handdator

Visa fullständig version : Hur mycket "förstör" det att inte inta snabba kolhydrater?


hibbe
2012-12-07, 20:45
Jag styrketränar och brukar alltid på gymmet direkt ta en proteinshake och en banan, men har inga bananer hemma nu! och ska träna imorgon så undrar hur mycket det egentligen "sabbar" om jag inte äter snabba kolhydrater direkt efter träning?? är clementiner snabba kolhydrater?? tar ca 10-15 att komma hem från gymmet... funderar på att ta en smörgås direkt när jag kommer hem för att det är snabba kolhydrater??

kanske låter helt dum men kan inte mycket om träning...

King Grub
2012-12-07, 21:05
Det förstör inte alls. Det är proteinet som är det viktiga för muskeluppbyggnaden. Vill du ha kolhydrater för återhämtning går det bra med vilka som helst, bröd, pasta, ris, frukt, godis, potatis, gryn, osv. Det behöver inte vara supersnabba och det är ingen jakt på minuter efter passet.

Fugly
2012-12-07, 21:08
Eftersom det tar så kort tid för dig att komma hem tycker jag att du kan ta din shake och sedan äta när du kommer hem(i stort sett vad som helst med en protein- och kolhydratskälla, i en mängd som passar dig).

hibbe
2012-12-07, 21:16
Det förstör inte alls. Det är proteinet som är det viktiga för muskeluppbyggnaden. Vill du ha kolhydrater för återhämtning går det bra med vilka som helst, bröd, pasta, ris, frukt, godis, potatis, gryn, osv. Det behöver inte vara supersnabba och det är ingen jakt på minuter efter passet.

ok tack för svar!

men är det inte bättre att äta snabba kolhydrater direkt efter för att det bildas mindre fett då??

"måste" man äta vikt x2 protein även på vildodagar??

Doggeh
2012-12-07, 21:52
Det kan till och med vara fördelaktigt med tanke på GH-nivåerna efter träning! I med protein direkt och kolhydrater ca 30 min efter avslutat pass :)

King Grub
2012-12-07, 22:08
Det bildas inte fett av kolhydrat per automatik oavsett när du äter.