handdator

Visa fullständig version : Dryck under träning


Foshoi
2012-12-08, 16:31
Hej Kolo.

Jag undrar om ni har några bra tips på någon sportdryck man kan dricka UNDER träning, vatten är självklart standard för de flesta men lider av diabetes typ1 och behöver få i mig någon dryck med kolhydrater varje 20min. Någon dryck som inte kostar 20kr halvlitern som powerrade eller något sånt. Köper gärna storpack om det skulle behövas men tränar 5gånger i veckan och skulle behöva ngt som inte kostar multum, tack.

Akada
2012-12-08, 16:46
Blanda eget, vatten + dextropur/maltodextrin?

Sverker
2012-12-08, 16:46
Du kan blanda själv.
Vill du ha isoton blir det 60 gram socker till 1 liter vatten. Ett kryddmått salt för att påskynda magsäckstömningen och lite citronkoncentrat för bättre smak.
Behöver du mer kolhydrater för att undvika blodsockerdipp är det maltodextrin som gäller. Går att blanda in 200g till en liter. Men risk att det blir det våldsamt snabbt bodsockerhöjning.



Långsiktigt bör du nog kontrollera dig själv och balansera insulindosen för att ge ett jämt blodsocker under träningen. Själv ser jag till att inte ha något snabbinsulin kvar i kroppen ( > 2-3 timmar sedan senaste dosen ) och välfyllda glykogendepåer.

z_bumbi
2012-12-08, 16:47
Saft eller vanlig socker löst i vatten och en smaksättare (något surt).