handdator

Visa fullständig version : Kort lunchfråga :)


ulanbulan
2012-12-05, 13:19
Idag har jag i min kyl en färdig lasagne och kyckling med grönsaker som jag tänkt woka. Det ena tar jag till lunch och det andra till middag efter ett bröst/rygg-pass.
Vilket blir bäst? Ta den nyttigare kycklingen och sen den kolhydratrikare men också fettigare lasagnen efter gymmet eller göra tvärtom?

Ristretto
2012-12-05, 13:23
Jag hade sett till att äta måltiden med mest kolhydrater efter träning.

drakfelt
2012-12-05, 13:23
Vad menar du med att kyckling är nyttigare än lasagne, att den innehåller mindre fett?

Jag hade i alla fall ätit det proteinrikaste efter gymmet, men glykogeninlagring görs bäst efter träning så kolhydrater efter gymmet är inte heller fel.

EDIT: Den energin du använder på gymmet kommer inte (huvudsakligen) från det du stoppar i dig en timme eller två innan ändå.

nisse1976
2012-12-05, 13:25
Idag har jag i min kyl en färdig lasagne och kyckling med grönsaker som jag tänkt woka. Det ena tar jag till lunch och det andra till middag efter ett bröst/rygg-pass.
Vilket blir bäst? Ta den nyttigare kycklingen och sen den kolhydratrikare men också fettigare lasagnen efter gymmet eller göra tvärtom?

Om jag skulle ha sån ordentlig optinoja skulle jag äta den kolhydrattikare måltiden innan träningen och den proteinrikare måltiden efter träningen.
Men jag skulle i första hand ätii det jag var mest sugen på till lunch och den andra efter träning. Det du frågar om har ingen praktisk betydelse alls för ditt resultat.

ulanbulan
2012-12-05, 13:25
Vad menar du med att kyckling är nyttigare än lasagne, att den innehåller mindre fett?

Ja, dels mindre fett men också proteinrikare...

vicarious
2012-12-05, 14:25
Ja, dels mindre fett men också proteinrikare...

Varför är det nyttigare?

ulanbulan
2012-12-05, 14:35
Varför är det nyttigare?

Visserligen ska man inte underskatta fett i sin dagliga kost, men iom att det redan finns i överflöd i dagens matvaror och många äter för mycket av det så är det väl inte fel att säga att ett fettsnålt alternativ är nyttigare. Att få i sig mer protein är ju också bra om man går in för att träna mycket (vilket man får anta att de flesta här gör).

drakfelt
2012-12-05, 14:37
Ja, dels mindre fett men också proteinrikare...

Ordet "nyttigt" är enligt mig väldigt svårt att definiera. Det finns bra och dålig mat, men det beror oftast på mängden tillsatser, fruktos, kassa fettsyror och så vidare.

Att säga att kyckling är nyttigare än lasagne ger enligt mig en skev bild av verkligheten, det har olika näringsvärden men det stannar där.

Jag är öppen för diskussion och säger inte att jag har rätt!

Dreas
2012-12-05, 14:54
Visserligen ska man inte underskatta fett i sin dagliga kost, men iom att det redan finns i överflöd i dagens matvaror och många äter för mycket av det så är det väl inte fel att säga att ett fettsnålt alternativ är nyttigare. Att få i sig mer protein är ju också bra om man går in för att träna mycket (vilket man får anta att de flesta här gör).Överflöd i dagens matvaror? Vilka vardagliga matvaror då?

Jag tycker fett lyser med ganska stor frånvaro i de flestas kost faktiskt. Kakor, bröd, juice mm är populärt dock.

Få i sig mer protein än vad isf? Gränsen där det är tillräckligt med protein för en tränande och mer bara är optionanerande är troligen inte speciellt hög(<2,5g/kg kv).

Reaper123
2012-12-05, 15:00
Jag skulle utan tvekan ta lasangen efter träningen, främst pga att det känns mer "rejält" och jag personligen äter nästan all min mat efter träningen.

Det är väl dock krasst sätt hugget som stucket och det är totalen för dagen som är det intressanta...

Jeml
2012-12-05, 15:08
om lasagnen innehåller nämnvärt mer energi så skulle jag ta den efter. annars kycklingen :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sniggel
2012-12-05, 17:04
Lasagne känns definitivt mer komplett och näringsrikt än kycklingfilé om man bara tittar på det enstaka tillfället.