handdator

Visa fullständig version : fråga angående starting strength


bbellman
2012-12-05, 14:44
Ska man verkligen öka 2,5 kg på knäböjarna varje pass? Då ökar man 7,5 kg i veckan..börjar bli tungt nu och är på andra veckan..

Tacksam för snabbt och seriöst svar!:)

stromming
2012-12-05, 14:45
Så långt det går, ja. Började du på endast stången?

bbellman
2012-12-05, 15:10
Nä började med typ 10 kg mindre än vad jag klarade 5 rm max på:)

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

Tyrwing
2012-12-05, 15:16
Nä började med typ 10 kg mindre än vad jag klarade 5 rm max på:)

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

Kändes det logiskt?

Om du hade läst lite så står det att man börjar på stången. Just för att man inte ska stanna redan i andra veckan.

Huddex
2012-12-05, 15:22
Tar du dig igenom SS från 10kg från 5rm max så kommer du bli en stark djävel utan tvekan.

Eversmooth
2012-12-05, 15:22
Sänk vikten till en lätt nivå och börja om, det gjorde jag och sedan var det baggis att fortsätta där jag stannade innan. Långsam ökning är både roligare och säkrare tycker jag.

bbellman
2012-12-05, 15:51
Kändes det logiskt?

Om du hade läst lite så står det att man börjar på stången. Just för att man inte ska stanna redan i andra veckan.

De kan inte vara möjligt att börja med stången, ger ju inte ett dugg de första veckorna då, gäller de bara knäböj eller? Förstår ingenting...när jag läste förr skulle man sänka vikten lite, sedan köra på?

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

Määng
2012-12-05, 15:52
Kändes det logiskt?

Om du hade läst lite så står det att man börjar på stången. Just för att man inte ska stanna redan i andra veckan.

Det är stronglifts man börjar med stången. I starting strength var det sist jag läste rekommenderat att starta så lågt så man var uppe i 7-8RM på fyra veckor.

andeem
2012-12-05, 15:59
Som jag förstått det stegar Rippetoe upp vikten tills det känns tungt första passet, och sedan är det ökning med 2,5 kg varje pass.

Kan vara värt att påminna om att han även rekommenderar GOMAD.

Edit: Rippetoe blir även sur på dem som klagar på att programmet inte funkar, eftersom de oftast inte följer programmet korrekt. Och till att följa programmet korrekt räknar han bland annat att man äter mellan 5000 och 6000 kcal per dag.

Kungkvalle
2012-12-05, 16:04
Som jag förstått det stegar Rippetoe upp vikten tills det känns tungt första passet, och sedan är det ökning med 2,5 kg varje pass.

Kan vara värt att påminna om att han även rekommenderar GOMAD.

Precis, om man är inte är överviktig så måste man äta stora mängder mat för att det inte ska bli för tungt för snabbt.

andeem
2012-12-05, 16:05
Intressant artikel i ämnet av Rippetoe: The Novice Effect. (http://startingstrength.com/index.php/site/article/the_novice_effect#.UL9iqpPm60E)

NNIF
2012-12-05, 16:40
Nä började med typ 10 kg mindre än vad jag klarade 5 rm max på:)

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

börja på ca 50% av 1RM istället .... .. ..

Morty
2012-12-05, 16:57
Nä började med typ 10 kg mindre än vad jag klarade 5 rm max på:)

Skickat från min XT910 via Tapatalk 2

Självklart blir det tungt på andra veckan då, då är du ju uppe på ditt 5RM.

andeem
2012-12-05, 17:03
Fast tanken med programmet är ju att man faktiskt ska öka sitt max från pass till pass. Men det kräver som sagt att man äter för det. Enligt journal var TS ganska slim när han började i maj och borde kunna vräka på med käk för att öka.

Edit: Å andra sidan angav han som mål 65 kilo kroppsvikt och då är frågan om SS är rätt program.

Och jag vet att det brukar finnas ett starkt motstånd mot GOMAD och liknande här.

svenbanan
2012-12-05, 18:23
Om jag minns hittar man rätt träningsvikt genom att börja lågt och göra femmor på gradvis högre vikt under första passet. När "det börjar bli tungt" eller när hastigheten på stången blir långsammare har man hittat den vikt man ska starta med. Men inte fan är det bara stången!

Morty
2012-12-05, 20:02
Om jag minns hittar man rätt träningsvikt genom att börja lågt och göra femmor på gradvis högre vikt under första passet. När "det börjar bli tungt" eller när hastigheten på stången blir långsammare har man hittat den vikt man ska starta med. Men inte fan är det bara stången!

Det kan vara bara stången men Rip säger att man ska använda en vikt som ger tydligt motstånd. Betänk att tydligt motstånd för någon som rör en skivstång för första gången nog inte är 70-80kg utan snarare 40kg. Då kan man höja 5lbs, 2,5kg per pass i ett tag men sen kommer det inte att gå längre och då höjer man 5lbs per vecka istället.

EDIT:
Äh läs bara på Wikin (http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki). Det har man igen! Man bör inte bara se ett program som lite siffror utan nåt mer än så; ett syfte, en metod mot ett mål.

exevision
2012-12-05, 21:34
Varför inte ha kortare cykler? Typ en månad? Man sänker vikterna med den mängd man tror man når taket efter en månad för att sedan sänka igen och börja en ny period på en månad.

Tyrwing
2012-12-05, 21:35
Det är stronglifts man börjar med stången. I starting strength var det sist jag läste rekommenderat att starta så lågt så man var uppe i 7-8RM på fyra veckor.

Då har jag missuppfattat Rippetoe då.
Har för mig att han rekommenderar 5pound eller 10pound hopp.

svenbanan
2012-12-05, 21:52
Om man vet att man tex grejar 3x5 på 50kg i militärpress (men kanske inte 3x5 på 60kg), borde det inte vara vettigare köra på runt 50kg då och inte höja varje vecka, än att börja på bara stången och få en hel del träningspass som ger mindre träning?

Vad är vitsen med att börja lågt?

Morty
2012-12-06, 09:10
Om man vet att man tex grejar 3x5 på 50kg i militärpress (men kanske inte 3x5 på 60kg), borde det inte vara vettigare köra på runt 50kg då och inte höja varje vecka, än att börja på bara stången och få en hel del träningspass som ger mindre träning?

Vad är vitsen med att börja lågt?

Om man grejar 3x5 på 50kg så är man inte nybörjare och kan inte applicera reglerna för nybörjare på sig själv. Man är ingen supererfaren lyftare men man kan inte göra som nån som aldrig rört en skivstång.

Poängen med att börja för lågt är att man kan hålla progression mycket längre och kommer att ta sig förbi sin gamla platå. Så om du klarar 3x5 på 50 så går du ner på kanske 40, får möjlighet att använda bättre ROM och teknik och därmed få mycket fin träning även tills vikterna känns riktigt tunga. Om man då lägger på 2,5kg per vecka så kanske man stallar på 3x5 på 57,5kg istället, deloadar till 50kg som då är lätt, tar sig upp till 65, osv. Istället för att kriga som fan på varje pass och aldrig gå framåt (som nästan alla gör).

svenbanan
2012-12-06, 19:33
Om man grejar 3x5 på 50kg så är man inte nybörjare och kan inte applicera reglerna för nybörjare på sig själv. Man är ingen supererfaren lyftare men man kan inte göra som nån som aldrig rört en skivstång.

Poängen med att börja för lågt är att man kan hålla progression mycket längre och kommer att ta sig förbi sin gamla platå. Så om du klarar 3x5 på 50 så går du ner på kanske 40, får möjlighet att använda bättre ROM och teknik och därmed få mycket fin träning även tills vikterna känns riktigt tunga. Om man då lägger på 2,5kg per vecka så kanske man stallar på 3x5 på 57,5kg istället, deloadar till 50kg som då är lätt, tar sig upp till 65, osv. Istället för att kriga som fan på varje pass och aldrig gå framåt (som nästan alla gör).
Men om man istället jämför dessa varianter:

Men om man istället börjar på 50 och inte försöker höja nästa pass, och kör två veckor på 50kg. Istället för att sänka till 40kg och höja upp till 50kg på två veckor. Om man antar att ROM är lika på dessa varianter så borde väl det ge bättre effekt att köra på 50kg?

Den enda anledningen jag kan se att ha lättare vikter är att man kan vänja ligament och sådana "långsamma" strukturer vid belastning som är långt ifrån det maximala så man inte skadar sig då man börjar närma sig sitt 5RM.

Är man total nybörjare och inte har järnkoll på tekniken finns det såklart lita andra fördelar med att börja extra lågt också.

Själv har jag faktiskt precis börjat med SS och jag tror jag grejar 3x5 på c:a 50-60kg i militärpress men tänkte ungefär som du skrev ovan, och började på just 40kg. Tänkte jag skulle vara lite taktisk och inte gå ut för hårt, skadebenägen som jag är.

Men det är sjukt frustrerande att bolla runt med vikter man knappt blir svettig av. Mental träning kanske? :)

Men jag har lagt till en hel del övningar som jag tror tillför en del. Tex kör jag 3x5 ryckböj innan knäböjarna eftersom det är en så klockren teknikövning för knäböj.

Sedan kör jag chins eller dips (3set till fail) efter de tre huvudövningarna.

Efter det kör jag några assistansövningar 2x10 beroende på vad jag känner för. Det kan vara mage, eller axlar eller lite extra ben eller armar beroende på vad jag känner för just den dagen.

Jag är dock beredd att skrota assistansövningarna den dagen det känns som om jag inte återhämtat mig nog från förra passet. Men jag tror det dröjer...

Men jag får väl säga att jag kör "SS" då... ;)