handdator

Visa fullständig version : Marklyft, tjejer?


Sdfgh
2012-12-07, 22:08
Tjena! har precis börjat komma in i det här med marklyft.. nu undrar jag vad som är ett "bra" marklyft för en tjej på 1.55 och 59 kg. Har testat maxa en gång och det blev då 75 kg, men jag vill öka! Vad ska jag satsa på? :)

Skaderisken ska ju tydligen vara hög just när det gäller marklyft också, bäst att gå lugnt fram kanske? hur fort utvecklades ni andra?

Latissimus Dorsi
2012-12-07, 22:11
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg.html enligt denna hamnar du på ''intermediate''.

Huruvida skaderisk så absolut bör du ha en bra teknik och helst rådfråga någon om teknik. Annars kan du filma när du kör och lägga upp här, finns massvis med duktigt folk här som kan påpeka brister i tekniken. Annars är marklyft en riktigt bra övning för alla, inte minst tjejer.

mikaelj
2012-12-07, 22:11
Besök en atletklubb i närheten av dig. I vilken stad bor du?

Sdfgh
2012-12-07, 22:17
Tack för svar! Ja absolut, är noga med teknik och sånt.. vill inte göra illa mig. Tror jag börjar få rätt bra koll på teknik och sånt, då jag lärt mig väldigt mycket av pojkvännen. Men råd, tips och åsikter skadar aldrig :) frågar hellre för mycket.

Jag bor uppe i norr :)

mikaelj
2012-12-07, 22:22
Kolla upp om det finns någon klubb i närheten av dig: http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/ForeningDistrikt/Hittadistriktochforeningar/

Februari
2012-12-07, 22:27
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg.html enligt denna hamnar du på ''intermediate''.

Intressant länk! Kul att kunna se hur man ligger till :)

Sdfgh
2012-12-07, 22:31
Grymt! Motivation :)

Februari
2012-12-07, 22:34
Har precis börjat komma in i det här med marklyft..

Tummen upp för detta, marklyft är en grymt bra övning!

Sdfgh
2012-12-07, 22:41
Tummen upp för detta, marklyft är en grymt bra övning!

Ja, verkligen! jättekul övning också :)

Loke
2012-12-08, 00:52
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg.html enligt denna hamnar du på ''intermediate''.

Huruvida skaderisk så absolut bör du ha en bra teknik och helst rådfråga någon om teknik. Annars kan du filma när du kör och lägga upp här, finns massvis med duktigt folk här som kan påpeka brister i tekniken. Annars är marklyft en riktigt bra övning för alla, inte minst tjejer.

Måste bara säga att de där tabellerna underskattar kvinnors styrka något otroligt.

Novice skulle jag säga är normalt för en total nybörjare, intermediate är nog inte ovanligt inom ett par månader när man börjar våga ta i på allvar, jag har sett sådana prestationer av tjejer som bara gått pass tidigare. Advanced är ett rejält kliv upp och jag har inte underlag för att uttala mig här, men jag tror jag har ett par kompisar i de krokarna, och då har det handlat om ganska slentrianmässig markträning.

Med det sagt så tycker jag 75 kg vägandes 59 är bra :)

svenbanan
2012-12-08, 02:17
Måste bara säga att de där tabellerna underskattar kvinnors styrka något otroligt.

Novice skulle jag säga är normalt för en total nybörjare, intermediate är nog inte ovanligt inom ett par månader när man börjar våga ta i på allvar, jag har sett sådana prestationer av tjejer som bara gått pass tidigare. Advanced är ett rejält kliv upp och jag har inte underlag för att uttala mig här, men jag tror jag har ett par kompisar i de krokarna, och då har det handlat om ganska slentrianmässig markträning.

Med det sagt så tycker jag 75 kg vägandes 59 är bra :)


Så här står det på exrx om strength-standards:
The performance standards are adult standards (>18 years old) for a single maximal repetition (1RM) based on competitive weightlifter and powerlifting classification systems in use from the 1950's to present.

Inte för att det står exakt hur de fått fram siffrorna, men de verkar inte vara helt snutna ur luften i alla fall.

petersson
2012-12-08, 11:00
Så här står det på exrx om strength-standards:


Inte för att det står exakt hur de fått fram siffrorna, men de verkar inte vara helt snutna ur luften i alla fall.

Om man tittar på herrar runt 90kg. (230 böj + 162.5 bänk + 257.5 mark = 650 sammanlagt) så hamnar det på plats 8 i rankingen i Sverige. Kvalgränsen till SM är 590kg. Ettan på rankingen har gjort 717.5kg

Edit: Det var alltså siffror från "Elite".

exevision
2012-12-08, 11:15
Min fru som har skolios, har PB på 2x72kg än så länge. Riktigt stolt över henne!

Loke
2012-12-08, 12:19
Så här står det på exrx om strength-standards:


Inte för att det står exakt hur de fått fram siffrorna, men de verkar inte vara helt snutna ur luften i alla fall.

På elitnivå är det närmare ja, men de underskattar fortfarande damerna. Det är fler damer i klassisk sm som lyfter på elite-nivå än herrar, detta trots det faktum att det borde vara en aning mindre konkurrens bland damerna eftersom relativt få tjejer satsar på styrkelyft.

Hur som hellst var det nybörjarsiffrorna jag tänkte mest på, och där är siffrorna helt otroligt fel. Jag har träffat på endast en tjej som faktiskt inte kunde marka en 40 kg kettlebell, och det var en flicka på 12-13 som själv vägde runt 40. De flesta vanliga 60-kg-tjejer drar av en 8:a på 40 som är så lätt att de kan säga "oj, nu börjar det faktiskt bli tungt!" mitt under settet. Om jag instruerade en tjej som med acceptabel teknik och vilja faktiskt presterade så lite som "untrained" så skulle jag överväga att direkt avbrytta passet och skicka henne till sjukgymnast, för med sådan svaghet kan inte jag tänka mig något annat än att man har någon form av skada eller sjukdom.

Det kan ju vara så att siffrorna inte är "Det man kan förvänta sig att någon som tränat så här länge presterar" utan mer "det en vettig tränare kan kräva av sina atleter utan att pressa dem för hårt", varpå det blir naturligt att nybörjarvikterna är väldigt låga... Men icke desto mindre underskattas tjejerna.

z_bumbi
2012-12-08, 12:56
Eftersom du jämför två helt olika övningar så förstår jag att du tycker siffrorna verkar underliga.

Loke
2012-12-08, 14:22
Eftersom du jämför två helt olika övningar så förstår jag att du tycker siffrorna verkar underliga.

Det gör jag icke. I fallet 40 kg hänvisar jag till kettlebells, men eftersom vi inte har tyngre kettlebells så är all min erfarenhet med vikter tyngre än så med skivstång. Jag kan säga att de flesta upplever skivstång lättare (om än tekniskt svårare, så jag bemödar mig ofta inte om kettlebell tycks ge en skaplig utmaning), får man upp 40 kg kettlebell så får man upp 40 kg skivstång, förutsatt att man sätter tekniken (vilket också är en förutsättning i tabellerna).

Ska jag tolka din invändning som att du tycker siffrorna är rimliga? Det verkar otroligt, du är väl också mött en hel del totala nybörjare? Jag ser det inte ens som självklart att män är starkare än kvinnor i det här fallet, jag har iaf inte sett ett tydligt mönster som tyder på det. Marklyft kommer inte lika naturligt för män som för kvinnor.

z_bumbi
2012-12-08, 15:03
Jag blev bara förvånad över att du jämförde två helt olika övningar.

Sdfgh
2012-12-08, 20:18
Min fru som har skolios, har PB på 2x72kg än så länge. Riktigt stolt över henne!

Jättebra jobbat, hon ska vara jäkligt stolt!

pwnyou
2012-12-08, 22:11
Eftersom du jämför två helt olika övningar så förstår jag att du tycker siffrorna verkar underliga.Tycker du att bicepscurl med stång och bicepscurl med hantel är helt olika övningar också?

z_bumbi
2012-12-09, 11:42
Tycker du att bicepscurl med stång och bicepscurl med hantel är helt olika övningar också?

Ja självklart om du tänker jämföra totalt lyft vikt men jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra?

Macroman
2012-12-09, 12:41
Måste bara säga att de där tabellerna underskattar kvinnors styrka något otroligt.

Novice skulle jag säga är normalt för en total nybörjare, intermediate är nog inte ovanligt inom ett par månader när man börjar våga ta i på allvar, jag har sett sådana prestationer av tjejer som bara gått pass tidigare. Advanced är ett rejält kliv upp och jag har inte underlag för att uttala mig här, men jag tror jag har ett par kompisar i de krokarna, och då har det handlat om ganska slentrianmässig markträning.

Med det sagt så tycker jag 75 kg vägandes 59 är bra :)

Nej, det är du som baserar dina uppgifter på random folk som du känner. Vad du tycker och anser baserat på detta är helt ointressant.

Statistiskt sett alltså... ;)