handdator

Visa fullständig version : Ont i rygg vid situps


Fight
2012-12-04, 23:41
Jag brukar fä ont i ryggen när jag gör situps. När jag ligger på golvet med fötterna i golvet och lyfter överkroppen, som en vanlig situps så får jag inte ont utan det är när jag ligger ner och lyfter upp raklånga ben som jag får ont i slutet av ryggen. Tror det kallas ländryggen. Jag gör denna övning för att träna dem nedre magmusklerna. Har även provat ligga på något mjukt men det hjälper inte. Ska jag byta övning, i så fall till vilken? Eller ska jag träna upp ländryggen innan jag fortsätter träna nedre magmusklerna?

/Fight

pezrulezhaakon
2012-12-05, 07:56
Fight, kör crunches istället. Effektivare för hela magen. Du kan ändå inte träna övre och nedre del separat.

Fight
2012-12-05, 08:58
Hur ser den övningen ut? För som jag upplever det så har jag börjat få fram rutor under bröstmusklerna men inte de nedre magen. Därför tänkte jag att det var det som fattades. Det är som om jag är uppsvälld på magen fast jag inte är det.

willtjam
2012-12-05, 09:18
Du har bara mer fett på nedre delen av magen.

alden
2012-12-05, 11:33
Du har bara mer fett på nedre delen av magen.

+1 bukfettet försvinner allra sist. Det går inte att träna olikadelar av muskeln.

Fight
2012-12-05, 14:27
Tack för svaren. Hur blir jag av med det då? Crunches, löpning och ge det lite tid bara? :)

pezrulezhaakon
2012-12-05, 16:09
Fight

Kaloriunderskott. Lär dig vad du stoppar i dig, och anpassa efter ditt behov. Ät ca 500 kcal under ditt dagsbehov.