handdator

Visa fullständig version : Är mitt kostschema bra?


hibbe
2012-12-08, 17:56
Hej hej

är nybörjare inom träning och sånt, försökte hitta någon tråd med kostscheman... är nog dum i huvudet men hittade inget så får väl skapa en egen tråd...

är mitt kostschema "dåligt"? jag vill ligga gå ner i vikt och få synligare muskler, väger ca 56 kg och är 170 cm lång. styrketränar 5-6 i veckan, ca 1 timmes styrka med 20 min cardio efter varje pass. Cardio kör jag "bara" 4-5 gånger i veckan. har hört att det inte är bra att ha kondition och styrka i samma pass men har ej tid annars och är ändå mest ute efter fettförminskning (platt mage är målet). mitt kalorimål är max 1400 kcal men försöker äta mindre om det går.

frukost: väldigt sällan jag äter alls men om det nu händer så är det en frukt (helst clementin) annars ingenting

lunch: lite grönsaker (ibland VÄLDIGT SÄLLAN lite keso/bönor) ca 1 h innan jag tar 45 g vassle proteinpulver

mellis: 1 banan + 250 g kvarg

direkt efter träning:
45 g vassle
banan

15 min efter jag kommit hem från träningen äter jag:
100 g bönor/linser (oftast)
grönsaker
nån kycklingklubba ibland

några tips om vad som kan ändras/läggas till?? ska jag ändra till 30 g vassle till lunch och efter träning, och sen 30 g till precis innan läggdags efter som att jag hört att det inte är bra å ta 45 g åt gången??

Latissimus Dorsi
2012-12-08, 17:58
Inget illa menat men om du väger 56 kilo på 1.70 tror jag inte att gå ner vore det bästa om du vill få ''synligare muskler''

hibbe
2012-12-08, 17:59
Inget illa menat men om du väger 56 kilo på 1.70 tror jag inte att gå ner vore det bästa om du vill få ''synligare muskler''

jo har tyvärr lite mage som måste bort + vill ha smalare ben

addeadde0
2012-12-08, 18:01
kön?

Latissimus Dorsi
2012-12-08, 18:01
jo har tyvärr lite mage som måste bort + vill ha smalare ben

http://www.leighpeele.com/wp-content/uploads/2010/02/10-percent-body-fat-male-pictures1.jpg

Att ha 10% kroppsfett kan se olika ut, tror fan inte du har varken feta ben eller mage. Bilder skulle underlätta, men på de statsen tror jag fan inte du är tjock alls. Ett överskott på 200-300 kalorier tillsamans med styrketräning skulle nog gynna dig oerhört mycket mer.

Lychgate
2012-12-08, 18:04
Du kommer se ut som ett auschwitz offer med den träningen och kosten.

Lägg upp ett ordentligt schema med 2g/kv protein och 1g/kv fett. Basera det på bra råvaror som kött, fisk och ägg. Vasslepulver bör mer eller mindre uteslutas på ett sådant lågt intag.

hibbe
2012-12-08, 18:04
kön?
tjej
http://www.leighpeele.com/wp-content/uploads/2010/02/10-percent-body-fat-male-pictures1.jpg

Att ha 10% kroppsfett kan se olika ut, tror fan inte du har varken feta ben eller mage. Bilder skulle underlätta, men på de statsen tror jag fan inte du är tjock alls. Ett överskott på 200-300 kalorier tillsamans med styrketräning skulle nog gynna dig oerhört mycket mer.

är inte fet men vill bli smalare. fitnessmodeller är liksom smalare än mig. jag låg på överskott förut, fick inga bra resultat, har kört på den här "dieten" i 3 veckor nu och har fått rätt bra resultat på så kort tid men vill få ÄNNU bättre

tjing
2012-12-08, 18:05
Jag tycker att ditt kostschema ser bättre ut än de flesta nybörjares. Kör hårt.

Du bör äta mer fett dock, t ex fet fisk.

hibbe
2012-12-08, 18:09
Jag tycker att ditt kostschema ser bättre ut än de flesta nybörjares. Kör hårt.

Du bör äta mer fett dock, t ex fet fisk.

okej vad bra:)

äter fisk ca 1 gång i veckan, dock har jag olivolja i maten så tänkte att det kanske räcker med fettet jag får därifrån?? och ibland från ägg, äggulans fett är ju bra.

tjing
2012-12-08, 18:12
Ja olivolja är toppen. Och ägg.

Du blir inte fet av fett i maten på ett kaloriunderskott hur som helst. Dra ner på cardion till två pass i veckan. Kör 20 minuter konditionsträning efter träning också om du vill (lugnare tempo), utan att äta något mellan.

För mycket träning och kaloriunderskott är ofta kontraproduktivt.

Ät inte mindre än 1500 kcal per dag. Dagar du konditionstränar kan du ligga aningen högre också.

Latissimus Dorsi
2012-12-08, 18:13
tjej


är inte fet men vill bli smalare. fitnessmodeller är liksom smalare än mig. jag låg på överskott förut, fick inga bra resultat, har kört på den här "dieten" i 3 veckor nu och har fått rätt bra resultat på så kort tid men vill få ÄNNU bättre

A-ha okej, nevermind

hibbe
2012-12-08, 18:14
Du kommer se ut som ett auschwitz offer med den träningen och kosten.

Lägg upp ett ordentligt schema med 2g/kv protein och 1g/kv fett. Basera det på bra råvaror som kött, fisk och ägg. Vasslepulver bör mer eller mindre uteslutas på ett sådant lågt intag.

det är så svårt att äta tillräckligt med protein ifall jag inte tar proteinpulver om jag bara ska ligga på max 1400 kcal ...

äter kyckling, ägg (oftast 1 helt ägg eller bara äggvitan) och fisk 1 gång i veckan.

Lychgate
2012-12-08, 18:17
det är så svårt att äta tillräckligt med protein ifall jag inte tar proteinpulver om jag bara ska ligga på max 1400 kcal ...

äter kyckling, ägg (oftast 1 helt ägg eller bara äggvitan) och fisk 1 gång i veckan.

Ät mer kött, fisk och ägg. 1 Ägg är ingenting(~75kcal).

hibbe
2012-12-08, 18:21
Ja olivolja är toppen. Och ägg.

Du blir inte fet av fett i maten på ett kaloriunderskott hur som helst. Dra ner på cardion till två pass i veckan. Kör 20 minuter konditionsträning efter träning också om du vill (lugnare tempo), utan att äta något mellan.

För mycket träning och kaloriunderskott är ofta kontraproduktivt.

Ät inte mindre än 1500 kcal per dag. Dagar du konditionstränar kan du ligga aningen högre också.
är det bättre om jag äter 1 ägg till lunch och 30 g proteinpulver??

brukar inte köra så snabbt tempo när jag kör cardio efter styrka, bara så att jag får ont i benen men är knappt svettig. är det bra ifall jag äter banan och proteinpulver innan jag kör cardio? för ibland brukar jag vara så hungrig efter jag tränat klart och ska köra cardio.

hur kan det bli sämre?? för att det tröttar ut kroppen eller??

känns som att jag blir tjock så fort jag äter 1500 kcal, magen svullar upp och allt :(

Maine_Cat
2012-12-08, 18:21
Ursäkta men vad är maten? Fisk en gång i veckan en kycklingklubba ibland och protein från vasslepulver + lite grönsaker/linser. Det kostupplägget kan inte bli 1400 kcal. Du når inte dina mål genom att svälta dig. Ät fisk/ägg/kött varje dag + grönsaker, två lagade mål mat om dagen frukost och mellanmål. Då kommer det röra på sig i kroppsformen och rumpa, mage ben blir som du önskar

Sniggel
2012-12-08, 18:23
Ser väl inte alltför tosigt ut egentligen på pappret. Det kanske inte är någon direkt varierande kost men det kan nog göra jobbet.

hibbe
2012-12-08, 18:25
Ursäkta men vad är maten? Fisk en gång i veckan en kycklingklubba ibland och protein från vasslepulver + lite grönsaker/linser. Det kostupplägget kan inte bli 1400 kcal. Du når inte dina mål genom att svälta dig. Ät fisk/ägg/kött varje dag + grönsaker, två lagade mål mat om dagen frukost och mellanmål. Då kommer det röra på sig i kroppsformen och rumpa, mage ben blir som du önskar

Jag går aldrig hungrig (förutom fram till lunch men det är ju alla), är nästan alltid proppmätt efter det jag ätit på schemat... bönor/linser innehåller mycket kalorier men får knappt i mig kolhydrater om jag inte äter det och det är så mycket protein i det så vill inte ta bort det.. men får väl lägga till ett ägg på schemat igen då..

hibbe
2012-12-08, 18:26
Ser väl inte alltför tosigt ut egentligen på pappret. Det kanske inte är någon direkt varierande kost men det kan nog göra jobbet.

äter inte så här vare dag, men nästan , på helgerna äter jag dock mer mat och så blir det lite fusk här och där ibland.

hibbe
2012-12-08, 18:34
Ja olivolja är toppen. Och ägg.

Du blir inte fet av fett i maten på ett kaloriunderskott hur som helst. Dra ner på cardion till två pass i veckan. Kör 20 minuter konditionsträning efter träning också om du vill (lugnare tempo), utan att äta något mellan.

För mycket träning och kaloriunderskott är ofta kontraproduktivt.

Ät inte mindre än 1500 kcal per dag. Dagar du konditionstränar kan du ligga aningen högre också.

det är intressant att du säger att fett inte gör en fet. gynnar det på nåt sätt träningen att äta fett?? skulle det göra någon stor skillnad om jag började äta omega 3 tabletter varje dag eftersom att jag bara äter fisk 1 gång i veckan??

Maine_Cat
2012-12-08, 18:36
Jag går aldrig hungrig (förutom fram till lunch men det är ju alla), är nästan alltid proppmätt efter det jag ätit på schemat... bönor/linser innehåller mycket kalorier men får knappt i mig kolhydrater om jag inte äter det och det är så mycket protein i det så vill inte ta bort det.. men får väl lägga till ett ägg på schemat igen då..

Frukost 150g keso 1dl hallon 1msk pumpafrön
Mellanmål 1 ägg
Lunch 100g kött/fisk + 150g wokgrönsaker
Mellanmål äpple + 1dl kesella
Middag 100-125g kött/fisk + 100-125g brocolli

Före träning en proteindrink
Efter träning en banan + 50g tonfisk

Prova ivarjefall

Lychgate
2012-12-08, 18:37
det är intressant att du säger att fett inte gör en fet. gynnar det på nåt sätt träningen att äta fett?? skulle det göra någon stor skillnad om jag började äta omega 3 tabletter varje dag eftersom att jag bara äter fisk 1 gång i veckan??

Det hjälper till att balansera dem essentiela fettsyrorna(Omega-3 & 6). Fett behövs för att ta upp vissa vitaminer och för att hormonerna ska hållas på en bra nivå. Dietärt fett är inte samma som den lagrade fettvävnaden.

hibbe
2012-12-08, 18:44
Frukost 150g keso 1dl hallon 1msk pumpafrön
Mellanmål 1 ägg
Lunch 100g kött/fisk + 150g wokgrönsaker
Mellanmål äpple + 1dl kesella
Middag 100-125g kött/fisk + 100-125g brocolli

Före träning en proteindrink
Efter träning en banan + 50g tonfisk

Prova ivarjefall
okej tack ska testa någon gång:) men nu får jag ju inga bra kolhydrater efter träningen?? får knappt några kolhydrater alls av det där ju.. är det inte bra att äta kolhydrater efter man tränat för att det minskar möjligheten att bilda fett eller något sånt??

Det hjälper till att balansera dem essentiela fettsyrorna(Omega-3 & 6). Fett behövs för att ta upp vissa vitaminer och för att hormonerna ska hållas på en bra nivå. Dietärt fett är inte samma som den lagrade fettvävnaden.
räcker fettet från olivolja och äggulan? olivolja äter jag varje dag och ägg ska jag börja med varje dag igen.

Maine_Cat
2012-12-08, 18:48
okej tack ska testa någon gång:) men nu får jag ju inga bra kolhydrater efter träningen?? får knappt några kolhydrater alls av det där ju.. är det inte bra att äta kolhydrater efter man tränat för att det minskar möjligheten att bilda fett eller något sånt??


räcker fettet från olivolja och äggulan? olivolja äter jag varje dag och ägg ska jag börja med varje dag igen.

Du har kolhydrater i grönsakerna

Lychgate
2012-12-08, 18:49
Om det uppnår till 1gram fett per kg kroppsvikt, ja.

hibbe
2012-12-08, 19:01
Om det uppnår till 1gram fett per kg kroppsvikt, ja.

okej tack ska tänka på det:) fast det är väldigt vårt att veta hur mycket olivolja man får i sig när man gör en hel gryta tex.. aja tack ändå :)

Sniggel
2012-12-08, 19:07
Nu vet jag inte om det är absolut nödvändigt med 1g/kg när det gäller fett. Om man vill ha lägre funkar det säkert om man väljer bra källor. 0,5g/kg ska nog heller inte vara några problem.
En blandning av olivolja och rapsolja kompletterar nog varandra bra. Sen är det förstås bra att ha varierat med fettkällor så ägg är inte tokigt (och mättar väldigt bra). Fiskolja är även nyttigt pga DHA & EPA. De som har mjölkfett i kosten verkar ha lättare för att hålla formen vilket kanske beror på en kombination av CLA och kalcium (rätta mig om jag kommer ihåg fel).
De som äter nötter verkar också ha lättare för att hålla vikten om jag inte missminner mig. Nötter bryts inte ner fullständigt och är hyfsat mättande trots högt energiinnehåll.
Så det är nog inte dumt att få i sig lite av varje.

tjing
2012-12-08, 19:20
det är intressant att du säger att fett inte gör en fet. gynnar det på nåt sätt träningen att äta fett?? skulle det göra någon stor skillnad om jag började äta omega 3 tabletter varje dag eftersom att jag bara äter fisk 1 gång i veckan??

Förmodligen, ja. Dietära långkedjiga fettsyror inhiberar den antilipolytiska effekten hos en del underhudsfett, vilket potentiellt kan hjälpa med att bränna fett.

Sedan är det ju som sagts så att fett behövs för vitaminupptag, hormonnivåer osv.

Omega-3 har en mängd intressanta effekter. Det kan hjälpa med fettminskning, via ökad insulinkänslighet och minskade kortisolnivåer.

hibbe
2012-12-08, 19:43
Förmodligen, ja. Dietära långkedjiga fettsyror inhiberar den antilipolytiska effekten hos en del underhudsfett, vilket potentiellt kan hjälpa med att bränna fett.

Sedan är det ju som sagts så att fett behövs för vitaminupptag, hormonnivåer osv.

Omega-3 har en mängd intressanta effekter. Det kan hjälpa med fettminskning, via ökad insulinkänslighet och minskade kortisolnivåer.

hur mycket tycker du man ska ta per dag för att få bra resultat? vissa säger att det räcker med 1 andra med 5...