handdator

Visa fullständig version : Kabelrodd, något att ha? Samt 2 andra frågor


Gust87
2012-12-08, 16:13
Ja, jag måste pga skada i korsryggen lägga raka marklyft och alla fria roddar där korsryggen involveras åt sidan.
Jag har tidigare kört hantelrodd där jag använt hantelstället som stöd då bänkarna på gymmet är för låga vilket resulterar i en väldigt låg ROM.
Så jag undrar helt enkelt om sittande kabel rodd med smalt grepp är en effektiv övning för rhombs, traps, lats osv?
Den andra frågan gäller hamstrings, då jag måste skrota raka mark så har jag läst att viktade ryggresningar med ett lågt stöd och rak rygg skall vara ett bra alternativ, så vad säger ni som kör denna övning?
Och använder ni "motståndsband" eller något liknande för att öka belastningen? Jag är nämligen skapligt stark i baksidan och sist jag provade ryggresningar så fick jag hålla 55kg mot bröstet för att klara av 6 reps, detta var tämligen otympligt så vet någon var man kan införskaffa "motståndsband" (vet inte vad dom heter)?
Och sist men inte minst, hur kommer det sig att man är bra mycket klenare i stående militärpress mot sittande?
Mitt förra pass så körde jag sittande med ryggstöd och klarade 60 x 8 i mitt första set, idag så körde jag stående och klarade endast 50 x 6.
Kan tillägga att jag inte tryckte in bröstryggen i stödet när jag körde sittande.

Mvh

Scoffan
2012-12-08, 16:46
Tycker att kabelrodd är nr1 för latsen, dock beror det lite på hur man utför övningen. Jag tycker att kabelrodden är riktigt skön för övre ryggen också om man lutar mycket bakåt med brett grepp istället.

Gust87
2012-12-08, 17:14
Tycker att kabelrodd är nr1 för latsen, dock beror det lite på hur man utför övningen. Jag tycker att kabelrodden är riktigt skön för övre ryggen också om man lutar mycket bakåt med brett grepp istället.

Ungefär såhär utför jag mina

QIAq5RM4HDU

Hydlee
2012-12-08, 17:45
Ungefär såhär utför jag mina


Bra för latsen/teres major. Kör högre rodd (mot bröst istället för mage) om du vill involvera trapsen och romboideerna mer. Gärna då att du höjer trissan också om den du använder är inställbar.

Scoffan
2012-12-08, 21:12
Ungefär såhär utför jag mina

QIAq5RM4HDU

Ja de utförandet tar kanonbra på latsen :)

Pjotor
2012-12-08, 21:20
Och sist men inte minst, hur kommer det sig att man är bra mycket klenare i stående militärpress mot sittande?

Så är det inte alls för mig, åtminstone inte när jag sitter utan ryggstöd. Om det finns någon skillnad i mitt fall så är den väldigt liten. Hur gör du?

Gust87
2012-12-08, 23:01
Så är det inte alls för mig, åtminstone inte när jag sitter utan ryggstöd. Om det finns någon skillnad i mitt fall så är den väldigt liten. Hur gör du?

Pressar såhär ->

tI8HF6UBduA

pezrulezhaakon
2012-12-08, 23:17
Gust87 och Scoffan

Det är inte nödvändigt att pendla så mycket med överkroppen för att utmana lats så effektivt som möjligt.

Scoffan
2012-12-09, 11:53
Gust87 och Scoffan

Det är inte nödvändigt att pendla så mycket med överkroppen för att utmana lats så effektivt som möjligt.

Jag går själv inte förbi 90grader dvs sitter rakt när jag försöker träffa latsen, men om det är nödvändigt i teorin eller inte så får jag en bättre träff genom att pendla fram en aning.

filmjölk
2012-12-09, 12:06
Klarar du av att göra sittande kabelrodd klarar du stångrodd också. Den avlastar inte direkt korsryggen.

pezrulezhaakon
2012-12-09, 15:57
Scoffan

Ja, en viss liten pendling kan vara ok eftersom lats även assisterar ryggsträckarna att sträcka ryggen, men det sker mest om man har överarmarna still och fixerade.