svenskar blir förtryckta i vårt eget land. Kommer bli precis som med feminismen. Snart kommer allting handla om acceptans av kvinnor och invandrare, och svenska män ska ge vika för precis allting.

Blir ett bra land att växa upp i om 20-25 år. Folk snackar om svensk heder hit, och svensk heder dit, men allt som finns är en riktig jävla feghet för allt och alla.

Titta till exempel på Muslimer. Jag menar inte att vara rasistisk på något sätt, men vi ska vara så öppna och välkomnande och släppa in moskéer och judiska synagogor och buddhistiska tempel och allt vad det heter. Försök bygga en kyrka i något muslimskt land. Försök gå runt i kjol/kort klänning whatever som kvinna i ett muslimskt land.

Vi ska bara acceptera allting, för annars är vi främlingsfientliga. Finns inte en jävel som accepterar så mycket som fege jävla Svensson; någon annanstans i världen. Inte en jävel.

Spetälsk
2012-12-09, 18:54
Allt ifrågasätts och vänds upp och ner och det blir bara kaos av allting.Det var en ovanligt konstig beskrivning. känner du att det är så det är? utanför dig själv? :)

Thelvino
2012-12-09, 18:57
Det enda som är intressant med den här tråden är att det redan var klarlagt att det inte hade något med "rasismen" att göra redan innan tråden skapades.

Men folk är så förbannat kränkta att de inte får in det i sina huvud. Det som är intressant med just det här exemplet (det finns ju fler exempel kan jag meddela er som "rasar" utan att kolla upp fakta är att det är eleverna tillsammans med lärarna som har beslutat om att de inte ska vara några pepparkaksgubbssånger och att de inte ska servera pepparkakor eftersom en elev är ALLERGISK emot det.

PRECIS. Eleverna har varit med och beslutat om vad som ska sjungas och klasserna bestämmer gemensamt vad de ska bjuda på. Och de har tränat på sångerna i flera veckor enligt länken, så det är ju inte som att familjen inte vetat om det.

Men hela dagen har folk försökt få detta till att det handlar om invandrare och PK Sverige. FFS mamman heter Simic i efternamn.

Förövrigt så anser jag att elever borde få klä ut sig till pepparkaksgubbar fastän de inte ska sjunga sången om pepparkaksgubbarna.

Sokrates696
2012-12-09, 19:00
Det enda som är intressant med den här tråden är att det redan var klarlagt att det inte hade något med "rasismen" att göra redan innan tråden skapades.

Men folk är så förbannat kränkta att de inte får in det i sina huvud. Det som är intressant med just det här exemplet (det finns ju fler exempel kan jag meddela er som "rasar" utan att kolla upp fakta är att det är eleverna tillsammans med lärarna som har beslutat om att de inte ska vara några pepparkaksgubbssånger och att de inte ska servera pepparkakor eftersom en elev är ALLERGISK emot det.

PRECIS. Eleverna har varit med och beslutat om vad som ska sjungas och klasserna bestämmer gemensamt vad de ska bjuda på. Och de har tränat på sångerna i flera veckor enligt länken, så det är ju inte som att familjen inte vetat om det.

Men hela dagen har folk försökt få detta till att det handlar om invandrare och PK Sverige. FFS mamman heter Simic i efternamn.

Förövrigt så anser jag att elever borde få klä ut sig till pepparkaksgubbar fastän de inte ska sjunga sången om pepparkaksgubbarna.

Är du på riktigt? Du menar på allvar att det berodde på allergi, snacka om efterkonstruktion,,,

/Tommy.

Thelvino
2012-12-09, 19:01
Synd att folk inte hade Facebook 2006, hade varit intressant att se hur de skulle få detta till att oxå vara invandrarnas fel. *rolleyes*

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=1067576

"Präst förbjuder tomtar i luciatåg
Publicerat: fredag 1 december 2006 kl 05:35 , Nyheter P4 Kalmar

I Rockneby norr om Kalmar får skolbarnen inte klä sig som tomtenissar eller pepparkaksgubbar i årets luciatåg.

Luciatåget ska hållas i Ryssby kyrka och kyrkoherden Torbjörn Stille har ställt kravet att inga nissar och tomtar får fförekomma.

Enligt Barometern tycker Stille att de är hedniska figurer, som inte hör hemma i kyrkan. Han menar att kyrkan måste stå för en viss profil.

Kyrkoherdens krav har upprört en del föräldrar. Och röster har höjts för att istället ha luciafirandet i Folkets hus"

Thelvino
2012-12-09, 19:09
Är du på riktigt? Du menar på allvar att det berodde på allergi, snacka om efterkonstruktion,,,

/Tommy.

Är du på riktigt så dum i huvudet själv?

http://www.ketchupmamman.se/2012/12/du-far-inte-vara-med-i-luciataget/

Ketchupmammans inlägg förklarar väldigt bra varför det är så löjligt att inte hennes son får klä ut sig till en pepparkaksgubbe. Pga att de inte ska sjunga pepparkaksgubbsången, skillnaden är att hon inte försöker hävda att det har något med "invandrarna" att göra. Utan en lärare som är korkad och inte vill ha med det i Lucia tåget.

Sedan får du gärna kommentera inlägget med prästen som ville förbjuda både pepparkaksgubbarna och tomtenissarna. Är det oxå pga "invandrarna"?

Jisses, alla dessa konspirationsteorierna som folk tror på. *facepalm*

Sokrates696
2012-12-09, 19:09
Synd att folk inte hade Facebook 2006, hade varit intressant att se hur de skulle få detta till att oxå vara invandrarnas fel. *rolleyes*

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=1067576

"Präst förbjuder tomtar i luciatåg
Publicerat: fredag 1 december 2006 kl 05:35 , Nyheter P4 Kalmar

I Rockneby norr om Kalmar får skolbarnen inte klä sig som tomtenissar eller pepparkaksgubbar i årets luciatåg.

Luciatåget ska hållas i Ryssby kyrka och kyrkoherden Torbjörn Stille har ställt kravet att inga nissar och tomtar får fförekomma.

Enligt Barometern tycker Stille att de är hedniska figurer, som inte hör hemma i kyrkan. Han menar att kyrkan måste stå för en viss profil.

Kyrkoherdens krav har upprört en del föräldrar. Och röster har höjts för att istället ha luciafirandet i Folkets hus"

Nu blandar du ihop äpplen o päron. Skillnaden är att Tomten inte tillhör kristendomen vilket jag köper.
Men lika löjligt som dagens "skitnödiga" Svenskar som till varje pris ser racism i allt tyckte jag att det utspelet var.

/Tommy.

Thelvino
2012-12-09, 19:15
Nu blandar du ihop äpplen o päron. Skillnaden är att Tomten inte tillhör kristendomen vilket jag köper.
Men lika löjligt som dagens "skitnödiga" Svenskar som till varje pris ser racism i allt tyckte jag att det utspelet var.

/Tommy.

Hur menar du då? Tillhör pepparkaksgubbarna kristendomen? (inte enligt prästen)

http://www.expressen.se/nyheter/tomtar-forbjuds-i-kyrkans-luciatag/


Kyrkan vill hålla en kristen profil.
- Tomtar och pepparkaksgubbar är hedniska figurer och hör inte hemma i kyrkan, säger kyrkoherde Torbjörn Stille till Barometern-OT.

MtotheM
2012-12-09, 19:15
Nu blandar du ihop äpplen o päron. Skillnaden är att Tomten inte tillhör kristendomen vilket jag köper.
Men lika löjligt som dagens "skitnödiga" Svenskar som till varje pris ser racism i allt tyckte jag att det utspelet var.

/Tommy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas

Sokrates696
2012-12-09, 19:35
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas

Även om det funnits en S:t Nicholaus så härstammar "vår" jultomte från fornnordiska mytologin och är äldre än kristendomen.

/Tommy.

Sokrates696
2012-12-09, 19:39
Hur menar du då? Tillhör pepparkaksgubbarna kristendomen? (inte enligt prästen)

http://www.expressen.se/nyheter/tomtar-forbjuds-i-kyrkans-luciatag/


Kyrkan vill hålla en kristen profil.
- Tomtar och pepparkaksgubbar är hedniska figurer och hör inte hemma i kyrkan, säger kyrkoherde Torbjörn Stille till Barometern-OT.

Om du läser igen, jag bryr mig inte om vad som är kristet, fornordiskt eller annat i våra jultraditioner. Det är bra som det är.

Tycker det är skönt att bo på landsbygden där dessa tankar om julspels "vara eller inte vara" i kyrkor m.m. inte är aktuellt pga. att det inte finns några nysvenskar här ännu.

/Tommy.

Thelvino
2012-12-09, 19:48
Om du läser igen, jag bryr mig inte om vad som är kristet, fornordiskt eller annat i våra jultraditioner. Det är bra som det är.

Tycker det är skönt att bo på landsbygden där dessa tankar om julspels "vara eller inte vara" i kyrkor m.m. inte är aktuellt pga. att det inte finns några nysvenskar här ännu.

/Tommy.

Fast många av nysvenskarna är ju kristna och de har inget emot sånt där, det är främst ateister som har det. Men det verkar folk har svårt att greppa. Utan de gör som du och skyller på invandrare för det är så bekvämt att göra det.

filmjölk
2012-12-09, 20:00
Är det bara jag som drar paralellen att det är väldigt missriktat med den här typen av "anti-rasism"? Att förbjuda papparkaksgubbar, eller för den delen det riktiga namnet på chokladbollar, eller att ens beskriva en hudfärg som svart eller brun skall lämna en rasistisk tvålsmak i munnen är extremt korkat?

Det är ju nästan som att förbjuda svarta och bruna människor, är huden brun så är ju huden brun? Det blir en hel del svårare att beskriva en persons utseende om man inte får låtsas om att personen har en viss hudfärg.

Vi har ju numera folk av diverse kulörer i Sverige, att tex. låtsas om som att en hel del av dem inte är svarta i hyn är ju lite av att säga att det skulle vara sämre att vara svart i hyn. eller för den delen att man inte existerar för att man är svart i hyn.

Att ha pepparkaksgubbar i ett Luciatåg markerar ju på sitt sätt att det är ok med bruna i Sverige, ett helt vitt Lucia-tåg där bara vitklädda får vara med gör det inte.

Oväntat PK av mig där, jag får väl skriva något rasistiskt för att väga upp.

Hemi
2012-12-09, 20:21
tank om de Bette gingerbread da. for det heter motsvarigheten I
UK, USA, mm. Ginger ar en vanlig harfarg samt krydda forstas, som om det skulle heta "blondgubbar", "rodharsman" eller nat. Jag har Aldrig hort nan klaga.

Hemma Gymmaren
2012-12-09, 20:34
BRUNA BÖNOR!!! OH THE HORROR!!

http://4.bp.blogspot.com/_DiEsQk7b6vY/SZR1KM1BawI/AAAAAAAACVw/OjY0s2CQBgA/s400/P2120090.JPG

stridis
2012-12-09, 20:37
BRUNA BÖNOR!!! OH THE HORROR!!


Förväntar mig bot och bättring:
http://matvett.se/wp-content/uploads/2012/09/vita-b%C3%B6nor.jpg

Jukka Sejlite
2012-12-09, 22:18
Snart lär de förbjuda svartarbete!

Manta
2012-12-10, 00:12
Även om det funnits en S:t Nicholaus så härstammar "vår" jultomte från fornnordiska mytologin och är äldre än kristendomen.

/Tommy.

Det var betyldigt mer än vad jag visste.

Robbmeister
2012-12-10, 11:23
Mamman skrev ett inlägg på facebook om det hela:

Efter en lång dag för mig och min son vill ja tacka för allas reaktioner, bra som dåliga. Att det blev såna reaktioner hade vi inte riktigt väntat oss, men det är bra. Det ända jag gjorde var att ja stod upp för min son och förde hans talan vilket alla borde göra för sina barn på ett eller annat vis.
Det var inte vi som skapade debatten utan skolan det ända ja gjorde var att tala ut högt.
Ja gav skolan chansen att rätta till misstaget från deras sida men problemet kvarstod.
Mio har själv fått framföra sina tankar om allt detta och för att citera: Det är ju pepparkakor vi ska vara. Får vi inte gå i bruna kläder i skolan snart heller?
Ska vi uppmärksamma barnen på att vi är olika i stället för lika? Är inte alla välkommna att vara med?

Att sen det skulle varit en överenskommelse mellan barn och lärare att inte ha med några pepparkaksgubbar eller visor är inte sant.
-Det är inte sant mamma, dom ljuger. Det var fler än jag som ville vara det men de sa att det va borttaget för att nån kunde bli stött.
Är det ok att först utesluta kakorna pga färg för att sen visa dom att man kan "ljuga" skylla ifrån sig eller använda sig av barnen...Mitt Barn!, för att släta över misstag?
Inte ok från min sida i alla fall!
Jag vill ändå poängtera i allt detta att Mio's lärare är i övrigt en mycket omtyckt och väldigt uppskattad, både som lärare och person. Det tycker alla andra föräldrar och även Mio och jag. Hela den här grejen blev nog inte helt igenomtänkt men är säkerligen mycket igenomtänkt numera och kommer garanterat inte upprepas på den skolan igen.
Mio kommer gladeligen deltaga om visan sjungs och för att citera han igen: Då ska ja ta med pepparkakor till lärarna, det kan nog behöva några extra så här innan jul mamma.
Mvh Mio & mamma Jenny

ChuckTesta
2012-12-10, 12:57
Mamman skrev ett inlägg på facebook om det hela:

Vad säger ni som försvarade "missförståndet" om det här? Ljuger mamman? Allt det här var ju bara rasism enligt er, "skylla på invandrarna". *whatever*

tp_88
2012-12-10, 13:16
Hade jag gillat kaviar hade jag bojkottat Kalles, jävla rasist-kaviar.

Scratch89
2012-12-10, 13:25
Hade jag gillat kaviar hade jag bojkottat Kalles, jävla rasist-kaviar.

Ja, man kan ju inte ha en blond pojke med blåa ögon på förpackningen? Och med ett sånt svenskt namn också! Kan vi inte ha en mulatt-hen med ett könsneutralt namn? Jag vill se en Kims kaviar med rom från alla sorters fiskar (man kan ju inte skilja på kvalitet eller ursprung, de sämre fiskarna blir diskriminerade).

tp_88
2012-12-10, 13:34
Ja, man kan ju inte ha en blond pojke med blåa ögon på förpackningen? Och med ett sånt svenskt namn också! Kan vi inte ha en mulatt-hen med ett könsneutralt namn? Jag vill se en Kims kaviar med rom från alla sorters fiskar (man kan ju inte skilja på kvalitet eller ursprung, de sämre fiskarna blir diskriminerade).
Precis, det måste bli ett slut på det här. Blir väldigt illa berörd varje gång jag ser denna nidbild på Ica.

Om det nu tvunget ska vara en pojke på förpackningen så borde hen åtminstone vara klädd i rosa klänning.

Fishtank
2012-12-10, 15:54
Fast många av nysvenskarna är ju kristna och de har inget emot sånt där, det är främst ateister som har det. Men det verkar folk har svårt att greppa. Utan de gör som du och skyller på invandrare för det är så bekvämt att göra det.

Yeah right.
Dagen en kristen har några problem med pepparkaksgubbar i barnens luciatåg så får du komma tillbaks.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Scratch89
2012-12-10, 16:00
Yeah right.
Dagen en kristen har några problem med pepparkaksgubbar i barnens luciatåg så får du komma tillbaks.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Fast nu var det ju kristna som hade sagt att det inte var OK. För att de tyckte att det kanske skulle uppröra någon.

Ronn
2012-12-10, 16:04
Jag blir så arg på pepparkakor varje gång jag äter dom.

Kotten
2012-12-10, 16:12
Jag tycker vi river lite kyrkor och bygger ett gäng moskeer istället. Jag menar majoriteten lär ju få bestämma. Jag är inte rasist men snart gör samhället så att jag blir det

Tjuckot
2012-12-10, 16:14
Jag personligen har då aldrig träffat någon som tycker pepparkakstjossan är rasistiskt/whatver. Dock väldigt många som är väldigt arga på dom där som tycker det är rasistiskt. Märkligt..

Scratch89
2012-12-10, 16:21
Jag personligen har då aldrig träffat någon som tycker pepparkakstjossan är rasistiskt/whatver. Dock väldigt många som är väldigt arga på dom där som tycker det är rasistiskt. Märkligt..

Ja, det görs ju en höna av en fjäder. Men jag tycker att det är en normal och positiv reaktion samhällsmässigt. Det visar att folk har börjat tröttna på hela den här processen där man aktivt och hela tiden försöker göra så att folk inte känner sig kränkta och obekväma.

PyToN
2012-12-10, 16:39
En liten och missuppfattad historia som fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Det finns större och viktigare problem i samhället att lägga energi på. Rasister hit och rasister dit. Vi måste göra något för att skapa ett samhälle där alla är integrerade. En känsla av delaktighet leder till en starkare ansvarskänsla och ett mer hållbart samhälle.

Thelvino
2012-12-10, 16:43
Det hände 2006 och jag har redan länkat det i tråden. *slap*

Yeah right.
Dagen en kristen har några problem med pepparkaksgubbar i barnens luciatåg så får du komma tillbaks.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Hur menar du då? Tillhör pepparkaksgubbarna kristendomen? (inte enligt prästen)

http://www.expressen.se/nyheter/tomtar-forbjuds-i-kyrkans-luciatag/


Kyrkan vill hålla en kristen profil.
- Tomtar och pepparkaksgubbar är hedniska figurer och hör inte hemma i kyrkan, säger kyrkoherde Torbjörn Stille till Barometern-OT.

Tricce
2012-12-10, 16:43
En liten och missuppfattad historia som fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Det finns större och viktigare problem i samhället att lägga energi på. Rasister hit och rasister dit. Vi måste göra något för att skapa ett samhälle där alla är integrerade. En känsla av delaktighet leder till en starkare ansvarskänsla och ett mer hållbart samhälle.

aaa http://www.tv4play.se/program/solsidan?video_id=2235149

hurril
2012-12-10, 16:47
Men Jesus Hubert Kristoffersson sicken moralpanik!

Gober
2012-12-10, 16:50
Oj vilken enorm höna av en liten fjäder...

Kotten
2012-12-10, 16:51
Oj vilken enorm höna av en liten fjäder...

Många små fjädrar börjar det bli. Pepparkakan är en av dom

PyToN
2012-12-10, 16:56
Ingen mer än mig som börjar trötta på liknande saker som sprids som en löpeld via sociala medier? Folk tycker till om en mer eller mindre oseriös artikel i en tidning, utan att veta vad det egentligen handlar om och får tusentals medhåll från andra människor.

Robbmeister
2012-12-10, 16:57
Vissa personer verkar på allvar tro att hela den här smörjan är invandrarnas fel och tro att det är någon slags konspiration. Eurabia osv osv. Det är några lärare som gjorde ett mindre begåvat beslut, inget annat.

Sen är det rätt fascinerade att många ''toleranta'' vänstermänniskor rent utsagt trakasserar folk som tyckte att det var fel av lärarna.

aijou
2012-12-10, 17:01
http://i1127.photobucket.com/albums/l629/aijou1987/Gingerbread.jpg

cofffee

Tricce
2012-12-10, 17:07
Försök ta Er tid att läsa detta.

http://debatt.svt.se/2012/12/10/for-vita-svenskar-ar-rasisten-alltid-nagon-annan/

Ronn
2012-12-10, 17:07
http://s3.amazonaws.com/manmadediy-uploads-production/photos/2759/picture_2.png

Sokrates696
2012-12-10, 17:22
Försök ta Er tid att läsa detta.

http://debatt.svt.se/2012/12/10/for-vita-svenskar-ar-rasisten-alltid-nagon-annan/

,,,och vad förändrar saken. Bara en massa ordbajseri IMO.

/Tommy.

Spetälsk
2012-12-10, 17:35
Det visar att folk har börjat tröttna på hela den här processen där man aktivt och hela tiden försöker göra så att folk inte känner sig kränkta och obekväma.????

Det är några lärare som gjorde ett mindre begåvat beslut, inget annat.kanske inte ens det. ord står mot ord men de kan ha fattat ett stolligt beslut som ger de andra stollarna skäl att ragea. man kan se det hela som stolle-MMA. :)

PyToN
2012-12-10, 17:37
????

Kanske inte ens det. Ord står mot ord men de kan ha fattat ett stolligt beslut som ger de andra stollarna skäl att ragea. Man kan se det hela som stolle-mma. :)

+1

Scratch89
2012-12-10, 17:56
????


Va?

tjing
2012-12-10, 18:02
Är det bara jag som drar paralellen att det är väldigt missriktat med den här typen av "anti-rasism"? Att förbjuda papparkaksgubbar, eller för den delen det riktiga namnet på chokladbollar, eller att ens beskriva en hudfärg som svart eller brun skall lämna en rasistisk tvålsmak i munnen är extremt korkat?

Det är ju nästan som att förbjuda svarta och bruna människor, är huden brun så är ju huden brun? Det blir en hel del svårare att beskriva en persons utseende om man inte får låtsas om att personen har en viss hudfärg.

Vi har ju numera folk av diverse kulörer i Sverige, att tex. låtsas om som att en hel del av dem inte är svarta i hyn är ju lite av att säga att det skulle vara sämre att vara svart i hyn. eller för den delen att man inte existerar för att man är svart i hyn.

Att ha pepparkaksgubbar i ett Luciatåg markerar ju på sitt sätt att det är ok med bruna i Sverige, ett helt vitt Lucia-tåg där bara vitklädda får vara med gör det inte.

Oväntat PK av mig där, jag får väl skriva något rasistiskt för att väga upp.

Haha, ja.

Till slut blir väl mörkhyade människor själva klassade som rasister OCH nazister och förbjudna på grund av sin rasistiska hudfärg. Jäkla nazister.

tjing
2012-12-10, 18:04
Ja, man kan ju inte ha en blond pojke med blåa ögon på förpackningen? Och med ett sånt svenskt namn också! Kan vi inte ha en mulatt-hen med ett könsneutralt namn? Jag vill se en Kims kaviar med rom från alla sorters fiskar (man kan ju inte skilja på kvalitet eller ursprung, de sämre fiskarna blir diskriminerade).

:d

tjing
2012-12-10, 18:11
Ärligt talat dock; varför är vi så fast i just rasism. Hur behandlas t ex extremt långa/korta personer, rödhåriga personer, personer med ADHD, personer med stor näsa, fula personer etc.

Att som mörkhyad kränkas av rasism hela tiden känns mer som självömkan/egocentrism gone bad än en objektiv orätt. Såklart finns uppenbar rasism också som ska straffas men att leta efter förtäckt rasism överallt känns svårt att verifiera ur en vetenskaplig synvinkel. Och vi behöver mer vetenskap i samhället och mindre flum.

Dessutom, kan inte kaukasier bli kränkta av vita stereotyper eller har sydamerikaner, afrikaner, araber och asiater ensamrätt på det?

Hur vore det om någon blev kränkt för att personens kusin/syster whatever blir kallad t ex "svensk hora" av ett gäng araber? Å nej, det går ju inte. Förmodligen är man ju rasist också som blir kallad det. Och jag är ju nazist som tog upp det här exemplet.

Scratch89
2012-12-10, 18:16
Ärligt talat dock; varför är vi så fast i just rasism. Hur behandlas t ex extremt långa personer, rödhåriga personer, personer med ADHD, personer med stor näsa, fula personer etc.

Att som mörkhyad kränkas av rasism hela tiden känns mer som självömkan/egocentrism gone bad än en objektiv orätt. Såklart finns uppenbar rasism också som ska straffas men att leta efter förtäckt rasism överallt känns svårt att verifiera ur en vetenskaplig synvinkel. Och vi behöver mer vetenskap i samhället och mindre flum.

Dessutom, kan inte kaukasier bli kränkta av vita stereotyper eller har sydamerikaner, afrikaner, araber och asiater ensamrätt på det?

Du glömde kvinnorna också. Typiskt exempel på den patriarkala maktstrukturen. Men vad vet jag, jag är ju bara en vit kränkt man.

Thelvino
2012-12-10, 18:25
Att som mörkhyad kränkas av rasism hela tiden känns mer som självömkan/egocentrism gone bad än en objektiv orätt.



Men vita kränkta män finns inte mer än på Facebook då eller?

Självömkan/egocentrism är det enda SD-folk håller på, sånt jäkla gnäll från dem alltså. Varje vecka är det något de ska gnälla om.

tjing
2012-12-10, 18:35
"Vita kränkta män" är ju bara ett konstruerat begrepp för att svartmåla åsikter av en viss typ, ingen objektiv kategori.

Dessutom misstänker jag att väldigt många icke-vita män har mer eller mindre identiska åsikter som "vita kränkta män", vilket gör det hela än mer subjektivt och påhittat.

"Vita kränkta män" är ett påhitt av vänstermänniskor som vill förlöjliga "fel" åsikter.

Amfksp
2012-12-10, 18:36
Men vita kränkta män finns inte mer än på Facebook då eller?

Självömkan/egocentrism är det enda SD-folk håller på, sånt jäkla gnäll från dem alltså. Varje vecka är det något de ska gnälla om.

Hur drar du parallellen Vit man-SD? För att man är vit man röstar man inte på SD precis.

Latissimus Dorsi
2012-12-10, 18:38
Nuförtiden är bara reaktionerna på sådant här roande.

tjing
2012-12-10, 18:38
SD förefaller dessutom ha relativt många invandrare bland sina led och judar (Ekeroth) i partitoppen, vilket sällan verkar bekomma media som kallar (nutida) SD för nazister. Hur man får en person med judisk härkomst till nazist, är bortom mig.

Amfksp
2012-12-10, 18:40
I media så är en nazist någon som ifrågasätter integrations eller invandringspolitiken.

cero
2012-12-10, 18:41
I media så är en nazist någon som ifrågasätter integrations eller invandringspolitiken.

Haha, denna martyrretoriken blir aldrig gammal. :D

Amfksp
2012-12-10, 18:45
Haha, denna martyrretoriken blir aldrig gammal. :D

Du tycker nazist och fascist används efter ordets rätta definition i DN/AB/expressen?
Det är helt enkelt inte så. Antingen är det med mening, eller så har skribenterna missat att köpa hem en ordlista och missförstått vad orden betyder. Det har inget med något martyrskap att göra, utan att man hittar på egna definitioner för att ords negativa laddning ska jobba till ens fördel. Ren propaganda dvs.

Kräket
2012-12-10, 18:45
Utan att ha läst hela tråden rekommenderas detta tänkvärda inlägg i debatten;

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/tusen-nyanser-av-svart

Gober
2012-12-10, 18:53
Men vita kränkta män finns inte mer än på Facebook då eller?

Självömkan/egocentrism är det enda SD-folk håller på, sånt jäkla gnäll från dem alltså. Varje vecka är det något de ska gnälla om.

Va? får man nu inte ens gnälla i detta jävla landet längre?






;-)



ps, var håller JanOlsson hus?

stridis
2012-12-10, 19:03
Va? får man nu inte ens gnälla i detta jävla landet längre?


https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ9ATrSW_ryUi6WIgkxteXuNN6eR8tJ4 fah4mZ_qTK0uHD_cYPx

feyin
2012-12-10, 19:07
Nu får inte lärarinnor ta egna initiativ för att undvika att ev kränka någon utan att bli representant för hela Sveriges förfall :-(

Sokrates696
2012-12-10, 19:15
Nästa figur att debattera lär bli "Varför är alla snögubbar vita, det kan väl inte vara jämlikt?*gah!*

/Tommy.

awesomooo
2012-12-10, 19:21
Banna färgerna brun och svart.

Ignatius72
2012-12-10, 19:50
utan att ha läst hela tråden rekommenderas detta tänkvärda inlägg i debatten;

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/tusen-nyanser-av-svart

+1

Tricce
2012-12-10, 21:31
http://pcdn.500px.net/14730553/2c26aca3b230933c1c7f364e296a9a90bd77c93a/4.jpg
http://www.hyltebruksskylt.se/admin/files/sd_eshop/5020_arbete%20p%C3%A5g%C3%A5r.png

Herr Oberst
2012-12-10, 21:57
SD förefaller dessutom ha relativt många invandrare bland sina led och judar (Ekeroth) i partitoppen, vilket sällan verkar bekomma media som kallar (nutida) SD för nazister. Hur man får en person med judisk härkomst till nazist, är bortom mig.

Enligt SCB:s senaste partisympatiundersökning så skulle SD samla fler röster från utrikes födda än vad Centern, KD och Folkpartiet skulle göra tillsammans.

Fast dessa invandrare hatar nog invandrare tror jag och garanterat är dom dödsnazister

Herr Oberst
2012-12-10, 22:09
Utan att ha läst hela tråden rekommenderas detta tänkvärda inlägg i debatten;

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/tusen-nyanser-av-svart

Lite mer på samma tema
Pratas lite om Lilla hjärtat och om hur man får avbilda en svart person
Intressant från 0.13.45 (eller hela debatten är egentligen spännande)
Ledande kommunisten från kommunistiska ledarsidan på Aftonbladet Åsa Lindeborg skruvar nervöst på sig
g1m-4eSs12I#t=771s

Tricce
2012-12-10, 22:35
Hade jag gillat kaviar hade jag bojkottat Kalles, jävla rasist-kaviar.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532474_10151133405897217_1849171549_n.jpg

Thelvino
2012-12-10, 22:56
Enligt SCB:s senaste partisympatiundersökning så skulle SD samla fler röster från utrikes födda än vad Centern, KD och Folkpartiet skulle göra tillsammans.

Fast dessa invandrare hatar nog invandrare tror jag och garanterat är dom dödsnazister

Att SD sympatisörer inte kan läsa statistik är inget nytt men nu kan ni inte ens räkna längre...
Utrikes födda män, SD 5.4% FP, C KD 5,4%
Utrikes födda kvinnor SD 3,9% FP, C, KD 8,1%
Utrikes födda samtliga SD 4.7% FP, C, KD 6,7%

Sedan innebär ju faktiskt utrikesfödda att t ex norrmän räknas som utrikes födda. Men det tänkte du kanske inte på, för de är ju inte bruna... :smash:

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0201_2012M11_BR_ME60BR1202.pdf

(Nej, men behöver inte vara SD för att man skriver något som kan passa in på fenomenet vita kränkta män. Men många SD anhängare är passar verkligen in i stereotypen för vita kränkta män.)

LizaK
2012-12-10, 22:59
Grymt kul att det ojjas över allt brunt/svart i mataffären. Dags att man börjar gnälla på allt vitt nu så den här skiten släpper..

Vitt bröd?! You bastard!

shadowfire
2012-12-10, 23:03
Lite mer på samma tema
Pratas lite om Lilla hjärtat och om hur man får avbilda en svart person
Intressant från 0.13.45 (eller hela debatten är egentligen spännande)
Ledande kommunisten från kommunistiska ledarsidan på Aftonbladet Åsa Lindeborg skruvar nervöst på sig
g1m-4eSs12I#t=771s

tack för klippet, hade faktiskt ingen aning om att det fanns.. internet är bra skit.
Kul o se vem fan Vilks är, 20 min in i klippet.

Att Åsa skruvar på sig ser mest ut att vara ovana över att tala inför publik. Har inget med hennes åsikt att göra.

Kotten
2012-12-11, 01:04
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532474_10151133405897217_1849171549_n.jpg

Garvar så jag väcker hela huset

JanOlsson
2012-12-11, 02:07
Ptja, vem är förvånad. Man gör det långsamt, testar sig fram lite för att se reaktionerna, blir det en lite för stor folkstorm så drar man tillbaka och kallar det "missförstånd", sen om någon månad försöker man med något annat.

SD är det enda hopp Sverige har idag, vill vi inte vara en islam-stat om sisådär 30-40år så borde man inte rösta på någon av övriga partier vilka verkar ha någon sinnessjuk bakomliggande agenda att förvandla vårat kära forna folkhem till någon bisarr blandning av extremfeminism och pyramid-samhälle.

Jag ger det 2 månader högst, sen kommer det komma något nytt "PK förslag". Jag kommer även då säga "ej förvånad".

Det krävs inte direkt en IQ över 75 för att inse vad som håller på att hända, självklart kommer de svagsinta hålla fast vid grupptänket till dom själva blir offer för allt detta och deras egna livskvalite hamnar på spel, då kommer vi att se en förändrad attityd.

Tyvärr så kommer det slutgiltiga resultatet troligtvis inte bli pretty, så går det när man spikar fast locket på en kokande kastrull. Men men, folk lär sig tydligen aldrig.

De som sedan inte förstår att gruppen "vita kränkta män" bara är ett sätt att förlöjliga åsikter som enligt dom är "fel" måste ha oerhört begränsad kunskap om grundläggande psykologi. Men som sagt, den stora massan är sällan direkt rationella i sina beslut, dom bara följer alla andra och auktoriteten (media) som zombies.

Nåväl, SD är 3e största partiet nu, snart nog kommer det nog bli svårt att kalla deras röstare för rasister då vi börjar uppnå mer än en miljon väljare. När ett parti når 10% toppen brukar det gå fort framåt sedan. Troligtvis runt 15% 2014, 2018 blir det 20-25 (om ingen ändring sker med massinvandringen och detta vansinne, dvs).

muddler
2012-12-11, 02:38
Vem är rädd för svarte man? Ville bara passa på att säga det nu innan den kära gamla leken går i graven.

Stefan J
2012-12-11, 02:59
http://pcdn.500px.net/14730553/2c26aca3b230933c1c7f364e296a9a90bd77c93a/4.jpg


Hahahaha. Att ingen PK-kärring reagerat på skylten än.

JanOlsson
2012-12-11, 03:02
http://pcdn.500px.net/14730553/2c26aca3b230933c1c7f364e296a9a90bd77c93a/4.jpg
http://www.hyltebruksskylt.se/admin/files/sd_eshop/5020_arbete%20p%C3%A5g%C3%A5r.png

Svart man med streck över?! Ne nu jevlar!!

:laugh::laugh:

Stefan J
2012-12-11, 03:15
Svart man med streck över?! Ne nu jevlar!!

:laugh::laugh:

Är inte det en symbol för "negrer förbjudna" så vet jag inte vad som är det!

Inmediasres
2012-12-11, 03:26
Garvar så jag väcker hela huset

Hahahah jag dör xD*gah!*

PowPow
2012-12-11, 08:39
...

Ja, en eventuellt bäng lärare i Laxå vill inte ha pepparkaksgubbar i Luciatåget. Brace yourself, the muslims are taking over.

Scratch89
2012-12-11, 14:18
http://pcdn.500px.net/14730553/2c26aca3b230933c1c7f364e296a9a90bd77c93a/4.jpg

Hey! Det där är ju busstationen i Skövde! :d

Scratch89
2012-12-11, 14:20
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532474_10151133405897217_1849171549_n.jpg

:laugh::laugh::laugh::laugh:

ChuckTesta
2012-12-11, 14:54
http://pcdn.500px.net/14730553/2c26aca3b230933c1c7f364e296a9a90bd77c93a/4.jpg
http://www.hyltebruksskylt.se/admin/files/sd_eshop/5020_arbete%20p%C3%A5g%C3%A5r.png

Det som är tråkigt är att om man ska tillämpa samma logik som innan så är dom här skyltarna rasistiska. Vi borde förbjuda allt svart och brunt i alla affärer, förbjuda alla nyanser av stekt kött, alla mörka frukter. Allt. Någon kan bli stött.

Juxta
2012-12-11, 15:06
Haha, jag la upp alla dom bilderna tillsammans med lite text på Facebook. Hoppas det retar upp någon fanatisk antirasist. Har många sådana till vänner och släktingar. Sådana som gärna vill visa att dom älskar invandrare men hatar svenskar. Som någon slags poänginsamling.

Perramja
2012-12-11, 15:06
Blir så trött. Vissa människor är vita, andra svarta, gula, röda eller bruna. Fattar faktiskt inte problemet*gah!* Nästa steg är väl att det räknas som rasistiskt att klämma ut en svartbrun skitkörv!

JanOlsson
2012-12-11, 15:55
Ja, en eventuellt bäng lärare i Laxå vill inte ha pepparkaksgubbar i Luciatåget. Brace yourself, the muslims are taking over.

Ja för det är ju uppenbarligen JUST detta som är problemet.

Eller? Kan det vara något bakomliggande som hela tiden försöker smyga sig framåt? Kanske? Möjligtvis?

:smash:

Naiva människa.

JanOlsson
2012-12-11, 15:56
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/532474_10151133405897217_1849171549_n.jpg

hahahahahahha

Thelvino
2012-12-11, 16:04
Ja för det är ju uppenbarligen JUST detta som är problemet.

Eller? Kan det vara något bakomliggande som hela tiden försöker smyga sig framåt? Kanske? Möjligtvis?

:smash:

Naiva människa.

Fundamentalisten med största foliehaten på Kolozzeum kallar en annan medlem för naiv. LOL

JanOlsson
2012-12-11, 16:16
Medias drev fick inte önskad effekt, SD ökar 2.7% (!!!) i yougov i senaste undersökningen:

http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2012/12/yougov-dec-12.png

Nu har vi snart 1 miljon nazzerassar i Sverige! :O

Tricklew
2012-12-11, 16:16
JanidiotfittaOlsson, vad har dessa våldsbrott att göra med en övergripande konspirationsteori att förbjuda ordet pepparkaka?

JanOlsson
2012-12-11, 16:30
JanidiotfittaOlsson, vad har dessa våldsbrott att göra med en övergripande konspirationsteori att förbjuda ordet pepparkaka?

De är båda symptom av samma underliggande problem (NEJ inte invandrarna i sig, men den förda politiken).

Inte allt för svårt att räkna ut kanske, men det var väl inget nytt ;)

Tjuckot
2012-12-11, 16:51
109 inlägg tog det denna gången innan JO klistrade in första nyhetslänken. GG!

Zorgus
2012-12-11, 16:53
Ja om man verkligen anstränger sig kan man ju förstås vrida det till att få gnälla lite på "Jantelag", "avundsjuka Svensson", "PK" eller vad det nu är man känner behovet av att gnälla över när det suger i kränkthetstarmen.

http://na.se/nyheter/laxa/1.1909915-skolan-backar-mio-far-vara-pepparkaksgubbe



Gör man en pudel så ber man ju om ursäkt för att man gjort fel efter att man en tid påtalat sin oskuld. Man förklarar inte att det är ett missförstånd som här.

Det man borde gnälla på är det debatt-/samhällsklimat som gör att lärare/beslutsfattare anser sig nödgade att införa sådana här förbud. Vi måste sluta att vara så förbannat ängsliga.

Gober
2012-12-11, 17:02
JanidiotfittaOlsson, vad har dessa våldsbrott att göra med en övergripande konspirationsteori att förbjuda ordet pepparkaka?

FATTARUENTE?!!!! detta är ju bara en liten del i arbetet mot jordens undergång som frimurarislamisterna just nu jobbar för fullt med. Den 21 december går planen i lås och jag hoppas verkligen att du bunkrat upp med konserver i din bunker.

tjing
2012-12-11, 17:06
Varför är det här synonymt med SD?

Måste man vara sverigedemokrat för att reagera på dylika saker?

filmjölk
2012-12-11, 17:34
Att vi ens har de här debatterna om skitsaker beror på rädslan för att vårt samhälle håller på att förändras. Chokladbollar, pepparkakor mfl. struntsaker är symboler för ett samhälle vi känner till och gillar, förbud mot allt som kan tolkas rasistiskt eller kränkande mot icke-vita svenskar mm "politisk korrekthet" är symboler för en samhällsutveckling vi inte vill ha.

PowPow
2012-12-11, 17:44
Ja för det är ju uppenbarligen JUST detta som är problemet.

Eller? Kan det vara något bakomliggande som hela tiden försöker smyga sig framåt? Kanske? Möjligtvis?

:smash:

Naiva människa.

Så pepparkakorna är bara vapnet. De konspirerande politikerna (och eventuellt muslimerna) smyger sig fram och förändrar landet med pepparkaksgubbar i Laxå. Interedasting.

JanOlsson
2012-12-11, 17:46
Så pepparkakorna är bara vapnet. De konspirerande politikerna (och eventuellt muslimerna) smyger sig fram och förändrar landet med pepparkaksgubbar i Laxå. Interedasting.

Du förstår fortfarande inte alltså? (Fast egentligen missuppfattar du bara medvetet för att kunna förlöjliga det hela i ren ignorans, inte första gången man ser detta från dig).

Se inlägget ovan.

JanOlsson
2012-12-11, 17:46
Måste man vara sverigedemokrat för att reagera på dylika saker?

Tydligen, bara rasistiska SD bryr sig om att deras jultraditioner förändras :)

PowPow
2012-12-11, 17:47
Att vi ens har de här debatterna om skitsaker beror på rädslan för att vårt samhälle håller på att förändras. Chokladbollar, pepparkakor mfl. struntsaker är symboler för ett samhälle vi känner till och gillar, förbud mot allt som kan tolkas rasistiskt eller kränkande mot icke-vita svenskar mm "politisk korrekthet" är symboler för en samhällsutveckling vi inte vill ha.

Att vi ens har dessa debatterna beror på att folk drar så jävla stora växlar på något sånt här. En fröken i Laxå ville inte ha pepparkaksgubbar i tåget och folk ser det som nåt jävla hot mot Sverige. FFS.

Och för att svara på trådskaparen. Nej, du har fel. Pepparkakor är inte rasistiska.

JanOlsson
2012-12-11, 17:48
A En fröken i Laxå ville inte ha pepparkaksgubbar i tåget och folk ser det som nåt jävla hot mot Sverige. FFS.



Du tycker inte att det är något jävla bisarrt med samhället när fröknar förbjudet pepparkaksgubbar för att vara så PK som möjligt?

Du tycker alltså att det är mer bisarrt att folk reagerar på detta?

Oh multiculturalist-logic *screwy*

PowPow
2012-12-11, 17:50
Du förstår fortfarande inte alltså? (Fast egentligen missuppfattar du bara medvetet för att kunna förlöjliga det hela i ren ignorans, inte första gången man ser detta från dig).

Se inlägget ovan.

Det är svårt att tolka dig på något annat sätt. Som sagt: En fröken vill inte ha pepparkaksgubbar i nåt jäkla luciatåg. Vad är egentligen en rimlig tolkning av denna händelse enligt dig?

1. Fröknen är antagligen bäng eller hade några märkliga anledningar att tycka såhär.
2. Sverige är hotat av muslimer (?)

PowPow
2012-12-11, 17:53
Du tycker inte att det är något jävla bisarrt med samhället när fröknar förbjudet pepparkaksgubbar för att vara så PK som möjligt?

Du tycker alltså att det är mer bisarrt att folk reagerar på detta?

Oh multiculturalist-logic *screwy*

Eventuellt är det något bisarrt med fröknen (singular).

Detta är inte ett samhällsproblem även om du gärna vill få det att verka så. Dina jultraditioner är inte hotade.

Herr Oberst
2012-12-11, 17:53
Att SD sympatisörer inte kan läsa statistik är inget nytt men nu kan ni inte ens räkna längre...
Utrikes födda män, SD 5.4% FP, C KD 5,4%
Utrikes födda kvinnor SD 3,9% FP, C, KD 8,1%
Utrikes födda samtliga SD 4.7% FP, C, KD 6,7%



Japp, jag tänkte fel där. Min poäng var att SD är större bland utrikes födda än dom 3 partierna var för sig. Får väl bjussa på den

Sedan innebär ju faktiskt utrikesfödda att t ex norrmän räknas som utrikes födda. Men det tänkte du kanske inte på, för de är ju inte bruna... :smash:

But wait... Betyder det att det finns norrmän bland Erik Ullenhags "600.000 utrikes födda går till jobbet varje dag?" (eller ja, det räcker att man går till jobbet någon timme varje vecka för att få räknas med i den statistiken) :confused:

Ignatius72
2012-12-11, 17:54
Det är svårt att tolka dig på något annat sätt. Som sagt: En fröken vill inte ha pepparkaksgubbar i nåt jäkla luciatåg. Vad är egentligen en rimlig tolkning av denna händelse enligt dig?

1. Fröknen är antagligen bäng eller hade några märkliga anledningar att tycka såhär.
2. Sverige är hotat av muslimer (?)

1 är fullkomligt logisk. Nr 2-what?

Det man kan och bör analysera är naturligtvis den andra delen i din nr 1. Dvs vilka märkliga anledningar är det som ligger bakom. Vi har en diskurs där vi anser glassar, seriefigurer och choklad vara raistiska. Pepparkaksgubbarna ligger då runt hörnet. Det är ju inte ett plötsligt psykosgenomslag som får fröken att agera.

feyin
2012-12-11, 17:56
Du tycker inte att det är något jävla bisarrt med samhället när fröknar förbjudet pepparkaksgubbar för att vara så PK som möjligt?

Du tycker alltså att det är mer bisarrt att folk reagerar på detta?

Oh multiculturalist-logic *screwy*

http://www.geekologie.com/2011/08/11/diablo-3-rage.jpg

Amfksp
2012-12-11, 17:56
1 är fullkomligt logisk. Nr 2-what?

Det man kan och bör analysera är naturligtvis den andra delen i din nr 1. Dvs vilka märkliga anledningar är det som ligger bakom. Vi har en diskurs där vi anser glassar, seriefigurer och choklad vara raistiska. Pepparkaksgubbarna ligger då runt hörnet. Det är ju inte ett plötsligt psykosgenomslag som får fröken att agera.

Exakt, hade det varit en engångsföreteelse hade det inte blivit ngn reaktion. Men när statligt finansierade centrum för rasism driver processer mot nogger och kinapuffar, så läggs det ihop tills det till slut rinner över.

yooii
2012-12-11, 17:58
Du tycker inte att det är något jävla bisarrt med samhället när fröknar förbjudet pepparkaksgubbar för att vara så PK som möjligt?

Du tycker alltså att det är mer bisarrt att folk reagerar på detta?

Oh multiculturalist-logic *screwy*
Oh sverigedemokrat-logic *screwy*

Att en fröken gjorde ett ängsligt beslut angående någon så banal sak som ett luciatåg så innebär det inte att är strukturellt hot mot de svenska traditionerna. Eller?

Sedan kan man ju diskutera de "svenska" traditionernas svenskhet.

egge
2012-12-11, 17:58
Tydligen, bara rasistiska SD bryr sig om att deras jultraditioner förändras :)

Mina jultraditioner har inte förändrats nämnvärt sedan de svartmuskigas intåg till Sverige. Och tack vare att folk opponerar sig när fröknar får knasiga påhitt verkar inte julen hotad inom den närmsta framtiden heller.

Control_61
2012-12-11, 18:00
Pratade nyss med en upprörd bekant som är dagisfröken. I dagsläget pågick diskussioner på dagiset om man skulle ha julgran och julfirande eller om man skulle skita i det.
Så nej, det är inte bara ett problem på de platser som uppmärksammas i media.

JanOlsson
2012-12-11, 18:03
Det är svårt att tolka dig på något annat sätt. Som sagt: En fröken vill inte ha pepparkaksgubbar i nåt jäkla luciatåg. Vad är egentligen en rimlig tolkning av denna händelse enligt dig?

1. Fröknen är antagligen bäng eller hade några märkliga anledningar att tycka såhär.
2. Sverige är hotat av muslimer (?)

1. Det är dock inte en engångsföreteelse, det händer hela tiden nu för tiden. Tintin är rasist och pepparkaksgubbar ska förbjudas, kyrkan ska man inte fira skolavslutningen i längre och en svensk flagga på sin t-shirt är rasistisk.

2. Muslimer? Va? Halmgubbar på gång tro? ;)

JanOlsson
2012-12-11, 18:04
Oh sverigedemokrat-logic *screwy*

Att en fröken gjorde ett ängsligt beslut angående någon så banal sak som ett luciatåg så innebär det inte att är strukturellt hot mot de svenska traditionerna. Eller?

Sedan kan man ju diskutera de "svenska" traditionernas svenskhet.

Väntat att du skulle komma med det där, svenskar gör allt för att förneka "svenskheten" i sina traditioner numera.

Ett självföraktande folk, väldigt sorgligt att se.

yooii
2012-12-11, 18:05
1. Det är dock inte en engångsföreteelse, det händer hela tiden nu för tiden. Tintin är rasist och pepparkaksgubbar ska förbjudas, kyrkan ska man inte fira skolavslutningen i längre och en svensk flagga på sin t-shirt är rasistisk.

2. Muslimer? Va? Halmgubbar på gång tro? ;)
Jag förstår fortfarande inte varför man drar in Tintin i det hela. Det är inte som så att islamisterna anordnade bokbål med Tintinböcker runt om i landet, vilket en del gärna vill tro.

JanOlsson
2012-12-11, 18:05
Pratade nyss med en upprörd bekant som är dagisfröken. I dagsläget pågick diskussioner på dagiset om man skulle ha julgran och julfirande eller om man skulle skita i det.
Så nej, det är inte bara ett problem på de platser som uppmärksammas i media.

Exakt.

Snart ska vi sluta fira jul också (den är ju kristen och våran kära importerade "spetskompetens" kan ta illa upp).

:laugh:

JanOlsson
2012-12-11, 18:06
Jag förstår fortfarande inte varför man drar in Tintin i det hela. Det är inte som så att islamisterna anordnade bokbål med Tintinböcker runt om i landet, vilket en del gärna vill tro.

Nej, det är rätt uppenbart du inte förstår.

Du finner det inte lite intressant vilka bakomliggande faktorer som driver denna galenskap? Tintin rasist, pepparkaksgubbar ska förbjudas, lägg ner julgranarna *screwy*

yooii
2012-12-11, 18:09
Väntat att du skulle komma med det där, svenskar gör allt för att förneka "svenskheten" i sina traditioner numera.

Ett självföraktande folk, väldigt sorgligt att se.
Gulligt att du tilldelar mig åsikter. Ful teknik.

Nej, jag älskar faktiskt Sverige. Jag älskar julen, påsken, midsommar, va fan jag älskar till och med den svenska hösten men det fråntar mig inte rätten att till exempel problematisera och diskutera de svenska högtider.

filmjölk
2012-12-11, 18:10
Det är svårt att tolka dig på något annat sätt. Som sagt: En fröken vill inte ha pepparkaksgubbar i nåt jäkla luciatåg. Vad är egentligen en rimlig tolkning av denna händelse enligt dig?

1. Fröknen är antagligen bäng eller hade några märkliga anledningar att tycka såhär.
2. Sverige är hotat av muslimer (?)

På 1 svarar jag att vi vita människor fått för oss att vi absolut inte får påpeka att vissa människor är bruna, andra är svarta eller gula och själva är vi vita. Vi skall välja att bortse helt ifrån detta, och misslyckas vi att på något sätt bortse ifrån detta gör vi fel.

På 2 svarar jag Ja. Islam är Sveriges näst största religion, och medför storskalig terrorism, tvångsgifte, könsstympning mfl. företeelser och värderingar som jag ser som ett stort hot mot Sverige och dess invånare.

Zorgus
2012-12-11, 18:13
Pratade nyss med en upprörd bekant som är dagisfröken. I dagsläget pågick diskussioner på dagiset om man skulle ha julgran och julfirande eller om man skulle skita i det.
Så nej, det är inte bara ett problem på de platser som uppmärksammas i media.

Som jag sa innan..vad är det som gör oss så ängsliga att vi ens funderar i dessa banor? Det är inte ett tecken på ett friskt samhälle.

JanOlsson
2012-12-11, 18:15
Nej, jag älskar faktiskt Sverige. Jag älskar julen, påsken, midsommar, va fan jag älskar till och med den svenska hösten

Ok bra, du vet vad du ska rösta på.

z_bumbi
2012-12-11, 18:17
Pratade nyss med en upprörd bekant som är dagisfröken. I dagsläget pågick diskussioner på dagiset om man skulle ha julgran och julfirande eller om man skulle skita i det.
Så nej, det är inte bara ett problem på de platser som uppmärksammas i media.

Det är väl bra att det blir en diskussion? På ett dagis är betydligt svårare att låta de som inte vill fira jul att vistas någon annanstans än det var i skolan när jag gick där och några inte ville fira jul. Eftersom det då bara var ett fåtal så löstes det genom att de inte var med men hade det varit vettigt att fortsätta så om det varit betydligt fler samt om de var i dagisåldern?
Det är ju inte direkt så att ungarna blir traumatiserade för livet om de inte får fira jul på dagis för det gör de väl förhoppningsvis med sina föräldrar och om det finns en kristen grund till det även i kyrkan.

Amfksp
2012-12-11, 18:21
Det är väl bra att det blir en diskussion? På ett dagis är betydligt svårare att låta de som inte vill fira jul att vistas någon annanstans än det var i skolan när jag gick där och några inte ville fira jul. Eftersom det då bara var ett fåtal så löstes det genom att de inte var med men hade det varit vettigt att fortsätta så om det varit betydligt fler samt om de var i dagisåldern?
Det är ju inte direkt så att ungarna blir traumatiserade för livet om de inte får fira jul på dagis för det gör de väl förhoppningsvis med sina föräldrar och om det finns en kristen grund till det även i kyrkan.

Och så samma sätt blir ju inte ungarna som inte vill fira jul traumatiserade av att sjunga några julsånger och äta julmat. Det är något en absolut majoritet i Sverge gör och därför bör detta även avspegla på ett dagis enligt mig.

PowPow
2012-12-11, 18:21
1 är fullkomligt logisk. Nr 2-what?

Det man kan och bör analysera är naturligtvis den andra delen i din nr 1. Dvs vilka märkliga anledningar är det som ligger bakom. Vi har en diskurs där vi anser glassar, seriefigurer och choklad vara raistiska. Pepparkaksgubbarna ligger då runt hörnet. Det är ju inte ett plötsligt psykosgenomslag som får fröken att agera.

Fast jag tror inte man ska överdriva den diskursen. De aktuellt TinTin-tidningarna finns kvar på Tiotretton, nogger heter fortfarande nogger och choklad anses inte vara rasistiskt.

yooii
2012-12-11, 18:22
Väntat att du skulle komma med det där, svenskar gör allt för att förneka "svenskheten" i sina traditioner numera.

Ett självföraktande folk, väldigt sorgligt att se.

Ok bra, du vet vad du ska rösta på.
Ja, jag vet vad jag ska rösta på men det beror inte på att jag tycker det är mysigt att käka ägg på våren eller dricka glögg på vintern.

Zorgus
2012-12-11, 18:24
Det är väl bra att det blir en diskussion? På ett dagis är betydligt svårare att låta de som inte vill fira jul att vistas någon annanstans än det var i skolan när jag gick där och några inte ville fira jul. Eftersom det då bara var ett fåtal så löstes det genom att de inte var med men hade det varit vettigt att fortsätta så om det varit betydligt fler samt om de var i dagisåldern?
Det är ju inte direkt så att ungarna blir traumatiserade för livet om de inte får fira jul på dagis för det gör de väl förhoppningsvis med sina föräldrar och om det finns en kristen grund till det även i kyrkan.

Det blir ju en diskussion av fel anledning. Det handlar om att dagispersonalen av nån anledning känner en oro för att stöta sig med föräldrar av icke-kristen bakgrund, en oro som i de flesta fall är helt obefogad. Min erfarenhet är att de med en annan kulturell bakgrund än oss visst uppskattar luciafirande på dagis/skola och är uppriktigt förvånade över vår ängslighet.

PowPow
2012-12-11, 18:26
1. Det är dock inte en engångsföreteelse, det händer hela tiden nu för tiden. Tintin är rasist och pepparkaksgubbar ska förbjudas, kyrkan ska man inte fira skolavslutningen i längre och en svensk flagga på sin t-shirt är rasistisk.

2. Muslimer? Va? Halmgubbar på gång tro? ;)

Jag antar att du vet hur tintin-historien slutade?

Pepparkaksgubbar ska inte förbjudas. Varför fortsätter ni skriva det?

Att inte fira skolavslutningen i kyrkan tycker jag är ett sunt val. den offentliga skolan hör inte ihop med Kristendomen, och därför tycker jag inte att skoltraditionerna ska förläggas i en kyrka, moské, synagoga eller nån annan religiös lokal (vi hade inte ens avslutning i kyrkan när jag gick för 15 år sedan).

Angående svenska flaggor på t-shirtar, så snackade vi faktiskt om det för någon dag sedan. Det är också samma diskussion som för 15 år sedan, och jag förknippar helt ärligt en person med en t-shirt med svensk flagga på med rasism (inte alltid, det är såklart beroende av kontext). Varför? För att det under hela min uppväxt var rasisterna som sprang omkring med dessa tröjor. hade gärna sett att den symbolen bytte läger dock.

yooii
2012-12-11, 18:27
Det blir ju en diskussion av fel anledning. Det handlar om att dagispersonalen av nån anledning känner en oro för att stöta sig med föräldrar av icke-kristen bakgrund, en oro som i de flesta fall är helt obefogad. Min erfarenhet är att de med en annan kulturell bakgrund än oss visst uppskattar luciafirande på dagis/skola och är uppriktigt förvånade över vår ängslighet.
Det är inte alls orimligt att dagispersonalen inte vill stöta sig med barnens föräldrar men precis som du säger är det nog en oro som är verklighetsfrånvänd.

I mångt och mycket är den här en chimär och inget annat.

JanOlsson
2012-12-11, 18:27
Det blir ju en diskussion av fel anledning. Det handlar om att dagispersonalen av nån anledning känner en oro för att stöta sig med föräldrar av icke-kristen bakgrund, en oro som i de flesta fall är helt obefogad. Min erfarenhet är att de med en annan kulturell bakgrund än oss visst uppskattar luciafirande på dagis/skola och är uppriktigt förvånade över vår ängslighet.

+1

Flytta till japan och se om dom ändar sina traditioner i skolan för att du inte ska bli "stött" :laugh:

Inte konstigt att svenskar inte blir särskilt respekterade av många invandrare längre, vi respekterar ju inte ens oss själva.

filmjölk
2012-12-11, 18:27
Det blir ju en diskussion av fel anledning. Det handlar om att dagispersonalen av nån anledning känner en oro för att stöta sig med föräldrar av icke-kristen bakgrund, en oro som i de flesta fall är helt obefogad. Min erfarenhet är att de med en annan kulturell bakgrund än oss visst uppskattar luciafirande på dagis/skola och är uppriktigt förvånade över vår ängslighet.

De riskerar att stöta på patrull bestående av bajsnödiga ateister som är både högljudda och sympatikränkta. (samma ateister hade inte vart ett dugg kränkta om skolavslutningen skedde i en Moské, vilket är rätt lustigt)

JanOlsson
2012-12-11, 18:28
Jag förknippar helt ärligt en person med en t-shirt med svensk flagga på med rasism

Ok du är helt lost, förlorad. Fun talking to you *screwy*

PowPow
2012-12-11, 18:35
Ok du är helt lost, förlorad. Fun talking to you *screwy*

Men är det så konstigt? Om alla rasisterna back in the days sprang omkring med svenska flaggan på bröstet, hur ska man då inte kunna förknippa det med det?

Men jag menar så klart inte att man skulle vara rasist för att man har en sån tröja. Det är helt och hållet en acciationsgrej som jag hoppas förändras med tiden.

Snyggt för övrigt att välja endast den meningen, och ta den ur sitt sammanhang. Classic JanOlsson :d

Control_61
2012-12-11, 18:36
Det är väl bra att det blir en diskussion? På ett dagis är betydligt svårare att låta de som inte vill fira jul att vistas någon annanstans än det var i skolan när jag gick där och några inte ville fira jul. Eftersom det då bara var ett fåtal så löstes det genom att de inte var med men hade det varit vettigt att fortsätta så om det varit betydligt fler samt om de var i dagisåldern?
Det är ju inte direkt så att ungarna blir traumatiserade för livet om de inte får fira jul på dagis för det gör de väl förhoppningsvis med sina föräldrar och om det finns en kristen grund till det även i kyrkan.

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker inte man ska individualisera och ta hänsyn till allt och alla hela tiden.

Det är ett EXTREMT JÄVLA minoritetstänk hela tiden i Sverige. Det är bra på ett sätt men måste få rimliga proportioner.

Control_61
2012-12-11, 18:38
De riskerar att stöta på patrull bestående av bajsnödiga ateister som är både högljudda och sympatikränkta. (samma ateister hade inte vart ett dugg kränkta om skolavslutningen skedde i en Moské, vilket är rätt lustigt)

Fyfan, vad jag kan störa mig på "upplysta ateister"

JanOlsson
2012-12-11, 18:39
det är ett extremt jävla minoritetstänk hela tiden i sverige. Det är bra på ett sätt men måste få rimliga proportioner.

+1

stridis
2012-12-11, 18:40
De riskerar att stöta på patrull bestående av bajsnödiga ateister som är både högljudda och sympatikränkta. (samma ateister hade inte vart ett dugg kränkta om skolavslutningen skedde i en Moské, vilket är rätt lustigt)

Vad är nu det för knäppa ateister?

Doctor Snuggles
2012-12-11, 18:52
Vad är nu det för knäppa ateister?

plusone
Var hittar man dessa "ateister"? Aldrig träffat en.

Doctor Snuggles
2012-12-11, 18:59
Ok du är helt lost, förlorad. Fun talking to you *screwy*

Hakkorset var ursprungligen en solsymbol och används flitigt inom hinduisismen där det i sanskrit bokstavligen betyder "att vara god". Skulle du sätta på dig en t-shirt med ett hakkors på och förvänta dig att människor trodde du var hindu?

Sokrates696
2012-12-11, 19:02
plusone
Var hittar man dessa "ateister"? Aldrig träffat en.

Var en i tv-programmet Debatt för någon vecka sedan såg jag.
Hon hade inte alla knivar i besticklådan vill jag påstå.
Nej, jag är inte religiös.

/Tommy.

JanOlsson
2012-12-11, 19:05
Hakkorset var ursprungligen en solsymbol och används flitigt inom hinduisismen där det i sanskrit bokstavligen betyder "att vara god". Skulle du sätta på dig en t-shirt med ett hakkors på och förvänta dig att människor trodde du var hindu?

Sådärja, nu börjar vi jämföra hakkorset med svenska flaggan också. Bra gjort! Du är en typisk PK svensk, välkommen in i den politiskt korrekta värmen! :smash:

Jag menar, det faktum att folk associerar hakkorset med nazister betyder ju att man också kan förvänta sig att uppfattas som rasist om man har den svenska flaggan på tröjan.


Herregud, idiotin i erat tänk är fan obegränsad.

yooii
2012-12-11, 19:10
Sådärja, nu börjar vi jämföra hakkorset med svenska flaggan också. Bra gjort! Du är en typisk PK svensk, välkommen in i den politiskt korrekta värmen! :smash:

Jag menar, det faktum att folk associerar hakkorset med nazister betyder ju att man också kan förvänta sig att uppfattas som rasist om man har den svenska flaggan på tröjan.


Herregud, idiotin i erat tänk är fan obegränsad.

De här tankevurporna du gång på gång lyckas med, är de medvetna för att folk ska tycka synd om dig eller är de omedvetna?

thunder
2012-12-11, 19:20
Här i noreg har massor med folk norska flaggan på mössan, tröjan och vinterjackan. Inga problem alls. Och debatten kring invandringen ligger ljusår före den svenska.

Här älskar man sitt land. Jag skäms över att vara svensk ibland.

Bajsa på er alla proxy-kränkta svennar!

Sokrates696
2012-12-11, 19:24
Här i noreg har massor med folk norska flaggan på mössan, tröjan och vinterjackan. Inga problem alls. Och debatten kring invandringen ligger ljusår före den svenska.

Här älskar man sitt land. Jag skäms över att vara svensk ibland.

Bajsa på er alla proxy-kränkta svennar!

På vilket sätt ligger Norge före i frågan, utveckla?

/Tommy.

Control_61
2012-12-11, 19:26
På vilket sätt ligger Norge före i frågan, utveckla?

/Tommy.

Att de inte inte gillar sig själva och sin kultur!

Eller rättare sagt, att de som inte gillar sig själva och sin kultur inte får göra sin röst hörd hela jävla tiden!

thunder
2012-12-11, 19:28
Frp har 20-25% av rösterna. Så rasistkortet är bortplockat. Du måste komma med riktig fakta och annat än känsloargument.

PowPow
2012-12-11, 19:28
Här i noreg har massor med folk norska flaggan på mössan, tröjan och vinterjackan. Inga problem alls. Och debatten kring invandringen ligger ljusår före den svenska.

Här älskar man sitt land. Jag skäms över att vara svensk ibland.

Bajsa på er alla proxy-kränkta svennar!

Fast jag tror inte man ska dra för många paralleller mellan att älska sitt land och den symboliska flaggan. Symbolvärdet för flaggan tror jag historiskt har varit mindre i Sverige än exempelvis Norge.. Den används ju mest under högtider och sportsevenemang. Det var ju tusan inte ens förrän under 80-talet den svenska flaggans dag började firas, och helgdag blev det ju bara för något år sedan. Så jag antar att flaggan lite var up for grabs under 70-90 talet, och den tidens rasistorganisationer var ganska duktiga på att göra den till sin symbol.

Att jag personligen förknippar den svenska flaggan med dessa (som sagt, inte i alla kontexter såklart) har inget att göra med huruvida jag älskar Sverige. För det gör jag. Stormtrivs här för tusan.. borde ta tillbaka flaggan :d

Doctor Snuggles
2012-12-11, 19:32
Sådärja, nu börjar vi jämföra hakkorset med svenska flaggan också. Bra gjort! Du är en typisk PK svensk, välkommen in i den politiskt korrekta värmen! :smash:

Jag menar, det faktum att folk associerar hakkorset med nazister betyder ju att man också kan förvänta sig att uppfattas som rasist om man har den svenska flaggan på tröjan.


Herregud, idiotin i erat tänk är fan obegränsad.

Vad är du så upprörd över, och vad babblar du om?
Symboler kan ändra innebörd, och positiva/neutrala symboler kan få en negativ innebörd, det var allt jag sade. Uppenbarligen tycker en hel del att svenska flaggan fått en negativ koppling pga rasistiska sammanhang som den figurerat i, annars så skulle det inte ens diskuteras.

Sokrates696
2012-12-11, 19:41
Frp har 20-25% av rösterna. Så rasistkortet är bortplockat. Du måste komma med riktig fakta och annat än känsloargument.

Ok. Dock tror jag tex. att Sd kommer växa betydligt mer till nästa val om nu inte nått av de etablerade partierna lyfter på locket och tar tag i saken.

Oavsett vad SD säger så blir de attackerade av media, andra partier m.m. om sin s.k. rasistiska bakgrund. De vill inte diskutera sakfrågorna. Det är också detta som gynnar SD, vilket ingen verkar förstå. Särskilt påstås det att de som röstar eller är anhängare av SD är vilsna, arbetslösa etc.
Ännu ett skott i foten av etablissemanget, allt sådant främjar SD.
Prcis samma hetsjakt var det på Vänstern under 70-talet, men det verkar de ha glömt bort totalt.

Här pratas det om Svenska flaggan som racistsmbol och hakkorset i samma andetag som man menar SD.
Hur många Svenskar generellt associerar muskelbyggare med någon som har nägot innanför pannbenet? Säkert inte många.

/Tommy.

filmjölk
2012-12-11, 20:24
Snart kan man inte ha "Arbeit macht frei"- skylten på väggen hemma, spela Horst wessel "Die fahne hoch" på högsta volym på stereon, och klä sig i ss-uniform utan att bli kallad Sverigedemokrat i det här jävla landet längre!

(bara dummar mig)

Herr Oberst
2012-12-11, 21:35
Snart kan man inte ha "Arbeit macht frei"- skylten på väggen hemma, spela Horst wessel "Die fahne hoch" på högsta volym på stereon, och klä sig i ss-uniform utan att bli kallad Sverigedemokrat i det här jävla landet längre!

(bara dummar mig)

Åh Die fahne hoch....Folk får säga vad fan dom vill, men det är en fantastisk dänga

JanOlsson
2012-12-11, 22:14
Sådärja, nu ryker stjärngossar och tomtar också :).

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8138412

Stefan J
2012-12-11, 22:41
På 1 svarar jag att vi vita människor fått för oss att vi absolut inte får påpeka att vissa människor är bruna, andra är svarta eller gula och själva är vi vita. Vi skall välja att bortse helt ifrån detta, och misslyckas vi att på något sätt bortse ifrån detta gör vi fel.

På 2 svarar jag Ja. Islam är Sveriges näst största religion, och medför storskalig terrorism, tvångsgifte, könsstympning mfl. företeelser och värderingar som jag ser som ett stort hot mot Sverige och dess invånare.

För att lösa detta skulle man kunna utveckla hen-idén och applicera det på färger också. Precis som kön bara är en social konstruktion är färger inget annat än en lingvistisk och perceptiv konstruktion, och genom att frånta färgerna olika namn tar man även bort möjligheten att favorisera eller diskriminera desamma. Ordet färg är dessutom ett oerhört laddat ord, den politiskt korrekta termen borde istället vara "elektromagnetisk strålning av specifik våglängd" där man sedan får ange våglängden så att folk har en möjlighet att förstå vilken färg som åsyftas.

Detta föder dock ett nytt problem. Siffror! Siffror är ett kapitel för sig som man skulle kunna skriva spaltmeter om, men vad kan väcka så starka känslor som dessa, vid första anblick, så oskyldiga krumelurer? Siffror är ett OERHÖRT känsligt område. Med siffror kan man mäta saker och ställa dem i korrelation till varandra. Oundvikligen blir det så (beroende på preferenser) att vissa värden är mer önskvärda än andra. Och genast uppstår ett tyst eller öppet förakt mot de mindre önskade värdena.

Så jag tycker att vi avskaffar kön, färger och siffror. Eliminera språk och matematik. Peta ut ögonen, kapa stämbanden, häfta igen käften och smält hjärnan i syra.

Tolkia
2012-12-11, 22:44
Så jag tycker att vi avskaffar kön, färger och siffror. Eliminera språk och matematik. Peta ut ögonen, kapa stämbanden, häfta igen käften och smält hjärnan i syra.
Ja, varför inte? Eller också börjar vi bara försöka bete oss som folk mot varandra.

Ronn
2012-12-11, 22:44
Har ni fest eller?

Gober
2012-12-11, 22:47
Sådärja, nu ryker stjärngossar och tomtar också :).

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8138412

Läser du ens det du länkar?

Varför är det så viktigt att ingen tomte eller pepparkaksgubbe är med i luciatåget?

- Programmet innehåller inga visor för pepparkaksgubbar eller tomtar, så enkelt är det.

Hon anser att skolan har ett starkt traditionstänkande och ett allt för nära samarbete med kyrkan och att detta ligger bakom den principfasta synen på luciatåget.

Varför kan inte luciafirandet få vara lite mer lekfullt?

- Vi har en hög svansföring, när det gäller luciafirandet här. Jag tycker väl att lucia ska vara en högtidlig samling.



Det har ju inget med att göra med att vara PK, att pepparkaksgubbarna skulle symbolisera bruna människor osv.

Jens.Andersson
2012-12-11, 22:57
På skolan var till en början varken tomtar eller pepparkaksgubbar välkomna i luciatåget i år.

Vilket får det att låta som om det varit tillåtet tidigare år. Men eftersom de förbjudit tomtar
också tror jag mer som PowPow, att de grundar sig i religösa skäl. Vart tog hans inlägg vägen
förresten?

Gober
2012-12-11, 23:02
På skolan var till en början varken tomtar eller pepparkaksgubbar välkomna i luciatåget i år.

Vilket får det att låta som om det varit tillåtet tidigare år. Men eftersom de förbjudit tomtar
också tror jag mer som PowPow, att de grundar sig i religösa skäl. Vart tog hans inlägg vägen
förresten?

Ja det har ju en stark anknytning till kyrkan och vill hålla sig till sina traditioner, dvs inget "trams" (enligt dem alltså) men visst, galningen JanO kan ju vrida på allt till sin fördel.

filmjölk
2012-12-11, 23:13
Det är något väldigt vackert med ett helt vitt Luciatåg, lett av den blondaste och fagraste flickan med ljuskrona i håret. Inga högljudda pepparkaksgubbar som bråkar och tafsar på stjärnorna, inga skränande tomtar som inte kan sjunga eller gå på led utan bara parasiterar på de vitkläddas ansträngningar.

PowPow
2012-12-11, 23:39
På skolan var till en början varken tomtar eller pepparkaksgubbar välkomna i luciatåget i år.

Vilket får det att låta som om det varit tillåtet tidigare år. Men eftersom de förbjudit tomtar
också tror jag mer som PowPow, att de grundar sig i religösa skäl. Vart tog hans inlägg vägen
förresten?

Kom på att jag inte orkade.. Men ja, poängen var väl att det enligt artikeln handlar om en kristen skola som vill hålla på kristna traditioner. Något som likväl kunde vara taget från SD:s principprogram. Var väl mest nyfiken på hur JanOlsson skulle få det till PK-sjuklöverns påhitt och Sveriges förfall och undergång.. But I guess there's a way..

Gober
2012-12-12, 00:08
Edit...Inläggen försvann visst.

Vinter
2012-12-12, 08:30
Jag gillar ju faktiskt lucia, det är den mest anti-kristna parodin som vi har som tradition.

Vi svenskar protestanter som vi var, importerar ett katolskt skyddshelgon, knåpar ihop lite musik och sång. Klär ibland ut en snubbe till lucia, sedan drar vi in lite tomtar och pepparkaksgubbar i det hela hehe. Det blir lite extra roligt om man har en lutheransk präst närvarande, med tanke på hans tro.

Sedan avslutar vi vakan med att supa oss fulla.

Jag tycker det är fantastiskt, ett riktigt fett "fuck you" till alla troende katoliker.

ChuckTesta
2012-12-12, 12:30
Jag antar att du vet hur tintin-historien slutade?

Pepparkaksgubbar ska inte förbjudas. Varför fortsätter ni skriva det?

Att inte fira skolavslutningen i kyrkan tycker jag är ett sunt val. den offentliga skolan hör inte ihop med Kristendomen, och därför tycker jag inte att skoltraditionerna ska förläggas i en kyrka, moské, synagoga eller nån annan religiös lokal (vi hade inte ens avslutning i kyrkan när jag gick för 15 år sedan).

Angående svenska flaggor på t-shirtar, så snackade vi faktiskt om det för någon dag sedan. Det är också samma diskussion som för 15 år sedan, och jag förknippar helt ärligt en person med en t-shirt med svensk flagga på med rasism (inte alltid, det är såklart beroende av kontext). Varför? För att det under hela min uppväxt var rasisterna som sprang omkring med dessa tröjor. hade gärna sett att den symbolen bytte läger dock.

Ser du verkligen inget problem med att Sveriges samhälle anpassar sig efter dom som kommer hit? Varför var det aldrig något snack om att någon kunde bli stött av pepparkakor förut? Eller speciella öppettider för badhus, ramadan på donken, ett land dit folk flyttar och bor här i 20-30 år utan att kunna svenska eller jobba? Att man ska ha böneutrop från minaret?

Ser du verkligen inget problem?

PowPow
2012-12-12, 12:53
Ser du verkligen inget problem med att Sveriges samhälle anpassar sig efter dom som kommer hit? Varför var det aldrig något snack om att någon kunde bli stött av pepparkakor förut? Eller speciella öppettider för badhus, ramadan på donken, ett land dit folk flyttar och bor här i 20-30 år utan att kunna svenska eller jobba? Att man ska ha böneutrop från minaret?

Ser du verkligen inget problem?

Jag ser absolut ett problem med att folk bor här i 20-30 år utan att kunna språket eller utan att arbeta. Så klart.

Att badhus anpassar öppettider efter besökare, att vinstdrivandre företag anpassar maten efter besökarna osv ser jag inget problem med dock. Finns det något egenvärde i att öppettider är samma som de var tidigare, att restauranger serverar mat på samma sätt som tidigare? Det är väl en ganska naturlig utveckling, med eller utan invandring.

Böneutrop från minareter ser jag inte heller några problem med så länge de följer de ordnings- och störningslagar som finns för att skydda omgivningen. Kyrkklockor får också plinga, med samma premisser. Och industrier får låta på samma premisser. Osv..

Det fanns garanterat folk även på 20-talet som av någon märklig anledning var stött av pepparkakor. Men det var inget faktiskt problem då, och det är det inte nu heller. Svenskar är inte stötta av pepparkakor och pepparkakor är inte rasistiska.

Okej
2012-12-12, 12:58
Jag håller helt med, bort med dom jävla KKK-kakorna. Bort med skumtomtar också, min engelska vän mår riktigt dåligt över detta och tror att det är ett subtilt hån mot hans hy

Herr Oberst
2012-12-12, 13:13
Ja, varför inte? Eller också börjar vi bara försöka bete oss som folk mot varandra.

Vad ska då alla kämparna på afrosvenskarnas förbund, centrum mot rasism, DO, Expo F! med flera ta sig till? Dom verkar ju ha det jobbigt redan nu med att hitta arbete till sig själva. Historier om Kalles kaviar, nogger black och strukturellt rasistiska pepparkakor verkar ju inte bita så bra på Svensson som genom skatteseseln betalar ovanstående detektivbyråers verksamheter

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

yooii
2012-12-12, 13:19
Vad ska då alla kämparna på afrosvenskarnas förbund, centrum mot rasism, DO, Expo F! med flera ta sig till? Dom verkar ju ha det jobbigt redan nu med att hitta arbete till sig själva. Historier om Kalles kaviar, nogger black och strukturellt rasistiska pepparkakor verkar ju inte bita så bra på Svensson som genom skatteseseln betalar ovanstående detektivbyråers verksamheter

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Jag ser problem med att dessa organisationer överhuvudtaget finns till. Jag ser således inga som helst problem om dessa skulle försvinna på grund utav brist på arbete.

Det är ju inte för dessa organisationernas skull som rasismen finns utan tvärtom, trot eller ej.

stafh
2012-12-12, 13:31
ITT:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5f/Donquixote.JPG/300px-Donquixote.JPG

Herr Oberst
2012-12-12, 14:50
Jag ser problem med att dessa organisationer överhuvudtaget finns till. Jag ser således inga som helst problem om dessa skulle försvinna på grund utav brist på arbete.

Det är ju inte för dessa organisationernas skull som rasismen finns utan tvärtom, trot eller ej.

Tack för att jag har möjligheten att välja vad jag vill tro på. Då väljer jag ej.

Sverige måste vara det landet som satsar klart mest på skattefinansierad antirasism, detta trots att Sverige är världsmästare i tolerans och öppenhet. Skulle dom antirasistiska organisationerna privatiserats och konkurrensutsättas skulle dom försvunnit en efter en.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Amfksp
2012-12-12, 15:09
Jag ser problem med att dessa organisationer överhuvudtaget finns till. Jag ser således inga som helst problem om dessa skulle försvinna på grund utav brist på arbete.

Det är ju inte för dessa organisationernas skull som rasismen finns utan tvärtom, trot eller ej.

Med tanke på vilka (icke)frågor dessa organisationer driver så är jag inte helt säker på det längre.... Ganska uppenbart att det inte finns något stort problem för dess att jobba med, då dom driver kampanjer mot kinapuffar och noggergass eller hur?

Dom, som dom flesta statliga flumprojekt, hittar på saker för att kunna existerara, inte tvärt om.-