handdator

Visa fullständig version : bra gainer, eller same same...


94jeppe
2012-12-08, 20:27
Jag kör för tillfället med muscle juice från ultimate nutrition, men de jag undrar är om de finns någon variant som är bättre då det endast är maltodextrin i denna. Jag har tidigare gjort egen blandning på druvsocker, havregryn och whey.

JohnVoid
2012-12-08, 20:33
Ptja, vad jag hört när med gäller är det bara att ta den som har högst proteininnehåll. Sedan kanske smak då, men annars är det 'same same'.

Mvh
John

Sniggel
2012-12-08, 20:43
Typ same same. Består gainern delvis av havregryn så är det kanske en nyttigare sådan dock.
Men bland kommersiella gainers är det oftast samma sak om det är samma fördelning mellan protein och kolhydrat.

94jeppe
2012-12-08, 20:53
har sett en del gainers från usa som innehåller riktiga råvaror så som sötpotatis och ris. vet inte om något liknande kan finnas i Sverige?

King Grub
2012-12-08, 20:55
Dom flesta i Sverige har kolhydrater från potatis eller majs.

94jeppe
2012-12-08, 21:00
märket jag pratar om är revolutionarynutrition (rtn) de skall tydligen vara av de bättre valen...

Fyllot
2012-12-08, 22:10
märket jag pratar om är revolutionarynutrition (rtn) de skall tydligen vara av de bättre valen...

Och hur många promilles skillnad blir det tror du?

Nebuchadnezzar
2012-12-08, 22:24
inb4 massakay



Inga fel på gammalt hederligt malto. När tar du gainern?

94jeppe
2012-12-09, 18:15
efter träningnen dock blir man så uppblåst om magen med för mycket malto därför tänkte jag om de fanns någon med en bättre fördelining

Sniggel
2012-12-09, 23:02
märket jag pratar om är revolutionarynutrition (rtn) de skall tydligen vara av de bättre valen...

Står de så på deras hemsida?

312
2012-12-10, 01:26
efter träningnen dock blir man så uppblåst om magen med för mycket malto därför tänkte jag om de fanns någon med en bättre fördelining

Säker på att det är maltot och inte mjölkproteinet/laktos?

massakay
2012-12-10, 07:25
Typ same same. Består gainern delvis av havregryn så är det kanske en nyttigare sådan dock.

Varför skulle man vilja ha havregryn i en gainer?

Och på vilket sätt blir det en nyttigare gainer?

Bulta
2012-12-10, 10:45
Varför skulle man vilja ha havregryn i en gainer?

Och på vilket sätt blir det en nyttigare gainer?

Man kanske tycker havregryn är ganska gott, och så tycker man det mättar bra och är billigt.

Vad jag kunde läsa så var det ett kanske med i meningen. Havregryn är rikt på mikronutrienter och gör nog sig utmärkt i kosten ifall det är ämnen man annars får för lite utav.

Sniggel
2012-12-10, 10:56
Varför skulle man vilja ha havregryn i en gainer?

Och på vilket sätt blir det en nyttigare gainer?

Havregryn innehåller mikronutrienter. Till skillnad från om det är malto eller druvsocker.
Får man redan i sig ordentligt med näring och havre inte har något att erbjuda, kanske t om kan få magen lite arg pga fiberinnehållet, då kanske det inte blir nyttigare nej. Därav mitt kanske.

massakay
2012-12-10, 19:19
havregryn innehåller mikronutrienter. Till skillnad från om det är malto eller druvsocker.
Får man redan i sig ordentligt med näring och havre inte har något att erbjuda, kanske t om kan få magen lite arg pga fiberinnehållet, då kanske det inte blir nyttigare nej. Därav mitt kanske.

ok!

massakay
2012-12-10, 19:32
Man kanske tycker havregryn är ganska gott, och så tycker man det mättar bra och är billigt.

Undrar bara om vi pratar om samma sak när vi pratar om gainer.
För mig är en gainer snabba kolhydrater med vassleprotein som påskyndar glykogeninlagringen och stoppar muskelnedbrytningen som dricks direkt efter avslutat pass

Jag brukar ta havregryn, banan, vassle och mjölk och mixa det till en drink, och då kallar jag det för mellanmål, eftersom den inte på långa vägar tas upp av kroppen lika snabbt som en gainer gör med malto+vassle

Försöker inte vara dryg på något sätt utan bara försöker förstå om det är samma saker vi pratar om?

94jeppe
2012-12-10, 21:21
Jag funderde kring om de fanns något bra när som helst gainer, med både snabbt och långsamma kolisar och en blandning av protte ;)

94jeppe
2012-12-10, 21:22
jag tar ju själv dextro vassle efter träning 1 h efter vassle havregryn senare mat

massakay
2012-12-11, 06:47
Jag funderde kring om de fanns något bra när som helst gainer, med både snabbt och långsamma kolisar och en blandning av protte ;)

Aaaah! Då är jag med.
Trodde vi pratade gainer enbart efter passet. Ja då förstår jag att man kanske vill ha havregryn i, mer som ett mellanmål eller liknande, och då förstår jag även nyttigheten i sammanhanget med grynen:em:

Sorry! Sniggel och Bulta, missförstod er helt. Vi pratade alltså inte om samma gainerdrink helt enkelt.:)

fitJoes
2012-12-13, 15:34
En skön gainerstart för mig har alltid vart att köra jordnötssmör till frukost vilket ger bra energi inför dagen med tillbehör. Sen har jag även kört Mega Mass 4000 7kg. har ökat 8kg på tre månader och det är inte på magen :)