handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott inkörsport till anabola?


spoon
2012-12-07, 05:41
Det finns en risk att detta kan leda till användande av otillåtna preparat, säger Charlotta Rehnman, projektsamordnare för nätverket Prodis.

– Man är ju ute efter en kvick fix, man vill att det ska gå snabbt och man vill få resultat. Då kan det hända att man lätt trillar över och börjar ta andra preparat när man ser att de här kosttillskotten kanske inte fungerar. Man behöver ha någonting annat, menar Charlotta Rehnman.

Nästan 10 000 personer som tränar på olika gym eller badanläggningar har fått svara på frågor om användning av narkotika, dopning och kosttillskott. Där framgår att 60% av männen och 40% av kvinnorna regelbundet använder kosttillskott. Det handlar inte om vitaminer, utan proteinpulver, muskelhöjande eller fettförbrännande preparat. En del av dem säljs i butik, andra via internet.

Enligt Charlotta Rehnman kan köp av tillskott online också innebära ett problem, då man inte är helt säker på vad det är man stoppar i sig. Och det är inte helt säkert att kroppen kan ta hand om preparaten.

– Vissa av de här preparaten kan ju innehålla saker som vi inte kan ta hand om, eftersom det inte finns något som reglerar vad som är i dem. Dessutom så vet vi att ett för stort proteinintag belastar njurarna, så det kan ge en skadlig effekt, säger Charlotta Rehnman.

Undersökningen visar också att 4% av männen någon gång använt steroider, och att 16% av männen någon gång blivit erbjudna att prova eller köpa preparaten.

– Det är lätt att tro att dopning är ett idrottsproblem, men det är ett samhällsproblem. Det finns på alla typer av träningsanläggningar. Det är vi vanliga Svenssons som rapporterar att jag har någon gång blivit erbjuden att dopningspreparat på träningsanläggningen där jag tränar, säger Charlotta

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5372341

Jag tycker hon tar väldigt ogrundade slutsatser. Vad tycker ni?

Scratch89
2012-12-07, 06:14
Hon drar absolut skumma slutsatser. På vilket sätt skulle proteinpulver leda till det? Fanns det ens en fråga med i formuläret som var "Har du gått över till dopinklassade substanser för att du inte var nöjd med den quick fix som du trodde att du skulle få av ditt Whey-80?". Jag vet, jag är löjlig, men hur fasen kan man dra slutsatser av något sånt här? Och nej. ett högt proteinintag verkar inte vara särskilt farligt om man är frisk och inte överdriver.

spoonchest
2012-12-07, 06:37
Men det är ändå 4% av männen som dopar sig? Och 16% har blivit erbjudna? Är det någon som känner igen sig i det?

Mental
2012-12-07, 06:57
Jag ser inget tydligt samband mellan A och B. Men det är klart hur många tror ni går på B utan att ha passerat A? Och man tar ju A och B i samma syfte, snabbare gains.

Men du kan ju lika gärna kalla kvarg med funlight för A i stället för proteinpulver.

Scratch89
2012-12-07, 06:59
4% är ju en lägre siffra än vad som brukar presenteras. Det är alltså knappt en av tjugo, som någon gång har använt doping. Inte jättemycket, faktiskt. Och om studien är ordentligt utförd, så räknas alltså för höga doser koffein också, men jag tror inte att den är så välgjord.

Scratch89
2012-12-07, 07:00
Jag ser inget tydligt samband mellan A och B. Men det är klart hur många tror ni går på B utan att ha passerat A? Och man tar ju A och B i samma syfte, snabbare gains.

Men du kan ju lika gärna kalla kvarg med funlight för A i stället för proteinpulver.

Jag vill dra ett samband mellan körkort och ökad risk för att vara chaufför i en drive by eller ett bankrån.

Fordon
2012-12-07, 07:00
Men det är ändå 4% av männen som dopar sig? Och 16% har blivit erbjudna? Är det någon som känner igen sig i det?

Bara 4 och 16% :confused:

Dreas
2012-12-07, 07:35
Folk som tar tillskott är i regel folk som tränar på något sätt, folk som tränar på något sätt kan ha fördelar av bola så det ökar risken att de tar det, vad är så knepigt?

Alfers
2012-12-07, 08:19
Skulle ju vilja veta hur många som tar bola som aldrig har tagit proteinpulver..
En normal skopa proteinpulver innehåller ju lika mycket protein som drygt 100g kött, fet belastning för njurarna där.
Undrar hur många 15 åringar som måste spola ner sitt proteinpulver hemma nu.

Mental
2012-12-07, 08:20
Jag vill dra ett samband mellan körkort och ökad risk för att vara chaufför i en drive by eller ett bankrån.

Så du tror alltså att ytterst få blir drivebyförare utan att ha körkort? Intressant tanke. Ännumer intressant om 4% av de med körkort även kör drive by och 16% har blivit erbjuden att göra det :p

Fyllot
2012-12-07, 08:25
Är ni förvånade? Uttalanden av denna karaktär hör till vanligheterna särskilt när det kommer till radio / tv. Alla som tränar på gym är baddibilders.

Vore bättre med en poll på kolozzeum då många i dagsformtråden förmodligen tillhör dessa 4 %. Öber

Alexton
2012-12-07, 08:41
Undrar hur det ser ut för kaffe och missbrukare av uppåttjack.. jag tror bruket av kaffe är ganska högt i kretsar som också använder uppåt, kan kaffe ses som en inkörsport ?

AronP
2012-12-07, 09:04
Jag tycker ni skrattar bort påståendet lite väl lätt. Jacked var ju tidigare tillåten och när det blev säljförbud så var det många som ändå ville ha den och letade shoppar som fortfarande sålde, samma sak med JW för några år sen. Antalet tjejer som först provar fettförbrännare, sen hör talas om efedrin och letar reda på var man kan få tag i det lär inte vara allt för få.

Med detta inte sagt att man ska förbjuda pwoer eller fettförbrännare men visst är steget lättare att ta om man redan stoppar i sig pulver och tabletter.

Morty
2012-12-07, 09:04
Does she even lift?

Mental
2012-12-07, 09:07
Jag tycker ni skrattar bort påståendet lite väl lätt. Jacked var ju tidigare tillåten och när det blev säljförbud så var det många som ändå ville ha den och letade shoppar som fortfarande sålde, samma sak med JW för några år sen. Antalet tjejer som först provar fettförbrännare, sen hör talas om efedrin och letar reda på var man kan få tag i det lär inte vara allt för få.

Med detta inte sagt att man ska förbjuda pwoer eller fettförbrännare men visst är steget lättare att ta om man redan stoppar i sig pulver och tabletter.

Anledningen till att folk reagerar är på grund av guilt by association, dvs man brukar själv proteinpulver och kanske kreatin och vill inte att folk klumpar ihop en med de som tar sterioider.

På samma sätt som att folk protesterar mot gatewayteorin gällande canabis, man vill inte kopplas samman med heroinister och liknande. En ganska normal reaktion tycker jag.

eternallord
2012-12-07, 09:11
Att många "experter" tror att korrelation och orsak är ekvivalenta är definitivt ett problem, då får man såhär puckade uttalande. Det är ett rimligt antagande att nästinintill alla som brukar steroider både aktivt och tidigare har använt lagliga tillskott. Det är dock ett idiotiskt antagande att kosttillskotten i sig ger upphov till steroidbruk.

AronP
2012-12-07, 09:15
En ganska normal reaktion tycker jag.
Normal kanske men inte helt nykter. Som tidigare poängteras så tror jag att få skulle få för sig att starta med efedrin, saker trappas upp hela tiden. Finns inte dom första trappstegen så kanske steget är för stort att ta.

Ignatius72
2012-12-07, 09:18
Med tanke på hur många som tränar på gym idag så är 4% rätt så mycket. Skulle man snäva ner gruppen till 15-40-åringar som tränar minst 4ggr veckan så stiger nog procenten kraftigt.

Mental
2012-12-07, 09:19
Normal kanske men inte helt nykter. Som tidigare poängteras så tror jag att få skulle få för sig att starta med efedrin, saker trappas upp hela tiden. Finns inte dom första trappstegen så kanske steget är för stort att ta.

Så din tanke är att plucke inte skulle gå från kvarg och tonfisk till steroider och efedrin om det inte var för proteinpulver och kreatin? Det tror jag.

Inkörsporten är väl styrketräning om något. Och kulturen som omger byggning. Proteinpulver i sig tror jag gör varken från eller till för stereoidanvändande.

AronP
2012-12-07, 09:27
Så din tanke är att plucke inte skulle gå från kvarg och tonfisk till steroider och efedrin om det inte var för proteinpulver och kreatin? Det tror jag.
Jag tänker inte extrapolera detta till alla former av doping, att sitta där med en spruta testo kanske är en sak. Men jag tror att många damer har betydligt lättare att börja med efedrin efter att dom börjat med fettförbrännare, båda är små kapslar man slänger i sig, man mår ungefär likadant bara att den ena är lite starkare, varför inte välja den starkare då?

Precis som att jag tror att om man är inne i hela härvan så är det lättare att kliva på dom "tyngre" preparaten efter att man börjat med dom mildare.

Jag kan inte direkt se att det skulle vara ett absolut avbräck i kedjan mellan "tungt lagligt bruk" och "lätt olagligt bruk", precis som det inte är ett tydligt avbräck mellan "lätt lagligt bruk" och "tungt lagligt bruk" eller "lätt olagligt bruk" och "tungt olagligt bruk".

Inom dom flesta områden börjar men på en "lätt" nivå och kliver uppåt, väldigt få som börjar direkt på den tyngre nivån.

Sen ska vi verkligen inte förringa styrketräningens påverkan på det hela.

herzie
2012-12-07, 09:34
Svt påstår att proteinpulver är "prestationshöjande". Intressant.......

Arf Pingvin
2012-12-07, 09:47
Fan vad löjliga ni är. Jag tycker det är ganska tydligt att bruket av PWOs, piller, pulver, energidrycker i alla dess former gör att folk är mer villiga att experimentera med även förbjudna substanser. Det gäller att vara tydlig med vilka kosttillskott som är ok och vilka lagliga tillskott som har bevisad effekt.

herzie
2012-12-07, 10:03
Många har tyvärr en tendens till att vilja bli lurade, när de egentligen vet bättre innerst inne. Det är väl för övrigt bara kreatin som har bevisad effekt?
De som hoppar på grövre grejer hade nog gjort det i vilket fall som helst.
Det jag stör mig på är att man kablar ut rena felaktigheter i nationell tv.

Morty
2012-12-07, 10:07
Fan vad löjliga ni är. Jag tycker det är ganska tydligt att bruket av PWOs, piller, pulver, energidrycker i alla dess former gör att folk är mer villiga att experimentera med även förbjudna substanser. Det gäller att vara tydlig med vilka kosttillskott som är ok och vilka lagliga tillskott som har bevisad effekt.

Du har rätt, förbjud red bull, piller och pulver. Annars börjar 4% av de gymtränande att knarka.

Vore intressant att se nån bruttohälsokalkyl på detta.

Perramja
2012-12-07, 10:17
Håller inte med artikeln till punkt och pricka men nog ser jag ett litet samband alltid. De personer i min närhet som dopar sig följde alla samma linje: Startade med kosttillskott såsom proteinpulver och kreatin, därefter följde tillskott som precis låg på gränsen för vad som var lagligt och när inte resultaten av dessa räckte kom steroiderna in i bilden. Personligen är jag vid det första stadiet med protein och kreatin, men har varit där i 10 år och har inga planer på att gå vidare;)

ceejay
2012-12-07, 10:50
Ett samhällsproblem? Mah lawd. Gör det lagligt. Det är inte ett problem.

ARMSTARK
2012-12-07, 11:03
Quick-fix personer kommer alltid att finnas och de är de som tycker att det går för långsamt med proteinpulver m.m., vanligt folk förstår den enorma skillnaden.

Börje H
2012-12-07, 11:14
Fan vad löjliga ni är. Jag tycker det är ganska tydligt att bruket av PWOs, piller, pulver, energidrycker i alla dess former gör att folk är mer villiga att experimentera med även förbjudna substanser. Det gäller att vara tydlig med vilka kosttillskott som är ok och vilka lagliga tillskott som har bevisad effekt.

+1

Vore intressant att se nån bruttohälsokalkyl på detta.

Vad menar du för kalkyl? Att fysisk aktivitet har gynnsamma effekter på folkhälsan? Att ökad pilletrillarmentalitet har gynnsamma effekter på hälsan? Att folk med addidastights är friskare än folk med Lee-byxor? Intressant är ju att göra relevanta observationer och sedan koppla dessa observationer till specifika interventioner och/eller beteenden. Möjligen kan nog pillertrillandet kan knytas till en ökad folkhälsa, sett till en stor population, men inte just pga själva pillret :d

Förstår, till viss del, att folk som brukar kosttillskott känner sig påhoppade. Möjligen också lite förnärmade då det sekundärt blir utpekade som individer som är lättlurade och tror på humbug likställt med tomtar, troll och homeopati.

Förbud är nog inte rätt väg att gå men upplysande verksamhet verkar ju uppenbarligen funka lite sisådär då kosttillskottsindustrin tjänar multum på verkninslösa produkter. Skulle de bara sälja kretain och koffein skulle det inte bli som många pengar gjorda.

Sen håller jag absolut med om att media förbanne mig alltid framstår som fullständigt rabiata och dessutom enormt okunniga. Även om den som framför budskapet skall föreställa sig vara expert på nått område. Dock väldigt sällan expert på relevanta saker. En av de främsta begreppsförvirringarna är ju den faktiska definitionen av kosttillskott, som är lite snårig att reda ut:

Kosttillsskott är livsmedel vars syfte är att komplettera normal kost och som är koncentrerade
källor för vitaminer, mineraler eller andra ämnen med näringsmässig
eller fysiologisk verkan. Kosttillskott är avsedda att intas i uppmätta små enheter
(2 § LIVSFS 2003:9)

§ 1a
De produkter som omfattas av föreskrifterna ska märkas med uttrycket ”kosttillskott”. Beteckningen ”kosttillskott” får bara användas för produkter som uppfyller kraven i föreskrifterna. Det är alltså inte tillåtet att använda beteckningen ”kosttillskott” om energigivande produkter som måltidsersättninger, energidrycker och sportprodukter, t.ex. proteinpulver och s.k. ”bars”.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/vagledning_kosttillskott.pdf

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/


Quick-fix personer kommer alltid att finnas och de är de som tycker att det går för långsamt med proteinpulver m.m., vanligt folk förstår den enorma skillnaden.

Vanligt folk är möjligen dummare än man tror...

krubkungen
2012-12-07, 11:29
Att ett högt proteinintag kan skada njurarna vet vi, men rör sig inte om mängden protein runt 5g x kv? Rätt extrem mängd.

Tycker också hon drar väldigt ogrundade slutsatser.

King Grub
2012-12-07, 11:31
En normal skopa proteinpulver innehåller ju lika mycket protein som drygt 100g kött, fet belastning för njurarna där.

Jaså? Har du någon njursjukdom?

z_bumbi
2012-12-07, 11:40
4% är ju en lägre siffra än vad som brukar presenteras. Det är alltså knappt en av tjugo, som någon gång har använt doping. Inte jättemycket, faktiskt. Och om studien är ordentligt utförd, så räknas alltså för höga doser koffein också, men jag tror inte att den är så välgjord.

Jag tycker det är jättemycket.

Koffein räknas inte som doping.

Börje H
2012-12-07, 11:41
Att ett högt proteinintag kan skada njurarna vet vi, men rör sig inte om mängden protein runt 5g x kv? Rätt extrem mängd.

Tycker också hon drar väldigt ogrundade slutsatser.

Njao, dessutom blir den ju en aning missvisande om man tar med proteinpulver, Gainomax, Powerade, bars mm som "kosttillskott".

Mer intressant skulle ju att kika på tex; Jack3d, Anabolic Arginine, NO-Xplode, Neurocore, Ripped Freak Pre-Workout, F#cked UP!, Hemavol, Somatrix, Testo 4HD, Anatropin m.fl produkter och se hur många av brukarna av dessa som trillar dit på doping sett över en längre period.

Sniggel
2012-12-07, 11:55
+1
Möjligen kan nog pillertrillandet kan knytas till en ökad folkhälsa, sett till en stor population, men inte just pga själva pillret :d


Precis. Men det är ju inte så man ska bedriva forskning, även om upplägget verkar liknande det som har gjorts i detfa fallet.

MathiasF
2012-12-07, 12:11
Njao, dessutom blir den ju en aning missvisande om man tar med proteinpulver, Gainomax, Powerade, bars mm som "kosttillskott".

Mer intressant skulle ju att kika på tex; Jack3d, Anabolic Arginine, NO-Xplode, Neurocore, Ripped Freak Pre-Workout, F#cked UP!, Hemavol, Somatrix, Testo 4HD, Anatropin m.fl produkter och se hur många av brukarna av dessa som trillar dit på doping sett över en längre period.

Ja precis, dessa som köper något för att det marknadsförs som "Extreme anabolic power testo boost 2000 XXxxxXX muscles enormus arnold" lär vara de som står för majoriteten av de som senare går till anabola, åtminstone bland ungdomar.

Jag som käkar vassleprotein och kvarg vill inte riktigt bli ihopklumpad i samma kategori som dessa.

Ronn
2012-12-07, 12:24
Det började med Whey FX Blåbär och slutade med Ryssfemmor. *rolleyes*

MathiasF
2012-12-07, 12:26
Det började med Whey FX Blåbär och slutade med Ryssfemmor. *rolleyes*

"Det började med hallonkesella och nu sitter jag här med en kanyl deca i röven"

*popcorn*

Timme
2012-12-07, 12:30
"Det började med hallonkesella och nu sitter jag här med en kanyl deca i röven"

*popcorn*

hahhahah xD


Hela debatten är ju så LOL! "Dom käkar KOSTILLSKOTT!!!ONE!"

Alla som köper kosttillskott på life för diverse åkommor och förkylningar kommer dom också gör över till narkotika av olika slag?

Börje H
2012-12-07, 12:30
Jag som käkar vassleprotein och kvarg vill inte riktigt bli ihopklumpad i samma kategori som dessa.

Tror många delar din uppfattning. Jag gör då det.

"Det började med hallonkesella och nu sitter jag här med en kanyl deca i röven"

Ny chockartikel :d

TorbjornFred
2012-12-07, 13:04
– Vissa av de här preparaten kan ju innehålla saker som vi inte kan ta hand om, eftersom det inte finns något som reglerar vad som är i dem. Dessutom så vet vi att ett för stort proteinintag belastar njurarna, så det kan ge en skadlig effekt, säger Charlotta Rehnman.


Känns för mig helt irrelevant i sammanhanget. Jag upplever mig ha större koll på vad som är i mitt proteinpulver än vad som t.ex. finns i sylten jag köper på ICA (med antagandet att båda företagen levererar en korrekt innehållsförteckning och att tro att någon av dom inte har en vore lite väl fördomsfullt.)

Dessutom, finns det något bevisat att högt proteinintag belastar njurarna i en skadlig nivå? Länka gärna eller skicka PM :)

Morty
2012-12-07, 13:31
Jaså? Har du någon njursjukdom?

Jag tror att det var sk sarkasm.

filmjölk
2012-12-07, 13:57
Jag tror nog att diverse lagligt lighttjackspwo som folk bara måste vara stenade på för att orka sig igenom sitt lats/triceps - pass är en värre bov än proteinpulver (och en värre bov än aas med för den delen).

ceejay
2012-12-07, 14:22
här har ni en till "grym" artikel på samma ämne. Gillar att man till slut lyckats komma fram till att de som tränar dopar sig mer *whatever*
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1156208-man-pa-gym-dopar-sig-mer-an-andra

Ronn
2012-12-07, 14:28
här har ni en till "grym" artikel på samma ämne. Gillar att man till slut lyckats komma fram till att de som tränar dopar sig mer *whatever*
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1156208-man-pa-gym-dopar-sig-mer-an-andra

Kan det verkligen stämma? Att folk som tränar dopar sig mer än folk som inte tränar? Det är ju banbrytande i så fall!

z_bumbi
2012-12-07, 14:39
Jag tror nog att diverse lagligt lighttjackspwo som folk bara måste vara stenade på för att orka sig igenom sitt lats/triceps - pass är en värre bov än proteinpulver

Du har en klar poäng här ffa när man tänker på ingen verkar ha en aning om vad de stoppar i sig.

Amfksp
2012-12-07, 14:43
Slutsatsen de drar är i principatt folk som inte använder tillskott sällan använder aas. Vilket givetvis stämmer. I en studie riktad till allmänheten funkar detta utmärkt, i en riktig vetenskaplig studie hade dem blivit utskrattade på en opponering.

Samma som att man bli våldsam av testosteron, när alla vetenskapliga studier visar att det i själva verket är så att sambandet förhåller sig så att redan våldsamma personer i större utsträckning använder steroider.
Slutsatsen håller i kvällstidningar, men aldrig vetenskapligt.

filmjölk
2012-12-07, 16:56
Du har en klar poäng här ffa när man tänker på ingen verkar ha en aning om vad de stoppar i sig.

Eller för den delen mentaliteten att man måste vara hög/speedad för att kunna lyfta vikter. Lätt att den inställningen slinter över till annat i livet. Först tjackad på gymmet, kanske funkar att vara tjackad när man konditionstränar också? Kanske skall vara lite tjackad när man super med? (red Bull+vodka -fylla som typexempel). unt so weiter.

eiri
2012-12-07, 19:27
Önskar folk som tar AAS kunde prata mer öppet om det, så befolkningen lär sig mer om det.

Ungefär som med cannabis, folk får mer information idag än förr och får skapa sina egna åsikter osv.. Att hålla det så himla hemligt verkar bara skapa massa rädsla? och inte så mycket utrymme för riktiga diskussioner.

Latissimus Dorsi
2012-12-07, 19:44
Blir så jävla förbannad över okunskapen i samhället.

filmjölk
2012-12-07, 19:45
Önskar folk som tar AAS kunde prata mer öppet om det, så befolkningen lär sig mer om det.

.

Jag misstänker att en del som tar aas tävlar i någon idrott, eller har en eventuell tanke om att någon gång i framtiden kanske vill göra det. Även om det inte är så, kan det komma tillbaks och bita dem i stjärten i framtiden. Folk har långt minne och för vissa är ett förflutet aas-bruk daterat åratal bak i tiden något man gärna drar fram i tid och otid och använder som ett slagträ.

Så länge det är illegalt och otillåtet skall man aldrig erkänna eller tala öppet om aas-bruk, oavsett om det var för hundra år sedan eller i liten skala. Det kommer tillbaks och biter dig i stjärten.

Rikard Jansson
2012-12-07, 19:50
Önskar folk som tar AAS kunde prata mer öppet om det, så befolkningen lär sig mer om det.

Ungefär som med cannabis, folk får mer information idag än förr och får skapa sina egna åsikter osv.. Att hålla det så himla hemligt verkar bara skapa massa rädsla? och inte så mycket utrymme för riktiga diskussioner.

Finns hur mycket som helst att läsa på flashback för den intresserade. Om typ allt.

Fyllot
2012-12-07, 19:52
Finns hur mycket som helst att läsa på flashback för den intresserade. Om typ allt.

Det är inte det lättaste att förklara för en hel del att man läst till sig på flashback då många anser att forumet inte är rumsrent och omfattar alldeles för många nötter.

eiri
2012-12-07, 19:52
Finns hur mycket som helst att läsa på flashback för den intresserade. Om typ allt.

ja precis det jag menar, man får bättre information från fb än om man går till en läkare, hur sjukt är inte det?

z_bumbi
2012-12-07, 19:53
Att få in någon som missbrukat ett kort tag och som är på ger bara en sida av myntet och pratar man istället med de som missbrukat i 10 år eller mer så brukar det dyka upp en betydligt mer nyanserad bild.
Så att säga att den information som finns tillgänglig idag skapar rädsla är nog ganska korrekt men jag ser inte vad som är problemet med det då det inte är en obefogad rädsla...

wessmen
2012-12-07, 19:59
Proteinpulver är lika mycket inkörsport som cannabis.

Alltså ingen alls.

eiri
2012-12-07, 20:05
håller med om att det inte är en obefogad rädsla, men information från någon som är insatt i det och har tidigare erfarenheter om det väger mer i mina ögon, än från en läkare som inte ens vågar ta i det med en tång.

Alkro
2012-12-07, 20:23
Själv skulle jag aldrig använda anabola steroider då det är olagligt samt att det har vissa negativa hälsoeffekter. Däremot tycker jag att hela debatten är så fruktansvärt jävla snedvriden att det är löjligt. Sätt en fot på en akutmottagning eller ett sjukhus så förstår man att dopingpreparat är en piss i havet jämfört med det hälsoproblem som alkohol orsakar.

wessmen
2012-12-07, 20:31
Gillar denna: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1156208-man-pa-gym-dopar-sig-mer-an-andra

MÄN PÅ GYM DOPAR SIG MER ÄN ANDRA
Vad finns det för anledning att dopa sig om man inte tränar..?:Virro

filmjölk
2012-12-07, 20:34
Att få in någon som missbrukat ett kort tag och som är på ger bara en sida av myntet och pratar man istället med de som missbrukat i 10 år eller mer så brukar det dyka upp en betydligt mer nyanserad bild.
Så att säga att den information som finns tillgänglig idag skapar rädsla är nog ganska korrekt men jag ser inte vad som är problemet med det då det inte är en obefogad rädsla...

Något som kan ge en liten annan bild är dopade 75- åringar som klarar av att både gå utan rollator, göra armhävningar, och knewla utan viagra och utan att få hjärtinfarkt medans deras rena jämnåriga är skröpliga sjuka vårdpaket som har svårt att ställa sig upp ifrån en stol.

krubkungen
2012-12-07, 20:41
Gillar denna: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1156208-man-pa-gym-dopar-sig-mer-an-andra

MÄN PÅ GYM DOPAR SIG MER ÄN ANDRA
Vad finns det för anledning att dopa sig om man inte tränar..?:Virro

Herregud *facepalm*

mattepatte
2012-12-07, 20:48
Varje gång jag tagit en protte drink så tänker jag "fan va skönt det skulle vara med en anabola spruta i röva nu".











:Virro

Rikard Jansson
2012-12-07, 21:08
Kan se framför mig hur aftonbladet tar era sarkastiska kommentarer och blåser upp dem till en ny artikel

"MEDLEMMAR PÅ SVERIGES STÖRSTA TRÄNINGSFORUM BERÄTTAR HUR PROTEINSHAKES FÅR DEM ATT VILJA DOPA SIG"

sen mattepattes post m.m. ^^ helt allvarliga skulle de vara också

filmjölk
2012-12-07, 21:28
Kan se framför mig hur aftonbladet tar era sarkastiska kommentarer och blåser upp dem till en ny artikel

"MEDLEMMAR PÅ SVERIGES STÖRSTA TRÄNINGSFORUM BERÄTTAR HUR PROTEINSHAKES FÅR DEM ATT VILJA DOPA SIG"

sen mattepattes post m.m. ^^ helt allvarliga skulle de vara också

haha vi får ge dem lite material isf.

Första gången jag tog en GAINOMAX kännde jag hur agressiviteten steg inom mig, jag lyfte vikter som ett VILDDJUR sedan kastade jag en 25kgs kaka genom gymfönstret. Numera snortar jag KOKAIN direkt ifrån en svart mans PENIS. Gainomax fick mig att helt tappa förståndet.

Rikard Jansson
2012-12-07, 21:35
haha vi får ge dem lite material isf.

Första gången jag tog en GAINOMAX kännde jag hur agressiviteten steg inom mig, jag lyfte vikter som ett VILDDJUR sedan kastade jag en 25kgs kaka genom gymfönstret. Numera snortar jag KOKAIN direkt ifrån en svart mans PENIS. Gainomax fick mig att helt tappa förståndet.

En dag i omklädningsrummet efter träningspasset frågade en polare hur det gick. Visste att jag snart skulle bli petad ifrån laget, de andra var ju så mycket större, starkare och snabbare... han visste det, och sa att det fanns en lösning... vadå sa jag, jag ville ju göra allt för att stanna i laget! Han drog mig åt sidan och sa att jag fick hålla käften stängd annars skulle jag få stryk, sen drog han fram en liten plastpåse. Kreatin. Hade ingen aning om vad jag gav mig in på, annars hade jag aldrig tackat ja, men jag var ju desperat. Blev fort stark, stor snabb och kände mig odödlig på planen! Samtidigt började finnarna komma, fick svårt att koncentrera mig i skolan, började umgås med de tunga krimkidsen. Snart var jag ute på stan och knäckte skallar för att få pengar till mer kreatin, var ju inga problem när man var så aggressiv som man blev. Minsta lilla någon sa så kunde det smälla direkt... det hela slutade med att jag fick världens rage och slog sönder en klockaffär, då visste jag att det fick vara nog.

mattepatte
2012-12-07, 21:35
Numera snortar jag KOKAIN direkt ifrån en svart mans PENIS.

Oj, har du användare här :em:
PM så kan vi prata vidare, är ensam idag igen, tar fram kokset direkt *drool*

Tyrwing
2012-12-07, 21:41
Janne Helin kommer bli överlycklig över att kunna saxa era inlägg till ännu en av sina "artiklar". :D

mattepatte
2012-12-07, 21:44
Håll käft innan jag slår ner dig.

Säg till om trollandet går för långt ; )

Rikard Jansson
2012-12-07, 21:47
Håll käft innan jag slår ner dig.

Säg till om trollandet går för långt ; )

:laugh::laugh:

mattepatte
2012-12-07, 21:52
Är inne i ett stim nu haha!

nínían
2012-12-07, 22:26
Dokument utifrån visar ett reportage om Lance Armstrong på kunskapskanalen nu, till 22:50.

Latissimus Dorsi
2012-12-07, 22:31
Dokument utifrån visar ett reportage om Lance Armstrong på kunskapskanalen nu, till 22:50.

Han är väl inte dopad, har man inte 50cm armar i knackhårt tillstånd tar man absolut inte anabåla.

Sniggel
2012-12-07, 23:03
Skulle vilja pryla de jävlarna på Prodis som försöker ta ifrån mig mitt protein!

Asdf
2012-12-07, 23:35
Tycker man borde förbjuda gymträning, det uppmuntrar till megarexi

Skämt åtsido hon låter som en seriös parodi på när ozzy tyckte man skulle förbjuda marijuana - one thing leafs to another, coffe leads to red bull, red bull leads to crank ;)

Amfksp
2012-12-08, 07:33
Skulle vilja pryla de jävlarna på Prodis som försöker ta ifrån mig mitt protein!

Ojojoj, kosttillskottsrage?

Sverker
2012-12-08, 09:34
Det är bra att de som står utanför vår lilla bubbla reagerar.

Det är kanske dax att vi konsumenter som tränar ställer lite krav på tillverkarna och låter bli att köpa produkter med anspelning på våldsamt kraftig muskelökning eller ribbad kropp nästa vecka.

Välj tillverkare som kan presentera sina produkter på ett sådant bra sätt att både vi insnöade och de utanför muskelbubblan kan förstå vad produkten gör.

Amfksp
2012-12-08, 09:38
Det är bra att de som står utanför vår lilla bubbla reagerar.

Det är kanske dax att vi konsumenter som tränar ställer lite krav på tillverkarna och låter bli att köpa produkter med anspelning på våldsamt kraftig muskelökning eller ribbad kropp nästa vecka.

Välj tillverkare som kan presentera sina produkter på ett sådant bra sätt att både vi insnöade och de utanför muskelbubblan kan förstå vad produkten gör.

Varför ska man rätta sig efter andras fördomar?

Rikard Jansson
2012-12-08, 09:49
Varför ska man rätta sig efter andras fördomar?

Rätta till andras fördomar*

för de skadar oss

rooz
2012-12-08, 09:53
Rätta till andras fördomar*

för de skadar oss

Hur har dessa fördomar skadat dig rikard?



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2012-12-08, 10:31
Hur har dessa fördomar skadat dig rikard?



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rykten? Inte långt steg från "han går på kosttillskott" till "han går på såna där anabolas" bland dumhuvuden, tror inte jag behöver förklara varför det är dåligt. :)

dream_theater_
2012-12-08, 11:17
Styrketräning är väl snarare en inkörsport till anabola. Stäng ned gymmen!

Eddie Vedder
2012-12-08, 12:09
Rykten? Inte långt steg från "han går på kosttillskott" till "han går på såna där anabolas" bland dumhuvuden, tror inte jag behöver förklara varför det är dåligt. :)

Han frågade om skadan. Hur skadar det dig? Jag förstår att det kan vara retligt men det är en ganska stor skillnad på att man irriterar sig över att vissa inte har bättre saker att bry sig om och att det skadar en.

Värre är det ju kanske om man verkligen blir intagen och anklagad fast man är oskyldig. Det kan sätta sina spår i form av stigma.

Rikard Jansson
2012-12-08, 12:13
Han frågade om skadan. Hur skadar det dig? Jag förstår att det kan vara retligt men det är en ganska stor skillnad på att man irriterar sig över att vissa inte har bättre saker att bry sig om och att det skadar en.

Värre är det ju kanske om man verkligen blir intagen och anklagad fast man är oskyldig. Det kan sätta sina spår i form av stigma.

Skadat rykte är väl mer än nog? Missar inbjudningar t.ex., kommer inte på några bra exempel just nu men det finns nog mer än en potentiell följd som utspelar sig praktiskt!

rooz
2012-12-08, 12:14
Rykten? Inte långt steg från "han går på kosttillskott" till "han går på såna där anabolas" bland dumhuvuden, tror inte jag behöver förklara varför det är dåligt. :)

Som Eddie skrev. Att du stör dig på rykten är en sak, att polisen tar in dig på test är en helt annan sak.

Rikard Jansson
2012-12-08, 12:15
Eddie borde ju veta lite om hur det är att bo i ett inskränkt förortssamhälle där alla känner alla :) I teorin skulle det kunna leda till nekade arbetsintervjuer, utfrysning, ja massa dåliga saker.

Eddie Vedder
2012-12-08, 12:26
Eddie borde ju veta lite om hur det är att bo i ett inskränkt förortssamhälle där alla känner alla :) I teorin skulle det kunna leda till nekade arbetsintervjuer, utfrysning, ja massa dåliga saker.

Ja just därför blev jag förvånad eftersom jag har svårt att se "skadan" av att några enstaka personer ser ens proteindrinkar. Jag har druckit hundratals proteindrinkar i Degerfors och jag upplever inte att jag skadats av det. Kanske finns det enstaka personer som tittat snett men hur ovanligt är det då?

Jag tror snarare att du (som så ofta annars) överskattar hur mycket folk bryr sig om vad du gör och säger. Lite som när du gick ut med din arga tråd att du nu lämnar Kolo och även skrev om k*ksugarforumet på Facebook. Vi andra såg det du skrev, ryckte på axlarna och fortsatte som vanligt. Det här är inte menat som något drygt, tvärtom. Jag själv brukar tänka så när jag känner att jag gjort bort mig lite eller kanske gjort något jag ångrar. Jag vet ju att folk skiter i mig och mitt så varför oroa sig?

Rikard Jansson
2012-12-08, 12:28
Ja just därför blev jag förvånad eftersom jag har svårt att se "skadan" av att några enstaka personer ser ens proteindrinkar. Jag har druckit hundratals proteindrinkar i Degerfors och jag upplever inte att jag skadats av det. Kanske finns det enstaka personer som tittat snett men hur ovanligt är det då?

Jag tror snarare att du (som så ofta annars) överskattar hur mycket folk bryr sig om vad du gör och säger. Lite som när du gick ut med din arga tråd att du nu lämnar Kolo och även skrev om k*ksugarforumet på Facebook. Vi andra såg det du skrev, ryckte på axlarna och fortsatte som vanligt.

Tror inte riktigt det blir samma reaktion för en fotbollsspelare och en "tyngdlyftare".

Udd3n
2012-12-08, 12:33
Här håller jag helt med Rikard. Man kan ta skada indirekt genom att man mår psykiskt dåligt över att "folk" tror man håller på med något olagligt och inte tror på en när man säger att man inte gör det. Vet ett fall där det gick så långt att flickvännen trodde mer på rykten än på personen i fråga och det tog slut och då vet jag att den personen aldrig ens varit i närheten av det.

MathiasF
2012-12-08, 12:37
Han är väl inte dopad, har man inte 50cm armar i knackhårt tillstånd tar man absolut inte anabåla.
Nej gränsen är 32kg hanteln, det vet ju alla att ska man gå över den så trillar man dit DIREKCT!1

Rykten? Inte långt steg från "han går på kosttillskott" till "han går på såna där anabolas" bland dumhuvuden, tror inte jag behöver förklara varför det är dåligt. :)

Har hört folk antyda flera gånger att jag skulle använda anabola,
följt av ett sånt där leende som säger, komigen nu erkänn vad vi båda vet.
Som om de förväntar sig att jag ska ge ett ryggdunkande erkännande "hehe ja jag gör ju det jag"...

Jag vill egentligen ge dom en lavett när de säger så.



Vafan jag är inte ens så stor.

mattepatte
2012-12-08, 12:38
Jag vill egentligen ge dom en lavett när de säger så.


Oooops! Arg? Nu gjorde du bort dig, erkänn nu vad du håller på med... :cool:

Eddie Vedder
2012-12-08, 12:39
Tror inte riktigt det blir samma reaktion för en fotbollsspelare och en "tyngdlyftare".

Jag slutade spela fotboll när jag var 19. Jag pratar inte om min tid som fotbollsspelare. Så nej, det är inte vad det handlar om. Jag tvivlar inte på att några enstaka personer tittat snett men vad jag och rooz helt enkelt ifrågasätter är om det skadar dig så allvarligt egentligen. Eller om du kanske överskattar hur mycket folk går och tänker på dig och ditt i sin vardag.

MathiasF
2012-12-08, 12:42
Oooops! Arg? Nu gjorde du bort dig, erkänn nu vad du håller på med... :cool:

Ja, nä jag brukar inte lägga någon särskild tyngd vid påståendet.
Det spär bara på misstankarna.

Sniggel
2012-12-08, 12:49
Man kanske ska vara lite ödmjuk för andras erfarenheter ändå. Det ser olika ut i olika städer och småbyar. Jag tror säkert att så som media raljerar om kosttillskott (och "anabola") i media kan påverka livet för folk som tränar på gym och får lite muskler. Jag är övertygad om att folk kan ha blivit nekade jobb pga att misstanke för doping som en direkt följd av hur oproffesionellt media tar upp frågan om doping/kosttillskott/AAS.
Det har nog ingen stor påverkan men den finns nog där.

Själv har jag varit på väg att bli nekad ett jobb pga mitt snaggade hår och muskulösa kropp eftersom de var rädd att jag var nazist. "Som tur var" så hade arbetsgivarens närmsta kontakt god kännedom om vem jag var och kunde förklara vilken trevlig och omtänksam person jag var. Det var även så jag fick reda på detta.
Det är ett litet annat tema men ett exempel på hur lätt folk dömer på utseende.

filmjölk
2012-12-08, 13:21
Har ni problem med att "vanligt" folk dömer er för att ni lyfter skrot på fritiden, har det som intresse, och äter tillskott så vill jag ge er ett idiotsäkert tips på att slippa hela problemet.

Ät dig fet. När du är fet har du total frihet i att få lyfta skrot precis hur mycket du vill. Du kan vara hur bizarrt monstruöst grov och stark du vill utan att bli stämplad som något dåligt, bara du är fet. Du kan tom trycka anabola och lyfta ett ton totalt raw och ha överarmar på 55cm utan att bli dopinganklagad. Du tillåts att prata om träning, och bara träning med folk som inte ens är intresserade av träning om du vill det och inte bli stämplad som ett ufo för det. Ät dig fet, problem solved.

shadowfire
2012-12-08, 13:29
Jag tycker ni skrattar bort påståendet lite väl lätt. Jacked var ju tidigare tillåten och när det blev säljförbud så var det många som ändå ville ha den och letade shoppar som fortfarande sålde, samma sak med JW för några år sen. Antalet tjejer som först provar fettförbrännare, sen hör talas om efedrin och letar reda på var man kan få tag i det lär inte vara allt för få.

Med detta inte sagt att man ska förbjuda pwoer eller fettförbrännare men visst är steget lättare att ta om man redan stoppar i sig pulver och tabletter.

+1

Det är bra att de som står utanför vår lilla bubbla reagerar.

Det är kanske dax att vi konsumenter som tränar ställer lite krav på tillverkarna och låter bli att köpa produkter med anspelning på våldsamt kraftig muskelökning eller ribbad kropp nästa vecka.

Välj tillverkare som kan presentera sina produkter på ett sådant bra sätt att både vi insnöade och de utanför muskelbubblan kan förstå vad produkten gör.

+11


Tycker dock man kan och borde särskilja just proteinpulver från övriga kosttillskott med diverse stim, prohormoner och annat. Än så länge har väl just proteinpulver hållts hyffsat rent från annat skit.

Övriga tillskott tror jag absolut kan vara en bra inkörsport till doping, faktum är trots allt att flera av tillskotten är klassade som doping inom idrott (men ej inom samhället) och de säljer ju som smör till folk som säger sig aldrig kunna tänka sig bruka AAS. Om det smyger med en eller annan prohormon tycks kvitta.

tjing
2012-12-08, 13:39
Att det finns en liten klick som går vidare till anabola steroider från proteinpulver och kreatin förvånar mig inte. Men jag tror inte att det beror på tillskott i sig utan på bristande impulskontroll, okunskap och kanske lite hederlig dumhet.

Men jag måste säga att jag tycker att det här är ett icke-problem av gigantiska mått. Den här lagom-mentaliteten och viljan att hålla andra på mattan är rätt irriterande. Dietister brukar i övrigt vara bra på det.

Dessutom är det baserat mer på känsla än vetenskap. Man tycker det är hotfullt med tillskott och anabola steroider och vips är alla träningstillskott i samma kategori. Att proteinpulver har hälsosamma effekter och snabbt stimulerar proteinsyntesen verkar dessa människor inte bry sig om.

Det är bara anabola steroider som är på tapeten. AAS är ju en typisk grej som många blir oerhört upprörda över, utan att veta varför.

Sniggel
2012-12-08, 13:54
Har ni problem med att "vanligt" folk dömer er för att ni lyfter skrot på fritiden, har det som intresse, och äter tillskott så vill jag ge er ett idiotsäkert tips på att slippa hela problemet.

Ät dig fet. När du är fet har du total frihet i att få lyfta skrot precis hur mycket du vill. Du kan vara hur bizarrt monstruöst grov och stark du vill utan att bli stämplad som något dåligt, bara du är fet. Du kan tom trycka anabola och lyfta ett ton totalt raw och ha överarmar på 55cm utan att bli dopinganklagad. Du tillåts att prata om träning, och bara träning med folk som inte ens är intresserade av träning om du vill det och inte bli stämplad som ett ufo för det. Ät dig fet, problem solved.

Haha. Känner igen det där. När jag vägde 88 kg fick jag massa kommentarer om hur stor och stark jag var, i positiv bemärkelse. När jag vägde 70-74 kg tyckte folk att jag börjat få "lite för mycket muskler, du får inte bli större!". En mer skeptisk inställning till vad jag höll på med :P

Senaste kommentaren jag hörde ang PWO på gymmet från kille som tränat 1½ år efter att jag uttryckte att man borde vara lite försiktig med sådana produkter och fudnera på vad det är i dom:
"Jag tänker så att jag vet inte vad det är jag får i mig när jag köper sylt på ICA. När de som köper en findus färdigrätt äter den vet de heller inte vad de får i sig".
Han har visserligen en poäng men den är inte riktigt jämförbar då t ex konserveringsmedel och andra tillsatser faktiskt är kontrollerade i viss mån.

Glutenkatt
2012-12-08, 14:03
Sätt en fot på en akutmottagning eller ett sjukhus så förstår man att dopingpreparat är en piss i havet jämfört med det hälsoproblem som alkohol orsakar.

Så var det de där med att dra helt tokiga och irrelevanta paralleller . Vad har alkohol med saken att göra?

Sniggel
2012-12-08, 14:06
Jo alla känner väl nån som far illa pga alkoholen och som man själv blivit påverkad av på ett personligt plan.
Men det hör väl egentligen inte till diskussionen.
Då kan man lika gärna ta upp problemen med de svältande barnen i Afrika och säga att alkoholproblemen här i Sverige är inget samhällsproblem i jämförelse.

Glutenkatt
2012-12-08, 14:16
J
Då kan man lika gärna ta upp problemen med de svältande barnen i Afrika och säga att alkoholproblemen här i Sverige är inget samhällsproblem i jämförelse.

Precis.

Two wrongs doesnt make a right som di säger i Amerikatt

Eddie Vedder
2012-12-08, 14:44
Dietister brukar i övrigt vara bra på det.

Jag känner många och ingen stämmer överens med det där. Har du omfattande erfarenheter av den yrkesgruppen? Typ som med psykologerna som enligt dig bara är substitut till vänner och familj. Klart att det förekommer men sånt där är så larvigt.

Löpsko
2012-12-08, 14:49
Lär ju vara flera personer som far illa per år för att de ska träna inför vasaloppet/maraton än vad som far illa som tar proteinpulver på våra gym.

Långlopp är en inkörsport till hjärtstopp och hjärtproblem.

z_bumbi
2012-12-08, 15:12
Lär ju vara flera personer som far illa per år för att de ska träna inför vasaloppet/maraton än vad som far illa som tar proteinpulver på våra gym.

Långlopp är en inkörsport till hjärtstopp och hjärtproblem.

Proteinpulver i sig ser jag inte som någon förhöjd risk, ev kanske om man börjar se det som en av de största källorna för energi eller protein som en del verkar göra men i övrigt så är det väl snarare synen på vilken betydelse det har för träningen som risken. Tror man t ex att pulvret är en viktig och avgörande faktor för träningen så är det nog lätt att man börjar tro det även om andra tillskott också.

Robbmeister
2012-12-08, 16:16
Klart testoboosters och liknande kan vara en inkörsport till dom ''riktiga grejorna'' med tanke på att många som köper tveksamma produkter gör det i tron om att det faktiskt är anabola.

Sverker
2012-12-08, 16:54
Vi diskuterar vad Sverges radio skriver. Vi diskuterar inte deras källa.

Vi vet alltså inte vilka kostillskott Charlotta Rehnman menar.
Letade efter undersökningar av henne och hittade denna:
http://pubget.com/paper/21845151/Anabolic_androgenic_steroids__use_and_correlates_a mong_gym_users__an_assessment_study_using_question naires_and_observations_at_gyms_in_the_Stockholm_r egion

Säger inte vad de intervjuade har uppgett för sort av kosttillskott eller hur de värderades. Måste finnas nyare publikationer eller mer resultat.

tjing
2012-12-08, 18:00
Jag känner många och ingen stämmer överens med det där. Har du omfattande erfarenheter av den yrkesgruppen? Typ som med psykologerna som enligt dig bara är substitut till vänner och familj. Klart att det förekommer men sånt där är så larvigt.

Äh, jag generaliserar lite. Jag tänker på alla dietister jag hört och sett på radio och tv, som ständigt förordar en (ohälsosam?) lagom-mentalitet, där protein alltid är farligt, man ska unna sig saker hela tiden (annars är man ju ätstörd) och äta lite fett. Det finns en ovilja att ändra kosten i någon som helst riktning, verkar det som.

Det känns spontant som en yrkesgrupp som är synnerligen dåliga på att tänka själva ibland.

Psykologer är ofta substitut men såklart inte alltid.

Tolkia
2012-12-08, 18:16
Äh, jag generaliserar lite. Jag tänker på alla dietister jag hört och sett på radio och tv, som ständigt förordar en (ohälsosam?) lagom-mentalitet, där protein alltid är farligt, man ska unna sig saker hela tiden (annars är man ju ätstörd) och äta lite fett. Det finns en ovilja att ändra kosten i någon som helst riktning, verkar det som.

Det känns spontant som en yrkesgrupp som är synnerligen dåliga på att tänka själva ibland.

Psykologer är ofta substitut men såklart inte alltid.
För att det skall vara någon fördel att kunna tänka själv bör det ju vara någon kvalitet på det man tänker ut. No further comments.

rooz
2012-12-08, 22:52
Tror inte riktigt det blir samma reaktion för en fotbollsspelare och en "tyngdlyftare".

Du är inte ens en tyngdlyftare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

spoon
2012-12-08, 23:08
Om man använde Jacked när det var tillåtet och fortsätter bruka det när det är dopingklassat, har då kosttillskott varit en inkörsport till doping?

rooz
2012-12-08, 23:17
Om man använde Jacked när det var tillåtet och fortsätter bruka det när det är dopingklassat, har då kosttillskott varit en inkörsport till doping?

Om jag använde AAS innan det blev olagligt, var det då en inkörsport till aas?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

spoon
2012-12-08, 23:22
Om jag använde AAS innan det blev olagligt, var det då en inkörsport till aas?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ja.

Folk litar på myndigheter och så länge det inte är förbjudet så är det ok.

Eddie Vedder
2012-12-09, 00:04
Psykologer är ofta substitut men såklart inte alltid.

Otroligt vad du pratar strunt.

Rikard Jansson
2012-12-09, 10:55
Du är inte ens en tyngdlyftare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Nä, jag vet. :)

<Mike>
2012-12-09, 15:10
Vad skulle det göra för skillnad om kosttillskott är en inkörsport till doping? Det finns ingen anledning att ställa (relativt) harmlösa tillskott i dålig dager bara för att en bråkdel av brukarna har ambitioner som leder dem till beslut av tvivelaktig karaktär. Jag finner hela diskussionens premiss nedsättande då den fråntar individer deras egna ansvar. Snarare är nog oftast fallet att inledandet av ett droganvändade är ett resultat av ett aktivt och medvetet val, och sett över de diverse psykologiska anledningar till varför en person kan tänka sig bruka direkt skadliga droger för att avancera fysiskt så ligger nog bruk av lagliga kosttillskott långt ner på listan.

Sniggel
2012-12-09, 15:47
Nyponsoppa är en inkörssport till elitidrott som ofta leder till slitage på kroppen.
:D

z_bumbi
2012-12-09, 16:12
Vad skulle det göra för skillnad om kosttillskott är en inkörsport till doping? Det finns ingen anledning att ställa (relativt) harmlösa tillskott i dålig dager bara för att en bråkdel av brukarna har ambitioner som leder dem till beslut av tvivelaktig karaktär.

Om siffrorna i artikeln stämmer så är 4% fortfarande ganska många med tanke på hur många som tränar på gym i Sverige.

Doctor Snuggles
2012-12-09, 16:15
Träning -> mat -> kosttillskott -> doping -> heroin. Det är väl rätt uppenbart.

Ronn
2012-12-09, 16:19
Träning -> mat -> kosttillskott -> doping -> heroin. Det är väl rätt uppenbart.

Fan, så jag har alltså börjat i fel ände.

strikt
2012-12-09, 16:38
Om siffrorna i artikeln stämmer så är 4% fortfarande ganska många med tanke på hur många som tränar på gym i Sverige.

Ser dopade personer hela tiden, varit på flertalet gym i stockholm och tycker att dopade personer är ett vanligt inslag på golvet när man tränar.

Doctor Snuggles
2012-12-09, 16:59
Ser dopade personer hela tiden, varit på flertalet gym i stockholm och tycker att dopade personer är ett vanligt inslag på golvet när man tränar.

Hur ser dopade personer ut? Backne? Galna ögon? Gasp-linne?

King Grub
2012-12-09, 17:02
Ser dopade personer hela tiden, varit på flertalet gym i stockholm och tycker att dopade personer är ett vanligt inslag på golvet när man tränar.

Dom som är större och starkare än du?

strikt
2012-12-09, 17:18
Dom som är större och starkare än du?

Nu tränar inte jag för att bli stor, jag tränar för att det är skoj.




Axlar som basketbollar, folk som inte kan tränat mer än 5 år ligger på 90 kg deffat på 180 lång osv, listan med checkpunkter går ju att göra om man vill.

Tycker det är rätt uppenbart i många fall. Sen har vi ju den skaran som även erkänner sitt bruk inför andra. Förut när jag träna på sats socialiserade jag alltid med 4-5 dopade personer som var öppna med det.

Visst missar jag troligen några dopade personer på gymmet eftersom alla inte kör för fullt, men de som verkligen preppar missar jag inte, skulle troligen ha rätt i ~80 procent av fallen jag gissar på.

Visserligen är det min uppfattning iaf, men blåögd är jag fan inte. Keso/kyckling/fisk/pasta/potatis tar en bara så långt, sen skenar det oftast för de dopade.

Men visst, när en kille slutar preppa av diverse orsaker och axlarna försvinner omgående för att 6 månader senare börja se ut som basketbollar, då käkar han bara gröt tonfisk och pasta!

Sen verkar de dopade ha en förkärlek till att missa symetrin, så blir ju snabbt uppenbart när det skenar på kort tid.

Haters gonna hate! Jag bryr mig inte, vill folk dopa sig så blasta på för fan om de vill! Se bara till att ha kunskap och vara rädd om kroppen!

Kischen
2012-12-09, 17:41
Ser dopade personer hela tiden, varit på flertalet gym i stockholm och tycker att dopade personer är ett vanligt inslag på golvet när man tränar.

+1

Det flex jag tränar på har nog ett tjugotal. Dom är alla tjenisar med varandra, trots åldersskillnader och kön.

Tjejerna sopar golvet med alla dom "vanliga" killarna på gymmet. Inte i styrka (dom kör bara isolerade kabelövningar) men i muskelvolym.

filmjölk
2012-12-09, 21:10
Jag tycker att det tydligaste dopade inte är de där som blivit grova på "bara" fem år på gymmet, utan de där som är runt 30-35 och har lyft vikter sedan tonåren med blygsamma resultat, något kg muskler, lite vikt extra på stången/år och sedan BLAM! från 85 till 100kg på ett halvår utan att ha blivit fet, från att reppa 4-6 på 100-120 i bänken till att köra tolvor på 140.

strikt
2012-12-09, 22:55
Kan ju knappast vara något vanligt i endast de gymmen jag råkat paserat genom min tid på diverse gymhallar i stockholmsområdet, 10tal iaf.

Dock såg jag det inte lika mycket för 9 år sedan, nu tycker jag nästan det är löjligt mycket på gymmen. Verkar vara väldigt lättillgängligt numera ifall man ser hur det ser ut nu när man kliver in på de flesta ställena och tittar sig omkring.

Så siffran 4% känns ju inte direkt orimlig.