handdator

Visa fullständig version : Ang. Chins!


MaxHBG
2012-12-07, 20:03
Hej! Snabb fråga angående chins. När man kör andra rygg övningar såsom latsdrag, rodd, stångrodd så ska man ju "dra" med ryggen.

Problemet är att när jag kör chins kan jag inte dra ner vikten utan att använda biceps. Hur mycket resultat kommer jag att missa när jag bara kan dra med biceps och inte ryggen?

Kan reppa med 10-12 chins i dagsläget tror jag, längesen jag körde chins.

Fishtank
2012-12-07, 20:05
Dra ner vikten?...

filmjölk
2012-12-07, 20:10
Bli fet eller häng på dig ett viktbälte så känns chinsen bättre. Du kan liksom inte dra dig upp enbart med armkraft när du är fet som en julgris, utan måste ta i ordentligt och kontrahera ryggen hårt genom hela rörelsen för att ens kunna utföra övningen.

MaxHBG
2012-12-07, 20:11
Dra ner vikten?...

På vad? Latsdrag? Jag har testat att sänka men omöjligt att hitta hjärncellen som ska dra ner vikten med ryggen..

MaxHBG
2012-12-07, 20:15
Bli fet eller häng på dig ett viktbälte så känns chinsen bättre. Du kan liksom inte dra dig upp enbart med armkraft när du är fet som en julgris, utan måste ta i ordentligt och kontrahera ryggen hårt genom hela rörelsen för att ens kunna utföra övningen.

Jag förstår inte vad du menar :em:

PKG
2012-12-07, 20:23
Menar du chins eller latdrag? blev lite virrigt nar du skrev "dra ner vikten" i inlagget.

filmjölk
2012-12-07, 20:42
Jag förstår inte vad du menar :em:

När det blir tyngre (antingen att du hänger på dig vikt eller väger mer) kommer chinsen att vara nästan en annan övning och kännas annorlunda. Du kommer inte att klara av att dra dig upp utan att ta i ordentligt med ryggen, då armmusklerna inte räcker till på samma sätt.

Ett bra repsintervall för övningen tycker jag är 5-8 reps, med din nuvarande styrka så tror jag att du bör hänga på dig kanske tio kilo extravikt (med viktväst eller i bälte) då kommer chinsen att kännas som att de tar bättre och du blir tvungen att ta i ordentligt med ryggen. Kontakten i ryggen för dig kommer nog gratis om du gör övningen tyngre.


tldr? 10kg extravikt.

Fishtank
2012-12-07, 20:53
På vad? Latsdrag? Jag har testat att sänka men omöjligt att hitta hjärncellen som ska dra ner vikten med ryggen..

Du bör inse att mitt inlägg gällde det första du skrev.
Om du inte kan dra med ryggen i chins så lär dig tekniken.

MaxHBG
2012-12-07, 21:17
Du bör inse att mitt inlägg gällde det första du skrev.
Om du inte kan dra med ryggen i chins så lär dig tekniken.

Hur kan man lära sig tekniken ?

Fishtank
2012-12-07, 21:24
Kolla på youtube, fråga folk runt dig som ser ut att veta vad de gör.
Filmjölks tips med viktbälte är också bra, man känner mycket bättre kontakt då.
Sen kommer biceps alltid arbeta men det går inte att komma ifrån.

Tyrwing
2012-12-07, 21:32
Kolla på youtube, fråga folk runt dig som ser ut att veta vad de gör.
Filmjölks tips med viktbälte är också bra, man känner mycket bättre kontakt då.
Sen kommer biceps alltid arbeta men det går inte att komma ifrån.

Ibland kan det dock vara jäääävligt svårt. Chins är just den övningen jag har svårast att få kontakt i tex. Och vet en hel del folk till.

Mitt tips är att köra chins ofta och mycket. Försöker göra 50 reps 3x i veckan.

sudoo
2012-12-08, 10:31
Testa att hålla alla fingrar på samma sida (istället för att greppa som vanligt med tummen på motsatt sida) av stången/räcket.

alden
2012-12-08, 11:33
Vill gärna bli klar på om dukör chins eller pull-ups, det är lite klurigt med svenska och engelska.

Har du handflatorna mot dig eller bort från dig. Mot dig kommer att ta mycket mer på biceps och är, enligt mig, en riktigt skön övning för sagda muskel.
Handflatorna bort från dig däremot är det jag brukar se som "riktiga" chins och då blir det lättare att koppla in ryggen.

Försök tänka att du drar med armbågarna, det tycker jag hjälper både vid chins, rodd och latsdrag.

stromming
2012-12-08, 15:00
Om du släpper ner helt (armarna ska vara raka, och axlarna ska åka upp en bit, annars är det inte en hel chin) och sedan drar dig upp ser jag inte hur du ska kunna låta bli att ta i med latsen. Chins tar mycket på biceps också - njut av det!

SteelPulse
2012-12-08, 15:05
Vill gärna bli klar på om dukör chins eller pull-ups, det är lite klurigt med svenska och engelska.

Har du handflatorna mot dig eller bort från dig. Mot dig kommer att ta mycket mer på biceps och är, enligt mig, en riktigt skön övning för sagda muskel.
Handflatorna bort från dig däremot är det jag brukar se som "riktiga" chins och då blir det lättare att koppla in ryggen.

Försök tänka att du drar med armbågarna, det tycker jag hjälper både vid chins, rodd och latsdrag.Jag vet inte om jag håller med dig, jag tycker nästan att det tar mer på biceps när handflatorna är bortvända. Med handflatorna mot mig upplever jag mest att bröst kopplas in mer.

Hur ligger det egentligen till med bicepsaktiveringen beroende på grepp?

StarkaUlf
2012-12-08, 15:11
Jag vet inte om jag håller med dig, jag tycker nästan att det tar mer på biceps när handflatorna är bortvända. Med handflatorna mot mig upplever jag mest att bröst kopplas in mer.

Hur ligger det egentligen till med bicepsaktiveringen beroende på grepp?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5345277&postcount=20

Jonte12
2012-12-08, 15:16
Om du släpper ner helt (armarna ska vara raka, och axlarna ska åka upp en bit, annars är det inte en hel chin) och sedan drar dig upp ser jag inte hur du ska kunna låta bli att ta i med latsen. Chins tar mycket på biceps också - njut av det!

Du har ju rätt i att det kommer bli lite längre bana om man släpper axlarna hela vägen. Dock, axlar är olika. I det yttersta läget så kommer axelns vinkel förändras. För mig som har opererat axel för dislokation för ett gäng år sen är det uteslutet. Men även för andra kommer denna ändring av axelleden ske i ytterläget. Är det verkligen bra för axeln egentligen? Dock ska man givetvis gå nästan hela vägen ut.

Personligen tycker jag chins är relativt enkelt att få kontakt i ryggen. Biceps kommer alltid involveras, och det är ju inte ett problem sålänge du har kontakt i ryggen. Tänk inte så mycket på biccarna utan fokusera på ryggens rörelse.

Appel
2012-12-09, 13:54
Bara jag som får ont av chins? Nu har det till o med gått så långt att jag knappt kan göra latsdrag. Får smärta i höger axel när jag e typ halvvägs genom momentet.
Har aldrig haft problem att köra full ROM i bänk eller dips men just chins är ett jävla problem, någon annan som haft liknande problem?

pezrulezhaakon
2012-12-09, 15:59
Appel

Du får ont i axeln för att du mest troligen har sämre skulderbladskontroll och inte drar ner/tillbaka och fixerar skulderbladen innan du drar med armarna.

Appel
2012-12-18, 01:21
Appel

Du får ont i axeln för att du mest troligen har sämre skulderbladskontroll och inte drar ner/tillbaka och fixerar skulderbladen innan du drar med armarna.

Hmm... tack för svaret ska tänka på det på ryggpasset imorgon och se om det hjälper.

stromming
2012-12-18, 02:07
Hmm... tack för svaret ska tänka på det på ryggpasset imorgon och se om det hjälper.

Tänk på att själva axeln inte ska vara avslappnad. Den ska vara tajt hela tiden, men du ska låta latsen flytta på axeln. Kan vara svårt att få till om man inte har så bra kontroll, men efter ett tag blir det naturligt

svenbanan
2012-12-18, 17:46
Axel har jag aldrig fått ont i av pullups/chins. Däremot får jag sedan några år tillbaka ont i ena armbågen av chins (handflatan mot mig), så jag gör enbart pullups.

Jag kan inte heller göra ryckböj verkar det som. Försökt några gånger de senaste veckorna, men det är bara obehagligt. Jag ska ge det ett försök till, men då testa att göra det i slutet av passet då allt redan är varmt och uppmjukat, iställetför som uppvärmning vilket jag förr kört den som.

Hemi
2012-12-18, 22:25
Folk blir förvirrade på engelska också. On T, för mig brukar det gå bättre om jag försöker hålla armbågarna utåt och stilla och koncentrerar mig på Lats muskeln, spänner den liksom samt försöker trycka ned armbågarna i stället för att tänka att jag drar mig upp. Om det ligger någon sanning i detta eller om det funkar för någon annan vet jag inte. Man kan också göra alla andra varianter även så man märker skildnad på dem.