handdator

Visa fullständig version : Upplever du att sociala medier/forum/communitys har försämat din förmåga att skriva?


feyin
2012-12-04, 18:20
Upplever du att sociala medier/forum/communitys har försämat din förmåga att skriva i svenska språket [korrekt]?

För mig är det fan så. Det började tidigt på lunarstorm då man använde e istället för är, bland annat. Man började slarva helt enkelt. Kom och tänka på det när jag såg morsans facebookinlägg. Hon skriver oklanderligt, jämfört med oss som (antagligen) har använt da intraweb mycket mer.

egge
2012-12-04, 18:23
nä.

feyin
2012-12-04, 18:24
nä? Nej?

sandstorm
2012-12-04, 18:26
försämat :D

Angel
2012-12-04, 18:28
Absolut. Jag skriver mycket slarvigare, och mycket mera talspråk. På Skype så slarvar jag också en del med stor bokstav.

Fyllot
2012-12-04, 18:29
På lunarstorm och playahead var man tvungen att skriva som ett särbarn för att få till det. Blir varierat beroende på vart man huserar men visst har man tagit skada av alla konstiga ord och fraser som tillkommit med tiden....

Jockefoten
2012-12-04, 18:32
Nej.

Fatalist
2012-12-04, 18:33
Litegrann faktiskt, även om jag är medveten om felen jag gör. Jag hoppar ofta över "att" och "så" och liknande när jag skriver på internet, vilket ser lite slarvigt ut. Detta för att det ligger ganska nära mitt normala talspråk. Jag har förmågan att skriva korrekt svenska; jag skulle kunna läsa igenom mina egna inlägg och göra dem mer grammatiska och mer idiomatiska alla dagar i veckan. Jag satsradar ofta när jag är lat också.

Eftersom jag erkänt några fel jag själv konsekvent begår kan jag passa på att klaga: något som väldigt många verkar ha jättesvårt för att greppa är att det är två helt skilda betydelser mellan "att verba" och "och verba", OP innehåller ett perfekt exempel. Även om det går att förstå vad skribenten menar så är det en hemsk felskrivning som jag tippar kommer från talspråkets "att -> å -> och" som ofta resulterar i att jag tappar rytmen i läsandet och tvingas ta en mikropaus i läsandet för att i min egen hjärna rätta till ett uttryck som är helt ogrammatiskt - vilket får skribenten att i mina ögon framstå som litet korkad.

Gober
2012-12-04, 18:34
Försöker att inte slarva men det kan bli så ibland, särskilt när man ligger och slösurfar halvsovandes.

Däremot förbättrades min engelska väsentligt när jag tidigare var väldigt aktiv på några internationella forum. När jag drog ner min aktivitet där märkte jag snabbt att min engelska försämrades.

feyin
2012-12-04, 18:39
bla bla

Menar du att det borde stå "[...] försämrat din förmåga och skriva"? Jag har själv aktivt undvikit det av den anledning att jag tycker det ser och låter helt stört. Typ: min förmåga har försämrats, och skriva. [här fattas det något]. Men det svenska språket är ju inte min starka sida.

Sheogorath
2012-12-04, 18:41
Menar du att det borde stå "[...] försämrat din förmåga och skriva"? Jag har själv aktivt undvikit det av den anledning att jag tycker det ser och låter helt stört. Typ att min förmåga har försämrats, och skriva [här fattas det något]. Men svenska språket är ju inte min starka sida.

"Förmåga och skriva" är inte korrekt svenska. Men du stavade fel på "försämrat", men det kan ju hända den bästa. ;)

hurril
2012-12-04, 18:42
Nej, möjligen tvärtom.

Det är jävligt risigt att inte kunna skriva ut "det", "de" eller "dem" istället för "d". Tyder på att man är en sopa.

Fatalist
2012-12-04, 18:44
Menar du att det borde stå "[...] försämrat din förmåga och skriva"? Jag har själv aktivt undvikit det av den anledning att jag tycker det ser och låter helt stört. Typ: min förmåga har försämrats, och skriva. [här fattas det något]. Men det svenska språket är ju inte min starka sida.

Nej, det är precis det jag menar. Det korrekta är naturligtvis att något har försämrat din förmåga att skriva. Eftersom skriva är ett verb så vill du sätta ett att framför det. För inte säger du väl "jag är bra på och knäböja", "han gillar och cykla" osv osv?

Har man två verb som utförs så ska det såklart vara en konjunktion i stil med och. "Jag cyklade och gick sedan över gångbron".

Du skrev: "kom och tänka på det"

Min tolkning är i a f att det ska vara att där och inte och.

Jag var dryg, förlåt.

Petoria
2012-12-04, 18:44
värkligen inte

David Brent
2012-12-04, 18:44
Nej, inte direkt. Om det jag tänkt skriva inte får plats i ett sms t.ex. skiter jag i det istället.

Osten80
2012-12-04, 18:55
Nej, tvärtom. Allt forumskrivande har gjort mig väldigt mycket bättre på att uttrycka mig i skrift. Jag har i och för sig aldrig varit dålig på det och jag skulle aldrig någonsin få för mig att skriva e istället för är.
Det ser faktiskt oerhört korkat ut och de personer som håller på med sådant, gärna ihop med allmänt överanvändande av smileys och en massa tecken som till exempel <3, placerar jag omedelbart i idiotfacket eller i absolut bästa fall facket för de inte fullt så begåvade.
Skärp till er, annars skäms!

andyone
2012-12-04, 19:10
värkligen inte

Haha, fick tränings verk i magen av ditt inlägg! #YOLO

Bengtan
2012-12-04, 19:14
Nej, det är precis det jag menar. Det korrekta är naturligtvis att något har försämrat din förmåga att skriva. Eftersom skriva är ett verb så vill du sätta ett att framför det. För inte säger du väl "jag är bra på och knäböja", "han gillar och cykla" osv osv?

Har man två verb som utförs så ska det såklart vara en konjunktion i stil med och. "Jag cyklade och gick sedan över gångbron".

Du skrev: "kom och tänka på det"

Min tolkning är i a f att det ska vara att där och inte och.

Jag var dryg, förlåt.

Arbetar du som lärare, alternativt, har du gått några högre kurser inom svensk grammatik? Inte lärde man sig reglerna så bra bara i grundskolan att man kommer ihåg allting, inte jag i alla fall.

Tycker mig ha blivit bättre på skriva genom sociala medier.

Gober
2012-12-04, 19:15
Om försämrad förmåga att skriva betyder "d" "tkr" "oxå" osv så får jag nog ta tillbaka mitt inlägg om att min förmåga att uttrycka mig i skrift försämrats. Den dagen det gått så långt är det nog dags (dax) att stänga ner internet.

Fyllot
2012-12-04, 19:16
Om försämrad förmåga att skriva betyder "d" "tkr" "oxå" osv så får jag nog ta tillbaka mitt inlägg om att min förmåga att uttrycka mig i skrift försämrats. Den dagen det gått så långt är det nog dags (dax) att stänga ner internet.

d e en bra ide min son

feyin
2012-12-04, 19:29
Ett extremt exempel är väl amerikanska ungdomar som skriver hälften i siffror och resten i ord som inte finns.

Skickat från träningslokalen via brevduva

Fatalist
2012-12-04, 19:44
Arbetar du som lärare, alternativt, har du gått några högre kurser inom svensk grammatik? Inte lärde man sig reglerna så bra bara i grundskolan att man kommer ihåg allting, inte jag i alla fall.

Tycker mig ha blivit bättre på skriva genom sociala medier.

Nej, jag har hittills läst FEKA/NEKA och snart 30HP mandarin. :)

"Att verba" lärde jag mig i skolan för länge sedan. Kanske är något att se över för dagens svensklärare... utöver särskrivningar och skillnaden mellan de/dem som så många också verkar ha svårt med.

Stoltz
2012-12-04, 19:56
Ja. Igår t.ex. Jag skulle skriva ett kort sms och glömde punkten i slutet. =/

tjing
2012-12-04, 19:59
Upplever du att sociala medier/forum/communitys har försämat din förmåga att skriva i svenska språket [korrekt]?

För mig är det fan så. Det började tidigt på lunarstorm då man använde e istället för är, bland annat. Man började slarva helt enkelt. Kom och tänka på det när jag såg morsans facebookinlägg. Hon skriver oklanderligt, jämfört med oss som (antagligen) har använt da intraweb mycket mer.

Jag har nog bara blivit mer ocd-ig med skrivande. Jag vägrar skriva osnygga meningar, glömma stor begynnelsebokstav och en massa andra perversiteter folk sysslar med.

C.E.J.
2012-12-04, 20:10
Nej. Vara anal med stor begynnelsebokstav i chatt lade jag däremot ned runt millennieskiftet. Stavfel osv som jag inte är medveten om dyker upp överallt där jag skriver. idk om d e tråkit att skriva ordenklit.

mattepatte
2012-12-04, 20:13
Kan skriva bra fortfarande om jag vill eller slarvigt, skriver däremot mycket snabbare nu.

Ristretto
2012-12-04, 20:14
Nej. Möjligt att stavningen påverkas negativt av att läsa felstavade ord på Kolozzeum hela dagarna.

Sheogorath
2012-12-04, 20:38
Försök liksom att stava "Kolozzeum" rätt. Helt hopplöst. Coloseum. Colosseum. Kolosseum? Nej, jag tror "Colosseum" är korrekt.

*le google*

Jag är en stavningsgud.

feyin
2012-12-04, 21:27
Nej, det är precis det jag menar. Det korrekta är naturligtvis att något har försämrat din förmåga att skriva. Eftersom skriva är ett verb så vill du sätta ett att framför det. För inte säger du väl "jag är bra på och knäböja", "han gillar och cykla" osv osv?

Har man två verb som utförs så ska det såklart vara en konjunktion i stil med och. "Jag cyklade och gick sedan över gångbron".

Du skrev: "kom och tänka på det"

Min tolkning är i a f att det ska vara att där och inte och.

Jag var dryg, förlåt.
Ok! Då förstår jag. Jag vet inte "kom att/och tänka på" är något som gör sig bäst i tal men när jag uttalar det blir det "kom [å] tänka på". Möjligtvis diffar det bland dialekter.


Ja. Igår t.ex. Jag skulle skriva ett kort sms och glömde punkten i slutet. =/
Tillförde du något till tråden överhuvudtaget? Jag förstår inte ditt inlägg oavsett om jag tar det seriöst eller ironiskt. Det är svårt att skapa sig en uppfattning om personer över nätet men det enda jag kan svara samtliga av dina inlägg är "Jag beklagar sorgen".

wintersnowdrift
2012-12-04, 21:41
Jag tror att jag har blivit bättre, i avseendet "mer stilistiskt medveten". Men så varvar jag forumtrollning och twittrande med att skriva både vetenskapliga rapporter och redaktionellt material åt ett cykelforum där språkkraven är högre. Variation tror jag är bra för språkkänslan, förutsatt att man behärskar grundläggande grammatik- och stavningsregler.

//Kristin

Stoltz
2012-12-04, 22:10
Tillförde du något till tråden överhuvudtaget? Jag förstår inte ditt inlägg oavsett om jag tar det seriöst eller ironiskt. Det är svårt att skapa sig en uppfattning om personer över nätet men det enda jag kan svara samtliga av dina inlägg är "Jag beklagar sorgen".

Jag ber om ursäkt för mitt smått skämtsamma inlägg, och jag beklagar att du har fått intrycket av alla mina inlägg att jag är en sorglig person. Jag hoppas att jag kan ändra på det.

För att svara seriöst - och seriös bör man vara - på trådens fråga:

Nej, jag har inte märkt av någon försämrad förmåga att skriva. Däremot har jag börjat bli mer och mer känslig för när ... vad är det man kallar det... Ja, helt enkelt när det kommer in förkortningar överallt.

Tillexempel:

D = De = Det.
Exempelmening: ha d bra.

Sådant har börjat reta gallfeber på mig.

Scratch89
2012-12-05, 07:38
Jag tror att jag har blivit bättre, i avseendet "mer stilistiskt medveten". Men så varvar jag forumtrollning och twittrande med att skriva både vetenskapliga rapporter och redaktionellt material åt ett cykelforum där språkkraven är högre. Variation tror jag är bra för språkkänslan, förutsatt att man behärskar grundläggande grammatik- och stavningsregler.

//Kristin

Du är väl en av de få här på forumet som skriver riktigt fint och grammatiskt korrekt. Vackert och kul att läsa. Det ger mig en besserwisser-hard on.

Chrbo
2012-12-05, 08:05
Jag tycker att jag behärskar båda aspekterna, slarvigt och korrekt. Det är helt beroende på sammanhang, inte skrev jag mitt examensarbete på talspråk inte. Inlägg på Kolo blir dock inte alltid helt grammatiskt korrekta men vad gör väl det?

Så jag svarar nej på din fråga.

Nikodemus
2012-12-05, 08:42
jag tycker att det är skönt att släppa lite på form och regler när jag skriver på internet eller tex via telefon. efter att ha pluggat i 5 år och sedan jobbat på myndigheter i flera år är man less på att skriva torrt, korrekt och byrokratiskt. därför känns det väldigt befriande att köra lite.... punkter. missar stor bokstav. det känns mer som att jag skriver vad jag tänker än att transformera efter en viss mall. sen tycker jag att det är en kraftig personlighetsstörning att reta sig på hur andra skriver. hela särskrivningshatet är ju sjukt löjligt och manifesteras mest hos personer som har en hel kompott med andra värdelösa personlighetsdrag.

Rangz
2012-12-05, 08:51
Nä inte direkt. Svara ordentligt har jag aldrig kunnat!

Däremot så när jag skaffade msn för ~10 år sedan så blev jag beroende av smilys. Kände mig tvungen att ha med en smily för att visa "tonen" i min kommentar.
Insåg inte fullt ut hur dumt detta var, fram till att det var dags att söka jobb, har sedan dess försökt att undvika smilys så gott jag kan, men självklart slinker dom in lite då och då.. Jag skäms en del..

LoveMachine
2012-12-05, 08:58
Att folk stavar fel är oftast inget problem, särskilt inte om det bara handlar om bokstäver som bytt plats. Man har forskat på det hela och så länge första och sista bokstaven stämmer så är ordet allt som oftast fullt förståeligt. Stor bokstav är lite samma sak det stör och saktar ner läsningen men är inget allvarligt. Men när folk varken använder stor bokstav eller skiljetecken så förtjänar de att dö en plågsam död. Det samma gäller folk som inte ens kan ta sig tid att sätta ihop meningar som går att förstå utan mest verkar spy ur sig ord som relaterar till ämnet.

Jag försöker i alla fall att skriva korrekt. Jag försöker också så gott det går att skriva bra texter, jag ser det som en form av träning. Därför använder jag inga smileys, det går att förmedla ironi och känslor med text, men då får man jobba lite på sina formuleringar. En mod på ett annat forum hade en väldigt bra förklaring som jag köper rak av. Det var en kille som startade en tråd för att få hjälp med något, men första svaret var från moden som gnällde på hur illa det var skrivet. Killen försvarade sig med att det är väl inte så djävla viktigt han ville ju bara få svar på sin fråga. Mod:en hälsar då att om du förväntar dig att folk först ska ta sig tid att först läsa, sedan ta sig tid att svara, så får du först ta dig tid att skriva så man kan läsa och förstå.

Lellan
2012-12-05, 09:10
Kvalién sämre, kvantiteten bättre. Vilket ju borde räknas som ett ja då? :D Skriver raktuppåner (se bara där; istället för "rakt upp och ner") utan att läsa igenom. Dvs: ordbajsar. Vilket är lite nonchalant, förmätet och drygt förmodligen. Samtidigt så upplever jag mig inte sådan i andra fall; om jag faktiskt är mån om att folk ska läsa. När det gäller social medier/forum/communitys så handlar det allt som oftast bara om att skriva av sig. Ofta har man ju svaren själv, behöver kanske "tänka högt".

(Usch, jag hör verkligen hur otrevligt detta låter - men det är sanningen.. )

Mod:en hälsar då att om du förväntar dig att folk först ska ta sig tid att först läsa, sedan ta sig tid att svara, så får du först ta dig tid att skriva så man kan läsa och förstå.

This: i de fall där jag faktiskt vill ha det läst, input, svar, respons - i någon form.. ja då anstränger jag mig! Men just i de format som diskuteras här så känns det sällan så hyperviktigt. Vilket nog är respektlöst, kanske något jag bör tänka över faktiskt. Dock upplever jag det väldigt skönt att bara rassla iväg rader utan större reflektion, krav på kvalité av ngn sort.

Svengelseka, koloitiska, förkortningar, internjargong etc är nog det jag oftast är skyldig till. Samt att skriva ur ett personligt perspektiv snarare än att väga in olika aspekter, vad gäller innehållet. Skriver rasande fort, läser ännu snabbare. Vad gäller grammatik så tror jag mig inte göra några större misstag, har alltid haft högsta betyg i alla språk jag läst och även fått bra feedback när det gäller fackskrifter el skönlitterära texter i gymnasiet och vid universitetsstudier. Vilket inte behöver säga så mycket, men kanske något iaf.

Nikodemus
2012-12-05, 09:16
Kvalién sämre, kvantiteten bättre. Vilket ju borde räknas som ett ja då? :D Skriver raktuppåner (se bara där; istället för "rakt upp och ner") utan att läsa igenom. Dvs: ordbajsar. Vilket är lite nonchalant, förmätet och drygt förmodligen. Samtidigt så upplever jag mig inte sådan i andra fall; om jag faktiskt är mån om att folk ska läsa. När det gäller social medier/forum/communitys så handlar det allt som oftast bara om att skriva av sig. Ofta har man ju svaren själv, behöver kanske "tänka högt".

(Usch, jag hör verkligen hur otrevligt detta låter - men det är sanningen.. )



This: i de fall där jag faktiskt vill ha det läst, input, svar, respons - i någon form.. ja då anstränger jag mig! Men just i de format som diskuteras här så känns det sällan så hyperviktigt. Vilket nog är respektlöst, kanske något jag bör tänka över faktiskt. Dock upplever jag det väldigt skönt att bara rassla iväg rader utan större reflektion, krav på kvalité av ngn sort.

Svengelseka, koloitiska, förkortningar, internjargong etc är nog det jag oftast är skyldig till. Samt att skriva ur ett personligt perspektiv snarare än att väga in olika aspekter, vad gäller innehållet. Skriver rasande fort, läser ännu snabbare. Vad gäller grammatik så tror jag mig inte göra några större misstag, har alltid haft högsta betyg i alla språk jag läst och även fått bra feedback när det gäller fackskrifter el skönlitterära texter på gymnasiet. Vilket inte behöver säga så mycket, men kanske något iaf.

jag håller med er båda. i slutändan behöver det väl inte vara så noga tänker jag?? man får väl skriva som man vill, men slarvar man sjukt mycket så har man sig själv att skylla om man framstår som "mindre vetande" eller att ens budskap inte går fram ordentligt.

difeddy
2012-12-05, 09:24
nej, möjligen tvärtom.

Det är jävligt risigt att inte kunna skriva ut "det", "de" eller "dem" istället för "d". Tyder på att man är en sopa.

+1 :d

hahavaffan
2012-12-05, 09:38
Appsolut ente.


Nä, det har det verkligen inte gjort... Snarare tvärt om skulle jag säga! Främst genom att man ideligen stöter på folk som knappt kan ha gått ut grundskolan med betygen i behåll, och som skriver helt jävla efterblivet. Är = e. Det/de/dem/den = de. Jag = ja. I morgon = imon. Och så vidare! Självklart finns det folk med läs- och skrivsvårigheter, men personerna jag syftar på har inte det.

snej
2012-12-05, 09:55
Nej, tvärtom.

AronP
2012-12-05, 10:24
Jag skriver ju slarvigare när jag skriver i fb-chatten eller sms men det har inte förstört min förmåga att skriva korrekt när jag väl vill det. Möjligtvis att jag slarvar lite med att använda "att" när jag skriver ordentligt vilket möjligtvis kan härledas till att det inte används i chatter. Sen när jag ska skriva svårstavade ord så är det väl ett "fuck stavning, så länge bokstäverna ser hyfsat rätt ut" som gäller vilket gör att jag kanske är något sämre på att stava svåra ord nuförtiden, men det finns ju rättstavningsprogram och google.

Sen i chatter så roar jag mig med att hitta på att stava ord annorlunda och ändå lyckas få fram vilket ord det rör sig om men det är nog mest för min egen skull och är som sagt medvetet.

Mollestam
2012-12-05, 13:05
Nej, jag försöker att alltid skriva korrekt, däremot händer det väl att man hoppar över att använda versaler ibland när man chattar, då folk ofta brukar tycka att just användandet av stora bokstäver är ett ytterst underligt fenomen, som tyder på att man skulle vara arg (?).

Har aldrig använt mig av svenska förkortningar såsom "d" istället för "det", "e" istället för "är", jag tycker bara att det ser fruktansvärt trashigt ut.

drakfelt
2012-12-05, 13:08
Nej, snarare tvärt om. Ju mer skrivträning desto bättre. Försöker att alltid uttrycka mig sakligt och korrekt, var jag än skriver.

HMS Laestander
2012-12-05, 16:22
Mestadels som ovanstående skrivit; det blir träning för skrivandet istället för något annat.

Förvisso har jag torskat stora delar av mitt svenska vokabulär (flytmässigt) på att plugga allting på Engelska, men att jag skulle förlora på internetskrivande tror jag inte på.

Som någon annan påpekat så håller jag mig till samma skrivspråk som vanligt, oavsett om det är facebook-chat, sms eller inlägg på forum. Detta leder till att folk tror att man är arg dock, vilket är udda.

<Mike>
2012-12-05, 17:01
Nope, men det är skillnad på att använda ett förenklat språk och på en felaktig grammatik. Det tidigare gör jag hela tiden p.g.a lathet och för att inte verka pretentiös, det senare stör mig mer än det rimligen borde. Det mest kända exemplet är ju givetvis folk som inte förstår skillnaden mellan de och dem, samt de som särskriver. Särskrivning kan ju kanske vara svårt att greppa för vissa, men kan inte de som envisas med att skriva de och dem helt fel bara börja skriva "dom" till allt? Det skulle göra mitt liv enklare...
Men något som stör mig ännu mer är personer som inte förstår skillnaden mellan "även att" och "även om" samt att dessa ofta skriver "även fast" vilket är bland det fulaste man kan skriva.

BelowAverage
2012-12-05, 17:08
Upplever att jag får bättre ordförråd tack vare forum.
Lyckligtvis måste man inte anamma dålig grammatik bara för att man stöter på den.

Chatter & spel är en egen umgängesform med ett eget språk. Precis som forum eller olika umgängeskretsar.

Tack vare kolozzeum har jag t.ex bättrat mig på att undvika att lämna glipor i argument eller påstå något jag inte kan backa upp till 100%.
Många här tenderar att peka ut småfel i ens argumentation som om det skulle förringa allt man säger *cupid*

Eddie Vedder
2012-12-05, 20:13
Inte alls. Däremot är det "tack vare" dessa som jag inser hur otroligt illa många skriver. Och då pratar jag inte om internetspråk som är medvetet förenklat utan faktisk grammatik och stavning. Och värst av allt är särskrivningarna.

Zoidy
2012-12-05, 20:17
Eftersom jag erkänt några fel jag själv konsekvent begår kan jag passa på att klaga: något som väldigt många verkar ha jättesvårt för att greppa är att det är två helt skilda betydelser mellan "att verba" och "och verba", OP innehåller ett perfekt exempel. Även om det går att förstå vad skribenten menar så är det en hemsk felskrivning som jag tippar kommer från talspråkets "att -> å -> och" som ofta resulterar i att jag tappar rytmen i läsandet och tvingas ta en mikropaus i läsandet för att i min egen hjärna rätta till ett uttryck som är helt ogrammatiskt - vilket får skribenten att i mina ögon framstå som litet korkad.

Det här är något jag stör mig otroligt på. Det får personen som skriver att framstå som en fullblodsidiot nästan när han/hon inte kan särskilja "att" och "och".

Menigar
2012-12-05, 21:23
Är det nån som kan förklara varför folk envisas med stor bokstav och punkt i chatter? Tror de att folk inte kommer förstå eller är det bara skönt att ha vanan inne?
t.ex
jag: unnade mig lunch på stan idag

Om jag inte skriver en punkt där, tror de att det kommer komma mer text på samma rad vid ett senare tillfälle?

OnT: Tycker inte det har blivit sämre, snarare mer medveten om hur illa vissa andra väljer att skriva. Försöker skriva någorlunda korrekt på forum osv, framför allt läsa igenom. Men i chatter och liknande prioriterar jag att det jag skriver är kommunikativt framför korrekt

HMS Laestander
2012-12-05, 22:24
Är det nån som kan förklara varför folk envisas med stor bokstav och punkt i chatter? Tror de att folk inte kommer förstå eller är det bara skönt att ha vanan inne?
t.ex
jag: unnade mig lunch på stan idag

Om jag inte skriver en punkt där, tror de att det kommer komma mer text på samma rad vid ett senare tillfälle?

OnT: Tycker inte det har blivit sämre, snarare mer medveten om hur illa vissa andra väljer att skriva. Försöker skriva någorlunda korrekt på forum osv, framför allt läsa igenom. Men i chatter och liknande prioriterar jag att det jag skriver är kommunikativt framför korrekt

Vanesak. Använder man punkt och stor bokstav hela tiden annars blir det vana. Dessutom tar det inte ens en halv sekund extra och gör att man inte ser helt IQ-befriad ut.

Olegh
2012-12-05, 23:18
Jag upplever att kvalitén på mitt skrivande har genomgått en viss tillbakagång, men jag vill nog hävda att det är trots och inte på grund av skrivandet på internet.

Okej
2012-12-06, 00:12
Faktist inte , blir så arg på alla dem som stavar som krattor och skriver som dem är klubbade säl ungar att jag tänker på hur jag själv skriver mera :)

spoon
2012-12-06, 00:52
Mitt språk har försämmrats avsevärt sen jag flyttade till Norge och började skriva på kolo. Blandar ihop språk och överanvänder smileys. Ju mer jag läser på forum desto sämre blir mitt språk. Ju mer tidningar och böcker jag läser desto bättre blir språket. Får panik av att skriva i en sån här tråd som är full av haters.

Fatalist
2012-12-06, 02:08
Vanesak. Använder man punkt och stor bokstav hela tiden annars blir det vana. Dessutom tar det inte ens en halv sekund extra och gör att man inte ser helt IQ-befriad ut.

Jag uppfattar det som att stor bokstav i början av varje mening, punkt och utropstecken låter stelt och har en annan betydelse i en chatt än vad det har i vanlig löpande text (som t ex på ett forum som detta). Detta för att en konversation i en chatt går såpass snabbt att den känns ganska nära talspråk och en faktisk fysisk konversation och att man därför häver ur sig mening på mening utan någon solklar början eller slut. Att sätta punkt eller utropstecken blir i en chatt för mig ett sätt att markera tonläge: ett utropstecken låter i de flesta sammanhang lite "glatt och hurtigt" medan en punkt mer markerar en brist på intresse i konversationen eller att konversationen är av en mer formell grad som vore det en kollega eller chef man pratade med.

T ex:
"Hej, vilken fin bild du har lagt upp!"
-"Tack!" // "Tack." // "Tack"

I mina ögon är det enligt följande: "Tack!"=vanligt trevligt tack. "Tack."=antingen artigt tack, eller ett tack som följs av en tystnad då det mer var ett "avslutande tack". "Tack" eller t o m "tack" låter här mest genuint, framförallt med ett gement "t" i början eftersom det är slarvigast och därför mest naturligt (då människor är lata av sin natur).

Insomnia rocks. :)

BlötSnö
2012-12-06, 02:22
Nej, det har det inte.
Det har kanske blivit lite bättre, eftersom jag försöker tvinga mig själv att inte skriva som en tomte.
Jag har lite svårt för folk som särskriver, stavar helt galet, sätter punkter och komma lite här och där eller använder fel ord. "Dem" verkar inte speciellt måna om sitt språk och det är lite svårt att ta "de" på allvar.
Jag vet inte hur andra gör, men jag läser det jag skriver i huvudet samtidigt. Man brukar reagera om något låter galet.
Korrekturläst 10 gånger för att inte göra bort mig. Förmodligen missat 4-5 saker. :d
Fråga: heter det "idag" eller "i dag" eller både och? :)

Fatalist
2012-12-06, 02:33
Nej, det har det inte.
Det har kanske blivit lite bättre, eftersom jag försöker tvinga mig själv att inte skriva som en tomte.
Jag har lite svårt för folk som särskriver, stavar helt galet, sätter punkter och komma lite här och där eller använder fel ord. "Dem" verkar inte speciellt måna om sitt språk och det är lite svårt att ta "de" på allvar.
Jag vet inte hur andra gör, men jag läser det jag skriver i huvudet samtidigt. Man brukar reagera om något låter galet.
Korrekturläst 10 gånger för att inte göra bort mig. Förmodligen missat 4-5 saker. :d
Fråga: heter det "idag" eller "i dag" eller både och? :)

I dag, i förrgår, i morgon, i natt o s v är väl mest korrekt men ihopskrivet är också OK vad gäller idag och igår. Iförrgår låter ju dock förjävligt, och därför tycker jag att man lika gärna kan vara konsekvent och skriva isär allihop. ;)

AronP
2012-12-06, 07:57
Nej, det har det inte.
Det har kanske blivit lite bättre, eftersom jag försöker tvinga mig själv att inte skriva som en tomte.
Jag har lite svårt för folk som särskriver, stavar helt galet, sätter punkter och komma lite här och där eller använder fel ord. "Dem" verkar inte speciellt måna om sitt språk och det är lite svårt att ta "de" på allvar.
Jag vet inte hur andra gör, men jag läser det jag skriver i huvudet samtidigt. Man brukar reagera om något låter galet.
Korrekturläst 10 gånger för att inte göra bort mig. Förmodligen missat 4-5 saker. :d
Fråga: heter det "idag" eller "i dag" eller både och? :)

Men radbrytningar fick du inte ordning på ;)

Nikodemus
2012-12-06, 08:40
Mitt språk har försämmrats avsevärt sen jag flyttade till Norge och började skriva på kolo. Blandar ihop språk och överanvänder smileys. Ju mer jag läser på forum desto sämre blir mitt språk. Ju mer tidningar och böcker jag läser desto bättre blir språket. Får panik av att skriva i en sån här tråd som är full av haters.

+ 1

akta dig för pseudointellektuella maffian som rättar stavfel på forum =)

ARMSTARK
2012-12-06, 08:58
Näe, inte direkt. Men så har jag aldrig tyckt att det är särskilt viktigt med stavning m.m.

Däremot har jag blivit mycket mer fåordig, har insett att när någon ordbajsar så orkar man inte läsa skiten. Man hoppar över till de kortare texterna.

312
2012-12-06, 09:21
Nej, snarare bättre faktiskt. :)

Zoidy
2012-12-06, 15:03
Faktist inte , blir så arg på alla dem som stavar som krattor och skriver som dem är klubbade säl ungar att jag tänker på hur jag själv skriver mera :)

Säl ungar? Som dem är klubbade? ;)

Menar inget illa. Fann det hela lite ironiskt bara.

Zoidy
2012-12-06, 15:09
Jag uppfattar det som att stor bokstav i början av varje mening, punkt och utropstecken låter stelt och har en annan betydelse i en chatt än vad det har i vanlig löpande text (som t ex på ett forum som detta). Detta för att en konversation i en chatt går såpass snabbt att den känns ganska nära talspråk och en faktisk fysisk konversation och att man därför häver ur sig mening på mening utan någon solklar början eller slut. Att sätta punkt eller utropstecken blir i en chatt för mig ett sätt att markera tonläge: ett utropstecken låter i de flesta sammanhang lite "glatt och hurtigt" medan en punkt mer markerar en brist på intresse i konversationen eller att konversationen är av en mer formell grad som vore det en kollega eller chef man pratade med.

T ex:
"Hej, vilken fin bild du har lagt upp!"
-"Tack!" // "Tack." // "Tack"

I mina ögon är det enligt följande: "Tack!"=vanligt trevligt tack. "Tack."=antingen artigt tack, eller ett tack som följs av en tystnad då det mer var ett "avslutande tack". "Tack" eller t o m "tack" låter här mest genuint, framförallt med ett gement "t" i början eftersom det är slarvigast och därför mest naturligt (då människor är lata av sin natur).

Insomnia rocks. :)

+1! Upplever också att det känns mycket mer otrevligt och ointresserat om man använder punkter överallt i en chatt. På ett forum eller om det talas om något lite mer seriöst använder jag däremot punkter jämt. På Facebook använder jag däremot mycket mer fritt språk. Jag brukar dock försöka stava korrekt alldeles oavsett. Det är mer att jag brukar vara lite liberal med punkter och smilys osv.

Eddie Vedder
2012-12-06, 20:18
Däremot har jag blivit mycket mer fåordig, har insett att när någon ordbajsar så orkar man inte läsa skiten. Man hoppar över till de kortare texterna.

Du kanske gör men "man" gör inte så. :) Jag är tvärtom, jag försöker ignorera mängden av korta inlägg (som inte sällan är väldigt korkade oneliners) men läser gärna de längre utläggningarna från forummedlemmar som jag tycker har smarta saker att säga.

Okej
2012-12-06, 20:40
Säl ungar? Som dem är klubbade? ;)

Menar inget illa. Fann det hela lite ironiskt bara.

Det var tur att jag inte skojade :D

hultman
2012-12-06, 20:53
Tvärtom.

C.E.J.
2012-12-06, 21:01
+1! Upplever också att det känns mycket mer otrevligt och ointresserat om man använder punkter överallt i en chatt. På ett forum eller om det talas om något lite mer seriöst använder jag däremot punkter jämt. På Facebook använder jag däremot mycket mer fritt språk. Jag brukar dock försöka stava korrekt alldeles oavsett. Det är mer att jag brukar vara lite liberal med punkter och smilys osv.

Håller helt med dig och Fatalist.

Vad gäller stavning, är inte det något som sitter i ryggmärgen? "Det" stavas just så, det tar längre tid för mig att tänka "nu ska jag skriva 'd' istället" och sen skriva 'd', istället för det. vrfr e d så?

Fugly
2012-12-06, 21:04
Nej, snarare tvärtom eftersom jag har sett folk skriva oc formulera sig på olika sätt och således fått mig ett bredare "formuleringsförråd".

feyin
2012-12-06, 21:15
Summa kardemumma: Det är endast jag och några till som påverkats av att skriva slarvigt på nätet i alla dessa år. Resten är inte datornördiga nog (ännu?).

Silencer
2012-12-06, 21:30
Finns en grej inom Game/Pua som kallas indifferent syntax. Massor av mina vänner kör det på facebook, det påverkar mitt språk i någon mån helt klart, har färgats lite själv av det. Man ska kort och gott skriva fel, så mycket förkortningar och fjortisspråk som möjligt. Blanda engelska o svenska osv.

Trouble
2012-12-06, 21:33
Det fungerar säkert också...

Latissimus Dorsi
2012-12-06, 22:17
Faktiskt inte, känner absolut det motsatta. Har med tiden lärt mig att formulera mig bättre och få ner mina diffusa tankar till text med någorlunda bra formulering. Angående stavning och dylikt har jag aldrig haft några problem, och sedan det med proper grammatik och skiljetecken skiter man i ibland. Men det är mest för att man inte orkar med det i vissa sammanhang.

Zoidy
2012-12-06, 23:19
Håller helt med dig och Fatalist.

Vad gäller stavning, är inte det något som sitter i ryggmärgen? "Det" stavas just så, det tar längre tid för mig att tänka "nu ska jag skriva 'd' istället" och sen skriva 'd', istället för det. vrfr e d så?

Tja, till viss del sitter nog stavningen i ryggmärgen. Har du sett nånting stavas på ett visst sätt 50 ggr så känns det lite konstigt att försöka stava det på ett annat sätt. Förutom för de 60% av befolkningen som stavar som krattor. Vet inte riktigt hur de bär sig åt för att aldrig lära sig hur saker faktiskt stavas :)

Nu vill jag inte direkt förolämpa någon men jag tycker verkligen det är helt otroligt. De flesta ord man skriver har man sett stavas en miljard ggr vid det här laget. Jag tycker det är helt sanslöst att då fortfarande inte ha lärt sig hur skiten stavas. Har folk guldfiskminne eller vad är det frågan om egentligen? Ser jag samma grej tusen ggr så lär ju iaf jag komma ihåg det efteråt.

Även det här att folk använder "och" istället för "att" ofta, eller blandar ihop "sett" och "sätt"... Jag förstår bara inte hur man kan ha använt ett språk i 30 år, flera timmar dagligen, och på fullaste allvar fortfarande inte se skillnaden? Jag skämtar inte, jag är helt chockad över att folk faktiskt fungerar så.

LoTiX
2012-12-06, 23:33
Snarare har alla år av skrivande på diverse forum tränat min förmåga att skriva både snabbt och korrekt.

Jag en förståelse för vissa typer av förkortningar, avsaknad av stor bokstav, eller korrekt punktsättning. Men andra fel, som särskrivningar eller "..." istället för "," ursäktas inte av att man skriver på en chatt eller i ett forum.

Hemi
2012-12-07, 02:05
Ja, tyvarr. Jag skriver snabbt och slarvigt, som sms ungefar.

Ado2000
2012-12-07, 11:07
har inget problem med detta då jag kan skilja på situationer då jag behöver skriva rent och sen då det inte spelar så stor roll hur jag skriver så länge jag blir förståd

samma sak när jag pratar, är jag med polare eller i en miljö där jag känner mig avslappnad så pratar jag kanske inte den mest rena svenskan dock om det är så att jag är på en jobbintervju eller att det är nåt annat av allvar så pratar jag i princip rikssvenska :D(även om jag är från skåne), dock denna övergång sker utan att jag tänker på det

detta har jag fått påpekat för mig flera gånger

stolpskott
2012-12-09, 17:32
[/U]Ado2000;6138628]har inget problem med detta då jag kan skilja på situationer då jag behöver skriva rent och sen då det inte spelar så stor roll hur jag skriver så länge jag blir förståd

samma sak när jag pratar, är jag med polare eller i en miljö där jag känner mig avslappnad så pratar jag kanske inte den mest rena svenskan dock om det är så att jag är på en jobbintervju eller att det är nåt annat av allvar så pratar jag i princip rikssvenska :D(även om jag är från skåne), dock denna övergång sker utan att jag tänker på det

detta har jag fått påpekat för mig flera gånger

Fast det är skillnad på att slarva med språket och att faktiskt göra grova grammatiska fel. Saker som aldrig borde kunna förekomma hos en person som bara slarvar. Saker som du gör hela tiden, och håller på att göra mig galen.

Zoidy
2012-12-09, 18:30
Fast det är skillnad på att slarva med språket och att faktiskt göra grova grammatiska fel. Saker som aldrig borde kunna förekomma hos en person som bara slarvar. Saker som du gör hela tiden, och håller på att göra mig galen.

+1. Det känns som att många skyller på fel man aldrig borde göra för att "men hallå, det var ju sent på kvällen". Jag hade inte helt plötsligt börjat stava tomte som "tåmte" tex bara för att det var sent på kvällen? Eller börjat göra fel mellan "de" och "dem" 17 ggr på samma stycke bara för att jag råkade vara trött. Gör man de felen när man "slarvar" så gör man antagligen alltid de felen.

Ado2000
2012-12-09, 19:12
Fast det är skillnad på att slarva med språket och att faktiskt göra grova grammatiska fel. Saker som aldrig borde kunna förekomma hos en person som bara slarvar. Saker som du gör hela tiden, och håller på att göra mig galen.

jo jag har förstått att det stör dig, hade gärna velat veta varför ?

saken är bara den att jag inte orkar tänka på det, händer även att jag stavar fel och även då får med grammatiska fel, att jag ska behöva gå tillbaka läsa om texten några gånger för att få allting rätt grammatiskt orkar jag bara inte, det är inget jag heller gör medvetet utan det blir bara snarare en konsekvens att jag försöker skriva ner det snabbt å vara klar med det

Robbmeister
2012-12-09, 19:16
Min förmåga att skriva har inte precis blivit sämre av allt internetanvändande och chattande men däremot har jag aldrig lärt mig hur man ska använda de och dem i skolan, vilket gör mig förbannad. Hur kan en lärare glömma att lära ut så viktiga saker?

Zoidy
2012-12-09, 19:48
Min förmåga att skriva har inte precis blivit sämre av allt internetanvändande och chattande men däremot har jag aldrig lärt mig hur man ska använda de och dem i skolan, vilket gör mig förbannad. Hur kan en lärare glömma att lära ut så viktiga saker?

Fast det är ju lätt (om man vet det dvs). Samma regel som jag och mig. De gick bort till dem. Jag gick bort till mig/dig. Om du i en mening hade sagt "jag" så skriver du "de", hade du sagt "mig" i en mening så använder du "dem". Svårare än så är det inte :)

EDIT: Vill man vara lite mer språkligt korrekt i reglerna så har det med vad som är subjekt och vad som är objekt i en mening tror jag. Men det är absolut inget man behöver kunna för att använda det korrekt. Samma regel som jag och mig som sagt.

C.E.J.
2012-12-09, 22:27
jo jag har förstått att det stör dig, hade gärna velat veta varför ?

saken är bara den att jag inte orkar tänka på det, händer även att jag stavar fel och även då får med grammatiska fel, att jag ska behöva gå tillbaka läsa om texten några gånger för att få allting rätt grammatiskt orkar jag bara inte, det är inget jag heller gör medvetet utan det blir bara snarare en konsekvens att jag försöker skriva ner det snabbt å vara klar med det

Som har poängterats flera gånger, det handlar inte om att behöva tänka på det. Behöver man tänka på hur något stavas, vare sig det är dag eller natt, har man inte koll på stavning. Det låter f.ö. väldigt jobbigt att behöva tänka efter när man skriver, då kan man lika gärna stava fel istället för att spendera fem minuter på att skriva en text som borde ta runt en minut att skriva. "Hm, stavas det minut eller minutt..."

BelowAverage
2012-12-09, 23:09
Fick för mig att jag hade rätt ok ordförråd & språkkunskaper ett tag. Det var trevligt men gick över :)

Iaf, Ado skriver chattspråk men inte på ett retarderat vis imo. Dvs meningsuppbyggnaden får mig inte att vilja slita mitt hår, det finns punktuation & struktur. Blir inte vredgad över att en idiot verkar sitta bakom tangentbordet helt enkelt ;P
Men det blir mycket bekvämare att läsa (tycker jag) när man har med versaler, punkter, komman n'stuffs.
Angående säkerhet för hur man ska stava ord känns det som något man får när man utsatts mycket för språk, om man läst mycket t.ex. De som inte spenderat nog många kvällar med en bra bok verkar inte finna samma säkerhet i stavningen.

stolpskott
2012-12-10, 01:38
jo jag har förstått att det stör dig, hade gärna velat veta varför ?

saken är bara den att jag inte orkar tänka på det, händer även att jag stavar fel och även då får med grammatiska fel, att jag ska behöva gå tillbaka läsa om texten några gånger för att få allting rätt grammatiskt orkar jag bara inte, det är inget jag heller gör medvetet utan det blir bara snarare en konsekvens att jag försöker skriva ner det snabbt å vara klar med det

Eftersom du frågar *rolleyes*
Som nämnts här ovan så har det att göra med att det är väldigt grundläggande saker du gör fel. En istället för ett o.s.v. Det gör inte så att texten är omöjlig att läsa, däremot försvårar det för alla andra. Dina fel är så avgörande och kommer så tätt inpå varandra så att det försvårar läsningen när du skriver något som är längre än tre rader, och då måste vi läsa dina texter några gånger för att förstå.
Det faktum att du behöver läsa igenom en kort text några gånger för att skriva den hyfsat korrekt avslöjar ju att du är i stort behov av att öva på dina kunskaper i det svenska språket. Det är väldigt sällan jag dubbelkollar något jag skriver (och därmed begår även jag fel) men det gör inte att jag skriver så fruktansvärt mycket sämre för det. En liten ansträngning kan göra en stor skillnad. Återkommer lite till ditt språkbruk nedan, i svaret till BA.

Fick för mig att jag hade rätt ok ordförråd & språkkunskaper ett tag. Det var trevligt men gick över :)

Iaf, Ado skriver chattspråk men inte på ett retarderat vis imo. Dvs meningsuppbyggnaden får mig inte att vilja slita mitt hår, det finns punktuation & struktur. Blir inte vredgad över att en idiot verkar sitta bakom tangentbordet helt enkelt ;P
Men det blir mycket bekvämare att läsa (tycker jag) när man har med versaler, punkter, komman n'stuffs.
Angående säkerhet för hur man ska stava ord känns det som något man får när man utsatts mycket för språk, om man läst mycket t.ex. De som inte spenderat nog många kvällar med en bra bok verkar inte finna samma säkerhet i stavningen.

Jag kanske borde säga att jag inte har något emot Ado, han är schysst och rätt vettig egentligen (bra spelsmak också). Men den här lilla "skavanken" är något som stör mig rätt mycket, därför klagar jag så mycket. Han är lite som killen man kände på dagis som alltid lånade ut sina leksaker men älskade att äta snorkråkor och hade näsan full av snor. Lätt att tycka om, men med en liten egenskap som är en dealbreaker.

Ado2000
2012-12-10, 10:09
Som har poängterats flera gånger, det handlar inte om att behöva tänka på det. Behöver man tänka på hur något stavas, vare sig det är dag eller natt, har man inte koll på stavning. Det låter f.ö. väldigt jobbigt att behöva tänka efter när man skriver, då kan man lika gärna stava fel istället för att spendera fem minuter på att skriva en text som borde ta runt en minut att skriva. "Hm, stavas det minut eller minutt..."

asså visst stavfel är bara en konsekvens av att man skriver saker snabbt, det är det iaf för mig, men sen grammatiska fel är en helt annan sak i min mening

Fick för mig att jag hade rätt ok ordförråd & språkkunskaper ett tag. Det var trevligt men gick över :)

Iaf, Ado skriver chattspråk men inte på ett retarderat vis imo. Dvs meningsuppbyggnaden får mig inte att vilja slita mitt hår, det finns punktuation & struktur. Blir inte vredgad över att en idiot verkar sitta bakom tangentbordet helt enkelt ;P
Men det blir mycket bekvämare att läsa (tycker jag) när man har med versaler, punkter, komman n'stuffs.
Angående säkerhet för hur man ska stava ord känns det som något man får när man utsatts mycket för språk, om man läst mycket t.ex. De som inte spenderat nog många kvällar med en bra bok verkar inte finna samma säkerhet i stavningen.

+1

Eftersom du frågar *rolleyes*
Som nämnts här ovan så har det att göra med att det är väldigt grundläggande saker du gör fel. En istället för ett o.s.v. Det gör inte så att texten är omöjlig att läsa, däremot försvårar det för alla andra. Dina fel är så avgörande och kommer så tätt inpå varandra så att det försvårar läsningen när du skriver något som är längre än tre rader, och då måste vi läsa dina texter några gånger för att förstå.
Det faktum att du behöver läsa igenom en kort text några gånger för att skriva den hyfsat korrekt avslöjar ju att du är i stort behov av att öva på dina kunskaper i det svenska språket. Det är väldigt sällan jag dubbelkollar något jag skriver (och därmed begår även jag fel) men det gör inte att jag skriver så fruktansvärt mycket sämre för det. En liten ansträngning kan göra en stor skillnad. Återkommer lite till ditt språkbruk nedan, i svaret till BA.

Jag kanske borde säga att jag inte har något emot Ado, han är schysst och rätt vettig egentligen (bra spelsmak också). Men den här lilla "skavanken" är något som stör mig rätt mycket, därför klagar jag så mycket. Han är lite som killen man kände på dagis som alltid lånade ut sina leksaker men älskade att äta snorkråkor och hade näsan full av snor. Lätt att tycka om, men med en liten egenskap som är en dealbreaker.


som jag sa ovan så är stavfelen en konsekvens av att man skriver snabbt men sen vad det gäller grammatiska fel kan jag tycka att det inte är så illa, kan du inte bara se det som att vi uttrycker oss olika ? för jag menar man kan väl säga saker på flera olika sätt utan att det ska behöva vara fel eller ?

sen undrar jag skulle du påstå att alla inlägg ( eller iaf alla du set ) skulle behöva rättas ?


:laugh::laugh:

fick mig ett gott skratt där

vill bara påpeka att det absolut inte är något som jag stör mig på att mina grammatiska brister stör dig eller så, ska försöka bättra mig ;)

feyin
2012-12-17, 21:59
Ett typexempel på en facebookstatus på min facebookwall, från en högskolestudent f.ö:

Imorn får man jullov, lr aa nånting har mkt skolarbete, men ingen skola iaf xD

Hade denna person skrivit såhär om han aldrig satt sin fot på sociala medier?

Zoidy
2012-12-18, 14:24
Ett typexempel på en facebookstatus på min facebookwall, från en högskolestudent f.ö:



Hade denna person skrivit såhär om han aldrig satt sin fot på sociala medier?

Utan sociala medier hade jag vågat påstå att han inte hade skrivit alls ;)

feyin
2013-01-04, 16:16
Högskolestuderande på facebook:

[...] hejdå förskyldning

?

Allan
2013-01-04, 19:33
Nej. Jag har t o m fått inkomster av skrivandet, vilket jag aldrig vare sig utvecklat eller upptäckt utan sociala medier.

Eddie Vedder
2013-01-04, 20:25
Ett typexempel på en facebookstatus på min facebookwall, från en högskolestudent f.ö:



Hade denna person skrivit såhär om han aldrig satt sin fot på sociala medier?

Högskolestuderande på facebook:



?

"Förskyldning" skulle i och för sig kunna vara en ordlek beroende på kontext. :D Men angående högskolestudenter och språk så kan det vara riktigt riktigt illa. Det är knappast som att alla de som pluggar är exklusivt kloka och lärda. Problemet ligger ju dock inte hos högskolan utan tidigare än så.

En bra artikel om just detta från UNT igår:

http://www.unt.se/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx

Ett gäng historiker som skriver om deras studenters undermåliga språknivå.

Patriarch K
2013-01-05, 00:59
Hade det inte varit för sociala medier i form av internetforum som det här så hade jag inte kunnat skriva ordentligt. Jag började tidigt skriva på ganska "seriösa" forum där språket var vårdat och alla som skrev som idioter blev smutskastade. Därav försökte man anpassa sig så gott det gick och försöka ta efter andra forumiters skrivsätt. Det var ganska tidigt i mitt liv så när jag sedan skulle börja med grammatik och liknande i skolan så hade jag mycket gott grammatiksjälvförtroende vilket gjorde att jag fick en boost och blev väldigt duktig på grammatik och tog språk på allvar osv osv...
Sådant man känner att man har mer förkunskaper än alla andra tenderar man enligt mig ofta bli ännu bättre på eftersom då känner man någon form av stolthet och blir mer seriös när det kommer till just ämnet i fråga.

En mycket bra språkboost med andra ord. Dock kan jag nog säga att lunarstorm och facebook inte direkt ger något vettigt när det kommer till språkbruk utan det är forum som det här som fixar sådant tycker jag.