handdator

Visa fullständig version : Hålla andan vid tunga böj


PowerSlize
2012-12-09, 12:34
Ska man göra som robert, hålla andan under hela böjen? FjCSgKcMsmg

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FjCSgKcMsmg

eller går det lika bra att andas in på nervägen och ut på vägen upp?

delta_mats
2012-12-09, 12:41
Du ska hålla andan. Jag har dock problemet att det är svårt att fylla mycket luft när jag kör riktigt nära max. Gör jag något fel eller är det normalt?

svenbanan
2012-12-09, 12:42
Du vill ju hålla andan för att stabilisera ryggraden. Om du andas in då du redan är på väg ned måste du ju alltså starta själva stabiliseringen då du redan är i rörelse. Jag tycker i alla fall det är betydligt enklare att göra detta då jag står rak. På uppvägen brukar jag börja andas ut då jag kommit upp en bit.

Dreas
2012-12-09, 12:43
Andas in, spänn magen hårt, ner, upp!

Sniggel
2012-12-09, 13:55
Du ska hålla andan. Jag har dock problemet att det är svårt att fylla mycket luft när jag kör riktigt nära max. Gör jag något fel eller är det normalt?

Tycker det låter normalt men man kan säkert bli bättre på det. Jag är själv astmatiker och har ibland lite problem med att få in så mycket luft som jag vill.
Brukar shruga stången i toppläget om jag behöver extra luft (lyft bröstkorg - mera volym)

mikaelj
2012-12-09, 16:38
TS: Sök efter "Valsamanövern".

Spetälsk
2012-12-09, 17:14
Du ska hålla andan.Ska man verkligen det?

På uppvägen brukar jag börja andas ut då jag kommit upp en bit.+1 stönar ut den. särskilt när det är tungt annars blir det tungt. hur gör styrkelyftarna?

svenbanan
2012-12-09, 17:33
TS: Sök efter "Valsamanövern".

AKA valsalvamanövern

Rusk
2012-12-09, 18:37
Jag personligen föredrar att ta ett djupt andetag innan jag går ned och blåsa ut på vägen upp.

Sniggel
2012-12-09, 22:51
Kanske missuppfattat delvis vad som sägs här.
Jag brukar andas in innan jag går ner i böjen. Sen fortsätter jag hålla andan även i vändningen och ungefär halvvägs upp känner jag att det är dags att långsamt lätta på trycket. Jag andas nog aldrig ut mer än halva volymen under själva lyftet.
Men när jag kommit upp kan jag förstås stanna till för att ta något extra andetag eller iaf andas ut helt och sen andas in igen inför nästa repetition.

Det är iaf så jag känner att det blir lättast att lyfta.

Det jag känner av i botten när man hållt andan hela vägen är att hela överkroppen blir väldigt stabil. Därför vill jag inte släppa det trycket förrän jag känner att jag fått upp en viss hastighet en bit upp i lyftet.
Givetvis så kan ju trycket bli för högt så det får man ju själv ta hänsyn till. Man börjar ju inte på tunga vikter. Man hinner lära känna sin kropp hyfsat bra innan man kommer dit förhoppningsvis.

mikaelj
2012-12-09, 22:55
Spetälsk: Styrkelyftare håller andan. Släpper ut luft på vägen upp.

AKA valsalvamanövern

Ja, det är en bättre stavning än min och ger bättre resultat när man söker efter det. Tack. Jag vet inte var mina bokstäver tog vägen.

MaxHBG
2012-12-09, 23:13
När jag knäböjar tar jag djupa andetag innan jag går ner. När jag är nere håller jag andan för stabiliteten i ryggen.

Masterpan
2012-12-10, 09:21
Ni som håller andan, gör ni de i alla stora?

mikaelj
2012-12-10, 09:24
Ni som håller andan, gör ni de i alla stora?

Vad skall du få ut av den frågan? Alla som lyfter tungt fyller lungorna och magen maximalt med luft och håller sedan andan på väg ned.

exevision
2012-12-10, 12:59
Vad skall du få ut av den frågan? Alla som lyfter tungt fyller lungorna och magen maximalt med luft och håller sedan andan på väg ned.

Tror han menar de tre "stora". Bänk, mark och böj. Men jag kan ju ha fel.

mikaelj
2012-12-10, 13:05
Tror han menar de tre "stora". Bänk, mark och böj. Men jag kan ju ha fel.

Oj, jag läste visst fel!

Ja, jag håller andan i alla lyft. Andas ut på vägen upp. Även militärpress och ptja, allt som kräver bålstabiiltet.

MaxHBG
2012-12-10, 13:05
Ni som håller andan, gör ni de i alla stora?

Håller andan i dom 3 stora

svenbanan
2012-12-10, 19:00
Spetälsk: Styrkelyftare håller andan. Släpper ut luft på vägen upp.



Ja, det är en bättre stavning än min och ger bättre resultat när man söker efter det. Tack. Jag vet inte var mina bokstäver tog vägen.

Ganska säker på att det var bokstavstjuven som tog dem.

Varning för nostalgitripp om ni är sjuttiotalister... :)

http://www.youtube.com/watch?v=08oRx2R0GTE

jokem
2012-12-10, 19:26
Ja, alla jag vet tar ett stort andetag och håller det under hela lyftet. Många lyckas inte hålla emot luften när de tar i så det blir eventuella PSHCHHH ljud från många, alternativt några gruntningar. Ett tips till att få in mer luft i tunga böjar är att trycka fram huvudet när man tar andetaget, brukar gå att fylla lite mer luft då!

LkpgOL
2012-12-11, 07:27
Ska man göra som robert, hålla andan under hela böjen?

eller går det lika bra att andas in på nervägen och ut på vägen upp?

Håll andan på vägen ner, skrik och vråla på vägen upp. Klarar du av att hålla andan på vägen upp så tar du inte i.

Spetälsk
2012-12-11, 12:30
Ja, alla jag vet tar ett stort andetag och håller det under hela lyftet. Många lyckas inte hålla emot luften när de tar i så det blir eventuella PSHCHHH ljud från många, alternativt några gruntningar.Släpper man inte ut luft för att öka buktrycket? buktrycket på vägen ner räcker inte så man "trycker på" ännu mer för att få ut lite luft? så upplever jag det.

Ronn
2012-12-11, 13:04
Håll andan på vägen ner, skrik och vråla på vägen upp. Klarar du av att hålla andan på vägen upp så tar du inte i.

Det är ju på vägen upp man vill ha buktryck.

svenbanan
2012-12-11, 18:33
Man släpper ju inte bara ut luften på vägen upp. Man trycker ju ut den för allt man kan, och har bara en liten pysöppning... Jag upplever i alla fall att detta funkar bättre för att stabilisera än att ha tvärstängt.