handdator

Visa fullständig version : Koppla LINE 6 elgitarrförstärkare till datorn farligt?


Blaspis
2012-12-07, 04:35
Hej!

Jag har precis köpt en förstärkare till min elgitarr som heter Line 6 SPIDER IV 15. Det finns ett hål som heter CD/MP3 där man kan koppla in t ex MP3-spelare osv så man kan jamma och spela samtidigt som sina favoritlåtar..

Det är grymt men när jag skulle koppla till datorn så låg det ett lågt brus i bakgrunden och när jag skrollar upp och ner på sidor osv så brusar det till..

Vet ni om det är farligt för datorn/förstärkaren eller elgitarren att koppla in förstärkaren till datorn istället för mp3spelare? Kan något ta skada?

Tack snälla för hjälpen :)

Blaspis
2012-12-07, 04:38
Kan tillägga att när jag kopplar in från förstärkare till ipaden så brusar det inget utan bara när jag kopplar in datorn. Det är med 3,5 mm grön kabel liksom.. Är det farligt att koppla in till ipaden eller datorn tror ni?

Hörlursintaget har jag ju hörlurar till, sen kopplar jag en kabel till datorn också (två hanar 3,5 mm kabel).

Kolla på denna bild:

http://medias.audiofanzine.com/image...v-15-14538.jpg

Där det står CD/MP3 där kopplar jag in en sladd som sedan går in till datorn. Hörlurarna är inkopplade i PHONES/RECORD OUT.

Scratch89
2012-12-07, 06:24
Bilden fungerar inte!

Men nej, det borde inte vara någon fara om det bara är 3,5 mm-uttag du kopplar ihop dem med. Jag antar att din Line-förstärkare har en separat strömkälla och inte får ström via datorn på något sätt? Det som gör att ljud förstärks är troligen för att du har inlagd gain och effekthöjande saker på din förstärkare som drar upp allt annat ljud också.

Jag tror inte att det är någon fara (vad skulle kunna gå sönder?), får se om nån annan svarar.

Blaspis
2012-12-07, 06:48
Bilden fungerar inte!

Men nej, det borde inte vara någon fara om det bara är 3,5 mm-uttag du kopplar ihop dem med. Jag antar att din Line-förstärkare har en separat strömkälla och inte får ström via datorn på något sätt? Det som gör att ljud förstärks är troligen för att du har inlagd gain och effekthöjande saker på din förstärkare som drar upp allt annat ljud också.

Jag tror inte att det är någon fara (vad skulle kunna gå sönder?), får se om nån annan svarar.

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/line-6-spider-iv-series-spider-iv-15-14538.jpg

Där är bilden :) Annars om du googlar på bilder: spider iv 15, så ser du uttagen!

Okej du tror alltså inte att nåt kan gå sönder.. Men det låter ju farligt och om jag rör musen typ eller scrollar eller gör saker på datorn så låter det WEEEEP liksom.. brusar till ännu mer..

Har du nån aning hur det kommer sig att det inte brusar när jag kopplar in till ipaden men såfort ja kopplar in till datorn?

Och ja, den har en egen strömkabel som jag kopplat in i väggen.

Scratch89
2012-12-07, 06:56
Jag tror det brusar för att du har gain och grejer på. Vad händer om du drar ner varenda mätare i botten så att du får en helt clean gitarr? Jag har gjort liknande med min bas och det är inga problem alls. Ibland kopplar jag bara basen rakt in i ljudkortet (med en omvandlare från vanlig förstärkarsladd till 3,5 och in i bak på datorn) och då uppstår samma fenomen. Det surrar till när man scrollar och sådär.

hahavaffan
2012-12-07, 07:00
Jag tror det brusar för att din dator har ett dåligt ljudkort. Eller jag kan nästan garantera att det är så.

Olegh
2012-12-07, 07:43
Testa att koppla in både datorn och förstärkaren till samma eluttag i väggen om du inte redan har det så.

Fyllot
2012-12-07, 08:19
Köp ett ljudkort i musikaffär istället och ladda ner guitarrig. Du kan då välja mellan flera signaturesounds och du slipper dessutom problemet med att ljudkortet inte orkar dra stärkaren. Givetvis kopplar du in i stereon sen... Mycket bättre ljud.

willtjam
2012-12-07, 09:57
Jag har pluggat in mp3-spelare, telefon, dator och hela Elgiganten i min 15W och det funkar prima. Men som du säger så brusar det lite, vilket kan bero på allt som alla har sagt.

Blaspis
2012-12-07, 19:17
Jag kan nog leva med bruset men kan det vara på något sätt skadligt att jag kopplat datorn in i förstärkaren?

Blaspis
2012-12-07, 19:34
Okej det här är jättekonstigt.. Det funkar helt utan brus och konstigheter på min IPAD och min ANDRA DATOR. Men denna dator (som jag vill ha inkopplad) surrar det lite lågt eller brusar som sagt..

WTF

Spinkot
2012-12-07, 20:03
Det kan eventuellt bli för hög spänning in och bränna något. Något som hänt många hobbygitarrister som linat in direkt på ljudkortet.

Blaspis
2012-12-07, 20:43
Det kan eventuellt bli för hög spänning in och bränna något. Något som hänt många hobbygitarrister som linat in direkt på ljudkortet.

Det enda jag kopplat mellan förstärkaren och datorn är en 3,5 mm ljudkabel. Förstärkaren har en egen strömkälla, jag har kopplat in den direkt i väggen.

Kan det verkligen bli för hög spänning och bränna nåt då?

Alltså det här är jättekonstigt.. Bruset, surrandet eller vad det är, kommer inte direkt när jag startar datorn utan först när jag kommer till skrivbordet eller välkomsttexten i windows..

Bruset måste ha att göra med min dator men frågan är vad. För det brusade ju inte när jag kopplar in den till andra datorn jag har här.. :(

Olegh
2012-12-07, 20:54
Testa att koppla in både datorn och förstärkaren till samma eluttag i väggen om du inte redan har det så.

Googla jordfel, nätbrum, etc.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=282222#282222

Blaspis
2012-12-07, 21:02
Googla jordfel, nätbrum, etc.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=282222#282222

Vad menade han var lösningen? Förstod inte det där.. Är det fel kablar till datorn eller vaddå?

Kan nåt ta skada?

Olegh
2012-12-07, 21:12
Vad menade han var lösningen? Förstod inte det där.. Är det fel kablar till datorn eller vaddå?

Kan nåt ta skada?

Kortversionen är väl att det kan bero på hur eldragningen i huset är utförd. Det kan givetvis vara något annat också. Det är sannolikt inte skadligt, men störande med brummet.

Som sagt, en enkel check är att koppla sakerna till samma eluttag. Kolla också om uttaget är jordat eller inte.


Som Spinkot skrev ovan är det inte omöjligt att uteffekten från förstärkarens linjeutgång är för hög för linjeingången i datorn. Det måste inte vara så, men det är en potentiell risk. Jag kan inte bedöma hur stor.

Blaspis
2012-12-07, 23:14
Kortversionen är väl att det kan bero på hur eldragningen i huset är utförd. Det kan givetvis vara något annat också. Det är sannolikt inte skadligt, men störande med brummet.

Som sagt, en enkel check är att koppla sakerna till samma eluttag. Kolla också om uttaget är jordat eller inte.


Som Spinkot skrev ovan är det inte omöjligt att uteffekten från förstärkarens linjeutgång är för hög för linjeingången i datorn. Det måste inte vara så, men det är en potentiell risk. Jag kan inte bedöma hur stor.

Jag har testat att koppla sakerna till samma uttag i väggen och bruset försvann inte. Var det så du menade?

Det finns alltså en potentiell risk att koppla in datorn, finns risken även för att koppla in mp3/cdspelare? Varför är det isånnafall gjort för att kunna koppla in mp3 / CD?

Blaspis
2012-12-08, 01:40
Men jag antar att det måste ha något med datorn att göra och inte uttagen, För det att det funkar ju felfritt på min andra dator. Men det är tyvärr denna dator som jag måste ha inkopplad till förstärkaren..

IlCastor
2012-12-08, 03:46
Det är inte skadligt att koppla den vägen, om det inte är något fel på din försärkare. Det är dock en risk att koppla din line-ut från stärkaren in i datorn, p.g.a. den höga spänningen.

Bruset kan bero på att din dator har ett kasst ljudkort. Går att lösa genom att förslagsvis köpa ett extern USB-ljudkort.

Blaspis
2012-12-08, 04:40
Det är inte skadligt att koppla den vägen, om det inte är något fel på din försärkare. Det är dock en risk att koppla din line-ut från stärkaren in i datorn, p.g.a. den höga spänningen.

Bruset kan bero på att din dator har ett kasst ljudkort. Går att lösa genom att förslagsvis köpa ett extern USB-ljudkort.

Aa det måste ju vara något med ljudkortet (eller moderkortsljudkortet alltså) för att det funkar ju på andra datorn. Den andra datorn är myycket äldre och den här är splirrans ny så det är lite konstigt men men..

Med Line-ut menar du det som heter PHONES/RECORD OUT på min förstärkare eller hur? Jag kopplar från något annat som heter CD/MP3 och är gjort för att sticka in en 3,5 mm kabel där, hane, och sedan en hane i mp3n, men jag har ju istället kopplat in till datorn. Det ska alltså inte vara skadligt?

Line ut:en måste heta RECORD OUT på min eller hur?

För att som det är nu använder jag ju datorn som en mp3 spelare för att spela upp ljudet från datorn i förstärkaren, det går ju inte ljud från förstärkaren in i datorn för jag har kopplat in i gröna på baksidan av datorn..

miaz
2012-12-08, 07:38
nu har jag inte riktigt läst tråden, men är det en Spider stärkare?
är det bara en 3.5mm input för mp3/cd så är det absolut ingen fara
att koppla in dator.
har du dock ett externt ljudkort, så kan det finnas en fara, då vissa
(motu tex) utgångar (hörlurar) har något högre spänning än normalt.

Blaspis
2012-12-08, 08:32
nu har jag inte riktigt läst tråden, men är det en Spider stärkare?
är det bara en 3.5mm input för mp3/cd så är det absolut ingen fara
att koppla in dator.
har du dock ett externt ljudkort, så kan det finnas en fara, då vissa
(motu tex) utgångar (hörlurar) har något högre spänning än normalt.

Ja det är 3,5 mm input för mp3/cd och det är Spider IV 15. Jag använder ljudkortet som finns med på moderkortet. Det brusar eller surrar ganska illa och låter typ skadligt för grejerna haha asså själva ljudet. Jag har inget externt ljudkort. Vad tror du? Så det är helt lugnt att koppla in datorn där? Trots att det tjuter?

miaz
2012-12-08, 09:08
trots bruset skulle jag säga att det är lugnt.
men jag är ingen elektriker.

att volym ut från en dator skulle bränna något känns otroligt.
jag har själv matat ljud från externt ljudkort in i gammal hagström stärkare
utan problem.
att en modern transistor stärkare, med dedikerad input för mp3 skulle
åka illa ut känns konstigt.
fast som sagt. jag är ingen elektriker.

testa mixtra med volymen.
dvs ha hög output från datorn, och låg från stärkarn.
testa även hög från stärkarn, och låg från datorn.
och se om något är bättre.
alt. 1 borde funka bäst.
med ta det lugnt när du höjer volymen, så du inte har maximal output
från datorn medsamma.

samt ett 3e alternativ, då båda är i mitten påt ungefär.
ibland ogillar saker hög input, och kan dista.
en gitarrförstärkare är ju skapt för att ta något som i princip är tyst,
och förstärka det. men tvivlar på att det funkar på samma sätt när man
använder mp3 inputen.

eller skriv till line6 och fråga.

Blaspis
2012-12-08, 11:10
trots bruset skulle jag säga att det är lugnt.
men jag är ingen elektriker.

att volym ut från en dator skulle bränna något känns otroligt.
jag har själv matat ljud från externt ljudkort in i gammal hagström stärkare
utan problem.
att en modern transistor stärkare, med dedikerad input för mp3 skulle
åka illa ut känns konstigt.
fast som sagt. jag är ingen elektriker.

testa mixtra med volymen.
dvs ha hög output från datorn, och låg från stärkarn.
testa även hög från stärkarn, och låg från datorn.
och se om något är bättre.
alt. 1 borde funka bäst.
med ta det lugnt när du höjer volymen, så du inte har maximal output
från datorn medsamma.

samt ett 3e alternativ, då båda är i mitten påt ungefär.
ibland ogillar saker hög input, och kan dista.
en gitarrförstärkare är ju skapt för att ta något som i princip är tyst,
och förstärka det. men tvivlar på att det funkar på samma sätt när man
använder mp3 inputen.

eller skriv till line6 och fråga.

Sänker jag eller to m stänger av ljudet på datorn så brusar det fortfarande precis lika mycket. Däremot försvinner bruset ju mer jag sänker på "master volume" på förstärkaren. Så jag får ha 10/10 på gitarren i volym och lite lägre på mastern på förstärkaren.

Men det här är så jeffla underligt, att det funkade så prima på den andra datorn... :(

Men jag håller med, att jag kopplar in ljud från datorn till förstärkaren kan ju inte förstöra dator, gitarr eller förstärkare, det låter sant.. Det är ju bra iaf..

miaz
2012-12-08, 11:16
Däremot försvinner bruset ju mer jag sänker på "master volume" på förstärkaren.
bruset försvinner inte, volymen sänks bara.
men eftersom bruset kvarstår trots noll volym från datorn, så är det inte
ljudet som är orsaken.
när du testade den andra datorn, var det samma sladd?
vad händer om du har sladden i stärkarn, men inte kopplar in den i något?
testade du ha hög volym från datorn, men låg från stärkarn?

vad är det för dator?
använde du högtalar-ut, eller hörlur-ut från datorn?

Blaspis
2012-12-08, 11:29
bruset försvinner inte, volymen sänks bara.
men eftersom bruset kvarstår trots noll volym från datorn, så är det inte
ljudet som är orsaken.
när du testade den andra datorn, var det samma sladd?
vad händer om du har sladden i stärkarn, men inte kopplar in den i något?
testade du ha hög volym från datorn, men låg från stärkarn?

vad är det för dator?
använde du högtalar-ut, eller hörlur-ut från datorn?

Ja det var samma sladd 3.5 mm hane-hane. Jag har testat andra också. Så det har inte med kabeln att göra och det är inte ljudet från datorn som är orsaken. Men det har med den här datorn att göra för att från andra datorn kommer inget brus in i förstärkaren.

Det är inget brus när jag inte kopplat in andra änden i datorn. Det är heller inte något brus när jag kopplar in den till min andra dator eller ipaden. Det går inte att ställa in ljudet på något annat sätt än master. Gitarren har en egen volymkontroll på stärkaren men det står i manualen att man ska justera ljudet på "mp3n eller den device man kopplar in till den".

Det är en egenbyggd speldator egentligen med bra grafikkort osv men använder moderkortets inbyggda ljudkort. Jag använde GRÖNA på baksidan. Det finns ett grönt hål till på sidan men den funkar inte på denna dator, tror inte den är ikopplad i chassin.

Förresten, har en mic också som är ikopplad som USB och som fungerar som ett externt ljudkort. Där har jag mina hörlurar till datorn ikopplad så jag testade det också, men precis lika mycket brus där.

Har även testat att koppla in i baksidan av datorn gröna uttaget och sedan dra ut allt, nätverkskabel, mus, externa ljudkortet, tangentbord, skärm, rubbet. Endast strömkabeln och ljudkabeln från förstärkaren i - och det brusade ändå..

Blaspis
2012-12-08, 11:45
Hmm kan det ha att göra med att det är drivrutiner installerade för externa ljudkortet? Eller det låter långsökt va?

Blaspis
2012-12-08, 13:45
bruset försvinner inte, volymen sänks bara.
men eftersom bruset kvarstår trots noll volym från datorn, så är det inte
ljudet som är orsaken.
när du testade den andra datorn, var det samma sladd?
vad händer om du har sladden i stärkarn, men inte kopplar in den i något?
testade du ha hög volym från datorn, men låg från stärkarn?

vad är det för dator?
använde du högtalar-ut, eller hörlur-ut från datorn?

Testade med andra datorn igen nu och nu brusar den också. Fan jag blir inte klok på det här.. En lösning vore väl att köpa nytt ljudkort till datorn men e inte så säker på att det hjälper för att jag har ju redan ett externt ljudkort som jag provar med (YETI USB MIKROFONEN).. Baaah

Blaspis
2012-12-08, 19:58
Hjälp nån!

willtjam
2012-12-08, 20:05
Varför spelar du bara inte musiken genom datorhögtalarna?

Blaspis
2012-12-09, 01:54
Varför spelar du bara inte musiken genom datorhögtalarna?

Vill ha gitarrens ljud från förstärkaren in i samma headset som musiken kommer in i så jag kan jamma till musik och backtracks och instruktionsvideos osv


Ingen som vet uhr man kan lösa det hela med bruset?

miaz
2012-12-09, 08:02
Testade med andra datorn igen nu och nu brusar den också.
har du testat mixtrat med volymen från datorn?
ha så hög volym på datorn som möjligt och så låg volym från stärkarn som möjligt.

annars som sagt. skriv till line6.

Blaspis
2012-12-09, 09:33
har du testat mixtrat med volymen från datorn?
ha så hög volym på datorn som möjligt och så låg volym från stärkarn som möjligt.

annars som sagt. skriv till line6.

Jag kan sänka ljudet helt eller to m muta ljudet och det brusar ändå eftersom kabeln är ikopplad i datorn.

miaz
2012-12-09, 09:56
Jag kan sänka ljudet helt eller to m muta ljudet och det brusar ändå eftersom kabeln är ikopplad i datorn.
du ska ha HÖG på datorn, dvs sänk den inte, muta den inte.
HÖJ DEN TILL MAX!
ha sedan låg volym på förstärkaren.

om detta inte löser något så får du ringa line6 och gnälla.
eftersom det tidigare funkat på en annan dator, men som nu har samma problem,
så får du helt enkelt sitta och trixa tills det slutar brusa.
ingen över internet kommer kunna hjälpa dig.

Blaspis
2012-12-09, 19:39
du ska ha HÖG på datorn, dvs sänk den inte, muta den inte.
HÖJ DEN TILL MAX!
ha sedan låg volym på förstärkaren.

om detta inte löser något så får du ringa line6 och gnälla.
eftersom det tidigare funkat på en annan dator, men som nu har samma problem,
så får du helt enkelt sitta och trixa tills det slutar brusa.
ingen över internet kommer kunna hjälpa dig.

Det där har jag också gjort.. Eftersom ja sänker ljudet på förstärkaren sänker jag också bruset. Så jag har ganska lågt på förstärkaren men kan inte ha ashögt i windows o sen sänka förstärkaren så jättemycket för då är elguran för låg.. O har jag elgitarren på absolut högsta blir det inte lika bra ljud

miaz
2012-12-09, 21:05
du får helt enkelt skriva till line6.
men tvivlar på att de kan hjälpa dig.
alt. ta tillbaks den dit du köpte den och låta dom hjälpa dig.

problemet har du redan löst verkar det som, en gång.
det gäller bara att trixa tills det lägger av.

Blaspis
2012-12-11, 23:18
du får helt enkelt skriva till line6.
men tvivlar på att de kan hjälpa dig.
alt. ta tillbaks den dit du köpte den och låta dom hjälpa dig.

problemet har du redan löst verkar det som, en gång.
det gäller bara att trixa tills det lägger av.

Problemet är inte löst, det brusar fortfarande. Vill inte behöva ha master på lägsta för att få mindre brus(brusar fortfarande men mindre då). För att då blir gitarrljudet sämre då jag måste ha gitarren på högsta.. :(

Blaspis
2012-12-12, 03:55
Wow, när jag satte på skärmsläckaren som heter "TOM" i windows, alltså endast svart, då brusade det fortfarande. Men vad som var intressant var att när jag testade att köra en mer krävande skärmsläckare alltså alla de andra med rörliga bilder, då började det brusa typ dubbelt så mycket. Vad innebär detta? Att det är grafikkortet som ser till att det brusar, eller? :S

Blaspis
2012-12-12, 03:59
Sätter jag på en mer krävande, rörlig, skärmsläckare då brusar det dubbelt så mycket.. Innebär detta att grafikkortet kan ge upphov till störnignarna? Sätter jag på ett spel eller film börjar det också brusa mer..

hahavaffan
2012-12-12, 06:28
En dator är en ren jävla mardröm när det kommer till analogt ljud och störningar. Exempelvis så byggs nätaggregatet (PSU) för att leverera så mycket ström som möjligt för så lite pengar det bara går, vilket innebär att de innehåller mindre bra komponenter sett ur ett hifi-perspektiv. Dels skickar det ut "dålig" ström (mycket störningar osv), samt att alla andra komponenter i datorn ger ifrån sig sin andel störningar (fläktar, hårddiskar etc). Lägg då till ett dåligt ljudkort med en dålig digital till analog-omvandlare, så har du som sagt inga sköna förutsättningar för att det ska funka optimalt.

En väldigt enkel lösning skulle vara ett externt ljudkort som ansluts via USB, och som har extern strömförsörjning. Alternativet som jag ser det är annars att börja felsöka. Prova en annan dator, ett annat nätaggregat i din dator, ett annat ljudkort, en jordavskiljare (http://www.dustinhome.se/product/5010379775/jordavskiljare-supra-ags-10k/?s=c&c=1#intcmp=con_con)/"skiljetransformator" (http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/argon_ground-loop-isolator-skiljetransformator_-_argglibk.htm) osv.

Blaspis
2012-12-12, 07:35
En dator är en ren jävla mardröm när det kommer till analogt ljud och störningar. Exempelvis så byggs nätaggregatet (PSU) för att leverera så mycket ström som möjligt för så lite pengar det bara går, vilket innebär att de innehåller mindre bra komponenter sett ur ett hifi-perspektiv. Dels skickar det ut "dålig" ström (mycket störningar osv), samt att alla andra komponenter i datorn ger ifrån sig sin andel störningar (fläktar, hårddiskar etc). Lägg då till ett dåligt ljudkort med en dålig digital till analog-omvandlare, så har du som sagt inga sköna förutsättningar för att det ska funka optimalt.

En väldigt enkel lösning skulle vara ett externt ljudkort som ansluts via USB, och som har extern strömförsörjning. Alternativet som jag ser det är annars att börja felsöka. Prova en annan dator, ett annat nätaggregat i din dator, ett annat ljudkort, en jordavskiljare (http://www.dustinhome.se/product/5010379775/jordavskiljare-supra-ags-10k/?s=c&c=1#intcmp=con_con)/"skiljetransformator" (http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/argon_ground-loop-isolator-skiljetransformator_-_argglibk.htm) osv.

Okej jag förstår..

Men två frågor:

1. Att det börjar brusa mycket mer när jag sätter på skärmsläckaren exempelvis innebär inte nödvändigtvis att vi hittat felet?

2. Om jag köper ett externt ljudkort kommer det funka då tror du? Eller kommer sakerna fortfarande ligga o störa med största sannolikhet?

hahavaffan
2012-12-12, 07:49
Okej jag förstår..

Men två frågor:

1. Att det börjar brusa mycket mer när jag sätter på skärmsläckaren exempelvis innebär inte nödvändigtvis att vi hittat felet?

2. Om jag köper ett externt ljudkort kommer det funka då tror du? Eller kommer sakerna fortfarande ligga o störa med största sannolikhet?1. Njaä, inte direkt... Det innebär troligtvis bara att när en mer krävande skärmsläckare drar igång, så får datorns komponenter arbeta hårdare, vilket i sin tur kräver mer effekt/ström, och då jobbar nätagget också hårdare, och det påverkar störningarna. Exempelvis kan jag höra mitt nätagg pipa mycket högfrekvent i olika toner när jag maxbelastar nätverkskortet, och hade jag haft en analog anslutning till stereon hade säkerligen det ljudet fortplantat sig i högtalarna. Men nu kör jag med HDMI, så jag slipper det. För några år sedan, när jag hade en stereo analogt kopplad till datorn så kunde jag höra störningar när jag scrollade på webbsidor - samma skit som du troligtvis. Minns inte hur det löste sig, men jag tror det var i samband med att jag köpte hemmabio och kopplade datorn med optisk digital sladd.

2. Jag tror det. Förutsatt att störningarna beror på datorn enbart, så skulle jag säga att ett externt ljudkort/DAC hade funkat. Behringer UCA202 brukar bli rekommenderat på amerikanska forum, men har själv inte provat det. Den har dock inte extern strömförsörjning, men imho borde det funka ändå så länge det inte är något fel på din dator, utan att den bara lider av vanliga störningar.

Minimjölk
2012-12-12, 09:44
En dator är en ren jävla mardröm när det kommer till analogt ljud och störningar. Exempelvis så byggs nätaggregatet (PSU) för att leverera så mycket ström som möjligt för så lite pengar det bara går, vilket innebär att de innehåller mindre bra komponenter sett ur ett hifi-perspektiv. Dels skickar det ut "dålig" ström (mycket störningar osv), samt att alla andra komponenter i datorn ger ifrån sig sin andel störningar (fläktar, hårddiskar etc). Lägg då till ett dåligt ljudkort med en dålig digital till analog-omvandlare, så har du som sagt inga sköna förutsättningar för att det ska funka optimalt.

En väldigt enkel lösning skulle vara ett externt ljudkort som ansluts via USB, och som har extern strömförsörjning. Alternativet som jag ser det är annars att börja felsöka. Prova en annan dator, ett annat nätaggregat i din dator, ett annat ljudkort, en jordavskiljare (http://www.dustinhome.se/product/5010379775/jordavskiljare-supra-ags-10k/?s=c&c=1#intcmp=con_con)/"skiljetransformator" (http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/argon_ground-loop-isolator-skiljetransformator_-_argglibk.htm) osv.

1. Njaä, inte direkt... Det innebär troligtvis bara att när en mer krävande skärmsläckare drar igång, så får datorns komponenter arbeta hårdare, vilket i sin tur kräver mer effekt/ström, och då jobbar nätagget också hårdare, och det påverkar störningarna. Exempelvis kan jag höra mitt nätagg pipa mycket högfrekvent i olika toner när jag maxbelastar nätverkskortet, och hade jag haft en analog anslutning till stereon hade säkerligen det ljudet fortplantat sig i högtalarna. Men nu kör jag med HDMI, så jag slipper det. För några år sedan, när jag hade en stereo analogt kopplad till datorn så kunde jag höra störningar när jag scrollade på webbsidor - samma skit som du troligtvis. Minns inte hur det löste sig, men jag tror det var i samband med att jag köpte hemmabio och kopplade datorn med optisk digital sladd.

2. Jag tror det. Förutsatt att störningarna beror på datorn enbart, så skulle jag säga att ett externt ljudkort/DAC hade funkat. Behringer UCA202 brukar bli rekommenderat på amerikanska forum, men har själv inte provat det. Den har dock inte extern strömförsörjning, men imho borde det funka ändå så länge det inte är något fel på din dator, utan att den bara lider av vanliga störningar.

Lyssna på hahavaffan. Det låter som att dina problem är kopplade till just denna dator som av någon anledningen väljer att skicka ut skit på ljudkortets analoga utgångar och då ännu mer under belatsning. Nytt ljudkort borde lösa problemet. Om du shälv varit inne och byggt datorn kanske du kan öppna upp den och se så att kabelrouting internt är gjort på ett sätt så att ljudkablar och kort är så långt ifrån störande elektronik som möjligt. Sätta kortet i en anan slot, tvinna samt skärma kablar med aluminiumfolie etc kan fungera. Störst sannolikhet att lyckas har du dock om du fixar nytt ljudkort.

Lycka till!

Blaspis
2012-12-12, 18:00
2. Jag tror det. Förutsatt att störningarna beror på datorn enbart, så skulle jag säga att ett externt ljudkort/DAC hade funkat. Behringer UCA202 brukar bli rekommenderat på amerikanska forum, men har själv inte provat det. Den har dock inte extern strömförsörjning, men imho borde det funka ändå så länge det inte är något fel på din dator, utan att den bara lider av vanliga störningar.

Vad bra du svarar:) Tre frågor till bara:

1. Det måste ju vara brus/tjut-problem från datorns sida. Eller hur? För att kopplar jag in ipad:en exempelvis så är det inget brus. Spelar jag bara elguran utan att koppla in datorn till förstärkaren så är det också helt brusfritt och fungerande. Det brusar och tjuter även när jag kopplar in den andra datorn. Så att eftersom det verkar vara från datorn så tror du att ett externt ljudkort är lösningen?

2. Om jag köper föreslaget ljudkort, har jag allt som krävs då också för att "spela in" på datorn? Har en RECORD OUT på förstärkaren antar att man kopplar en sån där feting telekabel därifrån och in i externa ljudkortet så vore det fungera. Eller behövs det nåt mer? För att jag har hört att det krävs ett externt ljudkort eller så men är det något mer? Hur är det då med delay osv? Blir det som asio4all, dvs att man kan få bort delayen?

3. Tills jag köper nytt externt ljudkort - är det säkert att det inte alls kan vara skadligt för gitarren, datorn eller förstärkaren att ha det kopplat såhär med brus/tjut?

Blaspis
2012-12-12, 18:02
Lyssna på hahavaffan. Det låter som att dina problem är kopplade till "just denna dator".

Det är även liknande eller typ samma brus/tjut när jag drar 3,5mm kabeln från andra datorn till mp3 uttaget på förstärkaren.

Blaspis
2012-12-12, 18:17
För att om det externa ljudkortet både tar bort bruset när jag vill koppla in och jamma till musiken från datorn och även gör att jag kan koppla så att jag kan spela in, då blir det ju två flugor i en smäll! :)

Blaspis
2012-12-12, 18:26
Förutsatt att störningarna beror på datorn enbart, så skulle jag säga att ett externt ljudkort/DAC hade funkat. Behringer UCA202 brukar bli rekommenderat på amerikanska forum

Wow, hittade "UCA202 - U-CONTROL" för 249 kr på 4sound. Det lät så billigt - är det bara nåt tillbehör eller är det hela externa ljudkortet? :O :) :)

Blaspis
2012-12-13, 06:06
Jag får väl testa att köpa externa ljudkortet och se om bruset försvinner. Då ska jag ju även kunna spela in. Men det var ju inte telekabel ingång på ljudkortet så måste försöka hitta en 6,3 mm(eller vad den heter) som adapteras till 2 st röd och grön RCA eller vad det heter.. Funkar det? Finns det? (Från record out på förstärkaren som e 6,3 mm till ljudkortet där det är RCA alltså)


Tills jag köper nytt externt ljudkort - är det säkert att det inte alls kan vara skadligt för gitarren, datorn eller förstärkaren att ha det kopplat såhär med brus/tjut?

miaz
2012-12-13, 06:31
Tills jag köper nytt externt ljudkort - är det säkert att det inte alls kan vara skadligt för gitarren, datorn eller förstärkaren att ha det kopplat såhär med brus/tjut?
jag hade kört på.
var bara uppmärksam.

skaru köpa ljudkort, eller vad som helst egentligen, köp inte behringer
http://www.99musik.se/archive/index.php/t-298903.html?
jag skulle köpa något beggat på vend.se
brukar dyka upp diverse M-audio för under tusenlappen.