handdator

Visa fullständig version : Har lite ont i knäna efter sumomark


baggard
2012-12-04, 21:31
Körde sumomark för någon dag sedan och känner idag, förutom träningsvärk i benen att knäna är lite ostabila. Testade gå ner i sumoställning här hemma och det stramar i knäna när jag gick nedåt.

Märkte då också att när jag gick ner så lutar knäna/underbenen framåt/inåt ungefär som man ska undvika att dom gör vid knäböj. Gäller det här för sumo också? Anledningen till att jag inte kan hålla upp dom är för att jag är så jävla stel i ljumskarna

pezrulezhaakon
2012-12-04, 21:34
baggard

Du ska sträva efter att luta underbenen så lite som möjligt. Knäleden ska peka snett utåt sidorna rakt över underbenen och fotleden.

Fyllot
2012-12-04, 21:45
baggard

Du ska sträva efter att luta underbenen så lite som möjligt. Knäleden ska peka snett utåt sidorna rakt över underbenen och fotleden.

Vilken av vanlig och sumo är minst stressig för knät?

baggard
2012-12-04, 21:49
Allright, så du säger också att knäna inte får sticka fram heller, utöver foten. Som den kan göra när man kör knäböj, dvs för att ta ett extremt exempel, så knäna är längre fram än tårna.
Får bli en hel del stretching framöver då.

Jag kör med tårna pekandes utåt tillsammans med knäna, och då är det alltså för att förtydliga insidan av knäet som lutar inåt/framåt/mot marken.

Jag är f.ö plattfotad och i mina vardagsskor har jag inlägg som stöder upp insidan av fötterna, när jag kör mark så kör jag i strumplästen vilket kanske förvärrar det hela

pezrulezhaakon
2012-12-04, 21:53
baggard

Det beror på din fot-stance och hur rörlig du är i höften. Det är inte fel att låta knäet passera tån här, men det blir då en aning tyngre, och man måste lyfta stången en längre väg.
Skulle du bredda fot-stancen något kan du räta upp benen ytterligare så knäet inte lutar framåt.

Sumomark tar flera år att få till på ett bra sätt.

Loke
2012-12-04, 21:56
baggard

Du ska sträva efter att luta underbenen så lite som möjligt. Knäleden ska peka snett utåt sidorna rakt över underbenen och fotleden.

Verkligen? Jag har upplevt rätt bra styrkeökningar när jag lärde mig att böja fotleden ordentligt så att knäet var ordentligt över stången. Man kommer ju längre ner med mindre böjning i knäet och höften.

pezrulezhaakon
2012-12-04, 23:13
Loke

Inget behöver vara fel. Man anpassar tekniken efter sin förutsättning.

Jag vet inte om du missförstår lutning i detta fallet. Jag menar inte underbenets lutning över foten (längdled), utan i sidled. (lårbenets inåt/utåtrotering)
Att luta in underbenen/knäna mot mitten sätter större tvärgående krafter över knäleden. Genom att bredda fotplaceringen så rätar du upp underbenen och får knäleden mer rakt över fotleden, då stången kan gå närmare kroppen i startläget. Men det ställer större krav på rörlighet i höften.

Du kanske står för brett i förhållande till din rörlighet i höften.

För att vara så stark som möjligt i knästräckningen så bör du ju inte böja knäleden så mycket från början i längdled.

ex:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=-fxJbjFHrgE&NR=1

Fyllot
2012-12-04, 23:38
Kan du inte visa exempel på sumo där utövaren är över 175? Blir lite annorlunda när man nästan nuddar 2meter över havet.

Loke
2012-12-05, 00:12
Aha, ja, då missförstod jag.

spoon
2012-12-05, 00:14
Kan du inte visa exempel på sumo där utövaren är över 175? Blir lite annorlunda när man nästan nuddar 2meter över havet.

Jag är 182cm. Men det är väl egentligen inte längden som är avgörande utan propotionerna. Jag skulle säga att jag har långa armar och kort överkropp.

http://www.youtube.com/watch?v=Z4GfhNXZSEg&list=UUvtHbfTSvK2mW7La3aJ8FNw&index=12&feature=plcp


Men jag hade vunnit extra kilon om jag hade haft bättre rörlighet i höften så att jag kunde få höften närmare stången.

jokem
2012-12-05, 07:49
Men det är väl egentligen inte längden som är avgörande utan propotionerna. Jag skulle säga att jag har långa armar och kort överkropp.
Men jag hade vunnit extra kilon om jag hade haft bättre rörlighet i höften så att jag kunde få höften närmare stången.

/agree på hela den texten.

Jag är själv 180 och har riktigt långa ben i förhållande till överkroppen:

XS-Tl0wgGCE

mini
2012-12-05, 08:11
Olof är runt 185 (?) och har alltid haft en snygg och effektiv sumostil. Han kommer nära stången med bäckenet pga rörlighet i höft och ljumske och har en upprätt stil pga starka ben. Och mycket träning och övning såklart.
Zc1OCJ6OGno