handdator

Visa fullständig version : [Hjälp] Måste gå upp i vikt!


MrKnubbis
2012-12-05, 22:18
Hejsan!

Skriver denna tråden åt en tjej kompis. Hon har ett problem med sin vikt, inte att hon är anorextisk eller har någon ätstörning. Men hon kan inte gå upp i vikt.

Hon är drygt 155cm och väger 40kg just nu, hon vill inget mer än att gå upp i vikt. Hon blir mätt snabbt och klarar inte av att äta mer. Tex käkar vi en pizza så äter hon en halv pizza, sen är hon mätt halva dagen.


Jag tänker spontant att det måste finnas något pulver eller liknande mer massor av kalorier som hjälper henne gå upp i vikt eller något liknande?


Någon som har tips?

Kischen
2012-12-05, 22:29
Jag har 3 tjejkompisar med samma problem, tror dom. När jag seriöst satt mig ner och vi pratat och jag sagt som det är, att dom måste äta mer och att dom kommer gå upp om dom gör det så visade det sig att"fast jag är nog nöjd med min vikt"

Det kan lika gärna vara undermedvetet, just saying.

MrKnubbis
2012-12-05, 22:40
Jag har 3 tjejkompisar med samma problem, tror dom. När jag seriöst satt mig ner och vi pratat och jag sagt som det är, att dom måste äta mer och att dom kommer gå upp om dom gör det så visade det sig att"fast jag är nog nöjd med min vikt"

Det kan lika gärna vara undermedvetet, just saying.

Nej, hon har försökt i flera år. Själv dock, aldrig med proffisionell hjälp. Hon mår verkligen dåligt av det och hon är inte nöjd alls med det.


Måste väl ändå finnas något man kan äta för att gå upp mycket i vikt? Typ bars eller något

Fyllot
2012-12-05, 22:45
Nej, hon har försökt i flera år. Själv dock, aldrig med proffisionell hjälp. Hon mår verkligen dåligt av det och hon är inte nöjd alls med det.


Måste väl ändå finnas något man kan äta för att gå upp mycket i vikt? Typ bars eller något

Ibland får man tvinga sig i sanningen även om det tar emot i början. Du kan göra drinkar med mycket näring i som du fördelar på 3-4 gånger per dag. Jag blir också mätt i 10-12 timmar av Pizza, Kebab, Hamburgare etc....ingen aning om varför men det kanske är min kropps sätt att säga maten är kass och inte vill ta hand om den.

Kischen
2012-12-05, 22:47
Hjälp henne få professionell hjälp då?

Maine_Cat
2012-12-05, 22:49
Hur gammal är tjejen?

Jag har varit liten utan ätstörning, viktigast är att göra en hälsokoll och utesluta bekymmer med ämnesomsättning, överkänslighet etc. Annars är tips att äta vanlig mat fullfeta mejerivaror i normal mängd lite fetare kött som fläsk karré, blandfärs, lax, makrill, behåll skinnet på kycklingen, pasta, ris, mörkchoklad Det finns energitäta drycker men då får en dem på recept oftast.

Fishtank
2012-12-05, 22:59
Hur gammal är tjejen?

Jag har varit liten utan ätstörning, viktigast är att göra en hälsokoll och utesluta bekymmer med ämnesomsättning, överkänslighet etc. Annars är tips att äta vanlig mat fullfeta mejerivaror i normal mängd lite fetare kött som fläsk karré, blandfärs, lax, makrill, behåll skinnet på kycklingen, pasta, ris, mörkchoklad Det finns energitäta drycker men då får en dem på recept oftast.

Du menar gainers?
Hemmagjorda varianter finns det miljontals av, inte svårt att göra.

Mackan58
2012-12-05, 23:17
Drick mer av kaloriintaget. Dryck mätter mindre. Kör ett antal liter röd mjölk per dag så ska ni nog se att det blir bättre!

Wiizra
2012-12-05, 23:55
Potatissallad och röd mjölk

alden
2012-12-05, 23:58
Och det du frågar efter heter gainer. Det är färdigblandad dyck med proteinpulver och, oftast, maltodextrin (snabba kolhydrater).

Proteinet kanske är onödigt om hon inte styrketränar så vill du bara ha kalorierna kan ni ju köpa malto löst och blanda med exempelvis mjölk som innehåller mycket nyttigheter och många kalorier (köp FET mjölk).

Malto finns att köpa t.ex. i Kolozzeums egna shop:
http://shop.kolozzeum.com/sv/energi-aterhamtning/fairing-fast-carbs-14kg.html
Om du kollar runt på andra sidor kan du hitta det ännu billigare men det är överlg väldigt billigt.

Amfksp
2012-12-05, 23:59
Du menar gainers?
Hemmagjorda varianter finns det miljontals av, inte svårt att göra.

Finns näringsdrycker man kan få på rekommenderat av läkare. Antagligen bättre än random lågprisgainer när det gäller näringssammansättning och jag tror man kan knipa dom på högkostnadsskyddet om man har tur.


http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Halsaolevnadsvanor_Vitaminerokosttillskott_Allmant _Naringsdrycker.aspx#/?filter=13&doublerow=True&list=HalsaoLevnadsvanor_VitaminerKosttillskott_All man&listtitle=Alla+produkter+f%C3%B6r+H%C3%A4lsa+%26+l evnadsvanor

Min mormor är väldigt underviktig efter njursjukdom och hon får denna hemkörd en gång i veckan ett tolvpack http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=234973 Faktiskt riktigt god.

Jeml
2012-12-06, 00:02
Drick mer av kaloriintaget. Dryck mätter mindre. Kör ett antal liter röd mjölk per dag så ska ni nog se att det blir bättre!

har svårt att se en tjej på 40g klunka litervis med röd mjölk.
hon är bergis illamående på 1glas..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fishtank
2012-12-06, 00:46
Finns näringsdrycker man kan få på rekommenderat av läkare. Antagligen bättre än random lågprisgainer när det gäller näringssammansättning och jag tror man kan knipa dom på högkostnadsskyddet om man har tur.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Halsaolevnadsvanor_Vitaminerokosttillskott_Allmant _Naringsdrycker.aspx#/?filter=13&doublerow=True&list=HalsaoLevnadsvanor_VitaminerKosttillskott_All man&listtitle=Alla+produkter+f%C3%B6r+H%C3%A4lsa+%26+l evnadsvanor

Min mormor är väldigt underviktig efter njursjukdom och hon får denna hemkörd en gång i veckan ett tolvpack http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=234973 Faktiskt riktigt god.

Ja jag vet exakt vad han menade då jag serverat mer än en sån, att en tjej som vill gå upp i vikt skulle få det utskrivet av läkare ser jag dock som ytterst långsökt.
Sen att de absolut inte är värda pengarna jämfört med något en ung frisk människa kan göra själv.
Helt ok macros men som sagt mycket billigare att göra en egen, goda däremot.

Victuhh
2012-12-06, 01:12
Tex käkar vi en pizza så äter hon en halv pizza, sen är hon mätt halva dagen.
Någon som har tips?

När jag var liten och vek tyckte jag "mättnad" var när jag ätit så jag inte var hungrig längre, just saying.

Att gå upp i vikt är inget svårt om hon inte lider av någon sjukdom, kan hon inte trycka i sig mer i ett mål mat får hon vänta lite och käka igen.

Hur är hennes kostvanor hemma?, Lagar hon mycket mat eller äter hon 20 knäckebröd och ett glas yoghurt när hon blir hungrig?

z_bumbi
2012-12-06, 09:59
Att någon som väger 40 kg blir proppmätt på en halv pizza ser jag som helt naturligt för jag brukar bli så där lagom mätt av det. Som vanligt är det däremot inte frågan om hur mycket ett mål mättar utan om kaloriintaget i varje måltid under en längre tid för att gå upp i vikt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

MrKnubbis
2012-12-06, 12:02
När jag var liten och vek tyckte jag "mättnad" var när jag ätit så jag inte var hungrig längre, just saying.

Att gå upp i vikt är inget svårt om hon inte lider av någon sjukdom, kan hon inte trycka i sig mer i ett mål mat får hon vänta lite och käka igen.

Hur är hennes kostvanor hemma?, Lagar hon mycket mat eller äter hon 20 knäckebröd och ett glas yoghurt när hon blir hungrig?

Hon har varit underviktig hela sitt liv, 27 år just nu. Har barn och sånt så hon gör proper mat varje dag. De är inte underviktiga, endast hon är det.


Som några skriver kanske hon inte blir super mätt, men svårt att veta då jag inte kan vara inne i hennes huvud utan endast vet det hon säger.

Maine_Cat
2012-12-06, 17:37
Hon har varit underviktig hela sitt liv, 27 år just nu. Har barn och sånt så hon gör proper mat varje dag. De är inte underviktiga, endast hon är det.


Som några skriver kanske hon inte blir super mätt, men svårt att veta då jag inte kan vara inne i hennes huvud utan endast vet det hon säger.

Då tillhör hon antagligen dem som jag tillhört vikten är där den är och visar det inget onormalt på prover är det bara att äta bra att hålla sig till bra kost, träna styrketräning hålla cardio på lite mindre nivå. För de allra flesta kommer det en viktökning när en är runt 35-40 då hormonnivåerna ändras. Jag känner så väl igen mig då jag var lika liten till jag var 40.

begt
2012-12-06, 17:40
Hur svårt kan det vara? Drick många kalorier och ät glass!

z_bumbi
2012-12-06, 17:40
Om någon inte är nöjd på en viss vikt så går det antagligen att lösa det och inte bara att vänta ut det.