handdator

Visa fullständig version : Militärpress i "Smith-maskin"


Arwen
2004-02-11, 21:46
Första passet i en sk. "Smithmaskin" idag, provade mig fram med sittande militärpressar. Kändes bra. Men vad säger ni om lutning, grepp etc? Alla tips och synpunkter på denna övning är av intresse.:bpump:

Shadow Warrior
2004-02-11, 21:48
Originally posted by Arwen
Första passet i en sk. "Smithmaskin" idag, provade mig fram med sittande militärpressar. Kändes bra. Men vad säger ni om lutning, grepp etc? Alla tips och synpunkter på denna övning är av intresse.:bpump:

Stående pressar är bättre eftersom dom har en mer naturlig ROM och bygger funktionell styrka.

/Shadow Warrior

Yankeee
2004-02-11, 21:55
Har precis bytt från smith till stående och måste säga att stående tar mycket bättre. Enda nackdelen är att man måste skala av en del vikt ;)

z_bumbi
2004-02-11, 22:12
Originally posted by Arwen
Första passet i en sk. "Smithmaskin" idag, provade mig fram med sittande militärpressar. Kändes bra. Men vad säger ni om lutning, grepp etc? Alla tips och synpunkter på denna övning är av intresse.:bpump:

Jag tycker det är svårt att få till en bra anpassning eftersom jag gärna rör stången lite fram och tillbaka under lyftet, det krävs ju en viss lutning på ryggstödet för att man inte ska få en ny mimik varje set och jag har inte lyckats få till något som är en tillräcklig kompromiss ännu.
Jag har dock inte lagt ner extremt mycket energi på att hitta en bra inställning då jag inte gillar militärpress överhuvudtaget.

Karl_alfred
2004-02-11, 22:19
kör fria militärpressar istället utan ryggstöd, å inte så brett gepp.

Löjtnant Blank
2004-02-11, 23:27
Originally posted by Shadow Warrior


Stående pressar är bättre eftersom dom har en mer naturlig ROM och bygger funktionell styrka.

/Shadow Warrior

ROM = rörelseomfång?

Karl_alfred
2004-02-11, 23:34
jepp!

Arne Persson
2004-02-11, 23:52
I smithmaskinen rekommenderar jag alltid att man kör pressar utan ryggstöd för att skona den känsliga axelleden.

Jimbo
2004-02-12, 00:00
Originally posted by Arne Persson
I smithmaskinen rekommenderar jag alltid att man kör pressar utan ryggstöd för att skona den känsliga axelleden.

med alltid antar jag att du menar även när man kör bakom nacken ska testa det nästa pass om det är så tack för tipset.

Arne Persson
2004-02-12, 00:15
Originally posted by Jimbo


med alltid antar jag att du menar även när man kör bakom nacken ska testa det nästa pass om det är så tack för tipset.

Speciellt då!

mange_
2004-02-12, 00:18
varför skonar man axelleden då?

Arne Persson
2004-02-12, 00:22
Originally posted by mange_
varför skonar man axelleden då?

Eftersom man bl.a kan parera i rörelsen genom att röra sig fram och tillbaka, med ryggstöd blockerar man sig i axelleden.

Billy
2004-02-12, 02:00
Låter som det stämmer ja. Men jag känner att jag lätt får ont i ryggen när jag kör utan ryggstöd, hur ska man hålla ryggen? Något speciellt man ska tänka på?

Karl_alfred
2004-02-12, 02:21
Originally posted by Billy
Låter som det stämmer ja. Men jag känner att jag lätt får ont i ryggen när jag kör utan ryggstöd, hur ska man hålla ryggen? Något speciellt man ska tänka på?

Kör du utan stöd får du ju sänka viukten rejält, därmed försvinner nog oxå det onda i ryggen. Men en annan sak att tänka på är väll att inte sitta som en hösäck utan att, sträcka på kroppen ordentligt.

Arwen
2004-02-12, 07:55
tack för alla kommentarer, ska testa utan ryggstöd, stående är inget för mig då jag skadat vänster ben (obrukbart skick) för många år sedan, annars gäller för axlar som för alla andra muskelgrupper, variation!

MasterChief
2004-02-12, 09:07
Arne Persson skrev:
I smithmaskinen rekommenderar jag alltid att man kör pressar utan ryggstöd för att skona den känsliga axelleden.
Eftersom man bl.a kan parera i rörelsen genom att röra sig fram och tillbaka, med ryggstöd blockerar man sig i axelleden.

Kan du förklara det här som om jag var fem år, tack. Hur kan jag blockera axelleden om inte armbågen är fixerad?http://www.stopstart.freeserve.co.uk/smilie/moreek.gif

Arne Persson
2004-02-12, 18:27
Originally posted by MasterChief
Arne Persson skrev:



Kan du förklara det här som om jag var fem år, tack. Hur kan jag blockera axelleden om inte armbågen är fixerad?http://www.stopstart.freeserve.co.uk/smilie/moreek.gif
Eftersom man kan föra överkroppen framåt och bakåt så kan man enkelt hitta bra och skonsamma lägen för axlarna genom rörelsebanan. Du blir ju uppenbarligen mer begränsad när du kör med ryggstöd, samt att du tvingas att sitta i exakt rätt position för att inte riskera obehag i axlarna. Det är den blockeringen jag menar.

Karl_alfred
2004-02-12, 18:39
men varför förespråkar du smithen Arne?

har härmed inte sagt att det är fel. är bara nyfiken.

Arne Persson
2004-02-12, 19:31
Originally posted by Karl_alfred
men varför förespråkar du smithen Arne?

har härmed inte sagt att det är fel. är bara nyfiken.

Jag kör själv alltid militärpress med fristång och press bakom nacken i Smithmaskinen utan ryggstöd. Det är av ren säkerhet som jag kör i Smithen eftersom loppet kan vara kört för axlarna om du kör press bakom nacken med fri stång och någon går förbi och råkar stöta till stången när den är i bottenläget.

Karl_alfred
2004-02-12, 20:14
okej

Simon
2004-02-13, 00:03
ang. axelpress bakom nacken i smithmaskinen så har jag själv problem med axlarna (speciellt den högre, slog den ur led eller nå i somras) har alltid kört med ryggstöd och enligt vad jag förstått så kan det vara just pga ryggstödet jag känner obehaget.. ska nog ta å prova utan ryggstöd nästa axelpass..

Officer
2004-02-15, 00:51
Arnold måste säga sitt:

Mr.X
2004-02-15, 13:33
Jag provade Anus Bärsons ide i går att köra utan ryggstöd,man fick sänka vikten ordentligt men fan vad det tog bra i axlarna.Ska nog köra det som press övning från och med nu:hbang:

Spec^
2004-02-15, 13:47
När man kör militärpress med ryggstöd i smithen:

hur ska man ha ryggstödet? helt upprätt? Ska stången snudda hakan?

shirunai
2004-02-15, 19:20
Originally posted by Spec^
När man kör militärpress med ryggstöd i smithen:

hur ska man ha ryggstödet? helt upprätt? Ska stången snudda hakan?
snudda ? ja då lär du få ont i hakan efter ett tag om den snuddar, men nära hakan sen sträva efter att köra ända ned till nyckelbenet

bubbleman
2004-02-15, 23:44
Jag kom och tänka på en sak nu när jag läser tråden, är det farliga att böja ryggen när man kör militärpress? Jag böjjer fram magen skitmycket när jag tar i så att kroppstormen blir typ "(", är detta farligt?

ViktorH
2004-02-15, 23:53
http://jva.ontariostrongman.ca/BACKBE10.gif

Såhär? :)

bubbleman
2004-02-16, 00:00
Originally posted by ViktorH
http://jva.ontariostrongman.ca/BACKBE10.gif

Såhär? :)

HAHA!
Nä inte direkt;)
Bara överkroppen som böjjer sig:)

Karl_alfred
2004-02-16, 00:15
med andra ord så här:

http://ironage.us/yabbse/attachments/Bruce_Randall_02.jpg

drkrupp
2004-02-16, 10:09
Lyftet blir väl lättare om man böjer sig eftersom man kopplar in bröst. Själv får jag riktigt ont i ryggen av att göra så, så jag försöker ha så rak rygg som möjligt. Helst ryggstöd helt utan lutning.

Simon
2004-02-17, 20:52
Jag skulle tagit å testat militärpress utan ryggstöd idag.. men då var det ju den där ***** skadan i axeln som sätter stopp.. ska fan aldrig mer spela badminton

edit: ska nog ta å söka upp en sjukgymnast imorrn