handdator

Visa fullständig version : Tjurnacke och kanonkulor till axlar!


Axii
2012-12-06, 20:25
Hej!
Jag tycker att det är väldigt snyggt med tjurnacke och kanonkulor till axlar.

Därför har jag valt att träna dessa muskler på separat pass.

Militärpress 3x10
Axelpress 3x10
Kabellyft åt sidan 3x10
Böjda armar åt sidan (Maskin) 3x10
Omvända flyes i kabel 3x10
Omvända flyes i maskin 3x10
Shrugs med hantlar 5-6x10

Det är såhär jag tränar, och försöker hela tiden höja vikterna samt så kör jag många dropset.

Hur skulle ni lägga upp passet? :)

Latissimus Dorsi
2012-12-06, 20:31
Hang clean med press är en riktigt bra övning för traps och axlarna. Bland de bättre för traps. Vet inte riktigt va den heter på svenska. Här en guide
57usHeFrSKI

VikG
2012-12-06, 20:32
Jag skulle kört någon övning för nacken och halsen.

Ligg på en bänk, men huvudet utanför. Lägg en viktplatta på pannan så den pekar rakt upp. Balansera den med händerna. För därefter huvudet upp och ner på ett sätt som känns bra.

Axii
2012-12-06, 20:40
Hang clean med press är en riktigt bra övning för traps och axlarna. Bland de bättre för traps. Vet inte riktigt va den heter på svenska. Här en guide
57usHeFrSKI
Är det där skonsamt mot ryggen?

Jag skulle kört någon övning för nacken och halsen.

Ligg på en bänk, men huvudet utanför. Lägg en viktplatta på pannan så den pekar rakt upp. Balansera den med händerna. För därefter huvudet upp och ner på ett sätt som känns bra.

Hur ska vikten vara kvar på pannan?

Latissimus Dorsi
2012-12-06, 20:43
Med rätt teknik bör det vara det. Annars kan du prova övningen med hantlar, har för mig att det är skonsammare för ryggen.

VikG
2012-12-06, 22:13
Är det där skonsamt mot ryggen?



Hur ska vikten vara kvar på pannan?

Du håller plattan lätt i händerna för balans.

Fyllot
2012-12-06, 22:19
6 övningar för axlar är du galen min son?

Militärpress, hantelyft och shrugs räcker gott och väl (kör du mark kommer trapzen få smaka ytterligare). Herre min skapare!

JonasF
2012-12-06, 22:29
Jag kör också ganska många övningar när jag kör axlar, det är ju ändå 3 olika delar som behöver tränas. Jag kör ju inte direkt bara en övning när jag kör biceps tex.. 2 övningar per "sida" låter inte så mycket enligt mig.

NNIF
2012-12-06, 22:29
6 övningar för axlar är du galen min son?

Militärpress, hantelyft och shrugs räcker gott och väl (kör du mark kommer trapzen få smaka ytterligare). Herre min skapare!

+1 min son

Fyllot
2012-12-06, 22:47
Jag kör också ganska många övningar när jag kör axlar, det är ju ändå 3 olika delar som behöver tränas. Jag kör ju inte direkt bara en övning när jag kör biceps tex.. 2 övningar per "sida" låter inte så mycket enligt mig.

Du har rätt min son, jag ska prova 6 övningar för biceps nästa gång: 2 för utsidan, 2 för insidan och 2 för peaken.

JonasF
2012-12-06, 23:29
Ja för man använder ju bakre axlarna mycket när man kör hantelpress. *facepalm* eller? jag vet inte riktigt hur du gör dina meneee..
Jag måste ha fel då. Tror jag ska dra o köra lite hantelpress ändå, behöver mer axlar där bak!

Hydlee
2012-12-07, 01:01
Ja för man använder ju bakre axlarna mycket när man kör hantelpress. *facepalm* eller? jag vet inte riktigt hur du gör dina meneee..
Jag måste ha fel då. Tror jag ska dra o köra lite hantelpress ändå, behöver mer axlar där bak!

Din baksida axel kommer medverkar i princip i alla ryggövningar ändå, såatteh..

JonasF
2012-12-07, 01:41
Medverka, självklart. Men baksidan av dina axlar lär ju aldrig växa till sig med den inställningen. Det är ju som att tro att du kan bygga triceps av att köra bänkpress eller bygga biceps av att köra rodd. Det finns alltid synergi muskler till alla övningar man gör, mer eller mindre. Men träna du så om det ger resultat för dig :)

Fatalist
2012-12-07, 01:45
Bygga traps: olympiska lyft. Tror jag lagt på mig 50-100g muskelmassa bara kring övre trapezius sedan augusti när jag började med ryck/stöt/frivändningar i mängder.

Hydlee
2012-12-07, 07:01
Det är ju som att tro att du kan bygga triceps av att köra bänkpress eller bygga biceps av att köra rodd

Klart man kan. Kolla in övningarna i ett vanligt stronglift-program exempelvis. Bänk, böj, mark, militär, rodd. Du tycker bara isoleringsövningar bygger muskler? Ok sure fortsätt på det du.

sp0941
2012-12-07, 07:33
Klart att man i perioder/nån gång då och då kan lägga extra krut på axlar/nacke med massa övningar såhär. Men det är ju små muskler, som precis som andra antytt, är med i så mkt drag och press övningar att ett sånt här upplägg i längden (eventuellt ganska jävla kort längd för den delen) lär bryta ner mer än det bygger upp.

AronP
2012-12-07, 07:59
6 övningar för axlar är du galen min son?

Militärpress, hantelyft och shrugs räcker gott och väl (kör du mark kommer trapzen få smaka ytterligare). Herre min skapare!
Ser inga problem med 6 övningar för axlar om man kör ett separat axelpass.

Jag vet inte vad du räknar in i hantellyft och hur stor mängd det är men hantellyften bör utföras både åt sidan och framåtlutande för att man ska täcka upp allt, gärna över flera set.

Din baksida axel kommer medverkar i princip i alla ryggövningar ändå, såatteh..
Jag har sett ytterst få människor med bra bakre axlar som inte tränar dom separat, det finns betydligt starkare muskler på ryggen som gärna tar över arbetet. Bakre axel kan vara lite svår att träna pga och man bör fokusera på sk kontakt.

Klart att man i perioder/nån gång då och då kan lägga extra krut på axlar/nacke med massa övningar såhär. Men det är ju små muskler, som precis som andra antytt, är med i så mkt drag och press övningar att ett sånt här upplägg i längden (eventuellt ganska jävla kort längd för den delen) lär bryta ner mer än det bygger upp.

Ett separat pass för axlar och trapz ser jag verkligen inte som ett problem om resten av splitten är bra upplagd.


Om jag skulle lägga upp passet så skulle jag byta ut en av dom omvända flyesen mot framåtlutande axellyft. Jag skulle variera repsantalet mer, köra tungt på den ena övningen för en viss muskel och lättare med fler reps på den andra. Jag skulle inte lägga in allt för mkt dropset, möjligtvis sista setet för varje muskel. Jag skulle splitta hantelshrugsen så att jag körde hälften med stång. Eventuellt lägga shrugsen först för att förutrötta dom så att jag förhoppningsvis använder dom lite mindre i axelövningar.

Jag hade inte valt att lägga in några snatches eller liknande på ett separat axelpass då dom aktivera så pass stor del av kroppen så att resten av veckans pass blivit lidande.

Mart|n
2012-12-07, 08:35
Bli dödsmetalsångare!

http://www.metalinjection.net/latest-news/cannibal-corpses-corpsegrinder-talks-about-his-massive-neck

http://metalinjection.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/11/George-Corpsegrinder-Fisher-NECK.jpg

Komplettera headbangande med olika former av axelpressar och sidolyft, samt mycket baksida axlar.

Axii
2012-12-07, 10:34
.
+1 på allt du skrev :)

Bara massa skitsnack, osv. Blablablaaa...
Ditt namn passar dig, antar du brukar vara full när du skriver.


.

Ska nog lyssna på dig å köra traps först för att få de uttrötta till axelövningarna. Samt ena övningen med hantlar andra med stång.



Hur hade du sj personligen lagt upp passet, med reps å set, osv?

För övrigt ser schemat ut såhär:

3x10 på alla övningar, förutom bänkpress, marklyft och knäböj, där kör jag 5x5.

Måndag: Bröst + Vader
Tisdag: Rygg (+ Underarmar, bara varannan/tredje pass)
Onsdag: Ben
Torsdag: Axlar + Traps
Fredag: Armar + Mage/bål
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Bröst + vader:
Bänkpress
Nedlutande bänkpress i smithmaskinen
Flyes
Vader i benpress
Sittande vadpress

Rygg + underarmar:
Marklyft
Chins/latsdrag
Smala latsdrag
Liggande hantel rodd (Omöjligt för mig att få in kabelrodd tekniken)

Ben:
Knäböj
Benpress
Utfall
Ben curls
Ben spark

Axlar:
Militärpress
Axelpress
Hantellyft åt sidan
Kabellyft åt sidan
Omvända flyes i kabel
Omvända flyes i maskin

Armar:
Liggande triceps extensions med hantlar
Pushdowns (6x10)
Hantelcurls
Scottcurls
Hammercurls

JonasF
2012-12-07, 10:55
Jag har sett ytterst få människor med bra bakre axlar som inte tränar dom separat, det finns betydligt starkare muskler på ryggen som gärna tar över arbetet. Bakre axel kan vara lite svår att träna pga och man bör fokusera på sk kontakt.

Precis min tanke.
Nästan alla man ser på gymmet saknar bakre sidan av axeln. Alla övningar man ser dom träna "bakre axlar" på sliter dom all tyngd med rygg och nacke ist. Bakre får ju knappt jobba alls..


Det AronP sagt verkar vettigt. Variation gillar jag och har funkat fint för mig också.

Fyllot
2012-12-07, 13:01
Ser inga problem med 6 övningar för axlar om man kör ett separat axelpass.

Jag vet inte vad du räknar in i hantellyft och hur stor mängd det är men hantellyften bör utföras både åt sidan och framåtlutande för att man ska täcka upp allt, gärna över flera set.

.

Pressarna täcker lätt främre så 2 övningar x 2ggr i veckan går minst lika bra om inte bättre (bortsett att man är ren ochtillförlitar sig på hög frekvens). Tror inte jag känner någon som tränar axlar separat trots en och annan medaljörer i SM. Mer är inte alltid bättre. Över.

arthax
2012-12-07, 13:21
Nu är inte jag någon hängiven byggare, men när jag slutade att ***** runt med kablar och prickskytte av muskler och istället började med miliitärpress så svarade mina axlar kalas.

5-10 set i veckan för delat på 1-2 pass, 3-5 reps.

frozzon
2012-12-07, 14:44
6 övningar för axlar är du galen min son?

Militärpress, hantelyft och shrugs räcker gott och väl (kör du mark kommer trapzen få smaka ytterligare). Herre min skapare!

+1, de e bara kötta dessa övningar så blir man BI-G. särskilt sidolyft.

hugok
2012-12-07, 17:12
Jim Wendler har mycket bra idéer om att bygga traps/nacke/axlar
http://articles.elitefts.com/training-articles/the-yoke/

Fatalist
2012-12-07, 19:45
På tal om detta ämne: var hittar jag en prisvärd (=studentbudget) motsvarighet till en nackhuva?

z_bumbi
2012-12-07, 19:56
På tal om detta ämne: var hittar jag en prisvärd (=studentbudget) motsvarighet till en nackhuva?

Åk till närmaste bilskrot och köp några bilbälten, du kan få klippa av dem på plats för att du inte ska kunna montera dem i en bil men sedan är det bara att sy dig en egen. Det som kostar är en metallögla eller en karbinhake.

Annars kör du bara samma övningar fast stående i en kabelhiss...

AronP
2012-12-10, 09:38
Pressarna täcker lätt främre så 2 övningar x 2ggr i veckan går minst lika bra om inte bättre (bortsett att man är ren ochtillförlitar sig på hög frekvens). Tror inte jag känner någon som tränar axlar separat trots en och annan medaljörer i SM. Mer är inte alltid bättre. Över.
Jag känner en hel del som kör det separat (jag själv inkluderat nu i det nya schemat :) ).

Jo pressarna täcker främre, främre som man knappt behöver täcka då dom ändå får så mkt pisk. Men axlar är så mkt mer.

312
2012-12-10, 09:46
Bli dödsmetalsångare!

http://www.metalinjection.net/latest-news/cannibal-corpses-corpsegrinder-talks-about-his-massive-neck

http://metalinjection.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/11/George-Corpsegrinder-Fisher-NECK.jpg

Komplettera headbangande med olika former av axelpressar och sidolyft, samt mycket baksida axlar.

Shit vad fult, ser ut som en tumme med hår.

Kischen
2012-12-10, 11:52
Shit vad fult, ser ut som en tumme med hår.

:laugh:

vrok
2012-12-10, 21:48
Prova den här för nacken. Haha. Coolast på gymmet blir du, och nästan lika snygg som killen ovan.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLGz_4JztOY

cnsforpresident
2012-12-10, 23:00
Prova den här för nacken.

Ja den är ju skitbra ju. Har kört den i liggande lårcurlen. Bara å vända på fisken och lyfta på nacken i stället så bränner det ända upp i skalpen.

Axii
2012-12-27, 21:03
Prova den här för nacken. Haha. Coolast på gymmet blir du, och nästan lika snygg som killen ovan.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLGz_4JztOY
Hahahaha!