handdator

Visa fullständig version : Slutsnusat?


Nutrid
2012-12-05, 03:18
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15881082.ab

Oh snap *grr*

Vad säger ni mina fellow snusare? Hur löser vi detta!

spoon
2012-12-05, 03:45
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15881082.ab

Oh snap *grr*

Vad säger ni mina fellow snusare? Hur löser vi detta!

Känns som att produkten snus motarbetas av andra grunder än hälsomässiga.

Appel
2012-12-05, 09:50
Idioter, finns ingen logik i deras resonemang alls.

Knatcharn
2012-12-05, 10:41
Haha whaat! Nu snusar jag inte längre men detta är ju typ häxjakt känns det som. Gör produktern farligare (mer tobak) så är det lugnt! x)

Tryman
2012-12-05, 10:48
Vad säger artikeln för den som inte går in på aftonbladet?

stolpskott
2012-12-05, 11:05
Vad säger artikeln för den som inte går in på aftonbladet?

Att snart lämnar Sverige EU :D

Tryman
2012-12-05, 11:18
Att snart lämnar Sverige EU :D

Ahh, EU vill att svenskarna ska gå tillbaka till rökningen igen alltså? (för det är ju det som kommer hända med de flesta)

Herr Oberst
2012-12-05, 11:19
Slutsnusat? Nä knappast!
Däremot får det nog fan vara slutEUat. Kommunisten Barosso och hans kollega Van Rompuy måste omedelbart lägga ner sitt Sovjetprojekt.

Frågan är bara hur röstar man bort dessa icke folkvalda byråkrater? Och hur gör man för att gå ut ur EU?

xodd
2012-12-05, 11:28
Ytterliggare en anledning till att gå ur EU...

Nils.R
2012-12-05, 11:59
Borde vara rökningen dom förbjuder istället...

C.E.J.
2012-12-05, 12:39
Kommunisten Barosso

Mörkar han sitt sanna jag genom medlemskap i ett högerparti?

Tryman
2012-12-05, 13:21
Mörkar han sitt sanna jag genom medlemskap i ett högerparti?

Itaienarna ser ju fortfarande Berlusconi som vänster så varför inte ;)

David Brent
2012-12-05, 13:25
Borde vara rökningen dom förbjuder istället...

De har nog bättre lobbyister.

Herr Oberst
2012-12-05, 14:05
Mörkar han sitt sanna jag genom medlemskap i ett högerparti?

VmMzhXqFb9s

C.E.J.
2012-12-05, 14:59
YT]VmMzhXqFb9s[/YT]

"In December 1980, Barroso joined the right-of-centre PPD, where he remains to the present day."

Infiltration?

Amfksp
2012-12-05, 15:09
"In December 1980, Barroso joined the right-of-centre PPD, where he remains to the present day."

Infiltration?

Snarare klassiskt yrkespolitiskt beslut. Så går det när staten är så stark att yrket politiker är ett väldigt attraktivt försörjningsalternativ.
Pengar och makt före ideologi.

pwnyou
2012-12-05, 15:14
Jag vet inte om jag gillar det eller inte.

Men jag gillar i varje fall inte dubbelmoralen. Om snus ska bort så borde också rökning bort.

_slipknot1_
2012-12-05, 15:45
Ingen rör mitt snus! Sverige fick ett undantag när vi gick med i EU, att vi ska få producera och sälja snus inom landet. De kan nog räkna med ett bra mycket större EU-motstånd i från Sveriges befolkning.

Herr Oberst
2012-12-05, 16:02
Snarare klassiskt yrkespolitiskt beslut. Så går det när staten är så stark att yrket politiker är ett väldigt attraktivt försörjningsalternativ.
Pengar och makt före ideologi.

+1

Att sen EU mer och mer börjar likna USSR får ju inte en att bli mindre misstänksam

Sniggel
2012-12-05, 17:25
Bara för att Sverige fick undantagstillstånd för något när vi gick med innebär ju inte det att vi får behålla det undantaget på sikt :p

Nu förespråkar jag inte snus men det är ju ett jävligt udda förslag. Om man förbiser alla argument emot förslaget så vad är anledningen till att man vill införa ett minimikrav på andel tobak i en tobaksprodukt?
Vad menar man att man har att vinna på något sådant?
Ska vi kanske ha en liknande lag på alkoholhaltiga drycker? :P

Tjuckot
2012-12-05, 17:32
Mycket av detta handlar om att inte få ungdomar/barn att börja röka och snusa. Poängen med att ta bort smaktillsatser är att göra tobaksprodukter mindre lockande/attraktiva. Nu finns det e.x cigaretter med b.la blomsmak och godissmak m.m. Eftersom det allt som oftast inte är vuxna individer som tar ett genomtänkt och moget beslut att "nu ska jag börja röka/snusa" utan något man trillar in i på ett eller annat sätt.

Det handlar ju inte om att förbjuda snus/cigaretter utan främst smaktillsatser som kan göra att barn/ungdomar börjar. För inte fan börjar man med general grov lös, utan antagligen någon "tjejsnus" med trevlig smak.

Nåväl. Man ska också ha i åtanke att det mesta av rapporteringen baseras på aftonbladets artikel och att ingen har sett det färdiga förslaget ännu.

Edit: f.ö är huvudfokus på cigaretter, snus är en mindre viktig aspekt av det hela egentligen. På det stora hela alltså (europa).

Amfksp
2012-12-05, 17:40
Folk började snusa långt innan sk "tjejsnus" fanns, så ser inte grejen med det. När jag och alla andra grabbar testade snus vid 13-14årsåldern så var det ju general som gällde. Känns otroligt att vi hade börjat ännu tidigare bara för att det var mintsmak på, men visst, förstår poängen.

billmaier
2012-12-05, 17:45
Snusförbjudet är bland det mest idiotiska inom EU. Tobak och cigarrer får man köpa var som helst, men inte snus... Och skulle våga påstå att tobak är skadligare än snus.

Sniggel
2012-12-05, 18:15
Mycket av detta handlar om att inte få ungdomar/barn att börja röka och snusa. Poängen med att ta bort smaktillsatser är att göra tobaksprodukter mindre lockande/attraktiva. Nu finns det e.x cigaretter med b.la blomsmak och godissmak m.m. Eftersom det allt som oftast inte är vuxna individer som tar ett genomtänkt och moget beslut att "nu ska jag börja röka/snusa" utan något man trillar in i på ett eller annat sätt.

Det handlar ju inte om att förbjuda snus/cigaretter utan främst smaktillsatser som kan göra att barn/ungdomar börjar. För inte fan börjar man med general grov lös, utan antagligen någon "tjejsnus" med trevlig smak.

Nåväl. Man ska också ha i åtanke att det mesta av rapporteringen baseras på aftonbladets artikel och att ingen har sett det färdiga förslaget ännu.

Edit: f.ö är huvudfokus på cigaretter, snus är en mindre viktig aspekt av det hela egentligen. På det stora hela alltså (europa).

Ok tack. Ja det är ju ett argument iaf. Om det håller för granskning vet jag inte. Särskilt om man summerar alla tänkbara för- och nackdelar med friheten att kunna blanda snusprodukter "hur man vill". Ofta styrs väl frågor av enstaka skräckscenarier där man ignorerar all den viktiga statistik man har tillgång till. Vet inte om det är så i detta fallet dock.
Ett sätt att komma runt "äcklig 85%-ig snus" är ju t ex att hitta sätt att blanda ut det så det blir godare. Ungdomar kan vara rätt kreativa om de vill stå ut med smaken för att få en nikotinkick och se cool ut på festen.
Blanda ut gör man ju redan med HB. Även om det förstås är lättare att hitta "blannevann" än något att mixa snuset med.

filmjölk
2012-12-05, 18:25
Ännu en total vidrighet ifrån dessa korrumperade kapitalistsvinsliberaler och deras äckliga EU. Hälsoaspekt my ass, antagligen köpta av något medicinbolag som tillverkar nikotintuggummi eller någon tobaksjätte. Så vidrigt!

Tjuckot
2012-12-05, 19:41
Folk började snusa långt innan sk "tjejsnus" fanns, så ser inte grejen med det. När jag och alla andra grabbar testade snus vid 13-14årsåldern så var det ju general som gällde. Känns otroligt att vi hade börjat ännu tidigare bara för att det var mintsmak på, men visst, förstår poängen.

Jo, men då fanns det ju inget annat att tillgå? Det är lite sådär med historier om "ja men jag.." fallgrupp med 1 individ, vart är kontrollgruppen om du förstår vad jag menar? Ungdomar hellre väljer snus i portion med "trevlig" smak och mindre nikotin, eftersom det lockar mer och är enklare. Mycket är också för att locka tjejer att börja snusa.

Snusförbjudet är bland det mest idiotiska inom EU. Tobak och cigarrer får man köpa var som helst, men inte snus... Och skulle våga påstå att tobak är skadligare än snus.

Nu vill jag inte vara överdrivet uppkäftig. Men ska du argumentera får du ändå ha koll på vad som är vad. Tobak = snus & cigaretter. Sedan är det mesta mindre farligt än cigaretter (vilket antagligen var det du menade). F.ö röker 12% av snusarna, dvs samma andel som befolkningen i helhet.

Ok tack. Ja det är ju ett argument iaf. Om det håller för granskning vet jag inte. Särskilt om man summerar alla tänkbara för- och nackdelar med friheten att kunna blanda snusprodukter "hur man vill". Ofta styrs väl frågor av enstaka skräckscenarier där man ignorerar all den viktiga statistik man har tillgång till. Vet inte om det är så i detta fallet dock.
Ett sätt att komma runt "äcklig 85%-ig snus" är ju t ex att hitta sätt att blanda ut det så det blir godare. Ungdomar kan vara rätt kreativa om de vill stå ut med smaken för att få en nikotinkick och se cool ut på festen.
Blanda ut gör man ju redan med HB. Även om det förstås är lättare att hitta "blannevann" än något att mixa snuset med.

Såklart kan man blanda ut och mixtra, det är bara att beställa från nätet. Men det kommer inte alla att göra, långt ifrån. Dvs kommer man få en minskning av ungdomsbruket, vilket är målet.

__

Personligen tycker jag det är viktigast att motverka cigaretter. Men det är lite lustigt vad vissa är väldigt okritiska till vad e.x swedish match förmedlar (de ägs f.ö av något stort tobaksbolag om jag inte minns helt fel) så som harm reduction. Rätt väg är att utveckla tobaksavvänjningen och erbjuda rådgivning.

Samtidigt förstår jag de som snusar. De allra flesta som har ett beroende, oavsett drog, slår bakut ifall någon börjar prata om att "ta X ifrån dom, förbjuda, tvinga" osv. Det ligger i naturen hos en som har beroende. Men det är ju inte de som är i fokus. Utan fokus är att förebygga att barn och ungdomar börjar med cigaretter och snus (de röker e.x gärna cigaretter med mintsmak). Detta ska göras genom att ta bort glamour/flärd/osv från tobaken bl.a genom smakämnen. Får man sedan med att folk slutar (och här bör man utveckla stöd och rådgivning till dem, vilket man ifs gör med socialstyrelsen nya riktlinjer) är ju det ett plus.

Det är ganska lustigt när e.x aftonbladet gör intervjuer med snusare, då det främst är agda/svenne 35 år som ogillar "snusförbudet". De borde göra intervjuer med barn/ungdomar i 14-15års åldern som snusar/röker, eftersom det är dem det handlar om.

Slutligen, hade detta handlar om att det till 90% handlar om att en vuxen människa tar ett moget och övervägt beslut om att "nu ska jag börja röka/snusa" hade jag inte haft lika mycket problem med tobaksfrågan. Nu är det de omvända. De som börjar är ungdomar som inte tar övervägda beslut kring det hela utan ramlar in i ett beroende (aldrig träffat någon som ville bli beroende av det hela) och sedan har svårt att ta sig ur det hela. Sedan kan vi dra in miljö-/barnarbetsaspekten i det hela, men det orkar jag inte.

Jockefoten
2012-12-05, 19:58
Slutsnusat? Nä knappast!
Däremot får det nog fan vara slutEUat. Kommunisten Barosso och hans kollega Van Rompuy måste omedelbart lägga ner sitt Sovjetprojekt.

Frågan är bara hur röstar man bort dessa icke folkvalda byråkrater? Och hur gör man för att gå ut ur EU?

I teorin går det inte att lämna EU. Vet inte hur det skulle funka rent praktiskt om vi slutade komma till mötena och stängde ner vårt autogiro till EU.

blondyz
2012-12-05, 20:07
Ser väl inget jätteproblem i att de förbjuder snus i sig, jag själv snusar en dosa om dagen och trivs bra med det som det är nu.

Problemen för mig börjar när de inte bara säger att de vill förbjuda snus och varför. Förbjuda smakämnen, vatten etc i tobaksprodukter är bara hymleri. Förbjud all tobak eller låt det vara.

Allt svenskt snus innehåller för övrigt mycket smakämnen, och mycket vatten. Hade dessa ingredienser förbjudits hade vi inte haft snus som vi känner det idag. Mint eller vad det nu är "tjejsnus" smakar behöver inte ha mer smakämnen än en grov lös, tobaken tappar sin smak under processandet och sen återförs den med smakämnen.

Fatalist
2012-12-05, 20:09
Varför vill de förbjuda snuset och inte cigaretterna?

Jättemärkligt.

Rikard Jansson
2012-12-05, 20:10
Förmyndaräckligheter. Usch.

gratefuldead
2012-12-05, 20:15
Har varit utan snus i 16 dagar nu :cool:

Förbjud giftet.

Robbmeister
2012-12-05, 20:17
Sverige ska ju ha undantagstillstånd och om EU nu försöker kringå det ser jag ingen anledning att vara medlem. Var det inte snack om att höja Sveriges medlemsavgift också? Vi går till och med back på att vara medlem som det är nu. Betala ännu mer för att några utländska politiker ska få bossa och berätta hur vi ska styra vårat land är ju bara dumheter.

Rikard Jansson
2012-12-05, 20:18
Har varit utan snus i 16 dagar nu :cool:

Förbjud giftet.

Ska påminna dig om det när du relapsar och inser vad jävla gott det är ;)

gratefuldead
2012-12-05, 20:23
Ska påminna dig om det när du relapsar och inser vad jävla gott det är ;)

Det har man gjort för många gånger nu. Nu är det nog :cool:

spoon
2012-12-05, 20:33
Jo, men då fanns det ju inget annat att tillgå?

Men folk snusade ju ändå. Folk vet att det är dödligt att röka men det gör dom ändå.

Jag kan acceptera ett förbud mot snus om ett förbud mot cigaretter kommer samtidigt. Tror faktiskt att ett förbud kunde fungera. Folk hade grinat och klagat i ett par månader men sen tror jag att svensken i oss hade accepterat faktum och inte längtat tillbaka till sitt beroende.


Off topic. Hur lyckas man snusa en hel dosa om dagen? Man kastar in en snus och har den inne ett par timmar. Sen byter man snus. Max 10 om dagen blir det.

Rikard Jansson
2012-12-05, 20:35
Portionsnus?

Tjuckot
2012-12-05, 20:36
Varför vill de förbjuda snuset och inte cigaretterna?

Jättemärkligt.

De förbjuder inte snus. Det handlar om tillsatser och smakämnen. Det innebär att man inte ska få tillverka och sälja cigaretter med blom-, godis-, mintsmak m.m. Sådant som attraherar unga. Detsamma gäller därmed för snus.

F.ö är fortfarande allt detta baserat på en aftonbladetartikel, förslaget och konsekvenserna för snuset är ännu inte offentligt. Så egentligen är det inte jättemycket att diskutera, ännu.

eiri
2012-12-05, 20:39
Tror inte det handlar om vad som är "farligast", de ger sig på det som är lättast att få bort antar jag. Cigarett industrin är ju bra mycket mäktigare.

Själv väntar jag på dagen då sprit monopolet ska försvinna :/, får man någonting mer att handla på Lidl förutom kvarg.

Tjuckot
2012-12-05, 20:54
Ska påminna dig om det när du relapsar och inser vad jävla gott det är ;)

Jag ska påminna dig om det där när du är 50 och inser att du spenderat 2-300 000 på ditt beroende, deal? ;)

Men folk snusade ju ändå. Folk vet att det är dödligt att röka men det gör dom ändå.

Jag kan acceptera ett förbud mot snus om ett förbud mot cigaretter kommer samtidigt. Tror faktiskt att ett förbud kunde fungera. Folk hade grinat och klagat i ett par månader men sen tror jag att svensken i oss hade accepterat faktum och inte längtat tillbaka till sitt beroende.


Off topic. Hur lyckas man snusa en hel dosa om dagen? Man kastar in en snus och har den inne ett par timmar. Sen byter man snus. Max 10 om dagen blir det.

Konsekvensbedömningar brukar inte vara det starkaste kortet när man prövar att röka/snusa första gången. Man tänker inte så mycket längre än näsan och allra minst har man tankarna på att man kommer bli beroende och sjukdomar man kan få som vuxen.

Nikotinberoende brukar öka till en viss nivå genom ökad tolerans samt utökade/förändrade vanor. Det varierar. Snusare kan ju snusa i sömnen samt konstant över dagen, dvs 24h om dygnet. Flera portionsprillor, större kramade prillor osv, det gör att man kommer upp i en dosa eller mer. När man började snusa tålde man antagligen inte mycket, utan man "tränade" sig i att tåla mer.

Tror inte det handlar om vad som är "farligast", de ger sig på det som är lättast att få bort antar jag. Cigarett industrin är ju bra mycket mäktigare.

Själv väntar jag på dagen då sprit monopolet ska försvinna :/, får man någonting mer att handla på Lidl förutom kvarg.

Cigarettindustrin äger snusindustrin, därför brukar man prata om tobaksindustrin.

Åter igen, de ska fortfarande inte förbjuda någon produkt, suck.

tjing
2012-12-05, 20:57
Mitt snus!

Det finns ju en poäng med tilllsatser och marknadsföring men jag anser snus vara i paritet med kaffe, vilket gör det hela till en överdrift.

Dessutom är ju nikotin i moderata mängder för tusan hälsosamt på olika sätt.

Tjuckot
2012-12-05, 20:59
Dessutom är ju nikotin i moderata mängder för tusan hälsosamt på olika sätt.

Haha, nejdu :)

tjing
2012-12-05, 21:00
Haha, nejdu :)

Jodu.

Det stimulerar t ex dopaminerga neuroner i hjärnan och tros minska risken för exempelvis parkinsons, samt stimulera kognition. Det stimulerar lipolys och minskar fettinlagring i fettceller, det stimulerar muskeltillväxt i skelettmuskulatur via mTOR.

Rikard Jansson
2012-12-05, 21:03
Jag ska påminna dig om det där när du är 50 och inser att du spenderat 2-300 000 på ditt beroende, deal? ;)


Be my guest, andra människor äter godis, jag snusar. Det är godare. :)

EkarN
2012-12-05, 21:08
Detta är så ruttet. Jag skulle då aldrig bruka tobak av någon form men att tvinga bort den mindre hälsoskadliga produkten till förmån för den långt farligare sorten formligen stinker ju av korruption. Förstår inte vad EU ska ha med det här att göra.

Tjuckot
2012-12-05, 21:09
Jodu.

Det stimulerar t ex dopaminerga neuroner i hjärnan och tros minska risken för exempelvis parkinsons, samt stimulera kognition. Det stimulerar lipolys och minskar fettinlagring i fettceller, det stimulerar muskeltillväxt i skelettmuskulatur via mTOR.

Alltså, att proklamera för att tobaksprodukter ska vara hälsosamma är ganska löjligt. No offence :) Är det där anledningen till att du försvarar nikotin så borde du börja använda nikotinplåster eller något där du enbart får nikotin. Flera av de där känner jag inte till och har aldrig hört talas om faktiskt, men inte ens tobaksbolagen försöker sälja att nikotin är hälsosamt :)

Nikotin i sig höjer puls, drar ihop kärl osv, och vi ska inte ens börja prata om hur det påverkar gravida och fostret. Stimulera kognition är bullshit dock. Det handlar om personer med nikotinberoende som har abstinens, tar nikotin och därmed känner sig mer fokuserade, dvs man har tagit bort abstinensen. En person som inte är beroende som använder nikotin mår antagligen ganska dåligt, det sista som händer är att man blir fokuserad, hehe. Det är ju f.ö ursprungligen ett nervgift.

Men det är inte vad tråden handlade om egentligen.

Tjuckot
2012-12-05, 21:10
Detta är så ruttet. Jag skulle då aldrig bruka tobak av någon form men att tvinga bort den mindre hälsoskadliga produkten till förmån för den långt farligare sorten formligen stinker ju av korruption. Förstår inte vad EU ska ha med det här att göra.

Det handlar fortfarande inte om förbud, herregud. Nu är det sista gången jag skriver det.

Tjuckot
2012-12-05, 21:17
Be my guest, andra människor äter godis, jag snusar. Det är godare. :)

Hehe, ville bara retas lite ;) Hur mycket lägger du på snus då? Brukar ofta vara mer än man lägger på godis tänker jag.

Vad jag inte gillar (bland annat) med det hela är de som vill sluta men inte kan, det är inte okej!

gratefuldead
2012-12-05, 21:19
Hehe, ville bara retas lite ;) Hur mycket lägger du på snus då? Brukar ofta vara mer än man lägger på godis tänker jag.

Vad jag inte gillar (bland annat) med det hela är de som vill sluta men inte kan, det är inte okej!

När jag snusade blev det ca 200kr i veckan (oftast budgetsnus), åt då inte så mycket godis. När jag äter godis blir det väl 20kr/veckan, typ..

spoon
2012-12-05, 22:11
Ekonomin spelar ingen roll för min del. Tycker det är en tomt argument för dom som arbetar. Jag tjänar pengar och köper det jag vill.

Att det kan påverka hälsan och är beroendeframkallande är argument som jag kan köpa.

Nordenator
2012-12-05, 22:17
Jag har många polare som snusar och snusar en aning själv. Kanske får börja producera snus istället för att brygga öl framöver då :D

spoon
2012-12-05, 22:19
Jag har många polare som snusar och snusar en aning själv. Kanske får börja producera snus istället för att brygga öl framöver då :D

Jag lägger in ett bud redan nu! Släng med några ölar också :d

Rikard Jansson
2012-12-05, 22:21
Hehe, ville bara retas lite ;) Hur mycket lägger du på snus då? Brukar ofta vara mer än man lägger på godis tänker jag.

Vad jag inte gillar (bland annat) med det hela är de som vill sluta men inte kan, det är inte okej!

Blir nog en del, skulle klara mig på kaliber men lyxar till det lite väl ofta, så kanske 1000 kr i månaden

Tjuckot
2012-12-05, 22:22
Ekonomin spelar ingen roll för min del. Tycker det är en tomt argument för dom som arbetar. Jag tjänar pengar och köper det jag vill.

Att det kan påverka hälsan och är beroendeframkallande är argument som jag kan köpa.

Alla har olika anledningar till att vilja sluta :) Få mer pengar, bli kvitt ett beroende / få kontroll över sig själv / frihet, känna sig fräshare, piggare / få mer ork, vara en förebild för sina barn, oro för hälsan / tandhälsan.. ja osv osv.

Pengar är för många ett plus, det blir ju ofta mellan 10-18000 kr beroende på hur mkt man snusar osv.

Tjuckot
2012-12-05, 22:23
Blir nog en del, skulle klara mig på kaliber men lyxar till det lite väl ofta, så kanske 1000 kr i månaden

12 laxar per år, om du inte räknade för lågt dvs dårå.
Nåja, alla bestämmer vad man vill lägga kosingen på :)

Nordenator
2012-12-05, 22:25
..och man äter för hur många tusen per år? Man skulle kunna skippa en bra bit av de pengarna också. Vad är 12 papp i det stora hela? Kaffepengar ffs.

Tjuckot
2012-12-05, 22:26
..och man äter för hur många tusen per år? Man skulle kunna skippa en bra bit av de pengarna också. Vad är 12 papp i det stora hela? Kaffepengar ffs.

Som sagt, olika motivation :) Vi är ju olika :)

Rikard Jansson
2012-12-05, 22:28
Rätt sjukt att en dosa general kostade vad? 18-19 kr? för bara 7 år sen. numer 43? Hade vart rätt nice att bara behöva pröjsa 500 kr i månaden för vilken snus man ville^^

Amfksp
2012-12-05, 23:34
"Jo, men då fanns det ju inget annat att tillgå? Det är lite sådär med historier om "ja men jag.." fallgrupp med 1 individ, vart är kontrollgruppen om du förstår vad jag menar? Ungdomar hellre väljer snus i portion med "trevlig" smak och mindre nikotin, eftersom det lockar mer och är enklare. "

Förstår absolut vad du menar, och visst kanske man väljer en smaksatt före en med tobakssmak, men det spelar ju ingen roll. Frågan är ju om man väljer att avstå helt om det ej finns några smaksatta.
Jag tror inte det.

Samma logik när man tog bort 10-packen cigg. Väldigt många som feströker köper ett 19-pack istället och röker därmed fler. För jag tror knappast någon köper en 19-pack på fyllan och slänger 9 cigg. Vipps har man rökt 19 istället för 10 som man rökte förr.

Oljeblixten
2012-12-05, 23:46
Rätt sjukt att en dosa general kostade vad? 18-19 kr? för bara 7 år sen. numer 43? Hade vart rätt nice att bara behöva pröjsa 500 kr i månaden för vilken snus man ville^^

Minns typ 2001 då jag började snusa... då kostade en general 18spänn ty, vilka tider det var....

Men On-T: Är inte detta bara för att Sverige ska börja köpa massa cigg? Luktar lobbyistpolitik lång väg tycker jag..

maximuscle
2012-12-06, 00:04
snusar 1,5 dosor lössnus (ettan ) per dag ,dock försöker jag sluta nu så vart utan i fyra dagar, får se hur länge det håller...

blondyz
2012-12-06, 02:42
Det handlar fortfarande inte om förbud, herregud. Nu är det sista gången jag skriver det.

Nu är jag inte helt med i diskussionen, men kan än en gång poängtera att allt svenskt snus idag innehåller mycket smakämnen. Det går inte att framställa sådant snus utan det, eftersom smaken försvinner i processen. Förbjuds smakämnen kommer snuset försvinna, eller förändras drastiskt, och det gäller alla sorter, inte bara de som smakar mint, frukt eller vad de nu hittar på. Rökaromer osv. finns i alla.

C.E.J.
2012-12-06, 08:19
I teorin går det inte att lämna EU. Vet inte hur det skulle funka rent praktiskt om vi slutade komma till mötena och stängde ner vårt autogiro till EU.

Sverige är en suverän stat, så visst kan vi gå ur.


Off topic. Hur lyckas man snusa en hel dosa om dagen? Man kastar in en snus och har den inne ett par timmar. Sen byter man snus. Max 10 om dagen blir det.

En del byter efter bara en halvtimme. Jag gör som dig (?) och har snusen inne i två timmar.