handdator

Visa fullständig version : Det eländiga med att pricka rätt kcal


Namehere
2012-12-04, 22:24
Tjena!

har nu påbörjat min deff. Är 19 år, 184 cm och väger 100 kg.

Jag har tittat på uträkningen här på forumet, men jag vet inte riktigt vad jag ska multiplicera med från 1,2-2,0.

Är 1,5 något av en standarddag med skola + gym, för att sedan ta 1,4 en standarddag med endast skola? Om jag skulle springa lite, låt oss säga en kvart i högt tempo, skulle det också vara 1,5? Detta är vad som krånglar för mig mest.

Räknade på vad jag käkat idag också, detta var vad jag fick för näringsvärden
2700 kcal
217p
184k
93f
Detta tycker jag ser rätt bra ut. Jag känner mig dock lite hungrig fortfarande.

Hur gör ni för att hitta vilket kcal-antal ni ska ligga på när ni deffar?

Åsberg
2012-12-04, 22:25
Prova dig fram!

Dreas
2012-12-04, 22:27
*1,2 sen räknar jag ut alla aktiviteter under dagen + höftar till lite för promenader, extra mycket vatten mm. Efter det så kollar jag vågen och justerar upp eller ner när det gått några veckor.

tjing
2012-12-04, 22:27
Ja, prova dig fram.

Man kan ändå inte pricka rätt kcal så det är bättre att höfta.

nitz
2012-12-04, 22:30
Alternativ 1 Läs:
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
:)

Alternativ 2:
Du multiplecerar med t.ex 1.4, och slänger till de extra kalorierna för aktiviteterna.
Låt oss säga att du styrketränar så äter du 250 kcal extra den dagen.
Sedan så om du springer så lägger du till det den löprundan tar :)

strikt
2012-12-04, 22:32
Testa ät 2300 kcal varje dag i två veckor. Kolla om det ger något resultat på vågen. Justera därefter.

sp0941
2012-12-04, 22:48
*1,2 sen räknar jag ut alla aktiviteter under dagen + höftar till lite för promenader, extra mycket vatten mm. Efter det så kollar jag vågen och justerar upp eller ner när det gått några veckor.

+1

Jag gör typ likadant. Fast jag lägger i princip bara till min träning. Promenader lägger jag inte till. 1.2-faktorn är ju en faktor som ska motsvara "väldigt lite" - "ingen träning alls"/vecka. Alltså ett vanligt stillasittande svensson liv. Förutsatt att man inte har ett fysiskt krävande jobb/vardag så bör det räcka bra att använda sig av den faktorn och sen bara lägga på träningen. Funkar för mig iaf. Men som sagt, det är ju bara kolla på vågen, gärna ofta. Så är det ju relativt asenkelt att höja lite. :)

sp0941
2012-12-04, 23:05
Edit; Relativt asenkelt att höja/sänka kalorimängden för att uppnå önskad effekt.

eiri
2012-12-04, 23:16
ja, prova dig fram.

Man kan ändå inte pricka rätt kcal så det är bättre att höfta.

+1

ed1234
2012-12-05, 01:14
Att börja med att lägga sig 2300 och se om det går för fort/långsamt och känna om det känns bra/förjävligt tror jag på. Kanske lite högre till och med. 2500.

Coachamig
2012-12-06, 00:22
Det jag gör är att räkna med fullständig vila typ, 1.2 alltså. Sen lägger jag till all träning så som gympass/löpturer, på så sätt kan jag omöjligt gå ner mindre än jag beräknat så länge jag inte överskattar kcalförbrukan av min träning.

Att vara hungrig är bara att vänja sig vid, visst finns det dom som hävdar att man bara äter "fel mat" om man är hungrig vid deff men nej, det är inte så för alla, jag kan säkert äta 700kcal över balans och ändå känna mig hungrig, kan gå upp i vikt och ändå vara hungrig.

deffa i kanske 1.5 vecka, sen när du tappat vatten, tarminnehåll och glykogen vikten kan du börja följa vågen, går du ner väldigt snabbt höjer du kcalintaget något, går du ner lagom fortsätter du och går det för långsamt minskar du. Är säkrare så än att räkna fram din balans med en formel.

z_bumbi
2012-12-06, 09:45
Testa ät 2300 kcal varje dag i två veckor. Kolla om det ger något resultat på vågen. Justera därefter.

Jag uppfattar det som att 2700 kcal redan innebär en sänkning av kalorierna, både på hur det är skrivet och att ingen som väger 100 kg bör kunna hålla sig viktstabil på så lite mat om den samtidigt tränar.
Så jag skulle hålla mig på 2700 kcal och se vad som händer eller snarare jag skulle börja med att räkna på maten en vanlig vecka och se vad jag verkligen äter för att sedan justera från den nivån.
Ska man ändå räkna kalorier så varför vänta tills deffen börjar då man lika gärna kan börja en vecka tidigare?

moodi
2012-12-06, 15:52
Jag väger 101kg, tränar 4-5 gånger i veckan och tar en promenad någon gång lite då och då. Mitt kaloribehov för att ligga på plusminusnoll är runt 3200, jag tror jag skulle svälta ihjäl i början (psykiskt) om jag skulle lägga mig på 2300 direkt. Prova på 2700, analysera resultatet efter 2 veckor och sen ser du ifall du behöver göra några justeringar.

Namehere
2012-12-07, 14:36
Oj, har inte kikat tråden på ett tag!

Jag testar att lägga mig på 2500kcal vid vilodagar och 2700kcal vid träningsdagar, och justerar sedan därefter!