handdator

Visa fullständig version : Knäont och frågor.


JonasF
2012-12-06, 20:23
Jag har haft problem med mitt högra knä en längre tid nu. Läst på och försökt hitta anledningar men inget verkar stämma. Det värker på utsidan av knäskålen.

Jag kan cykla utan problem och jag kan gå relativt fort utan problem. Men jag kan verkligen inte springa.

Vissa säger löparknä. Stretcha och bli varm i kroppen.
Enda är väll att jag är nog en av dom vigare i benen på gymmet. Stretchar alltid hela benen ordentligt men det verkar inte lätta knäbesväret.

Någon sa att jag springer med vinklad fot åt ena hållet och vinklar foten åt det andra när jag tränar vilket ger obalans i knät. Försökt träna annorlunda men inte märkt någon direkt skillnad där heller. Kanske borde fortsätta försöka med det?

Lustiga är att för ett tag sedan så fjanta vi runt lite ute på halloween, vid ett tillfälle där sprang jag verkligen allt jag kunde, men jag fick inte ont? Där emot betydligt mycket senare stod vi o dansade lite på en fest, DÅ fick jag ont av det ist!?

Jag fattar ingenting. :smash:

Kan detta verkligen bero på stretchning eller att jag är otränad på något sett? Eller är det helt enkelt något ärftligt? That would suck for sure. Har jag ett dåligt löpsteg kanske? Dock förklarar inte det hur jag kan få ont av o dansa lite men inte springa som en idiot.

Någon som har några vettiga idéer eller liknande problem ni lyckats bli av med?
Läkare verkar så sjukt inkompetenta överallt så att lyssna på vad dom har att säga känns inte ens som det skulle hjälpa något.

Liten historia om det:
Farsan hade fått en tung pall i nacken och något hade lagt sig fel vilket gjorde att han blev väldigt spänd och stel i nacken. Det ledde också till skakningar i armen han aldrig haft innan. Speciellt också med hans statiska jobb som tandtekniker. Ganska givet att det va något fel i nacken, eller hur? Läkaren sa att han hade Parkinson....... the fuck?

Sånt sjukt får man höra hela tiden om diverse saker, så kan inte påstå att jag litar på läkare nu för tiden.

pezrulezhaakon
2012-12-06, 23:04
JonasF

Det skulle vara mycket lättare att se hur du tränar för att hitta nåt.
Jag tippar nog på meniskproblem. Dansar du så får knäleden hantera fler rotationsrörelser, vilket inte händer på samma sätt vid löpning.

JonasF
2012-12-07, 13:14
Vet jag har haft problem med menisken för många år sedan, när jag spelade fotboll. Men då tränade jag upp benet och det blev bättre. Kanske ska träna mer ben bara? :)

Jag brukar köra benspark, sittande lårcurl, benpress, hacksquat (både med ryggen mot och röven utåt) och självklart diverse vadövningar. Börjat även köra drag i kabel åt diverse håll och ska se om mitt knä pallar knäböj med bänk under.

Det jag fick råd till var att under benspark vinkla fötterna utåt/inåt, något smart eller något jag bör undvika?
Läste även att sätesmuskeln kan vara stram och drar knäskålen inåt. Det skulle då hjälpa att mjuka upp och träna bak och insidan av låret. Insidan är jag medveten om att jag är svag i och det brukar klicka till vid ljumsken när jag rör den i vissa vinklar. Kanske är ett av problemen?
Några förslag annars?

pezrulezhaakon
2012-12-08, 00:51
JonasF

Vinkla fötterna utåt eller inåt skapar bara onödiga krafter över knäleden, och ger inget mer muskulärt.

Stramheter fixar man med stretching av olika sorter. Tränar man alla muskler lika mycket så minskar risken för att bli ojämnt stark.