handdator

Visa fullständig version : Schema till en tjej som är rädd för fria vikter


llu1201
2012-12-04, 20:27
Tjenare, min flickvän har precis börjat gymma och hon är otroligt rädd för att köra basövningar och övningar med fri stång. Hantlar går dock bra.
Hur kan man lägga upp ett hyffsat 3-1-3-split schema utan fria vikter? Herregud hör hur det låter men jag tänkte att träningsdagarna skulle se ut såhär:

Må- Bröst, triceps, axlar
Tis- Ben, mage
Ons- Rygg, biceps
tors- vila
fre-Bröst, triceps, axlar
lör-Ben, mage
sön-Rygg, biceps

Otroligt tacksam för hjälp

Lychgate
2012-12-04, 20:28
Varför är hon rädd för frivikter?

llu1201
2012-12-04, 20:43
orutinerad bara, försöker få henne att testa men hon vägrar bestämt :p

Maine_Cat
2012-12-04, 20:44
Ibland undrar jag vem som gjort tjejer så rädda för fria vikter och basövningar när de ger så mycket till en snygg kroppsform. Jag byter helst inte ut dem utom i nödfall mot maskiner då de inte på långa vägar ger samma resultat i stabilitet, styrka vid rätt teknik. Vad tror din flickvän händer myten med att en som tjej skulle bli enorm muskelmassa går jag inte på för det krävs enorm disciplin med mat och träning för tjejer mer än var de flesta står ut med under en längre tid. schema är jag inge vidare på att göra men jag skulle inte stå ut att köra träning utan basövningar som chins, rodd, marklyft benböj och bänkpress ja jag är tant.

Fyllot
2012-12-04, 20:45
Min tjej kör bara maskiner och det funkar hur bra som helst. 3 helkroppspass i veckan samt 2 på löpbandet. Man får helt enkelt välja övningar efter intresse...basövningar är inget måste...över

Lychgate
2012-12-04, 20:46
Är hon rädd för att råka svettas så att mascaran rinner?

Annars bör det vara mer vilodagar i schemat, 6 dagar på raken är överdrivet förutsatt att träningen faktiskt är träning och inte mysigt viftandes med silverhantlar.

llu1201
2012-12-04, 20:50
Är hon rädd för att råka svettas så att mascaran rinner?

Annars bör det vara mer vilodagar i schemat, 6 dagar på raken är överdrivet förutsatt att träningen faktiskt är träning och inte mysigt viftandes med silverhantlar.
nejdå, inte rädd för mascaran =)

Blir 3 träningsdagar/vilodag

Wiizra
2012-12-04, 20:58
nejdå, inte rädd för mascaran =)

Blir 3 träningsdagar/vilodag

Säg till henne att hon inte kommer bli en "boddibilder" bara för att hon lyfter lite vikter.

Edit: lite mycket armar i det schemat^^ ?

10xKV
2012-12-04, 21:05
skulle splitta mindre för en nybörjare.. känns inte lika "hattigt" då för de jag har försökt lära iaf

Fugly
2012-12-04, 21:19
Kör hellre 2 helkroppspass/4 halvkropp för en nybörjare, kanske blir lite mycket att köra 6 gånger i veckan helt plötsligt.

Kalliban
2012-12-04, 21:23
Ta någon av Bumbis nybörjarprogram och byt ut marklyft, knäböj och bänk om hon prompt vägrar.

(Edit: Och påbörja operation skivstång för att få henne att ändra sig)

gratefuldead
2012-12-04, 21:32
Hon kommer garanterat tröttna om hon ska köra 6 dagar i veckan. Kör ett vanligt 3-split schema istället.

Rusk
2012-12-04, 22:11
Varför ska hon som nybörjare börja träna ett 3-1-3?

Commando1980
2012-12-04, 22:21
Det där är total overkill. 3 dagar i veckan är lagom för en nybörjare. Sen är 3-split/helkropp/halvkropp är i många fall mer av en akademisk fråga så länge passen fylls med kvalitativ träning. Att lära sig korrekt teknik är A och O för en nybörjare.

Duran
2012-12-04, 22:33
Ibland undrar jag vem som gjort tjejer så rädda för fria vikter och basövningar när de ger så mycket till en snygg kroppsform. Jag byter helst inte ut dem utom i nödfall mot maskiner då de inte på långa vägar ger samma resultat i stabilitet, styrka vid rätt teknik. Vad tror din flickvän händer myten med att en som tjej skulle bli enorm muskelmassa går jag inte på för det krävs enorm disciplin med mat och träning för tjejer mer än var de flesta står ut med under en längre tid. schema är jag inge vidare på att göra men jag skulle inte stå ut att köra träning utan basövningar som chins, rodd, marklyft benböj och bänkpress ja jag är tant.

Vet inte om det är vad som spökar här men många tycker att det känns läskigt att gå till grabbhörnan och känna sig dum som ny och okunnig. Hantlar känns inte som en lika big deal och är lätta att släppa ifrån sig om nåt går fel.

Maine_Cat
2012-12-05, 05:13
Vet inte om det är vad som spökar här men många tycker att det känns läskigt att gå till grabbhörnan och känna sig dum som ny och okunnig. Hantlar känns inte som en lika big deal och är lätta att släppa ifrån sig om nåt går fel.

En myt och en dålig ursäkt med andra ord, är grabbar mer läskiga? Misstänker att du är grabb och inte tänker släppa flickvännen helt vind för våg innan hon lärt sig grunderna och kommit igång med träningen. Släppa vikter och se "dumma" ut är nog mer överrepresenterat hos andra könet där jag håller till. Att vara nybörjare är alla en gång och det tycker jag inte upplevs som bekymmer vem bryr sig om andras träning? Fån glor killarna där ni tränar speciellt mycket i grabbhörnan då hade jag morrat ;) Hantlar kan en göra mycket med och brukar finnas i vikter så det räcker till för tjejers behov ett bra tag.(Inte mer skämmigt att släppa dem så de far över hela gymet som en del lyckas med) Smith maskin, den är trevlig också som alternativ om en tränar själv.

Att många tycker.... är samma dåliga argument som att alla andra får vara ute till fyra när en är 12. Så följ med henne in i grabbhörnan och visa och gör ett enkelt över/underkropp schema som är lätt att komma ihåg.

z_bumbi
2012-12-05, 07:53
Eftersom hon är tjej så finns det en ganska stor chans att stången är för tung att öva med i början. Det är iofs inte bara förbihållet tjejer men nu råkar hon ju vara just det.

Från tråden om nybörjarprogram, två/tre pass i veckan och vill hon träna oftare så kör ett till två pass kondition.

Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Kör hantelpressar eller maskin istället för bänkpress, det brukar i alla fall jag göra om bänkpressen inte funkar för någon.

När den absoluta nybörjarperioden är över kan man lägga till någon övning med skivstång t ex bänkpress och på sätt får man en naturlig övergång. Inte för att man någonsin måste röra en skivstång på gymmet men det kan vara bra att utöka antalet övningar som någon kan köra.

Duran
2012-12-05, 08:36
En myt och en dålig ursäkt med andra ord, är grabbar mer läskiga? Misstänker att du är grabb och inte tänker släppa flickvännen helt vind för våg innan hon lärt sig grunderna och kommit igång med träningen. Släppa vikter och se "dumma" ut är nog mer överrepresenterat hos andra könet där jag håller till. Att vara nybörjare är alla en gång och det tycker jag inte upplevs som bekymmer vem bryr sig om andras träning? Fån glor killarna där ni tränar speciellt mycket i grabbhörnan då hade jag morrat ;) Hantlar kan en göra mycket med och brukar finnas i vikter så det räcker till för tjejers behov ett bra tag.(Inte mer skämmigt att släppa dem så de far över hela gymet som en del lyckas med) Smith maskin, den är trevlig också som alternativ om en tränar själv.

Att många tycker.... är samma dåliga argument som att alla andra får vara ute till fyra när en är 12. Så följ med henne in i grabbhörnan och visa och gör ett enkelt över/underkropp schema som är lätt att komma ihåg.

Det var inte tänkt som ett argument, utan som en möjlig förklaring till varför en tjej inte vill träna med skivstång. Man kommer in på gymmet, känner sig osäker, sneglar bort mot hörnet där det ofta bara står en bunt män och låter med vikter man tycker ser stora ut. Tänker att dom kommer säkert skratta bakom min rygg åt att jag är så svag och gör allt fel. Jag kör lite kondition istället. Eller nån styrketräning som inte känns lika obekant.

century
2012-12-05, 09:02
Kan bara säga att jag också smugit mig in i gymmet spinkig, klen och med absolut noll kunskap. Jag nojjade då men såhär ett par år senare är jag helt säker på att ingen brydde sig, varför skulle de? Man måste ju få prova för att lära sig.
Nu vet jag att folk glor till och från, att som tjej lassa på lite vikt är tydligen väldigt udda. På den tiden det tar att bygga lite styrka hinner man dock bli såpass trygg att man inte bryr sig :laugh:

akselvs
2012-12-05, 09:27
Hej,

min fru började träna med mig på gym för ett år sedan. Hon hade ingen erfarenhet av träning (alltså verkligen noll, aldrig spelat någon sport, knappt en joggat, har uteslutande hållit "formen" genom att begränsa intaget). Hennes förutsättningar att lyckas på gymmet och att börja träna regelbundet var alltså inte de bästa - det förstod jag faktiskt först långt senare.

Den första tiden var det lite on/off, ena veckan var hon super intresserad för att sedan ta typ tre veckors träningsuppehåll. Under det senaste halvåret (då nybörjarframstegen började komma på riktigt(?)) har hon dock nästan varit mer peppad än mig på träningen och gör nästan vad som för att inte missa ett träningspass.

Från start körde vi Starting Strenght 5x5 - och det höll vi på med fram till ca en månad sedan då vi bytte till 531. Vi kör alltså nästan uteslutande basövningar med skivstång. Att börja med stången (20kg) klarar 99% (även tjejer) i mark och böj. De flesta klarar det även i bänk, medan militärpressar kan vara kämpigt.
Självklart ska ni anpassa om det är kämpigt med vikten redan vid 20 kg, men efter att ha gått igenom teknik (och det förutsätter ju självklart att du själv behärkskar övningarna) vågar ni nog börja med böj och mark med stången.

Att köra starting strenght, eller ett annat nybörjar, helkroppsprogram, rekommenderas. Vet hon inte vad ni ska göra på gymmet, för att programet är splittrat bidrar det till osäkerheten och oviljan.

Frågan om rädsla för att gå in i racket och köra bland killarna måste du, som mer "erfaren", hantera med respekt. Det är tyvärr ett verkligt problem. Att vifta bort det och säga "lägg av, sluta larva dig" är ett perfekt sätt om du INTE vill att hon ska lyfta alls. Vill du att hon ska våga måste du verkligen lägga tid och kraft på att uppmuntra och peppa - visa vad andra har åstadkommit genom att köra basövningar (finns gott om bra före-efter-bilder på nätet. Var även otroligt peppande när ni väl är på gymmet.

Kommer hon väl in i cykeln och ser sina egna ökningar kommer hon som så många andra att bli "hooked". Ju bekvämare hon blir med övningen och ju mer vikt hon lyfter desto mindre blir rädslan för grabbarna i hörnan som står och curlar.

Nu blev det tyvärr wall-of-text, men jag tycker verkligen att du ska försöka hjälpa din tjej att ta sig förbi rädslan för gymmet. Att gymmet och basövningarna är skrämmande för tjejer i högre utsträckning än killar är rent ut sagt för jävligt och kan du hjälpa din tjej att vara ett bra exempel för andra tjejer på gymmet till att våga prova så är det toppen.

Lycka till!

z_bumbi
2012-12-05, 09:59
Att börja med stången (20kg) klarar 99% (även tjejer) i mark och böj. De flesta klarar det även i bänk, medan militärpressar kan vara kämpigt.

Vad baserar du det på?

akselvs
2012-12-05, 11:24
Vad baserar du det på?

Det var en bedömning från min sida, utan något stöd i statistisk undersökning, att 99 av 100 i vuxen kvinnlig befolkning klarar av att plocka upp 20 kilo från backen samt att med 20 kilo på axlar/i händer, klarar av böja på knäna - om man har ägnat en liten stund åt att instruera om teknik.

Påståendet grundar sig alltså helt på egen erfarenhet.

Om nivån är sådan att samtliga påståenden, antaganden, ska bedömas strikt så är min skrivning i den delen givetvis olycklig.

Möjligt ska tillägg göras i mitt tidigare inlägg enligt följande:

*** följande grundar sig på personliga erfarenheter och har inte särskilt stöd i specifik vetenskaplig forskning. Innan du/ni vidtar någon åtgärd för att träna bör du konsultera licensierad läkare. Varken jag personligen eller Kolozzeum, eller personer/företag som är närstående till Kolozzeum, ansvarar för eventuella skador som kan uppkomma om ni vidtar åtgärd i överenstämmelse med vad som föreslås nedan/ovan***

MVH
Aksel

aranada05
2012-12-05, 11:55
Klart vilken standard tjej som helst klarar lyfta en stång

Fishtank
2012-12-05, 14:13
orutinerad bara, försöker få henne att testa men hon vägrar bestämt :p

http://www.facebook.com/yeahshesquats?fref=ts
Problem solved.

stromming
2012-12-05, 14:34
http://www.facebook.com/yeahshesquats?fref=ts
Problem solved.

Beror helt på hur hon tänker. Många tjejer blir avskräckta av att se så pass vältränade kvinnor och tror att de själva kommer bli så om de lyfter i en vecka

Knatcharn
2012-12-05, 14:46
http://www.facebook.com/yeahshesquats?fref=ts
Problem solved.

Also "Lift Big Eat Big" och deras "Butt Contests" :)

Sniggel
2012-12-05, 15:13
det där är total overkill. 3 dagar i veckan är lagom för en nybörjare. Sen är 3-split/helkropp/halvkropp är i många fall mer av en akademisk fråga så länge passen fylls med kvalitativ träning. Att lära sig korrekt teknik är a och o för en nybörjare.

+1

Loke
2012-12-05, 15:19
Nu vet jag att folk glor till och från, att som tjej lassa på lite vikt är tydligen väldigt udda. På den tiden det tar att bygga lite styrka hinner man dock bli såpass trygg att man inte bryr sig :laugh:

Du behöver inte göra dig mer udda än du är: Det finns andra skäl att glo än att personen man glor på är speciell på något sätt. Jag glor alltid på folk som gör knäböj, även om det är helt normala böjar på helt normala vikter.

sweetkarolina
2012-12-05, 15:32
Klart vilken standard tjej som helst klarar lyfta en stång

Hehe, på en sportmässa ifjol så hade jag och några kamrater en böj/bänkställning och stång där alla besökare fick prova att lyfta. Och ja de allra flesta klarar att bänka stången, och de som inte klarade var i regel under typ 12. Och i den åldern var det ungefär lika styrkemässigt mellan könen. Tror inte någon vuxen failade med stången.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

century
2012-12-05, 15:42
Du behöver inte göra dig mer udda än du är: Det finns andra skäl att glo än att personen man glor på är speciell på något sätt. Jag glor alltid på folk som gör knäböj, även om det är helt normala böjar på helt normala vikter.



Oh sorry, glömde jantelagen;) Jag har aldrig påstått att jag är speciell på något vis, bara att jag fick vara ifred på ett helt annat sätt när jag var totalt grön. Inget konstigt med det, menar bara att man inte behöver nojja för att man är nybörjare. Om jag tänker efter själv - de jag lägger märke till på gymmet är folk som är duktiga/starka osv. Random folk är inget jag lägger på minnet, alls.

z_bumbi
2012-12-05, 15:54
Hehe, på en sportmässa ifjol så hade jag och några kamrater en böj/bänkställning och stång där alla besökare fick prova att lyfta. Och ja de allra flesta klarar att bänka stången, och de som inte klarade var i regel under typ 12. Och i den åldern var det ungefär lika styrkemässigt mellan könen. Tror inte någon vuxen failade med stången.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Hur många klarade av att böja utan att tekniken såg förjävlig ut?

Jag har varit med om att tjejer/kvinnor inte har klarat av stången i bänk men mitt urval är kanske skevt. Iofs borde urvalet på en sportmässa och från den publiken de som testar också vara ganska så skevt.

Min erfarenhet
*Mark funkar för de som inte har skador.
*Böj kan se förjävligt ut hos många nybörjare oavsett kön, styrka, rörlighet och kordination finns helt enkelt inte där. Styrka är mer avgörande för tjejer.
*Bänk funkar ganska bra för de tjejer som redan har tränat något annat även om det inte är en garanti men i en hel del fall är det för tungt för att träna med stången på ett vettigt sätt. Visst de klarar stången en gång med det är ju inget man baserar ett träningsprogram på. De som aldrig har tränat något kan ha svårt att få en etta på stången.
*Militärpressar har jag aldrig testat på nybörjare och jag ser ingen större anledning att börja med det.

Iofs ointressant för tråden då det inte var så aktuellt med den typen av övningar.

Fyllot
2012-12-05, 16:55
Det är en väldigt stor skillnad att lyfta en back öl från marken (99% som inte tränat marklyft kommer här lyfta med ryggen aka ostbågen). Att sedan få en stång placerad på axlarna betyder inte att dom per automatik kommer klara det då det är ett annat moment än att bara resa sig från sängen.

mattepatte
2012-12-05, 16:56
Gillar när tjejer kommer till vikt avdelningen, tänker, men säger aldrig, "så jävla kul att se en tjej träna på riktigt".

De flesta tänker nog så, ingen bryr sig om ni har lite vikter eller en inte perfekt teknik.

Macroman
2012-12-06, 09:59
Varför ska hon som nybörjare börja träna ett 3-1-3?

+1

Ett riktigt idiotprogram ser det ut som...