handdator

Visa fullständig version : Hur långt ner i vikt vågar jag deffa?


Victuhh
2012-12-06, 17:01
Tjena kolokompisar!

Jag har styrketränat 3 år och faktist skött mat och vila bra, det har gett mig en del muskler som jag nu skulle vilja få fram på min andra diet.

Efter sommaren gick jag ner från 84-68 kilo, det tog mig ungefär 3 månader. Tanken med detta var första steget emot en bra beachbody nu 2013 (och nästa och nästa :naughty:) för att sedan lägga mig på ett litet överskott nu under vintermånaderna och börja en diet igen någon månad innan sommaren smyger sig på.

Och jag sitter och planerar steg 2 här då, var ska jag landa någonstans i sommar? Vid 68 kilo hade jag ju fortfarande lite för mycket att ta i må jag säga, kan ju vara bra att tillägga att jag bara är 170cm lång.

Såhär såg jag ut efter min första diet:

http://i.imgur.com/NvNO1l.jpg
http://i.imgur.com/vo6Hnl.jpg

Dömma av första bilden där ser det ju ut som jag har rätt mycket fett kvar på ryggen, magrutor hade jag endast framme om jag andades ut all luft ur lungorna.

Jag tänkte mig kanske landa på 63-65 kilo i slutändan. Bra eller dåligt, mer eller mindre? Vad hade ni gjort i min situation?

nitz
2012-12-06, 17:11
Tjena kolokompisar!

Jag har styrketränat 3 år och faktist skött mat och vila bra, det har gett mig en del muskler som jag nu skulle vilja få fram på min andra diet.

Efter sommaren gick jag ner från 84-68 kilo, det tog mig ungefär 3 månader. Tanken med detta var första steget emot en bra beachbody nu 2013 (och nästa och nästa :naughty:) för att sedan lägga mig på ett litet överskott nu under vintermånaderna och börja en diet igen någon månad innan sommaren smyger sig på.

Och jag sitter och planerar steg 2 här då, var ska jag landa någonstans i sommar? Vid 68 kilo hade jag ju fortfarande lite för mycket att ta i må jag säga, kan ju vara bra att tillägga att jag bara är 170cm lång.

Såhär såg jag ut efter min första diet:

Dömma av första bilden där ser det ju ut som jag har rätt mycket fett kvar på ryggen, magrutor hade jag endast framme om jag andades ut all luft ur lungorna.

Jag tänkte mig kanske landa på 63-65 kilo i slutändan. Bra eller dåligt, mer eller mindre? Vad hade ni gjort i min situation?

Det känns ju inte direkt som att det är dåligt att ligga på 63 kg på 170 cm.
Jag skulle gå ner dit om jag vore du, mest för känslan att bli nöjd med ett deffesultat och inte känna att man inte riktigt gick hela vägen liksom.

Victuhh
2012-12-06, 17:43
Det känns ju inte direkt som att det är dåligt att ligga på 63 kg på 170 cm.
Jag skulle gå ner dit om jag vore du, mest för känslan att bli nöjd med ett deffesultat och inte känna att man inte riktigt gick hela vägen liksom.

Nej men någonstans går ju en gräns till vad som är hälsosamt det är det jag är lite fundersam över, 63 kilo det är ju flugvikter vi pratar om!

Fishtank
2012-12-06, 17:56
Nej men någonstans går ju en gräns till vad som är hälsosamt det är det jag är lite fundersam över, 63 kilo det är ju flugvikter vi pratar om!

Äsch 63 är okej.
Tänk på att längden -100 brukar anses vara det största man kan bli i tävlingsform.

jokem
2012-12-06, 18:00
Äsch 63 är okej.
Tänk på att längden -100 brukar anses vara det största man kan bli i tävlingsform.

Men man kan vara mycket starkare om man väger längden-80. Det är coolare!

Jeml
2012-12-06, 20:48
Tycker längden -110 är rimligt deffmål om man inte har väldigt mkt muskler.

rooz
2012-12-06, 21:07
Tycker längden -110 är rimligt deffmål om man inte har väldigt mkt muskler.

Om man vill se ut som ett benrangel.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jeml
2012-12-06, 21:13
Om man vill se ut som ett benrangel.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

om man vill få hyffsad bf% trots lite muskelmassa.

man skapar bättre utgångsläge att bygga från.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jokester
2012-12-06, 22:07
Tycker längden -110 är rimligt deffmål om man inte har muskler.

Korrigerade lite.

nitz
2012-12-06, 22:20
Om man är tokdeffad är inte längden -110 direkt dåligt?
Det är ju bra form?

Jeml
2012-12-06, 22:32
Om man är tokdeffad är inte längden -110 direkt dåligt?
Det är ju bra form?

ja, 5% bf på längden -110 är ju bra. visst är man ganska liten då kanske.

jag deffade ner mig till längden -110 till ~10% bf och var mkt nöjdare med det än att stanna på 80kg. visst man är liten/smal osv men det är roligare (och bättre?) att bygga sen med hyffsat lågt bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nitz
2012-12-06, 22:39
ja, 5% bf på längden -110 är ju bra. visst är man ganska liten då kanske.

jag deffade ner mig till längden -110 till ~10% bf och var mkt nöjdare med det än att stanna på 80kg. visst man är liten/smal osv men det är roligare (och bättre?) att bygga sen med hyffsat lågt bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Håller helt och hållet med dig.
Alltid roligare att bygga från redigt deffad :)

Fuark
2012-12-06, 22:40
håller helt och hållet med dig.
Alltid roligare att bygga från redigt deffad :)

+1

waddap
2012-12-06, 22:55
Ursäkta lite offtopic här men hur räknar man ut sitt bf?

nitz
2012-12-06, 23:28
Ursäkta lite offtopic här men hur räknar man ut sitt bf?
Om du ska få ett någorlunda pålitligt resultat så skulle jag rekommendera att göra det hos någon.
Det vanligaste alternativet är kalipermätning (man kan köpa egen kaliper iofs)
Men annars finns annars t.ex bodpod man kan kliva in.
Finns ju formler man kan räkna med på, men det resultatet tror jag kan bli missvisande i högsta grad.

sajmuzh
2012-12-06, 23:50
Stirra dig inte blind på vikten tycker då jag, lägg av när du är nöjd med formen helt enkelt :) sen är det otroligt svårt att svara på vilken vikt som blir bra har jag har lärt mig när jag har trott att jag behövt tappa typ 5-6 kg behövde jag tappa typ 10-15 kg osv. så mitt råd är att ta bilder typ 1 gång i veckan och kolla utifrån det, sen kan du ju självklart kolla vikten om det är intressant för dig! :)

Fishtank
2012-12-06, 23:53
Men man kan vara mycket starkare om man väger längden-80. Det är coolare!

Det är ju faktiskt sant.
Därför jag är på G uppåt till 90 innan nästa deff.

Mackan58
2012-12-07, 11:30
Stirra dig inte blind på vikten tycker då jag, lägg av när du är nöjd med formen helt enkelt :)

+1

Jag kollar knappt vågen under deff. Blir bara ledsen :).

Kolla spegeln och se till att du inte blir svagare.

Victuhh
2012-12-07, 23:01
Tack alla det blir nog 65 kilo :)

Glutenkatt
2012-12-08, 13:18
Om man vill se ut som ett benrangel.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jag är exakt 190cm och väger 80. Jag är smal men tro mig, man kan se fet och plumsig ut vid de måtten också.

OnT: De beror på vilken typ av kropp du vill ha. Du kan nog lätt väga 63kg utan att det ska vara ohälsosamt på något sätt.

Jeml
2012-12-08, 13:23
Jag är exakt 190cm och väger 80. Jag är smal men tro mig, man kan se fet och plumsig ut vid de måtten också.

OnT: De beror på vilken typ av kropp du vill ha. Du kan nog lätt väga 63kg utan att det ska vara ohälsosamt på något sätt.

+1

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Past0rn
2012-12-08, 14:00
Tycker längden -110 är rimligt deffmål om man inte har väldigt mkt muskler.

Håller med!!

Sniggel
2012-12-08, 14:13
Jo det är det faktiskt. Man är inte anorektisk bara för att man väger 70 kg på 180. Man kan inte kräva att man ska ha 5 år av framgånsrikt muskelbyggande innan man testar att vara i form.

Jokester
2012-12-08, 14:35
Jo det är det faktiskt. Man är inte anorektisk bara för att man väger 70 kg på 180. Man kan inte kräva att man ska ha 5 år av framgånsrikt muskelbyggande innan man testar att vara i form.

Har man hyfsat normala gener bör man ha en bra form på 75-80kg på 180 cm efter 2 år. Beror givetvis på hur benstruktur och liknande är också man ska inte stirra sig helt blind på vikten men 110- längd är i min "galna" åsikt inte något att eftersträva så länge du inte ligger nere på <6% bf på den vikten. Men alla har vi ju olika mål.

Sniggel
2012-12-08, 14:59
Ja då har jag väl rätt sugiga gener antar jag för jag var ungefär längden - 109 efter 2 års träning och låg nog nånstans vid 12-15% bf vid det tillfället. Men i din mening hade jag varit i bra form om jag gått upp 5 kg till? :P

Nu kanske jag inte fick jättebra resultat de första 2 åren men jag hade definitivt gjort framsteg (började på längd - 114 utan någon som helst antydan till muskulatur)

Jag nådde längd - 100 efter ca 3 år och då var jag väl nånstans kring 15% bf. Skulle jag vid det tillfället gå ner till längd - 105 hade jag fortfarande inte varit i bra form.

Efter 4 år började jag faktiskt se muskulös ut på längden - 95 men jag var definitivt inte i bra form men då hade kanske längden - 105 blivit en rätt hyfsad form. Inte rippad men en del definitioner åtminstone.

Nu tycker jag att jag har lyckats rätt bra på sikt så jag kan inte ha alltför kassa gener. Kanske är det mitt tålamod som tagit mig så här långt och att jag egentligen borde gett upp tidigt? :p
Nej jag tycker nog att man inte ska ha för höga krav på massa om man vill vara i form. Det är nog väldigt många som inte kan vara i form då för att folk hade ansett att de varit för spetiga.

Jeml
2012-12-08, 15:54
[QUOTE=Jokester;6140215]Har man hyfsat normala gener bör man ha en bra form på 75-80kg på 180 cm efter 2 år. Beror givetvis på hur benstruktur och liknande är också man ska inte stirra sig helt blind på vikten men 110- längd är i min "galna" åsikt inte något att eftersträva så länge du inte ligger nere på