handdator

Visa fullständig version : Äggvita eller äggula?


Fight
2012-12-04, 23:44
Jag skulle, för en gångs skull vilja veta vad som är bäst att äta i äggen. Är det gulan eller vitaminer? Och varför i så fall?

drakfelt
2012-12-04, 23:58
Tja.. I äggvitan finner du till större delen protein, i gulan fett, vad som är bäst får du avgöra själv.

Wiizra
2012-12-05, 00:22
Ät båda, mesa inte

svantejerling
2012-12-05, 01:55
I ett stort ägg på 50g så innehåller det totalt 7g protein.
Uppdelningen är ung. 4g i äggvitan och 3 g i äggulan.

Äggvitan innehåller dock inget fett.
Äggulan innehåller 5g fett varan 40% är mättat.

Ägg 70 kcal
Äggvita 16 kcal
Äggula 54 kcal

1684_
2012-12-05, 05:40
äggulan innehåller ju ändå bra fett, protein å vitamer. Vitan i princip bara 110% protein,... Så jag tycker gulan!

Gald
2012-12-05, 07:17
Bäst för vad? Deffar du och intar fett från andra källor ta bort några/alla ägg gulorna, om så inte är fallet är det bara köra på båda, personligen tycker jag äggröra smakar mycket bättre med ägg gulor, brukar ta bort ca hälften. 8 ägg, 8 vitor och 4 gulor

Fight
2012-12-05, 09:04
Tack för alla svar hörni.

/Fight

vicarious
2012-12-05, 10:50
Näringen finns i gulan. Vitan är bara protein och vatten i stort sett. Ät båda :)

dappe
2012-12-05, 10:57
Varför ens bry sig om jag får fråga? Ät bägge, förstår inte ens varför folk diskuterar detta ämnet.

Dreas
2012-12-05, 11:06
Varför ens bry sig om jag får fråga? Ät bägge, förstår inte ens varför folk diskuterar detta ämnet.Okej, du förstår inte att folk vill välja vart de får sina kcal och vitaminer ifrån?

King Grub
2012-12-05, 11:09
Varför ens bry sig om jag får fråga? Ät bägge, förstår inte ens varför folk diskuterar detta ämnet.

Om jag inte vill ha fettet och vill lägga energin på annat än gula då, varför skall jag äta bägge?

SeeYay
2012-12-05, 21:53
Om jag inte vill ha fettet och vill lägga energin på annat än gula då, varför skall jag äta bägge?

"Matslöseri". Såvida man inte sparar gulan. :)

Småhäftiga affischer, som så ofta från förr. Även om problemet förmodligen är mer aktuellt idag.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Waste_not_want_not_WWI_poster.jpg/441px-Waste_not_want_not_WWI_poster.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/%22Don%27t_waste_food_while_others_starve%22_-_NARA_-_512584.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_waste

King Grub
2012-12-05, 21:58
Dom fattiga barnen i Afrika får inte mer mat om jag stoppar gulan i munnen i stället för i sopkorgen. Om något stimulerar jag ekonomin eftersom jag måste köpa fler ägg snart igen.

Barbastark
2012-12-06, 07:13
"Matslöseri". Såvida man inte sparar gulan. :)

Håller med. Att bara slänga gulan håller inte. Köp i så fall äggvita resp äggula separat på dunk. Kan man blanda ihop som man vill.

Hobbes
2012-12-06, 07:18
"Matslöseri". Såvida man inte sparar gulan. :)

Småhäftiga affischer, som så ofta från förr. Även om problemet förmodligen är mer aktuellt idag.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Waste_not_want_not_WWI_poster.jpg/441px-Waste_not_want_not_WWI_poster.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/%22Don%27t_waste_food_while_others_starve%22_-_NARA_-_512584.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_waste

Håller med. Att bara slänga gulan håller inte. Köp i så fall äggvita resp äggula separat på dunk. Kan man blanda ihop som man vill.

Antar att ni inte spolar heller efter låt oss säga vart tredje gång ni använt toaletten. Slöseri med vatten säger jag:)

Morrris
2012-12-06, 07:53
Dom fattiga barnen i Afrika får inte mer mat om jag stoppar gulan i munnen i stället för i sopkorgen.

Fast det har ju aldrig varit poängen med dylika argument.

dappe
2012-12-06, 08:37
Antar att ni inte spolar heller efter låt oss säga vart tredje gång ni använt toaletten. Slöseri med vatten säger jag:)

Om du anser detta så är din syn på livet väldigt skev. Tycker minst sagt synd om dig.

För att svara på frågan så, sluta fega och ät äggen. Ni lär inte bli mindre biff för att ni pelar bort gulan/vitan.

Hobbes
2012-12-06, 08:47
Om du anser detta så är din syn på livet väldigt skev. Tycker minst sagt synd om dig.

För att svara på frågan så, sluta fega och ät äggen. Ni lär inte bli mindre biff för att ni pelar bort gulan/vitan.

Du har verkligen mycket att lära om livet om det var det enda du förstod pojk lille. Tyck inte synd om mig förstår inte ens att du kommenterade om du inte hade mer att skriva.

Dreas
2012-12-06, 09:02
Om du anser detta så är din syn på livet väldigt skev. Tycker minst sagt synd om dig.

För att svara på frågan så, sluta fega och ät äggen. Ni lär inte bli mindre biff för att ni pelar bort gulan/vitan.Säg att man äter 4 gulor extra per dag om man gör som du tycker. Det blir vad, 300kcal mer dagligen? 2100kcal extra i veckan. Kanske lägger man hellre dessa kcal någon annanstans?

Nu har ju iofs ganska många affärer äggvita på dunk och det tycker jag är ett bättre val om man ska äta mängder med äggvita.

Perramja
2012-12-06, 09:56
"Matslöseri". Såvida man inte sparar gulan. :)

Småhäftiga affischer, som så ofta från förr. Även om problemet förmodligen är mer aktuellt idag.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Waste_not_want_not_WWI_poster.jpg/441px-Waste_not_want_not_WWI_poster.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/%22Don%27t_waste_food_while_others_starve%22_-_NARA_-_512584.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_waste

+1. Kasta mat är i mina ögon lågt.

King Grub
2012-12-06, 12:08
Fast det har ju aldrig varit poängen med dylika argument.

Vad är argumentet då? "Slöseri" i allmänhet? Det bryr ju inte jag mig om, om det inte går ut över någon annan eller miljön eller nåt.

exevision
2012-12-06, 12:13
Vad är argumentet då? "Slöseri" i allmänhet? Det bryr ju inte jag mig om, om det inte går ut över någon annan eller miljön eller nåt.

Men det går ju ut över miljön att kasta mat. Du vet, jordens resurser och miljöpåverkan.

andeem
2012-12-06, 12:17
I vilket fall som helst är ju både gulan och vitan utmärkta att äta, och man slipper en del besvär om man låter bli att separera dem. Vitan innehåller som sagt nästan bara protein så varför kasta den? Och gulan, visst kan man låta bli att äta den om man vill undvika fett, men varför då krångla med ägg över huvud taget? Enklare och billigare med proteinpulver eller kvarg.

King Grub
2012-12-06, 12:19
Men det går ju ut över miljön att kasta mat. Du vet, jordens resurser och miljöpåverkan.

Inte mer än om jag hade ätit upp gulorna. Och vi har redan överskottsproduktion på allt från bönderna. Bättre att jag köper fler ägg istället för att dom får slänga osålda ägg.

andeem
2012-12-06, 12:27
Inte mer än om jag hade ätit upp gulorna. Och vi har redan överskottsproduktion på allt från bönderna. Bättre att jag köper fler ägg istället för att dom får slänga osålda ägg.Ser man det på lite längre sikt påverkar det naturligtvis efterfrågan och i sin tur produktionen och i sin tur miljöbelastningen om livsmedel säljs för att sedan slängas.

Morrris
2012-12-06, 12:36
Inte mer än om jag hade ätit upp gulorna. Och vi har redan överskottsproduktion på allt från bönderna. Bättre att jag köper fler ägg istället för att dom får slänga osålda ägg.

Hade du ätit upp gulorna så hade du ätit färre ägg, som du själv påpekade.

King Grub
2012-12-06, 12:37
Jag vill ju inte ha fettet, så jag hade fått äta något helt annat i stället.

Men jag får nog ändra min kommentar till "bryr ju inte jag mig om" punkt i stället.

sp0941
2012-12-06, 12:38
Det blir vad, 300kcal mer dagligen? 2100kcal extra i veckan. Kanske lägger man hellre dessa kcal någon annanstans?

Nu har ju iofs ganska många affärer äggvita på dunk och det tycker jag är ett bättre val om man ska äta mängder med äggvita.

Om man nu hellre lägger dessa ca 300kcal på något annat än äggula, då har man väl inget problem? Då har man ju besvarat sin fråga själv, och tar således bort äggulan för att lägga energin någon annanstans. :)

I övrigt håller jag med om att man lika gärna kan köpa äggvita på dunk om man nu bara är ute efter vitan, är ju bara krångligt att hålla på hälla av gulan i varje ägg. :)

Till TS: Varför äter du ägg? Äter du äggen enbart som proteinkälla? Ja då kanske äggvitan är det optimala i ditt fall. Äter du äggen för att du tycker dom är goda? Ja då är det väl bara äta gulan om du tycker den är god? :)

Hur många ägg snackar vi om liksom? 2-3 hela ägg om dagen skulle jag själv aldrig orka bry mig om att rensa bort gulan för. Men det är ju jag haha. Och jag vill ha fettet från gulan, så därför äter jag gulan också.

Äggulan innehåller väl mest av alla vitaminer som äggen är bombade med också? Bara det kan ju vara en anledning att itne skippa äggulan helt och hållet.

SeeYay
2012-12-06, 15:01
Dom fattiga barnen i Afrika får inte mer mat om jag stoppar gulan i munnen i stället för i sopkorgen. Om något stimulerar jag ekonomin eftersom jag måste köpa fler ägg snart igen.

Det var ett annorlunda men intressant argument. :)

Syftet var förvisso inte att skapa en argumentation. Men eftersom den uppenbarligen är igång, så. För att möta just detta argument; konsumtion skapar i sig enbart kortsiktig stimulans och inte tillväxt på sikt.

Om jag själv skulle argumentera för mitt påstående så vore nog miljö och begränsade (globala) resurser mest relevant.

Låt säga att alla tänker att det går bra att kasta mat, om än en bråkdel av total personlig konsumtion, så innebär detta ändå totalt sett en enorm mängd. Men det förstås, mycket mer slöseri förekommer i produktion och handeln.

Faran
2012-12-06, 19:24
Jag håller med om att man kan köpa en dunk äggvita om man nu inte vill ha gulorna. Blir förbannad på folk som slänger mat i onödan. Lika förbannad som när ser någon kasta en glasflaska i 'brännbart'.

LizaK
2012-12-06, 23:30
Dom fattiga barnen i Afrika får inte mer mat om jag stoppar gulan i munnen i stället för i sopkorgen. Om något stimulerar jag ekonomin eftersom jag måste köpa fler ägg snart igen.

Fast om alla resonerar som du måste produktionen ökas = ökad belastning på miljön.