handdator

Visa fullständig version : dåligt att ta 45 g (vassle) proteinpulver åt gången?


hibbe
2012-12-07, 21:24
har hört att det inte är rekommenderat att ta mer än 30 g proteinpulver åt gången för att det inte tar upp det extra då? är detta sant för tar alltid 45 g åt gången, dricker det 2 gånger per dag!

Mouline
2012-12-07, 21:25
myt; ta 100 om du vill..

hibbe
2012-12-07, 21:27
myt; ta 100 om du vill..

eller hur, protein som protein..??
hur pass säker är du på detta då?

Lychgate
2012-12-07, 21:35
eller hur, protein som protein..??
hur pass säker är du på detta då?

Det är en myt.

Jeml
2012-12-07, 21:39
har hört att det inte är rekommenderat att ta mer än 30 g proteinpulver åt gången för att det inte tar upp det extra då? är detta sant för tar alltid 45 g åt gången, dricker det 2 gånger per dag!

det du hört är nog att det endast krävs 20-30g protein för att stimulera proteinsyntesen till max (eller hur säger man?:p)

Hur som helst så innebär det inte att kroppen inte tar upp det övriga proteinet.

Barbastark
2012-12-07, 22:30
Ni kan ju i alla fall vara lite ödmjuka inför det att det potentiellt kan finnas begränsningar kring hur mycket vassle man kan ta upp i en sittning.

However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15 g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste

http://www.jissn.com/content/5/1/10

Eddie Vedder
2012-12-07, 22:32
Ni kan ju i alla fall vara lite ödmjuka inför det att det potentiellt kan finnas begränsningar kring hur mycket vassle man kan ta upp i en sittning.



http://www.jissn.com/content/5/1/10

Skämtar du nu? Hur många gånger har inte den där stötts och blötts? Helt obegripligt att det där lösryckta citatet fått ett sånt genomslag. Och i den där tidskriften till på köpet.

Sniggel
2012-12-07, 22:39
Barbastark uttryckte väl sig knappast i några absoluta termer?

Eddie Vedder
2012-12-08, 12:16
Barbastark uttryckte väl sig knappast i några absoluta termer?

Nej det sa jag inte heller. Men han drog ju fram citatet fortfarande och det är obegripligt för mig hur det där lilla citatet fortfarande verkar ha betydelse för en del.

Klart att det kan vara så att vassleproteinet är så snabbt att en viss dos inte hinner tas upp av tarmen. Men det är just det där citatet som är så obegripligt för mig. En kommentar i bakgrunden till en studie som studerar om studiefinansiärens produkt förbättrar upptaget. Den där studien är ingen källa i det sammanhanget.

tjing
2012-12-08, 13:21
Vassle tas så vitt jag minns upp med hastigheten 8-10 g / h.

Vid stora samtida proteinintag oxiderar mer av proteinet, kanske särskilt när det är såpass snabbt som vassle. Angående protein överhuvudtaget så har för få ingående studier gjorts på upptag etc.

Löpsko
2012-12-08, 14:51
Vassle tas så vitt jag minns upp med hastigheten 8-10 g / h.

Vid stora samtida proteinintag oxiderar mer av proteinet, kanske särskilt när det är såpass snabbt som vassle. Angående protein överhuvudtaget så har för få ingående studier gjorts på upptag etc.

Källa?

shogunr
2012-12-08, 15:01
Vassle tas så vitt jag minns upp med hastigheten 8-10 g / h.

Vid stora samtida proteinintag oxiderar mer av proteinet, kanske särskilt när det är såpass snabbt som vassle. Angående protein överhuvudtaget så har för få ingående studier gjorts på upptag etc.

Eftersom vassle sägs vara väldigt snabbt och OM det du skriver stämmer så är det väl ingen större mening att ta några större mängder med vassle efter träning?

Jag menar vasslet kommer väl inte tas upp i flera timmar utan det som tas upp spontant skulle då vara 8-10 g? Eller fattar jag fel.

Någon som vet hur det hänger ihop? Låter mer som att den tidsangivelse du skrev skulle vara giltigt för kasein (utan att för den sakens skull mängden behöver vara det) än för vassle.

Någon som vet hur det hänger ihop? Hoppas ni förstod vad jag menade.. :smash:

Kischen
2012-12-08, 15:17
Notera att det gäller på tom mage isf.

hibbe
2012-12-08, 17:42
Notera att det gäller på tom mage isf.

Varför är det dåligt om det är på tom mage??

brukar oftast ta 45 g vassle som lunch på tom mage, eller äter lite grönsaker och kanske nån frukt ibland 30 min innan...

ska jag sluta med detta??

alla säger ju olika .. hur är det egentligen ??

tjing
2012-12-08, 17:46
Källa?

A review of issues of dietary protein intake in humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

För övrigt (från samma artikel) när vi ändå är på ämnet protein:

"A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d)."

tjing
2012-12-08, 17:53
Eftersom vassle sägs vara väldigt snabbt och OM det du skriver stämmer så är det väl ingen större mening att ta några större mängder med vassle efter träning?

Jag menar vasslet kommer väl inte tas upp i flera timmar utan det som tas upp spontant skulle då vara 8-10 g? Eller fattar jag fel.

Någon som vet hur det hänger ihop? Låter mer som att den tidsangivelse du skrev skulle vara giltigt för kasein (utan att för den sakens skull mängden behöver vara det) än för vassle.

Någon som vet hur det hänger ihop? Hoppas ni förstod vad jag menade.. :smash:

Nej, i regel är det ingen poäng med att ta större mängder av just vassle åt gången. En portion (25-30) g vassle stimulerar proteinsyntesen maximalt, vilket gör att en portion åt gången är att föredra ur alla synvinklar.

Proteinmängden i vassle tas upp med 8-10 g / h. På tom mage vill säga. Alltså i fastande tillstånd eller efter ett antal timmar mellan måltider. Tar du vassle tillsammans med en måltid blandas det med övrig kost och tas upp långsammare. Vilket är lite kontraproduktivt eftersom poängen med vassle är en snabb, maximal stimulering av MPS. I övrigt kan man äta vanlig mat istället.

Kasein tas upp med ungefär 6 g / h.

tjing
2012-12-08, 17:55
Varför är det dåligt om det är på tom mage??

brukar oftast ta 45 g vassle som lunch på tom mage, eller äter lite grönsaker och kanske nån frukt ibland 30 min innan...

ska jag sluta med detta??

alla säger ju olika .. hur är det egentligen ??

Jag hade kört 30 g men gör som du vill. Det är mest slöseri, men i övrigt spelar det ingen roll.

hibbe
2012-12-08, 18:11
Jag hade kört 30 g men gör som du vill. Det är mest slöseri, men i övrigt spelar det ingen roll.

ska nog börja ta 30 g åt gången istället då..

shogunr
2012-12-08, 18:54
Nej, i regel är det ingen poäng med att ta större mängder av just vassle åt gången. En portion (25-30) g vassle stimulerar proteinsyntesen maximalt, vilket gör att en portion åt gången är att föredra ur alla synvinklar.

Proteinmängden i vassle tas upp med 8-10 g / h. På tom mage vill säga. Alltså i fastande tillstånd eller efter ett antal timmar mellan måltider. Tar du vassle tillsammans med en måltid blandas det med övrig kost och tas upp långsammare. Vilket är lite kontraproduktivt eftersom poängen med vassle är en snabb, maximal stimulering av MPS. I övrigt kan man äta vanlig mat istället.

Kasein tas upp med ungefär 6 g / h.

Hur går ovanstående två saker ihop? Kan nämligen inte få ihop det på min hjärna. Om vassle tas upp extremt snabbt så kan väl max 6 gram tas upp? Eller hur blir det med resten?

Är det inte så att om du tar en drink med vassle och kasein så tas kaseinet upp långsamt men vasslet tas upp snabbt? Eller är det bara vassle med fastföda som det blir som du skriver?

tjing
2012-12-08, 19:12
8-10 g / h tas upp. Varför skulle max 6 gram kunna tas upp?

Vassle med allt annat som är långsammare, som långsammare protein och en blandad kost, gör att vasslet tas upp långsammare. Men vassle stimulerar muskelproteinsyntesen huvudsakligen och kasein minskar muskelnedbrytningen. Även om du äter de tillsammans.

Du måste skilja på proteinupptag och muskelproteinsyntes. Allt protein tas upp, men väldigt lite används till "vettiga" ändamål, förutom på ett kcal-underskott.

samsam
2012-12-08, 19:20
Upptaget är snabbt. Men proteinsyntesen är långsam.
Tar du upp mer än proteinsyntesen kräver resulterar det i glykogen. Kan du inte lagra in glykogen resulterar det i kroppsfett.

Du kommer inte att hitta något svar som med all säkerhet går att tillämpa på dig själv. Däremot kan jag göra en rekommendation: 30g/dos, mer om det är efter träning. Vill du ta större doser så använd hellre kasein, det tas upp över längre tid.

tjing
2012-12-08, 19:24
Mindre behövs efter träning. Då räcker kring 25 g vassle. D v s 20 g protein.

Sniggel
2012-12-08, 19:30
Finns väl också indicier på att ju mer styrketränad man är desto lägre blir proteinbehovet?
Relaterat till detta verkar äldre personer behöva mer protein för att få samma stimuli på proteinsyntesen.
Så ju mer vältränad, ung och viril man är, desto mindre protein behöver man?
Inte helt okontroversiellt att säga så antar jag?

shogunr
2012-12-08, 20:39
8-10 g / h tas upp. Varför skulle max 6 gram kunna tas upp?

Vassle med allt annat som är långsammare, som långsammare protein och en blandad kost, gör att vasslet tas upp långsammare. Men vassle stimulerar muskelproteinsyntesen huvudsakligen och kasein minskar muskelnedbrytningen. Även om du äter de tillsammans.

Du måste skilja på proteinupptag och muskelproteinsyntes. Allt protein tas upp, men väldigt lite används till "vettiga" ändamål, förutom på ett kcal-underskott.

Sorry menade 8 gram. Du menar att efter träningen/på tom mage så används max 8 gram för att bygga muskelmassa men att det är värt att ta 20 gram för att stimulera MPS maximalt??

Mouline
2012-12-08, 20:43
Alltså herregud..

tjing
2012-12-09, 13:33
Finns väl också indicier på att ju mer styrketränad man är desto lägre blir proteinbehovet?
Relaterat till detta verkar äldre personer behöva mer protein för att få samma stimuli på proteinsyntesen.
Så ju mer vältränad, ung och viril man är, desto mindre protein behöver man?
Inte helt okontroversiellt att säga så antar jag?

Förmodligen.

Lyle McDonald argumenterar dock för lite mer protein "The protein book" på basis av t ex enzymuppreglering och en ökad anabol "driv" av högre mängder protein åt gången. Men det känns en aning spekulativt. Dock ökar proteinupptaget ju mer protein vi äter, men mer oxiderar ju också rakt av vilket förmodligen snabbt gör det till ett slöseri.

Gränsen för diminishing returns (uppåt) ligger sannolikt kring max 2 g / kg kroppsvikt, men jag är öppen för att mer (och såklart mindre) kan vara optimalt.

tjing
2012-12-09, 13:42
Sorry menade 8 gram. Du menar att efter träningen/på tom mage så används max 8 gram för att bygga muskelmassa men att det är värt att ta 20 gram för att stimulera MPS maximalt??

Proteinet tas inte upp direkt och det tar ett tag innan halten av aminosyror stiger i blodet, även med vassle. Jag menar alltså att vassleproteinet tas upp från epitelceller i tarmväggen till blodet med hastigheten 8-10 gram per timme.

Av proteinet i din dagliga kost är det försvinnande små mängder som bygger muskelmassa. Huruvida några av de enskilda aminosyrorna i vasslet kring träning bygger muskelmassa en given dag är omöjligt att veta.

Muskelprotein inkorporeras med hjälp av aminosyror från aminosyrapoolen, som kort och gott är aminosyror (både dietära och nedbrutna av kroppen etc) som ingår i kroppens totala proteinmetabolism och finns i blodet och extracellulär vätska.

Sverker
2012-12-09, 14:14
Huruvida några av de enskilda aminosyrorna i vasslet kring träning bygger muskelmassa en given dag är omöjligt att veta.

Radiaktivt märkta aminosyror i ett EAA-preparat ? Måste finnas försök.
Faller tyvärr på att EAA tydligen inte absorberas av musklerna utan enbart ska finnas i blodet efter träningen.

Anders The Peak
2012-12-09, 14:28
Mindre behövs efter träning. Då räcker kring 25 g vassle. D v s 20 g protein.
Det ger ca 5,2 gr BCAA och dubbelt upp eller ca 45 gr vassle ger ca 15 gr BCAA som troligen är tillsammans med Lysin det som kickar igång och bygger muskelmassa... Jag tror att Vassle är bättre jämfört med rent EAA pga mot bakgrund av det och att upptaget pågår under längre tid så att kroppen kan upprätthålla rätt koncentration av aminosyror under den akuta fasen efter träning.

William
2012-12-09, 14:32
Radiaktivt märkta aminosyror i ett EAA-preparat ? Måste finnas försök.
Faller tyvärr på att EAA tydligen inte absorberas av musklerna utan enbart ska finnas i blodet efter träningen.

Såklart EAA absorberas till musklerna. Varför skulle dom inte göra det? Att levern extraherar en massa av EAA förutom BCAA är inte samma sak som att EAA inte absorberas av musklerna.

Anders The Peak
2012-12-09, 14:40
Jag tror Sverker tänker på den här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12909668)

Sverker
2012-12-09, 16:53
Jag tror Sverker tänker på den här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12909668)

"We propose that the stimulation of protein synthesis depends on the sensing of the concentration of extracellular, rather than intramuscular EAAs."

"The increased availability of the extracellular amino acids is signalled to the protein synthetic apparatus via a membrane-bound sensor labelled ‘?’, which is independent of the amino acid transporters. The sensor must transmit a signal through another unknown mechanism (X)."

Det är detta som gör mig så förvirrad William:confused:

tjing
2012-12-09, 17:00
Det ger ca 5,2 gr BCAA och dubbelt upp eller ca 45 gr vassle ger ca 15 gr BCAA som troligen är tillsammans med Lysin det som kickar igång och bygger muskelmassa... Jag tror att Vassle är bättre jämfört med rent EAA pga mot bakgrund av det och att upptaget pågår under längre tid så att kroppen kan upprätthålla rätt koncentration av aminosyror under den akuta fasen efter träning.

Leucin menar du hoppas jag.

20 g högkvalitativt protein är tillräckligt direkt efter träning.

tjing
2012-12-09, 17:02
Radiaktivt märkta aminosyror i ett EAA-preparat ? Måste finnas försök.


Ja, iofs men jag syftar på nettouppbyggnad, d v s inte bara akut. Men poängen är att det egentligen inte spelar någon roll då det totala intaget är mer intressant.

tjing
2012-12-09, 17:03
Det är väl iofs inget nytt (hos råttor iaf):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1176670/

Identification in skeletal muscle of a distinct extracellular pool of amino acids, and its role in protein synthesis

"...3. It was concluded that amino acids from the extracellular pool, as defined in this study, were incorporated directly into protein."

Anders The Peak
2012-12-09, 17:16
Leucin menar du hoppas jag.

20 g högkvalitativt protein är tillräckligt direkt efter träning.

Det är bara en komponent och som du säger kan det vara tillräckligt men du har en ökad effekt upp till 40 gr dvs utöver 20 gr.

King Grub
2012-12-09, 17:24
20-25 gram protein, 10 gram EAA, stimulerar proteinsyntesen maximalt. Inte 40 gram.

Ingestion of approximately 20 g protein during and/or immediately after exercise is sufficient to maximize post-exercise muscle protein synthesis rates.

Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2011;69:79-95.

The increment in MPS is maximally stimulated at a dose of protein of approximately 25 g or 10 g EAA.

Proc Nutr Soc. 2010 Nov 22:1-4.

MPS displayed a dose response to dietary protein ingestion and was maximally stimulated at 20 g.

Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3.

Barbastark
2012-12-09, 17:31
20-25 gram protein, 10 gram EAA, stimulerar proteinsyntesen maximalt. Inte 40 gram.



Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2011;69:79-95.



Proc Nutr Soc. 2010 Nov 22:1-4.



Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3.

Hur länge pratar vi om? Enbart akut stumulering? Eller maximal bibehållen stimulans av MPS under x(hur många) antal min?

Anders The Peak
2012-12-09, 17:32
I min ålder har 40 gr protein större effekt jämfört med 20 gr för en 20-30 åring.

Jag skulle inte spotta i glaset om man erbjuder en drink med 40 gr protein istället för 20 gr.

King Grub
2012-12-09, 17:32
Hur länge pratar vi om? Enbart akut stumulering? Eller maximal bibehållen stimulans av MPS under x(hur många) antal min?

Samma svar som alla andra gånger du frågat. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192583 Där t ex.

I vila och om det handlar om vanligt matprotein (kött) stimulerar 30 gram protein proteinsyntesen lika mycket som 90 gram protein sett över en 5 timmars mätperiod.

tjing
2012-12-09, 17:58
Det förefaller för övrigt av diskussionen i fullängdaren som Anders postade, vara som så att extracellulära nivåer av EAA stimulerar proteinsyntesen i muskler, vilket resulterar i en ökad transkription och translation och en minskning av intracellulära aminosyror, eftersom de byggs in i nytt protein och aminosyror tas upp från aminosyrapoolen och inkorporeras i nytt protein.

Dessutom: http://jn.nutrition.org/content/132/10/3219S.long

Regulation of Muscle Protein by Amino Acids

"Thus, it is more likely that changes that occur in extracellular amino acid concentrations serve as signals to activate the synthetic process, and that once synthesis is activated this results in an increased rate of inward transport. Thus, regulation of the intracellular concentrations serves to maintain availability of amino acids as they are used at an accelerated rate for incorporation into protein (5). "

Kischen
2012-12-09, 18:00
Det ger ca 5,2 gr BCAA och dubbelt upp eller ca 45 gr vassle ger ca 15 gr BCAA som troligen är tillsammans med Lysin det som kickar igång och bygger muskelmassa...

Leucin vet jag att du menar ;)

Eller kanske inte iaf? Leucin är ju i nämnda produkter så du menar utöver det?

tjing
2012-12-09, 18:14
nm

Mackan58
2012-12-09, 19:32
har hört att det inte är rekommenderat att ta mer än 30 g proteinpulver åt gången för att det inte tar upp det extra då? är detta sant för tar alltid 45 g åt gången, dricker det 2 gånger per dag!

Jag tar två eller tre skopor.

William
2012-12-09, 20:21
"We propose that the stimulation of protein synthesis depends on the sensing of the concentration of extracellular, rather than intramuscular EAAs."

"The increased availability of the extracellular amino acids is signalled to the protein synthetic apparatus via a membrane-bound sensor labelled ‘?’, which is independent of the amino acid transporters. The sensor must transmit a signal through another unknown mechanism (X)."

Det är detta som gör mig så förvirrad William:confused:

Jo jag förstår det, men vad du skrev är inte det studien föreslår :)

Hur som helst så är den studien inget bevis för det som påstås. Hela deras resonemang bygger på korrelationer mellan intra- och extracellulära koncentrationer av EAA och proteinsyntes. Först och främst bevisar korrelationer ingenting och för det andra så klumpar dom ihop alla EAA och det är allmänt känt nuförtiden att långtifrån alla individuella EAA stimulerar syntesen så jämförelsen haltar. Det är huvudsakligen leucin som står för det. Resten tycks bara fungera som byggstenar.

Till råga på allt så hittade man nyligen leucinreceptorn och hör och häpna, den är intracellulär.

Anders The Peak
2012-12-09, 20:38
Till råga på allt så hittade man nyligen leucinreceptorn och hör och häpna, den är intracellulär.

William nu får du berätta mer om det här...
Hur fungerar receptorn? jag har för mig att leucine binder till fler receptorer.
En annan fråga
Hela deras resonemang bygger på korrelationer mellan intra- och extracellulära koncentrationer av EAA och proteinsyntes. Hur skulle du tolka resultaten om det var din studie?

William
2012-12-09, 21:35
William nu får du berätta mer om det här...
Hur fungerar receptorn? jag har för mig att leucine binder till fler receptorer.
En annan fråga
Hur skulle du tolka resultaten om det var din studie?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22424946

Jag skulle inte dra en sådan slutsats genom att klumpa ihop 8 enskilda aminosyror och bara titta på korrelationen mellan dom som grupp och syntes. Speciellt när man sedan 70-talet har snackat om hur viktig leucin är för syntesen. Om leucin står för majoriteten för effekten så är det ju givet att korrelationen kanske försvinner när man inkluderar ytterligare 7 aminosyror som kanske knappt bidrar till effekten.

Dessutom syns det i varje studie att om blodnivåerna av aminosyror ökar så ökar det även i muskeln, mer eller mindre. Att då säga att intracellulära nivåer inte spelar roll, baserat på en felaktig korrelation, är missvisande.

Barbastark
2012-12-09, 21:43
Samma svar som alla andra gånger du frågat. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192583 Där t ex.

I vila och om det handlar om vanligt matprotein (kött) stimulerar 30 gram protein proteinsyntesen lika mycket som 90 gram protein sett över en 5 timmars mätperiod.

Är fortfarande inte med på hur den studien säger att det är maximal stimulans det handlar om, och inte bara stimulans över de nivåer man ser innan intag av protein efter natts fasta.

Är heller inte med på varför vasslet inte hindrar muskelproteinnedbrytningen. Borde inte det vara tillgängligheten av aminosyror som dels stimulerar MPS samt även hindrar muskelprotein nedbrytning? För i den mån så är ju vasslet överlägset kasein på båda punkter den första 1-1,5h.

Anders The Peak
2012-12-10, 07:20
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22424946

Jag skulle inte dra en sådan slutsats genom att klumpa ihop 8 enskilda aminosyror och bara titta på korrelationen mellan dom som grupp och syntes. Speciellt när man sedan 70-talet har snackat om hur viktig leucin är för syntesen. Om leucin står för majoriteten för effekten så är det ju givet att korrelationen kanske försvinner när man inkluderar ytterligare 7 aminosyror som kanske knappt bidrar till effekten.

Dessutom syns det i varje studie att om blodnivåerna av aminosyror ökar så ökar det även i muskeln, mer eller mindre. Att då säga att intracellulära nivåer inte spelar roll, baserat på en felaktig korrelation, är missvisande.

Men samtidigt inhiberas MPS när koncentrationen av extracellulära aminosyrorna minskar. Jag tror inte slutsatsen de har dragit är helt felaktig men den går säkert att extrapolera en del. Det här med att leucin är aktivatorn tror jag inte att de är ovetande om.

För de som är intresserade av att läsa om (LRS) (http://www.nature.com/cr/journal/v22/n8/full/cr201268a.html)Leucyl-tRNA synthetase(aktivatorn)

tjing
2012-12-10, 12:44
Hold on.

Det är en intracellulär sensor ja. Men var framgår det att den skulle känna av aminosyror i blodet William?

tjing
2012-12-10, 13:08
Den här verkar mer relevant:

Amino acid transceptors: gate keepers of nutrient exchange and regulators of nutrient signaling

http://ajpendo.physiology.org/content/296/4/E603.full

William
2012-12-10, 13:42
Hold on.

Det är en intracellulär sensor ja. Men var framgår det att den skulle känna av aminosyror i blodet William?

Ingenstans. That's the point.

tjing
2012-12-10, 17:52
Utveckla.

shogunr
2012-12-10, 18:29
Funderar på detta när det handlar om protein (vassle/kasein) och mängden man tar. Speciellt efter träning men även andra tider.

Det vi har kommit fram till är att det räcker med 20-25 gram vassle för att få igång muskeltillväxten och MPS, eller hur?

Om man då vill ta ett blandprotein och därigenom få någon extra fördel, dvs 20-25 gram vassle men därutöver X gram kasein.

Det jag tänker på är framförallt det som King Grub skrev om att det alltid pågår muskeluppbyggad och muskelnedbrytning.

Vassle anses väl stå för muskeluppbyggad och MPS medans Kasein står för att förhindra muskelnedbrytning. Inte sant?

Så om man tar 20-25 gram vassle och resten kasein, får man då någon fördel? Eller förhindrar man att man sparkar igång MPS rejält?


Så här skriver Eiselt på sin hemsidan om Protec....

"Forskning visar rent vassleprotein i doser över 20 gram är kontraproduktivt när det gäller upptaget av aminosyror. Det beror på att när du tar vassle så tas aminosyran leucin upp väldigt snabbt. När kroppen tar upp för stora mängder av en aminosyra under en kort tid mättas transportsystemen så att upptaget av andra aminosyror minskar. Stora mängder vassleprotein leder dessutom till att leucinet oxideras, dvs bryts ned till energi. I samma studier har man testat 20 g kasein direkt efter träning och det gav samma effekt som 20 g vassle på muskeltillväxten. Vassle och kasein är m a o lika bra i doser upp till 20 gram men om du vill ta större mängder protein bör du ta en kombination av båda proteinerna men minska andelen vassle för att inte aminosyrorna ska konkurrera i upptag."

http://www.eiselt.se/se/produkter/protein-aminosyror/protec-5452861

Bullshit eller ligger det något i det, och vad är optimalt...

tjing
2012-12-10, 18:31
Det beror på din kost i övrigt.

I regel äter folk både protein och kolhydrater, utöver vad de får i sig från eventuella tillskott och då bidrar tillskotten sällan med mycket.

Jaeg
2012-12-11, 12:39
Finns väl också indicier på att ju mer styrketränad man är desto lägre blir proteinbehovet?
Relaterat till detta verkar äldre personer behöva mer protein för att få samma stimuli på proteinsyntesen.
Så ju mer vältränad, ung och viril man är, desto mindre protein behöver man?
Inte helt okontroversiellt att säga så antar jag?


Alltså därför jag fortfarande ökar med mina ynkliga 1g/kg protein. :)

tjing
2012-12-11, 15:21
William, jag ser att du är där.

William
2012-12-12, 00:24
Utveckla.

Vad är det som behöver utvecklas? Tycker det framgår rätt tydligt i mina tidigare inlägg vad jag menar.

Anders The Peak
2012-12-12, 10:23
Utveckla.

Allt beskrivs i den här (http://www.nature.com/cr/journal/v22/n8/pdf/cr201268a.pdf)

Leucyl-tRNA synthetase: double duty in amino acid
sensing

Silencer
2012-12-12, 10:49
det du hört är nog att det endast krävs 20-30g protein för att stimulera proteinsyntesen till max (eller hur säger man?:p)

Hur som helst så innebär det inte att kroppen inte tar upp det övriga proteinet.

Exakt. Skilj på protein som stimulerar MPS och protein som kan användas som byggstenar. Det enda som jag tror är riktigt dåligt skulle vara att äta väldigt små proteinmängder kontinuerligt under dagen. Typ bara 15g mål.

Sniggel
2012-12-12, 11:00
Alltså därför jag fortfarande ökar med mina ynkliga 1g/kg protein. :)

Ja man behöver inte vara optimal för att öka heller. 1g/kg kanske inte är optimalt men det är ju inte så att antingen bygger man muskler, eller så gör man det inte. Det finns ju en gradskillnad.
Sen är det ju inte omöjligt att proteinsyntesen effektiviseras om man är vältränad. Att kroppen kan göra maximala förbättringar trots en lägre tillgång på aminosyror. Rent matematiskt hade ju kroppen kunnat bygga in nästan allt protein och inte bryta ner någon muskelmassa på ett intag på 30g om dagen. Det hade ju lett till en tillväxt på 11 kg muskelprotein om året. Och det är ungefär 40 kg muskelmassa(?) per år.
Nu fungerar det ju inte så enkelt men det är klart att man kan tänka sig att om kroppen är tillräckligt effektiv så kan man få maximala resultat på en lägre mängd än t ex 2g/kg.
Jag tror dock att i princip alla växer bättre på ett högre proteinintag än 1g/kg. Oavsett hur hög aminosyrekänslighet de har.
Men man behöver inte vara opti om man inte vill :P

tjing
2012-12-12, 12:48
Allt beskrivs i den här (http://www.nature.com/cr/journal/v22/n8/pdf/cr201268a.pdf)

Leucyl-tRNA synthetase: double duty in amino acid
sensing

Det verkar som att ni inte förstår vad ni pratar om riktigt.

Artikeln handlar ju om hur cellen känner av aminosyror i cellen. Inte hur cellen känner av aminosyror i blodet. Som jag förstår det.

Så var god och förklara var i texten det beskrivs hur cellen känner av aminosyror i blodet och vilka receptorer som aktiveras i cellmembranet?

William
2012-12-12, 12:54
Det verkar som att ni inte förstår vad ni pratar om riktigt.

Artikeln handlar ju om hur cellen känner av aminosyror i cellen. Inte hur cellen känner av aminosyror i blodet. Som jag förstår det.

Så var god och förklara var i texten det beskrivs hur cellen känner av aminosyror i blodet och vilka receptorer som aktiveras i cellmembranet?

Du får nog läsa igenom mina inlägg igen för du verkar inte ha uppfattat att jag argumenterar för att effekten av aminosyropr förmedlas intracellullärt, INTE extracellullärt som Anders gjorde utifrån Bohé-studien. Min poäng var just att leucinreceptorn INTE är extracellulär eller membranbunden.

tjing
2012-12-12, 12:57
Men hur menar du att intracellulära faktorer kan känna av extracellulära aminosyror i blodet?

Jag menar utan mellansteg som membranreceptorer, g-proteinreceptorer osv.

Läst min länk på förra sidan?

William
2012-12-12, 21:01
Men hur menar du att intracellulära faktorer kan känna av extracellulära aminosyror i blodet?

Jag menar utan mellansteg som membranreceptorer, g-proteinreceptorer osv.

Läst min länk på förra sidan?

Var har jag skrivit att intracellulära faktorer känner av extracellulära aminosyror? Du kanske borde läsa mina inlägg ytterligare en gång.

Så för en sista gång: Jag menar att den aminosyramedierade aktiveringen av proteinsyntesen förmedlas huvudsakligen intracellulärat. När aminosyranivåerna ökar i blodet, ökar dom även i muskeln via aminosyratransportörer. När det sker så aktiveras den intracellulära receptorn varvid syntesen stimuleras.

Anders The Peak
2012-12-12, 21:46
Var har jag skrivit att intracellulära faktorer känner av extracellulära aminosyror? Du kanske borde läsa mina inlägg ytterligare en gång.

Så för en sista gång: Jag menar att den aminosyramedierade aktiveringen av proteinsyntesen förmedlas huvudsakligen intracellulärat. När aminosyranivåerna ökar i blodet, ökar dom även i muskeln via aminosyratransportörer. När det sker så aktiveras den intracellulära receptorn varvid syntesen stimuleras.

"There was no clear relationship between the rate of MPS and the concentration of intramuscular EAAs; indeed, when MPS was increasing most rapidly, the concentration of intramuscular EAAs was below basal levels. We conclude that the rates of synthesis of all classes of muscle proteins are acutely regulated by the blood [EAA] over their normal diurnal range, but become saturated at high concentrations. We propose that the stimulation of protein synthesis depends on the sensing of the concentration of extracellular, rather than intramuscular EAAs."

William
2012-12-12, 22:01
"There was no clear relationship between the rate of MPS and the concentration of intramuscular EAAs; indeed, when MPS was increasing most rapidly, the concentration of intramuscular EAAs was below basal levels. We conclude that the rates of synthesis of all classes of muscle proteins are acutely regulated by the blood [EAA] over their normal diurnal range, but become saturated at high concentrations. We propose that the stimulation of protein synthesis depends on the sensing of the concentration of extracellular, rather than intramuscular EAAs."

Återigen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22424946

Jag skulle inte dra en sådan slutsats genom att klumpa ihop 8 enskilda aminosyror och bara titta på korrelationen mellan dom som grupp och syntes. Speciellt när man sedan 70-talet har snackat om hur viktig leucin är för syntesen. Om leucin står för majoriteten för effekten så är det ju givet att korrelationen kanske försvinner när man inkluderar ytterligare 7 aminosyror som kanske knappt bidrar till effekten.

Dessutom syns det i varje studie att om blodnivåerna av aminosyror ökar så ökar det även i muskeln, mer eller mindre. Att då säga att intracellulära nivåer inte spelar roll, baserat på en felaktig korrelation, är missvisande.

tjing
2012-12-12, 22:30
Anders the Peak:

Aledningen till att intracellulära nivåer av aminosyror minskar beror ju på att de används i proteinsyntesen och således minskar intracellulärt, samtidigt som de fylls på med aminosyror från blodet och om proteinsyntesen kräver mer aminosyror än som samtidigt finns tillgängligt i blodet förbrukas dem i snabbare takt i cellen än nya hinner komma in.

Jag är inne på vad du menar William, men vi pratar lite förbi varandra skulle jag tro. Jag är med på att leucyl-tRNA synthetase medierar signaler till mTORC1, men avskriver du alltså att receptorer i cellmembranet i sin tur ligger före i signaleringskedjan? Det förefaller tvärtom troligt att så är fallet.

Anders The Peak
2012-12-12, 23:02
Anders the Peak:

Aledningen till att intracellulära nivåer av aminosyror minskar beror ju på att de används i proteinsyntesen och således minskar intracellulärt, samtidigt som de fylls på med aminosyror från blodet och om proteinsyntesen kräver mer aminosyror än som samtidigt finns tillgängligt i blodet förbrukas dem i snabbare takt i cellen än nya hinner komma in.

Jag är inne på vad du menar William, men vi pratar lite förbi varandra skulle jag tro. Jag är med på att leucyl-tRNA synthetase medierar signaler till mTORC1, men avskriver du alltså att receptorer i cellmembranet i sin tur ligger före i signaleringskedjan? Det förefaller tvärtom troligt att så är fallet.

Nu är jag helt säker på att de som gjorde den här studien är minst lika välmeriterade som William. Jag tycker inte att argumenten håller även om leucyl-tRNA synthetase är nyckeln förklarar det ändå inte de resultat som de kom fram till och Williams förklaring håller inte.

William
2012-12-12, 23:57
Jag är inne på vad du menar William, men vi pratar lite förbi varandra skulle jag tro. Jag är med på att leucyl-tRNA synthetase medierar signaler till mTORC1, men avskriver du alltså att receptorer i cellmembranet i sin tur ligger före i signaleringskedjan? Det förefaller tvärtom troligt att så är fallet.

Ja, jag avskriver membranbundna receptorer som mediatorer av aminosyrornas effekt på mTORC1 mer eller mindre helt, iaf tills vidare.

Det beror huvudsakligen på att leucins interaktion med LRS sker intracellullärt varpå mTORC1 aktiveras. Alltså måste leucin befinna sig inuti cellen för att det ska ske.

Sedan är det antagligen så att aminosyratransportörer är viktiga för att reglera upptaget vilket i sin tur påverkar effekten men det är i så fall indirekt.

tjing
2012-12-13, 12:49
Vad jag fortfarande menar är att membranbundna aminosyratransportörer är inblandade i det första steget vad gäller att känna av aminosyror i blodbanan.

T ex CaR, som känner av aromatiska aminosyror.

Jag menar ju dessutom inte att membranbundna receptorer direkt påverkar mTOR utan att de är en del av en kedja.

tjing
2012-12-13, 12:51
Nu är jag helt säker på att de som gjorde den här studien är minst lika välmeriterade som William. Jag tycker inte att argumenten håller även om leucyl-tRNA synthetase är nyckeln förklarar det ändå inte de resultat som de kom fram till och Williams förklaring håller inte.

Jag tycker Williams förklaring är lite väl förenklad, vilket gör mig skeptisk.

Vi talar ju om huruvida extracellulära aminosyror stimulerar proteinsyntesen i cellen på något sätt och om de gör det måste det rimligen ske igenom membranbundna receptorer av något slag som första steg.

William
2012-12-13, 13:49
Vad jag fortfarande menar är att membranbundna aminosyratransportörer är inblandade i det första steget vad gäller att känna av aminosyror i blodbanan.

T ex CaR, som känner av aromatiska aminosyror.

Jag förstår vad du menar men håller inte med.

Jag menar ju dessutom inte att membranbundna receptorer direkt påverkar mTOR utan att de är en del av en kedja.

Med det resonemanget ingår varenda liten grej i kedjan. Då kan du ju lika gärna inkludera blodet i denna händelsekedja eftersom det transporterar aminosyrorna till cellerna där de kan tas upp.

William
2012-12-13, 14:01
Vi talar ju om huruvida extracellulära aminosyror stimulerar proteinsyntesen i cellen på något sätt och om de gör det måste det rimligen ske igenom membranbundna receptorer av något slag som första steg.

Det finns i stort sett inga belägg för att det är fallet i däggdjur, förutom korrelationsstudien från Bohe och den har absolut noll mekanistiskt värde. Att membranbundna transportörer har förmågan att aktivera en signalkaskad i en viss utsträckning betyder inte att det har en betydande roll i ett visst förlopp.

Att du anser att det rimligenborde ske, baserar du på en korrelationsstudie och ett par reviewartiklar. Om du verkligen vill kunna värdera betydelsen av enskilda komponenter i en signalkaskad måste du läsa på ordentligt om alla hittills identifierade proteiner som ingår i signalkedjan.

Sen att min förklaringsmodell gör dig skeptisk kan jag inte gör mkt åt. Modellen nämndes bl.a. vid IBEC-konferensen av bl.a Scott Kimball som är en av världens ledande forskare på området.

Hur som helst, vi kommer inte längre än så här.

Rahf
2012-12-13, 14:20
Oj, fan.. Det var inte den här tråden man skulle besöka med frågor om atomklyvande proteinshakers. Sorry!

Anders The Peak
2012-12-13, 15:14
Jag tycker Williams förklaring är lite väl förenklad, vilket gör mig skeptisk.

Vi talar ju om huruvida extracellulära aminosyror stimulerar proteinsyntesen i cellen på något sätt och om de gör det måste det rimligen ske igenom membranbundna receptorer av något slag som första steg.

William kan det här riktigt bra jag antar att det är lika bra att acceptera hans resonemang kring frågan. Men området är inte direkt utforskat i den grad att man har koll på vad som händer i varje steg.

tjing
2012-12-13, 19:21
William kan det här riktigt bra jag antar att det är lika bra att acceptera hans resonemang kring frågan. Men området är inte direkt utforskat i den grad att man har koll på vad som händer i varje steg.

Precis. Varför man inte med full säkerhet kan säga hur det ligger till.

Det låter helt enkelt för enkelt för att vara hela sanningen. Vilket det förmodligen inte heller är, utan en högst nerbantad förklaring.

William, jo tack jag sitter och plöjer igenom mega-tegelstenen "molecular biology of the cell" för närvarande och tänker så småningom (om 1000 ljusår) bringa klarhet i det här.

shogunr
2012-12-14, 15:20
Ursäkta frågan.. men vad har vi kommit fram till egentligen (som man kan tillämpa praktiskt)? :)

Funderar eventuellt på att börja med en kvällsdrink innan läggdags snart. Tror ni att man skulle kunna stimulera MPS mer genom att även ta en andel vassle i proteindrinken? Tex 20 gram vassle och 25 gram kasein = 45 gram. Skulle det kunna ge någon liten vinst eller är det bara wasted?

Skulle kunna ge en förklaring till mitt sjuka resonemang :smash: kroppen återhämtar sig till allra största delen vid sömnen oavsett vad det gäller. Muskelbygge kräver protein (bla) och om jag förser kroppen med byggstenar under sömnen så borde det kanske ge en fördel. Vassle sägs ju dessutom boosta immunförsvaret lite och det är ju immunförsv. som är "arbetarna" i uppbyggnaden? Vassle får även MPS att stiga?

SANT :hbang: eller FALSKT :smash:

Ni som skriver att man vet hur det fungerar när kroppen bygger upp kroppen borde ju veta.... *rolleyes*

Anders The Peak
2012-12-14, 19:01
Ursäkta frågan.. men vad har vi kommit fram till egentligen (som man kan tillämpa praktiskt)? :)

Funderar eventuellt på att börja med en kvällsdrink innan läggdags snart. Tror ni att man skulle kunna stimulera MPS mer genom att även ta en andel vassle i proteindrinken? Tex 20 gram vassle och 25 gram kasein = 45 gram. Skulle det kunna ge någon liten vinst eller är det bara wasted?

Jag tror att det är jättebra att ta en sängfösare. Men du kan lika bra ta kesella/kvarg med yoghurt så att det blir ca 30 gr protein.

Nu förespråkar de som tror sig ha kompetens att svara på din fråga att det räcker med att se till att man äter 4 måltider under dagen med ca 30-40 gr högvärdigt protein i respektive mål för att täcka behovet av protein samt att man ska inta ca 25-30 gr helst Vassle direkt i anknytningen till träningen.