handdator

Visa fullständig version : traps


Diana
2004-02-11, 19:28
vet någon vilken av dessa övningar som tar mest på trapsen?
-axelpress(militärpress
-tricepspress bakom nacken(vet ej va den kallas)
-bänkpress(hmm?)

Zakath
2004-02-11, 19:40
Den övning av dem som tar mest är Militärpress, men ingen av dem tar särskilt mycket. Varför undrar du?

Fartman
2004-02-11, 19:41
hmm? jag tycker nog att militärpressen tar mest..
antar att du vill veta för att du vill träna trapsen så lite som möjligt? för vill du träna trapsen är det shrughs och drag till hakan som gäller

lauria
2004-02-11, 20:17
Helt klart militärpressen, men om du vill ha några riktigt bra övningar så är shrugs med hantlar/skivstång och raka rows riktigt :thumbup: övningar...........













//////////////Tobbe

AcidSleeper
2004-02-11, 20:58
detta är en grym övning på trapsen!

http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

kör hårt! :bpump:

Diana
2004-02-11, 22:36
asså de e skitskumt men på sistone tycker ja trapsen börjat dominera lite vääl mkt.. axlarna har inte krympt så de måste va trapsen som växt.. aha då blir de väl till o köra lite mindre pressar då, eller iaf lättare?men den som e så bra axelövning!!
tack för svaren!

Diana
2004-02-11, 22:44
tar hantellyft åt sidan mkt på trapsen?

MrT
2004-02-11, 22:55
Originally posted by Diana
tar hantellyft åt sidan mkt på trapsen?

kanske inbillar mig men har för mig att trapzen tar över större delen av belastningen om du går för högt upp med hantlarna vid sidolyft..

Vir
2004-02-11, 22:58
Originally posted by Diana
tar hantellyft åt sidan mkt på trapsen?

Ja det gör dem. Dock inte lika mycke som på själva axeln.
Varför är du så rädd för att få stora traps? Finns ju inge härligare än riktigt maffiga traps.
-R

Diana
2004-02-11, 23:12
jovisst men ja vill att allt ska se så proportionerligt ut som möjligt..
hmm..e dehär me trapsen ett ovanligt "problem"?

Vir
2004-02-11, 23:16
Originally posted by Diana
jovisst men ja vill att allt ska se så proportionerligt ut som möjligt..
hmm..e dehär me trapsen ett ovanligt "problem"?

Nej inte för min del. Om en muskel släpar så kan man ju inte lägga ner träningen för alla andra muskeler tills den har kommit igen.

Om du vill ha proportion mellan traps och axlar så behöver du inte oroa dig om du kör hantellyft från sidan eller militärpress. De tar mycke mer på axlarna i sig än på traps.
-R

jim
2004-02-11, 23:17
mina traps växer oxå ofta snabbare än resten av axelpartiet! kan se lite oproportioneligt ut ett tag men se till att geomföra alla andra övningar i området bra så kommer det snart ifatt! så är det för mig iaf!

Diana
2004-02-11, 23:24
ok men i sånnt fall fattar ja verkligen inte hur trapsen kan växt till sej såpass att de ser på gränsen till skumt ut:D självklart skulle ja aldri lägga ner axelträningen pga detta(kanske uttryckte mej lite luddigt)utan istället fokusera på övn som inte involverar traps lika mkt hantellyft åt sidan går väl an men de känns inte som man kan belasta på samma sätt..

Vir
2004-02-11, 23:27
Originally posted by Diana
ok men i sånnt fall fattar ja verkligen inte hur trapsen kan växt till sej såpass att de ser på gränsen till skumt ut:D självklart skulle ja aldri lägga ner axelträningen pga detta(kanske uttryckte mej lite luddigt)utan istället fokusera på övn som inte involverar traps lika mkt hantellyft åt sidan går väl an men de känns inte som man kan belasta på samma sätt..

Mina traps växte och enormt mycket under en period. Ifall jag var dig skulle jag bara tacka och ta emot.:D

Hur som hellst tror jag inte att det finns någon axelövning som inte aktiverar trapsen.
-R

Sparrisen
2004-02-12, 08:49
Originally posted by MrT


kanske inbillar mig men har för mig att trapzen tar över större delen av belastningen om du går för högt upp med hantlarna vid sidolyft..

Stämmer! :thumbup: