handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig lägga upp min träning


BenenPåRyggen
2012-12-08, 22:45
Tjena era fitness-freak! Nu har även jag tillslut hittat hit och hoppas kunna få hjälp av er. Jag är långt ifrån i lika bra fysisk form som många andra här men det är något jag försöker jobba på.

Till saken... Jag tränar för att öka min uthållighet (jag har en passion för alpin bergsklättring). Löpningen känns därför rätt för mig och rent spontant borde jag träna mycket i backe för att orka bättre. Ren och skär styrketräning tror jag inte att jag har någon större nytta av, förutom kanske någon typ av träning som stärker bålen eftersom att jag ofta bär tunga ryggsäckar i ojämn terräng (stabilitet är mao. rätt viktigt)...

Hur ska jag lägga upp det här på bästa möjliga sätt? Såhär tränar jag idag typ... (se nedan)
Jag är hjärtligt tacksam för all hjälp utav er som kan det här så mycket bättre än jag. Alltifrån*förslag på aktiviteter, distanser, program etc. som ni tror att jag kan vara hjälpt utav.

Måndag:
Uppvärmning 20mim
Intervall-träning 30-40min (8 ryck á 1min med 1min löpning emellan)
Stretch 30min

Tisdag:
Uppvärmning 20min
Löpning 9.0km
Stretch 30min

Onsdag - vilodag
7.91km promenad (6.5-6.6min/km)
klättring 3h

Torsdag:
Uppvärmning
Löpning 8.5km
Stretching

Fredag:
Uppvärmning 20min
Backlöpning 10 rep (50m lång hyffsat brant backe)
Stretching 30min

Lördag:
Uppvärmning 20min
Löpning maxpuls 7.91km
Stretching 30min

Söndag - vilodag
7.91km promenad (6.5-6.6min/km)
klättring 3h

Vad tror ni?

Lite om mig: 172cm kort, 70-71kg, 22 år ung man

Zapson
2012-12-09, 20:50
Ska du värma upp i 20 minuter? Känns aningen overkill. Även stretchingen på 30 minuter, som du helt och hållet kan skippa såvida du inte har någon typ utav skada.

maxmalkom
2012-12-09, 22:51
Om du inte får några bra svar här testa med jogg.se där många duktiga multisportare hänger.