handdator

Visa fullständig version : Doktor kolo, vad är detta? Myggbett liknande.


tumme
2012-12-05, 21:14
Hej. Satt på tunnelbanan och kände hur hårbotten började klia som fan, efter ett tag spred det sig lite överallt. Kommer hem och känner att det kliar på magen också. Drar upp tröjjan och ser något myggbetts liknande (se bild, inte min men liknar) fast stor som en enkrona. Hittar en till lite större än en ärta. Båda kliar en hel del.

Detta har hänt några gånger senaste tiden. Med kanske 3 veckors mellanrum fast aldrig såhär mycket. Dom har på sin höjd varit stora som tior om ens det.

Någon som fått något liknande? Kanske till och med vet vad det kan vara? Borde man ta lite bilder och traska iväg till en läkare? Känns lite överdrivet. Tacksam för alla svar jag får!


http://2.bp.blogspot.com/_Qi7K1pdRMss/TCnyIDX2CiI/AAAAAAAAB8s/jECA4zOqhY4/s1600/bild-776065.jpg

Fatalist
2012-12-05, 21:15
Det är inte inåtväxta hårstrån måhända?

Edit: såg att det verkar klia över hela kroppen. Löss?

King Grub
2012-12-05, 21:15
Det är ett allergiskt utslag. När det händer, har du kommit i kontakt med eller fått i dig något du är allergisk mot.

Fatalist
2012-12-05, 21:17
Det är ett allergiskt utslag.

Ser ut som det när du säger det, jag som är gräsallergiker fick sådana över hela ryggtavlan i somras när jag rullade runt i gräset en varm sommardag. Testa att äta någon antihistamin för att se om utslagen lägger sig. Kan ju vara intressant att veta vad som orsakar dem såklart.

tumme
2012-12-05, 21:19
Det är inte inåtväxta hårstrån måhända?

Edit: såg att det verkar klia över hela kroppen. Löss?

Som blir stora som enkronor?

Nja brukar försvinna efter några timmar/ en dag.

Grub: hmm låter inge vidare roligt. Får vända mig till sjuksystemet då. Har blivit värre som sagt så ska nog inte ignorera det även om det inte är så farligt nu.

Tack för hjälpen!

tumme
2012-12-05, 21:21
Tänkte på, måste jag ha pågående utslag när jag kommer till sjukan eller går det boka en tid och droppa in med lite bilder och en beskrivning? Om jag vill veta vad jag är allergisk mot alltså.

Fatalist
2012-12-05, 21:24
Ring dem och fråga dem istället :)

Alfers
2012-12-05, 21:24
Har hänt mig ca 4 ggr senaste 2—3 åren, lagt sig efter någon dag. Köpte vanliga allergitabletter på apoteket, tyckte att det hjälpte mot värsta kliandet.
Kanske kan vara " Köldurtikaria: Vid köldurtikaria bildas vid kyla och/eller när det blåser. Oftast kan 5 grader räcka för att nässelutslag, rodnad och svullnad i händer och ansikte."
från http://nässelutslag.se/

King Grub
2012-12-05, 21:25
Tänkte på, måste jag ha pågående utslag när jag kommer till sjukan eller går det boka en tid och droppa in med lite bilder och en beskrivning? Om jag vill veta vad jag är allergisk mot alltså.

Man kan göra allergitester utan att ha utslag vid det tillfället.

tumme
2012-12-05, 21:27
Man kan göra allergitester utan att ha utslag vid det tillfället.

Perfekt. Tack för all hjälp! Blir att testa allergitabletter och ta sig förbi sjukan någon dag.

Sniggel
2012-12-05, 21:31
Storleken på utslagen beror ju på hur raftigt kroppen reagerar så om det är i enkrone-storlek så inenbär ju bara det att reaktionen är hyfsat kraftig. Kanske inte i jämförelse med en anafylaktisk chock men...

Du fick utslaget på ett ställe där du inte varit i kontakt med något speciellt?
du nämnde först hårbotten sen magen också. Den enklaste förklaringen är att du har haft det på fingrarna/i håret och sen kliat in det i huden på bl a magen. Men om du inte rört magen kan det ju vara så att du ätit något t ex. Men jag tycker det låter som kontaktallergi, dvs att du har fått något på dig via luften (eller något du vidrört under dagen) och sen kliat in det i huden.