handdator

Visa fullständig version : Rasism och religion


Philley
2012-12-03, 21:53
Tycker ni man är rasist om man påstår att man hatar alla muslimer,hinduer,kristna etc? Det är idiotiskt och felaktigt men rasistiskt tycker inte jag då det är för deras religion man hatar dem och inte pga hudfärg, nationallitet, etniskt ursprung?
Vad tycker ni? Argument för och emot.
Hoppas ingen tar detta på fel sätt.

Angel
2012-12-03, 21:55
Det är ju skillnad på ett tycka illa om en religion och att tycka illa om människorna som utövar den.

Philley
2012-12-03, 21:56
Ja men om man tycker illa om dem som utövar religionen?

Fyllot
2012-12-03, 21:56
Det är religioner och har väl inget med ras att göra? Hata ideologier får man göra min son.

aijou
2012-12-03, 22:26
Det är religioner och har väl inget med ras att göra? Hata ideologier får man göra min son.

Återigen så är det ju, som Angel skrev skillnad på att hata religioner och att hata dess utövare.

Jag har inte mycket till övers för religioner i allmänhet, men det betyder inte att jag hatar alla som utövar religionerna.

För att svara på den ursprungliga frågan så är nog rasist fel ord att använda i det sammanhanget. Däremot så är man nog sjukt trångsynt och fördomsfull om man hatar alla som utövar religioner.

Sniggel
2012-12-03, 22:32
Ja men om man tycker illa om dem som utövar religionen?

Då är man förmodligen religiös själv :P

(just kidding)

Finns nog ingen definition för det. Men korkat är det iaf.

Fyllot
2012-12-03, 22:38
Återigen så är det ju, som Angel skrev skillnad på att hata religioner och att hata dess utövare.

Jag har inte mycket till övers för religioner i allmänhet, men det betyder inte att jag hatar alla som utövar religionerna.

För att svara på den ursprungliga frågan så är nog rasist fel ord att använda i det sammanhanget. Däremot så är man nog sjukt trångsynt och fördomsfull om man hatar alla som utövar religioner.

Ja men idag känns det som att det skriks rasism överallt oavsett. Min chef blev kallad rasist av AMS när han skrev i sin jobbannons att flytande svenska i skrift och tal är ett krav. Jag blev kallad rasist när jag ville ha en lägenhet i ett "svenskt" område. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige. cofffee

limenka
2012-12-03, 22:42
Ja men idag känns det som att det skriks rasism överallt oavsett. Min chef blev kallad rasist av AMS när han skrev i sin jobbannons att flytande svenska i skrift och tal är ett krav. Jag blev kallad rasist när jag ville ha en lägenhet i ett "svenskt" område. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige. cofffee

Fast om man diskriminerar invandrare utan några rimliga skäl så är man väl rasist?

Amfksp
2012-12-03, 22:47
Fast om man diskriminerar invandrare utan några rimliga skäl så är man väl rasist?

Nej? Rasist är "Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Det du menar kan bygga på massvis utav fördomar och kan vara rasism, men behöver absolut inte vara det. Kan bero på massvis av saker. Det fyllot skriver har ju inget alls med ras att göra.

filmjölk
2012-12-03, 22:48
. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige. cofffee

:) Du är invandrare, därför får du inte köpa mina prylar som jag säljer låter faktiskt rasistiskt i mina öron. Att det finns orsaker till det som att invandrare tenderar att försöka luras eller stjäl saker om de kommer åt - att tänka så är också rasistiskt. Allt där du tillskriver människor egenskaper utifrån deras ras, är rasistiskt. Även om du har blivit misshandlad tio gånger och i alla av de fallen var det av en specifik ras, att förutsätta att någon av den rasen kanske kommer att misshandla dig, för att de tillhör den rasen - är rasistiskt.

Det är även rasistiskt att skriva om ras när man talar om människor som jag gjort i min post. Eller för den delen att ens i sitt stilla sinne dela in människor i grupper beroende på ras. Du är kanske lite rasistisk ändå när det kommer till kritan min son.

Amfksp
2012-12-03, 22:50
:) Du är invandrare, därför får du inte köpa mina prylar som jag säljer låter faktiskt rasistiskt i mina öron. Att det finns orsaker till det som att invandrare tenderar att försöka luras eller stjäl saker om de kommer åt - att tänka så är också rasistiskt. Allt där du tillskriver människor egenskaper utifrån deras ras, är rasistiskt. Även om du har blivit misshandlad tio gånger och i alla av de fallen var det av en specifik ras, att förutsätta att någon av den rasen kanske kommer att misshandla dig, för att de tillhör den rasen - är rasistiskt.

Det är även rasistiskt att skriva om ras när man talar om människor som jag gjort i min post. Eller för den delen att ens i sitt stilla sinne dela in människor i grupper beroende på ras. Du är kanske lite rasistisk ändå när det kommer till kritan min son.

Så länge man inte tilldelar dessa människor generella förmågor utefter sin ras, anser jag det inte alls rasistiskt att dela in människor i olika raser. Utöver det, vad säger att invandrarna tillhör en annan ras bara för att dom är invandrare?

Loke
2012-12-03, 22:57
Nej? Rasist är "Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Det du menar kan bygga på massvis utav fördomar och kan vara rasism, men behöver absolut inte vara det. Kan bero på massvis av saker. Det fyllot skriver har ju inget alls med ras att göra.

Måste bara flika in att jag tycker att det där är en väldigt konstig definition på rasism. Jag fårstår inte det rasistiska i att säga att människan är indelad i raser, det är helt harmlöst. Rasism måste ju vara att hävda att särbehandling av raserna är rättfärdigat. Detta kommer in senare i stycket, men första meningen nämner det inte. Den sista meningen antyder att åsikten att raser existerar i sig skulle rättfärdiga rasism, vilket är ett extremt rasisitiskt påstående. Så den där definitionen är rasistisk i sig... Mycket konstigt, som sagt.

Fyllot
2012-12-03, 22:58
:) Du är invandrare, därför får du inte köpa mina prylar som jag säljer låter faktiskt rasistiskt i mina öron. Att det finns orsaker till det som att invandrare tenderar att försöka luras eller stjäl saker om de kommer åt - att tänka så är också rasistiskt. Allt där du tillskriver människor egenskaper utifrån deras ras, är rasistiskt. Även om du har blivit misshandlad tio gånger och i alla av de fallen var det av en specifik ras, att förutsätta att någon av den rasen kanske kommer att misshandla dig, för att de tillhör den rasen - är rasistiskt.

Det är även rasistiskt att skriva om ras när man talar om människor som jag gjort i min post. Eller för den delen att ens i sitt stilla sinne dela in människor i grupper beroende på ras. Du är kanske lite rasistisk ändå när det kommer till kritan min son.

Med andra ord är man rasist i det här landet såfort man inte har en person med utländsk bakrund som förstahands val. Precis det jag menade med min post.

limenka
2012-12-03, 22:58
Nej? Rasist är "Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Det du menar kan bygga på massvis utav fördomar och kan vara rasism, men behöver absolut inte vara det. Kan bero på massvis av saker. Det fyllot skriver har ju inget alls med ras att göra.

Hur kan det du precis skrev inte vara diskriminering? Rasism är ideologin, diskriminering är handlingen.

filmjölk
2012-12-03, 23:01
Så länge man inte tilldelar dessa människor generella förmågor utefter sin ras, anser jag det inte alls rasistiskt att dela in människor i olika raser. Utöver det, vad säger att invandrarna tillhör en annan ras bara för att dom är invandrare?

Jag tror att i det här fallet används invandrare som ett ord för svartmuskiga eller mörkare. Jag tror inte fyllots vänner skulle bli misstänksamma om någon bröt på Norska, eller för den delen Franska om de är ljusa i hyn och kan passera som Svensk i utseendet. Dock tror jag att en kolsvart man som pratar flytande Svenska skulle väcka en annan reaktion. Nationalitet har nog mindre betydelse i det här fallet, utan det är ras som räknas.

Amfksp
2012-12-03, 23:01
Hur kan det du precis skrev inte vara diskriminering? Rasism är ideologin, diskriminering är handlingen.

Nej, var har fyllot nämnt att det handlar om olika raser och att han tillskriver olika raser olika egenskaper. Finns det inte med handlar det inte om rasism.

limenka
2012-12-03, 23:02
Nej, var har fyllot nämnt att det handlar om olika raser och att han tillskriver olika raser olika egenskaper. Finns det inte med handlar det inte om rasism.

Så länge en människa missgynnas pga sin etnicitet/nationalitet/tro så är det diskriminering och därmed även rasism.

tjing
2012-12-03, 23:06
Ja, det är en märklig ihopklumpning av begrepp sannerligen.

Fyllot
2012-12-03, 23:06
Så länge en människa missgynnas pga sin etnicitet/nationalitet/tro så är det diskriminering och därmed även rasism.

Vad är jag om jag nekar en stor färgad kvinna samlag? Rasist?

Amfksp
2012-12-03, 23:06
Så länge en människa missgynnas pga sin etnicitet/nationalitet/tro så är det diskriminering och därmed även rasism.

Nej, nationalitet har inget alls med ras att göra. Det bor vita människor i generellt sätt svarta länder och tvärtom. Etnicitet behöver inte heller vara lika med ras, det är mer invecklat än så. Så länge man inte delar in folk i raser, tillskriver de olika egenskaper pga den ras de tillhör så är man inte rasist.

eternallord
2012-12-03, 23:08
Så länge en människa missgynnas pga sin etnicitet/nationalitet/tro så är det diskriminering och därmed även rasism.
Kulturrasism brukar det väl kallas när det inte är diskriminering pga ras.

Amfksp
2012-12-03, 23:09
Kulturrasism brukar det väl kallas när det inte är diskriminering pga ras.

Vilket är ett helt idiotiskt och enligt mig felaktigt ord. Men ja det används titt som tätt.

eternallord
2012-12-03, 23:10
Vad borde det kallas?

Amfksp
2012-12-03, 23:11
Vad borde det kallas?

ja, då det inte handlar om ras så förslagsvis något utan "rasism" i. Främlingsfientlighet tycker jag är ett mkt bättre ord.

Angel
2012-12-03, 23:14
Ja men idag känns det som att det skriks rasism överallt oavsett. Min chef blev kallad rasist av AMS när han skrev i sin jobbannons att flytande svenska i skrift och tal är ett krav. Jag blev kallad rasist när jag ville ha en lägenhet i ett "svenskt" område. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige. cofffee

Att kräva att man pratar ett språk flytande inför ett jobb som kräver det, och att "vägra sälja saker till invandrare" låter som två otroligt skilda saker för mig.

limenka
2012-12-03, 23:14
Vad är jag om jag nekar en stor färgad kvinna samlag? Rasist?

Inget jag vill yttra mig om.

Nej, nationalitet har inget alls med ras att göra. Det bor vita människor i generellt sätt svarta länder och tvärtom. Etnicitet behöver inte heller vara lika med ras, det är mer invecklat än så. Så länge man inte delar in folk i raser, tillskriver de olika egenskaper pga den ras de tillhör så är man inte rasist.

Vad grundar du alla dina inlägg på?

Kulturrasism brukar det väl kallas när det inte är diskriminering pga ras.

Vet inte :)

eternallord
2012-12-03, 23:15
ja, då det inte handlar om ras så förslagsvis något utan "rasism" i. Främlingsfientlighet tycker jag är ett mkt bättre ord.

Det är väl snarare tankegången, vad borde man kalla utövandet av diskrimineringen?

Amfksp
2012-12-03, 23:15
Inget jag vill yttra mig om.



Vad grundar du alla dina inlägg på?



Vet inte :)

Wikipedia som i sin tur ofta grundar sig i i diverse källor där SAOL brukar vara vanlig när det gäller definitioner.

Angel
2012-12-03, 23:15
Vad är jag om jag nekar en stor färgad kvinna samlag? Rasist?

Oskuld?

filmjölk
2012-12-03, 23:16
Rasism som det vanligtvis tolkas innefattar även negativa åsikter om sexuellt avvikande (undantaget här är om du är muslim, då är det ok att hata bögar så mycket du vill) samt negativa åsikter om religiös tillhörighet (undantag om du har negativa åsikter om kombinationen vit och kristen, då är det inte rasism).

Att driva med White Trash är inte rasistiskt, men att göra samma med Svarta är rasistiskt. Den här uppdelningen i vad som är ok eller inte är stundtals förvirrande, men som grundregel om du är Vit själv är att de enda du får se ner på och dela in i grupper är andra vita. Det är tex. ok att säga "Jävla blekvitfeta Finne!" till en Finne du är arg på, men inte "Jävla brunsvartfeta Gambian!" till en Gambian. Eller "Norskar är dumma i huvudet" är också ok, men inte: "Afghaner är dumma i huvudet!". Det är en förvirrande fråga som det gäller att ha fingertoppskänsla i.

Fyllot
2012-12-03, 23:20
Att kräva att man pratar ett språk flytande inför ett jobb som kräver det, och att "vägra sälja saker till invandrare" låter som två otroligt skilda saker för mig.

Om Nisse upplever att han hellre vill göra affärer smidigt och enkelt med någon som skriver/pratar flytande svenska så kan han väl knappast kallas för rasist? Den här diskussionen har inget slut.

Oskuld?

*facepalm*

Angel
2012-12-03, 23:31
Om Nisse upplever att han hellre vill göra affärer smidigt och enkelt med någon som skriver/pratar flytande svenska så kan han väl knappast kallas för rasist? Den här diskussionen har inget slut.



Att kunna uttrycka sig korrekt i såväl skrift som talspråk är verkligen inget man kan säga är en svenskfödd förunnat dock. Kommer Nisse från Molkom och gick fordon på gymnasiet och vill sälja sina 20" fälgar så är det absolut inte helt omöjligt att han är på samma nivå som någon med svenska som andra eller tredjespråk.

Fyllot
2012-12-03, 23:33
Att kunna uttrycka sig korrekt i såväl skrift som talspråk är verkligen inget man kan säga är en svenskfödd förunnat dock. Kommer Nisse från Molkom och gick fordon på gymnasiet och vill sälja sina 20" fälgar så är det absolut inte helt omöjligt att han är på samma nivå som någon med svenska som andra eller tredjespråk.

Han har fördomar vilket inte behöver betyda att han är rasist.

limenka
2012-12-03, 23:35
Att kunna uttrycka sig korrekt i såväl skrift som talspråk är verkligen inget man kan säga är en svenskfödd förunnat dock. Kommer Nisse från Molkom och gick fordon på gymnasiet och vill sälja sina 20" fälgar så är det absolut inte helt omöjligt att han är på samma nivå som någon med svenska som andra eller tredjespråk.

Den fick du till jävligt bra faktiskt. Bravo.

Angel
2012-12-03, 23:35
Han har fördomar vilket inte behöver betyda att han är rasist.

När Nisse sen öppnar sin första lilla bilmeckaffär, är det okej att han sätter upp en skylt utanför där han undanbeder sig alla eventuella kunder som inte föddes inom Sveriges gränser? Eller är det bara okej så länge han lirar på Blocket?

filmjölk
2012-12-03, 23:38
Här är återigen ett exempel på vad som är ok eller inte. Man får anta att Nisse är en idiot för att han kommer ifrån Molkom, men man får inte anta att Mohammad är en idiot för att han kommer ifrån Bagdad. Om Mohammad skulle komma ifrån Molkom blir det en väldigt komplex fråga som iaf inte jag kan besvara.

Amfksp
2012-12-03, 23:38
När Nisse sen öppnar sin första lilla bilmeckaffär, är det okej att han sätter upp en skylt utanför där han undanbeder sig alla eventuella kunder som inte föddes inom Sveriges gränser? Eller är det bara okej så länge han lirar på Blocket?

Detta gör ju inte honom till rasist i vilket fall som, om det nu fortfarande är ämnet för diskussionen.

Amfksp
2012-12-03, 23:39
Här är återigen ett exempel på vad som är ok eller inte. Man får anta att Nisse är en idiot för att han kommer ifrån Molkom, men man får inte anta att Mohammad är en idiot för att han kommer ifrån Bagdad. Om Mohammad skulle komma ifrån Molkom blir det en väldigt komplex fråga som iaf inte jag kan besvara.

Och för att han gått fordonsutbildning. Jag skulle hävda att inget av dessa antagande gör dig till rasist, däremot gör båda dessa dig till en fördomsfulla människa som borde lära dig att inte generalisera så mkt.

limenka
2012-12-03, 23:41
Och för att han gått fordonsutbildning.

Ni behöver verkligen läsa lite olika lagar för att förstå vad som i lagens mening kan utgöra grund för diskriminering.

Och för att han gått fordonsutbildning. Jag skulle hävda att inget av dessa antagande gör dig till rasist, däremot gör båda dessa dig till en fördomsfulla människa som borde lära dig att inte generalisera så mkt.

Så länge det inte gäller muslimer då?

Amfksp
2012-12-03, 23:43
Ni behöver verkligen läsa lite olika lagar för att förstå vad som i lagens mening kan utgöra grund för diskriminering.



Så länge det inte gäller muslimer då?

Det är inte lagen vi diskuterar här och när har jag ens nämnt muslimer? vad som i lagens mening utgör diskriminering kunde jag inte bry mig mindre om. Givetvis är det lika dumt att generalisera gällande muslimer, har jag påstått något annat?

Jukka Sejlite
2012-12-03, 23:44
Vad är jag om jag nekar en stor färgad kvinna samlag? Rasist?

Du nekar personen pga dennes kvinnliga kön, du är homosexuell.

limenka
2012-12-03, 23:45
Det är inte lagen vi diskuterar här och när har jag ens nämnt muslimer? vad som i lagens mening utgör diskriminering kunde jag inte bry mig mindre om. Givetvis är det lika dumt att generalisera gällande muslimer, har jag påstått något annat?

"Givetvis är det nästan lika dumt att generalisera gällande muslimer"

Sluta ändra text.

Som tur är bryr sig lagen inte om vad du anser diskriminering vara.

Amfksp
2012-12-03, 23:47
"Givetvis är det nästan lika dumt att generalisera gällande muslimer"

Sluta ändra text.

Jag skrev en lång utläggning och ras vs religion då det ena är något man valt, det andra inte men editerade och tog bort det. Därav mitt "nästan" tills jag editerade

Som sagt, var nämnde jag muslimer eller att det var ok att generalisera gällande muslimer? Det var du som ens tog upp muslimer först.

limenka
2012-12-03, 23:49
Jag skrev en lång utläggning och ras vs religion då det ena är något man valt, det andra inte men editerade och tog bort det.

Som sagt, var nämnde jag muslimer eller att det var ok att generalisera gällande muslimer? Det var du som ens tog upp muslimer först.

Självklart. När någon generaliserar en extremist på 2 miljarder människor är det ganska chill. När någon generaliserar om Nisse som valt att inte plugga något vettigt i informationssamhälle så är det big nono.

Amfksp
2012-12-03, 23:50
Självklart. När någon generaliserar en extremist på 2 miljarder människor är det ganska chill. När någon generaliserar om Nisse som valt att inte plugga något vettigt i informationssamhälle så är det big nono.

Är du inte läskunnig? Jag har aldrig påstått det, jag påstår att det är lika illa. Du verkar dock tycka att det är ok att generalisera när du själv får välja fall.
Att du anser att lastbilschaufför eller bilmekaniker inte är "vettigt" får stå för dig men det är förbannat korkat och Sverige hade inte fungerat speciellt bra utan det.

limenka
2012-12-03, 23:52
Är du inte läskunnig? Jag har aldrig påstått det, jag påstår att det är lika illa. Du verkar dock tycka att det är ok att generalisera när du själv får välja fall.

Du påstår det nu ja. Du insåg att "nästan" inte var passande och då ändrade du ditt inlägg. Ja absolut, vad tycker jag om mer?



Edit: O så ändrade du igen.

Amfksp
2012-12-03, 23:54
Du påstår det nu ja. Du insåg att "nästan" inte var passande och då ändrade du ditt inlägg. Ja absolut, vad tycker jag om mer?

Som sagt, det nästan gällde en helt annan diskussion, läs vad jag skrev....

filmjölk
2012-12-03, 23:56
Du nekar personen pga dennes kvinnliga kön, du är homosexuell.

Eller för att han inte vill ge bort sin sexualitet bara på premissen att hon vill det? Insert bild på den där hönan.

Fyllot
2012-12-04, 00:00
När Nisse sen öppnar sin första lilla bilmeckaffär, är det okej att han sätter upp en skylt utanför där han undanbeder sig alla eventuella kunder som inte föddes inom Sveriges gränser? Eller är det bara okej så länge han lirar på Blocket?

Lagen gäller inte när du köper och säljer privat (om den inte har ändrats senaste 11 månaderna). Att däremot uppmana och skriva i ditt exempel är hets mot folkgrupp min son..stor skillnad.

Vadrigar
2012-12-04, 00:04
Så länge man inte delar in folk i raser, tillskriver de olika egenskaper pga den ras de tillhör så är man inte rasist.
Fast generella egenskaper finns ju hos olika raser. Svarta har generellt sätt lägre IQ, asiater är generellt sätt korta etc. Att erkänna det faktumet gör väl inte person till en rasist? Ser man ner på en ras för dessa egenskaper så är man däremot rasist, enligt mig.

Amfksp
2012-12-04, 00:05
Fast generella egenskaper finns ju hos olika raser. Svarta har generellt sätt lägre IQ, asiater är generellt sätt korta etc. Att erkänna det faktumet gör väl inte person till en rasist? Ser man ner på en ras för dessa egenskaper så är man däremot rasist, enligt mig.

Menade mer att du förutsätter att en random asiat har högt IQ bara för att det är så statistiskt behöver det ju absolut inte vara så på individnivå.

filmjölk
2012-12-04, 00:07
Fast generella egenskaper finns ju hos olika raser. Svarta har generellt sätt lägre IQ, asiater är generellt sätt korta etc. Att erkänna det faktumet gör väl inte person till en rasist? Ser man ner på en ras för dessa egenskaper så är man däremot rasist, enligt mig.

Att säga "generella egenskaper finns ju hos olika raser" är bara det rasism, oavsett om man presenterar ett faktum. För att inte vara rasist så skall du aldrig kategorisera människor efter rastillhörighet.

Vadrigar
2012-12-04, 00:19
Att säga "generella egenskaper finns ju hos olika raser" är bara det rasism, oavsett om man presenterar ett faktum. För att inte vara rasist så skall du aldrig kategorisera människor efter rastillhörighet.
Ofan, inte ens generella kategoriseringar? Gäller detta om man kategoriserar andra arters generella egenskaper också?

Sparven från Minsk
2012-12-04, 00:19
Finns nog ingen definition för det. Men korkat är det iaf.

Att dra alla över en kam oavsett orsak känns korkad ja.

Tricklew
2012-12-04, 01:24
Att dra alla över en kam oavsett orsak känns korkad ja.

Hej Sparven! Tricklew här! Vill fråga om du har läst några av dina inlägg i diverse narkotika diskussioner du har varit med i?


Med vänliga hälsningar, Tricklew.

filmjölk
2012-12-04, 06:18
Ofan, inte ens generella kategoriseringar? Gäller detta om man kategoriserar andra arters generella egenskaper också?

Nej. Bara människan. Till exempel så kan du kategorisera rosor efter färg, "det finns gula rosor, röda rosor, rosa rosor, orangea rosor" men du får inte kategorisera människor på samma sätt ex: "Det finns svarta, bruna, gula och vita människor". Undantaget är i frasen: "En idiot är en idiot, oavsett om idioten är vit, svart, brun eller grön".

Förr kunde man kringå det här genom att gardera sig med att antingen inleda med: "Jag är inte rasist men...", numera funkar bara frasen "Jag är själv invandrare så...".

C.E.J.
2012-12-04, 07:48
Varför skulle man på Blocket och liknande inte vilja sälja till invandrare? Money up front, inföding eller ej, eller?

Amfksp
2012-12-04, 09:01
Varför skulle man på Blocket och liknande inte vilja sälja till invandrare? Money up front, inföding eller ej, eller?

Har du lagt upp en Bilannons på blocket så vet du varför. När tjejen la ut sin bil så ringde det 50 pers som knappt kunde svenska som ville pruta/byta/etc första dagen, vilket är ganska jobbigt. Blir ett heltidsjobb att försöka förstå vad som sägs.

nim
2012-12-04, 09:17
Har du lagt upp en Bilannons på blocket så vet du varför. När tjejen la ut sin bil så ringde det 50 pers som knappt kunde svenska som ville pruta/byta/etc första dagen, vilket är ganska jobbigt. Blir ett heltidsjobb att försöka förstå vad som sägs.

+1
Lägger aldrig ut telefonnummer numera utan de får e-posta.
Alla med "mellanösternnamn" åker direkt i skräpkorgen.
Har mycket dålig erfarenhet av att sälja till dessa personer.

stolpskott
2012-12-04, 12:05
Det är väl snarare tankegången, vad borde man kalla utövandet av diskrimineringen?

Ja du, diskriminering kanske?

Spetälsk
2012-12-04, 13:29
Om ni inte tycker om att bli kallade rasister, vad vill ni att vi ska kalla er istället? ge mig ett kärnfullt ord som fångar upp det väsentliga. främligsfientlig, xenofob har för svag negativ laddning för att vara användbara. alla vi som redan i förskoleåldern lärde oss att man inte retar andra barn för saker som de inte kan hjälpa och att det viktiga inte är hur de ser ut, var de kommer ifrån, om de har glasögon, vilken bild deras pappa kör utan hur de är som individer som är de viktiga, vi vill veta vad ni vill bli kallade. vi vet att ni inte vill bli kallade rasister men.... :)

Spetälsk
2012-12-04, 13:35
Har du lagt upp en Bilannons på blocket så vet du varför. När tjejen la ut sin bil så ringde det 50 pers som knappt kunde svenska som ville pruta/byta/etc första dagen, vilket är ganska jobbigt. Blir ett heltidsjobb att försöka förstå vad som sägs.Överdriv inte. man får inga 50 svar på en bilannons, om man inte ligger galet billigt. ett problem med er som inte vill bli kallade rasister är att ni så lättvindigt slänger påståenden om sakförhållanden omkring er som är fel eller grova överdrifter. jag har lagt upp bilannonser på blocket och jag har kompisar som lagt upp bilannonser på blocket och några 50 svar första dagen har du bara hittat på :)

Amfksp
2012-12-04, 13:39
Överdriv inte. man får inga 50 svar på en bilannons, om man inte ligger galet billigt. ett problem med er som inte vill bli kallade rasister är att ni så lättvindigt slänger påståenden om sakförhållanden omkring er som är fel eller grova överdrifter. jag har lagt upp bilannonser på blocket och jag har kompisar som lagt upp bilannonser på blocket och några 50 svar första dagen har du bara hittat på :)

Du bor kanske inte i en storstad eller lägger ut en attraktiv modell till ett bra pris? Det är verken påhittat eller överdrivet. Och nej, jag vill inte bli kallad rasist av samma anledning jag inte vill bli kallad socialist, homosexuell, ekonom, eller journalist. Det är inget jag är enligt ordets rätta definition.

limenka
2012-12-04, 13:40
+1
Lägger aldrig ut telefonnummer numera utan de får e-posta.
Alla med "mellanösternnamn" åker direkt i skräpkorgen.
Har mycket dålig erfarenhet av att sälja till dessa personer.

Du är verkligen konstig. *screwy*

Spetälsk
2012-12-04, 13:48
+1
Lägger aldrig ut telefonnummer numera utan de får e-posta.
Alla med "mellanösternnamn" åker direkt i skräpkorgen.
Har mycket dålig erfarenhet av att sälja till dessa personer.Du har ingen erfarenhet av att sälja till "dessa personer" det är vad jag tror :)

Du bor kanske inte i en storstad eller lägger ut en attraktiv modell till ett bra pris? Det är verken påhittat eller överdrivet. Och nej, jag vill inte bli kallad rasist av samma anledning jag inte vill bli kallad socialist, homosexuell, ekonom, eller journalist. Det är inget jag är enligt ordets rätta definition.vad vill du bli kallad då? :)

Sokrates696
2012-12-04, 13:51
Jag har inget mot invandrare, men jag vill inte ha med dem att göra helt enkelt.
När det gäller bilannonser håller jag helt med, skulle aldrig sälja till en nysvensk.

/Tommy.

Amfksp
2012-12-04, 13:51
Du har ingen erfarenhet av att sälja till "dessa personer" det är vad jag tror :)

vad vill du bli kallad då? :)

Ja, jag kan tänka mig att bli kallad libertarian, svensk, man, vältränad eller något annat generaliserande om jag nu måste bli kallad något. Dock bryr jag mig inte så mycket om det, så länge jag inte blir kallad något som inte stämmer, så kvittar det. Men nu är vi OT.

nim
2012-12-04, 13:55
Du är verkligen konstig. *screwy*

När jag sålde en bil senast så pratade jag i telefon med en mycket trevlig invandrarkille. Vi kom överens om att priset var fast och att han kunde komma hem till mig och kolla på bilen.
Tyvärr var det inte han som kom utan 2 st +100kg killar som inte kunde ett ord svenska. De hade inte med sig den summa som vi kommit överens om och stämningen kändes mycket hotfull.
Därför tänker jag aldrig mer utsätta mig för den situationen igen.

På vilket sätt är jag konstig?

limenka
2012-12-04, 14:00
När jag sålde en bil senast så pratade jag i telefon med en mycket trevlig invandrarkille. Vi kom överens om att priset var fast och att han kunde komma hem till mig och kolla på bilen.
Tyvärr var det inte han som kom utan 2 st +100kg killar som inte kunde ett ord svenska. De hade inte med sig den summa som vi kommit överens om och stämningen kändes mycket hotfull.
Därför tänker jag aldrig mer utsätta mig för den situationen igen.

På vilket sätt är jag konstig?

Din historia känns påhittad.

Du är konstig då du behandlar människor sämre utifrån fördomar. Det är konstigt enligt mig.

nim
2012-12-04, 14:05
Din historia känns påhittad.

Du är konstig då du behandlar människor sämre utifrån fördomar. Det är konstigt enligt mig.

Du lägger ut en bild på din röv, det är konstigt.

Vad skulle jag tjäna på att hitta på historien?

Testa att lägga ut en mobiltelefon till försäljning på blocket och återkom sedan med din nyvunna erfarenhet.

stolpskott
2012-12-04, 14:25
Ni som är så ivriga med att döma ut folk som rasister, skärp er. Ni slänger ur er en massa bajs. Ni ber om bevis för att de har rätt, men förkastar alla deras exempel som lögner utan att ha något belägg för det. Såfort det blir obekvämt sjunker ni till Sahlin-nivå. Jag menar, "Du är konstig", vad är det för kommentar, Limenka? Hur tillför det något till diskussionen? Om det är så uppenbart att de har fel, kom då med täta argument istället för att bara sitta och tjafsa. Idioter.

limenka
2012-12-04, 14:34
Ni som är så ivriga med att döma ut folk som rasister, skärp er. Ni slänger ur er en massa bajs. Ni ber om bevis för att de har rätt, men förkastar alla deras exempel som lögner utan att ha något belägg för det. Såfort det blir obekvämt sjunker ni till Sahlin-nivå. Jag menar, "Du är konstig", vad är det för kommentar, Limenka? Hur tillför det något till diskussionen? Om det är så uppenbart att de har fel, kom då med täta argument istället för att bara sitta och tjafsa. Idioter.

Man sjunker lätt till motpartens nivå.

Tricklew
2012-12-04, 14:38
Bekanta har såväl dåliga som bra erfarenheter av att sälja saker på blocket till nysvenskar, varför skulle detta vara en omöjlig erfarenhet, limenka?

stolpskott
2012-12-04, 14:40
Man sjunker lätt till motpartens nivå.

Du har rätt. Amfksp börjar så sakterliga närma sig din nivå. Långt kvar dock.

Rikard Jansson
2012-12-04, 14:42
Kulturella skillnader. Standard bland bilförsäljare att det blir en jävla massa prutande från invandrare. No hassle i utomlandet, där är det väl rutin att sätta överpris och sen tillåta prutande. Icke så här, klart man hellre säljer till folk som kommer med full summa, betalar, sen åker hem, snarare än någon som förväntar sig att man ska gå med på att haggla.

filmjölk
2012-12-04, 14:43
När jag sålde en bil senast så pratade jag i telefon med en mycket trevlig invandrarkille. Vi kom överens om att priset var fast och att han kunde komma hem till mig och kolla på bilen.
Tyvärr var det inte han som kom utan 2 st +100kg killar som inte kunde ett ord svenska. De hade inte med sig den summa som vi kommit överens om och stämningen kändes mycket hotfull.
Därför tänker jag aldrig mer utsätta mig för den situationen igen.

På vilket sätt är jag konstig?

Oavsett dina erfarenhet och att du nånstans är befogad till att tycka så gör inte själva saken mindre rasistisk.

Även om du skulle ha blivit rånad 12 ggr, våldtagen 14ggr, hotad 112 ggr och lurad 125ggr av invandrare och alltid utan undantag blivit väl behandlad av Svenskar, så är ett agerande där du väljer att vara misstänksam, missunsam eller på något sätt negativt inställd emot en individ pga att han/hon är invandrare rasistiskt. Förståeligt, javisst - men det blir inte mindre rasistiskt för det.

limenka
2012-12-04, 14:46
Bekanta har såväl dåliga som bra erfarenheter av att sälja saker på blocket till nysvenskar, varför skulle detta vara en omöjlig erfarenhet, limenka?

Det är ingen omöjlig erfarenhet men att två +100kg icke-svensk-talande individer kommer känns lite väl överdrivet.

Du har rätt. Amfksp börjar så sakterliga närma sig din nivå. Långt kvar dock.

Men oj då, den fick du till väldigt bra! Duktigt cofffee

stolpskott
2012-12-04, 14:55
Oavsett dina erfarenhet och att du nånstans är befogad till att tycka så gör inte själva saken mindre rasistisk.

Även om du skulle ha blivit rånad 12 ggr, våldtagen 14ggr, hotad 112 ggr och lurad 125ggr av invandrare och alltid utan undantag blivit väl behandlad av Svenskar, så är ett agerande där du väljer att vara misstänksam, missunsam eller på något sätt negativt inställd emot en individ pga att han/hon är invandrare rasistiskt. Förståeligt, javisst - men det blir inte mindre rasistiskt för det.

Jag vet inte om jag håller med dig. Man gör aldrig ett val om att man ska känna sig osäker med invandrare om man blivit misshandlad av icke-svenskar tusen gånger, det är en automatisk psykologisk reaktion. Hjärnan ser ett mönster i vad som kan vara "skadligt" och skapar en reflex man inte kan kontrollera. Det känns orättvist att kalla det för rasism.

Men oj då, den fick du till väldigt bra! Duktigt cofffee

Tack, det tycker jag med.

Philley
2012-12-04, 16:09
Jag vet inte om jag håller med dig. Man gör aldrig ett val om att man ska känna sig osäker med invandrare om man blivit misshandlad av icke-svenskar tusen gånger, det är en automatisk psykologisk reaktion. Hjärnan ser ett mönster i vad som kan vara "skadligt" och skapar en reflex man inte kan kontrollera. Det känns orättvist att kalla det för rasism.

Men det är ju rasism?

stolpskott
2012-12-04, 16:22
Men det är ju rasism?

Är det verkligen det? Jag tror det finns en skillnad mellan "jag har svårt för att vara ensam med grupper av unga invandrare för att jag har blivit misshandlad ett flertal gånger av sådana grupper förut" och att säga "jag undviker invandrare för att de kommer vilja slå ner mig, det ligger i dom eftersom de kommer från valfritt arabland/afrika/whatever".

Jag tyckte att amfksp uttryckte det bra:

Så länge man inte delar in folk i raser, tillskriver de olika egenskaper pga den ras de tillhör så är man inte rasist.

Philley
2012-12-04, 16:29
Ja jag tycker det även fast jag tycker att det inte borde vara det. Självklart att man undviker invandrare om man har dåliga erfarenheter av dem. Men där går gränsen enligt mig. Har man sen författade meningar om att invandrare kommer pryla mig då är man rasist.

Amfksp
2012-12-04, 16:34
Ja jag tycker det även fast jag tycker att det inte borde vara det. Självklart att man undviker invandrare om man har dåliga erfarenheter av dem. Men där går gränsen enligt mig. Har man sen författade meningar om att invandrare kommer pryla mig då är man rasist.

Att bli utsatt för brott av invandrare i sverige härleds i mycket större utsträckning till socioekonomiska faktorer som hög arbetslöshet och utanförskap är rasegenskaper, skulle inte påstå det är rasistiskt alls.

Nu kan man omöjligt veta hur andra tänker, men jag antar att folk som undervikter invandrargrupper vid bilförsäljning eller efter krogen gör det pga deras eventuellt rasliga egenskaper utan det beror nog på andra saker. Dvs personer som gör det valet, vet nog att dom har större risk att bli utsatta av brott av en invandrare, inte pga dennes ras, utan av socioekonomiska faktorer. Därför ej rasism enligt mig.

stolpskott
2012-12-04, 16:36
Ja jag tycker det även fast jag tycker att det inte borde vara det. Självklart att man undviker invandrare om man har dåliga erfarenheter av dem. Men där går gränsen enligt mig. Har man sen författade meningar om att invandrare kommer pryla mig då är man rasist.

Men då håller du ju med mig?

"Jag undviker invandrare för att jag ofta blivit misshandlad av invandrare" = Inte rasism.
"Jag unviker invandrare för att de är invandrare" = Rasism.

Eller, om man så vill:

"Jag undviker att sälja grejer till invandrare på blocket för att jag har haft jobbiga erfarenheter när jag gjort det" = Inte rasism.
"Jag säljer inte grejer på blocket till invandrare för att de är invandrare" = Rasism.

Philley
2012-12-04, 16:48
Men du generaliserar ju alla invandrare pga dina dåliga erfarenheter? Det är väl rasism? Dra alla över en kam invandrarna klumpas ihop och inte får samma möjligheter som vi som är födda i Sverige. Förslag ett är väl inte så jävla farligt får jag hålla med om.

Amfksp
2012-12-04, 16:54
Men du generaliserar ju alla invandrare pga dina dåliga erfarenheter? Det är väl rasism? Dra alla över en kam invandrarna klumpas ihop och inte får samma möjligheter som vi som är födda i Sverige. Förslag ett är väl inte så jävla farligt får jag hålla med om.

Så länge man inte generaliserar pga rasaspekten så är det fördomsfullt, men icke rasism.

Philley
2012-12-04, 17:14
Men invandrarna blir ju generaliserade pga av sin "ras" för personen har dåliga erfarenheter av personer från denna "ras".
Vidrigt ord btw

Spetälsk
2012-12-04, 17:17
Är det verkligen det? Jag tror det finns en skillnad mellan "jag har svårt för att vara ensam med grupper av unga invandrare för att jag har blivit misshandlad ett flertal gånger av sådana grupper förut" och att säga "jag undviker invandrare för att de kommer vilja slå ner mig, det ligger i dom eftersom de kommer från valfritt arabland/afrika/whatever".

Jag tyckte att amfksp uttryckte det bra:Barnsligt hittepå. vi vuxna lär oss vilka situationer man bör undvika. det är inte ok att undvika invandrade arbetskamrater om man har blivit nedslagen av ett gäng invandrare. kan man inte samarbeta med duktiga invandrade arbetskamrater så är det bara att söka nytt arbete oavsett vad det beror på. oavsett vad man vill kallas för istället för rasist. vad vill ni bli kallade för istället? ni resonerar som ouppfostrade gnälliga 12 åringar. jag hoppas för er egen skull att ni inte agerar lika barnsligt som ni skriver här :)

Amfksp
2012-12-04, 17:19
Men invandrarna blir ju generaliserade pga av sin "ras" för personen har dåliga erfarenheter av personer från denna "ras".
Vidrigt ord btw

Nej, "invandrare" består ju knappast av en ras vilket du kanske lagt märke till. Vad får du det ifrån? I exemplet stolpskott tar upp nämner han inte ens vilken ras dessa invandrare tillhör.
Du måste skilja på ras, etnicitet, utseende, kulturella skillnader osv

Philley
2012-12-04, 17:19
Barnsligt hittepå. vi vuxna lär oss vilka situationer man bör undvika. det är inte ok att undvika invandrade arbetskamrater om man har blivit nedslagen av ett gäng invandrare. kan man inte samarbeta med duktiga invandrade arbetskamrater så är det bara att söka nytt arbete oavsett vad det beror på. oavsett vad man vill kallas för istället för rasist. vad vill ni bli kallade för istället? ni resonerar som ouppfostrade gnälliga 12 åringar. jag hoppas för er egen skull att ni inte agerar lika barnsligt som ni skriver här :)

Bra skrivet!

Loke
2012-12-04, 17:28
Nej, "invandrare" består ju knappast av en ras vilket du kanske lagt märke till. Vad får du det ifrån? I exemplet stolpskott tar upp nämner han inte ens vilken ras dessa invandrare tillhör.
Du måste skilja på ras, etnicitet, utseende, kulturella skillnader osv

Men de invandrare som blir diksriminerade är väl vanligtvis av en icke-nordisk ras. Att man inte använder ordet ras skyddar en inte från att vara rasist. Ras är en del av både etnicitet och utseende, därför kan den som diskriminerar pga dessa saker mycket väl vara rasist.

Amfksp
2012-12-04, 17:35
Men de invandrare som blir diksriminerade är väl vanligtvis av en icke-nordisk ras. Att man inte använder ordet ras skyddar en inte från att vara rasist. Ras är en del av både etnicitet och utseende, därför kan den som diskriminerar pga dessa saker mycket väl vara rasist.

Givetvis behöver inte ordet ras användas för att man ska vara rasist. Men fördomarna ska vara grundade i rasaspekten och särbehandlar man inte pga denna är man inte rasist.
T e x särbehandlar jag en svart katolik pga hen är katolik är jag inte rasist, även om personen är svart. Eller om jag undviker syriansk-ortodoxa områden pga jag utsatts för brott utav ortodoxa kristna innan är jag inte heller rasist.

Loke
2012-12-04, 17:46
Givetvis behöver inte ordet ras användas för att man ska vara rasist. Men fördomarna ska vara grundade i rasaspekten och särbehandlar man inte pga denna är man inte rasist.
T e x särbehandlar jag en svart katolik pga hen är katolik är jag inte rasist, även om personen är svart. Eller om jag undviker syriansk-ortodoxa områden pga jag utsatts för brott utav ortodoxa kristna innan är jag inte heller rasist.

Visst, men tar man det strikt så kan ingen avgöra om en annan person är rasist baserat på dennes agerande. Strikt talat är det fullt rimligt att säga "Jag är inte rasist, jag bara hatar svartingar", för "svartingar" är kanske inte en ras, personen skulle kanske även hata en vit person med svart färg i ansiktet, vem vet? Det som menas med påstående "Du är rasist" måste alltså vara "Dina åsikter och handlingar går i linje med rasism", och är således applicerbart även om personen säger sig hata invandrare i största allmänhet. Ok, alla invandrare är kanske inte av en annan ras, men det är rimligt att anta att personen har överseende med vissa invandrare, speciellt de som inte kan identifieras som invandrare (eftersom de inte är av en annan ras).

Fyllot
2012-12-04, 17:53
Barnsligt hittepå. vi vuxna lär oss vilka situationer man bör undvika. det är inte ok att undvika invandrade arbetskamrater om man har blivit nedslagen av ett gäng invandrare. kan man inte samarbeta med duktiga invandrade arbetskamrater så är det bara att söka nytt arbete oavsett vad det beror på. oavsett vad man vill kallas för istället för rasist. vad vill ni bli kallade för istället? ni resonerar som ouppfostrade gnälliga 12 åringar. jag hoppas för er egen skull att ni inte agerar lika barnsligt som ni skriver här :)

Vilka folk vill umgås, sälja, ligga, träna med ÄR ens egna val oavsett vad du dillar om. Precis som på en arbetsplats så väljer man vilka man pratar, ligger, smeker osv med. Skillnaden är att man kan inte ställa samma krav på en arbetsplats som i sitt egna hem. Nu får du ta och städa dig lite min son.

stolpskott
2012-12-04, 17:55
Barnsligt hittepå. vi vuxna lär oss vilka situationer man bör undvika. det är inte ok att undvika invandrade arbetskamrater om man har blivit nedslagen av ett gäng invandrare. kan man inte samarbeta med duktiga invandrade arbetskamrater så är det bara att söka nytt arbete oavsett vad det beror på. oavsett vad man vill kallas för istället för rasist. vad vill ni bli kallade för istället? ni resonerar som ouppfostrade gnälliga 12 åringar. jag hoppas för er egen skull att ni inte agerar lika barnsligt som ni skriver här :)

Jag är inte här för att diskutera vad som är okej eller inte, jag är här för att diskutera vad som är rasism.
Självklart är det inte okej att undvika arbetskamrater pga etnicitet, men då drar man mitt exempel till sin absoluta spets. Jag syftar givetvis på hur man känner inför okända grupper av annan härkomst.
För att konkretisera ännu mer:

Jag är uppväxt i ett invandrartätt lägenhetskomplex, där svenskar utgjorde en klar minoritet. Pga det socioekonomiska förhållande som rent generellt rådde för i princip hela området fanns det en "brottslig" kultur som genomsyrade områdets ungdomar, givetvis även svenskar. Pga detta upplevde jag ofta att invandrare i grupper uppträdde sig hotfullt. Våldsamma invandrare var inte nödvändigtvis överrepresenterade gentemot våldsamma svenskar, men utgjorde ändå en majoritet och det satte sina psykologiska spår: Oftast är det invandrare som vill bråka.

Efter att jag flyttat ut från det området är det väldigt annorlunda. Häromveckan var jag ute och gick med några vänner och stötte på ett gäng med unga invandrargrabbar som satt och "chilla". När de tillkallade vår uppmärksamhet ("Ey, hörrni!") blev jag genast redo att försvara mig. Men det visade sig att de hade haft en diskussion om religion och ville höra våra åsikter om vissa frågor de diskuterat. Efter ett trevligt meningsutbyte sa vi hej då och fick ett tack för hjälpen. Alltså är jag medveten om att utländska ungdomar i den åldern inte alltid är våldsamma/kriminella.

Så när jag ser ett gäng med unga (ex.) kurder närma sig, så förutsätter jag inte att de vill slåss. Men jag är mer redo på att de vill det än att svenskar skulle vilja det, pga psykologiska associationer. Om de skulle vilja slåss så skulle jag inte förutsätta att det beror på deras "ras", utan på deras uppväxt och ekonomiska förhållanden. Gör det mig till en rasist?

Philley
2012-12-04, 17:56
Vilka folk vill umgås, sälja, ligga, träna med ÄR ens egna val oavsett vad du dillar om. Precis som på en arbetsplats så väljer man vilka man pratar, ligger, smeker osv med. Skillnaden är att man kan inte ställa samma krav på en arbetsplats som i sitt egna hem. Nu får du ta och städa dig lite min son.

Men far vad är det du sitter och säjjer?

Fyllot
2012-12-04, 18:00
Men far vad är det du sitter och säjjer?

Att folk är kassa helt enkelt. Precis som jag skrev i början av tråden ...folk sätter rasiststämpel på folk till höger och vänster utan att ens veta vad det innebär. Skäms.

Philley
2012-12-04, 18:17
Att folk är kassa helt enkelt. Precis som jag skrev i början av tråden ...folk sätter rasiststämpel på folk till höger och vänster utan att ens veta vad det innebär. Skäms.

Dagens samhälle...

Silencer
2012-12-04, 18:22
Det är ju skillnad på ett tycka illa om en religion och att tycka illa om människorna som utövar den.

Man är inte rasist om man tycker illa om alla kristna (eller muslimer).

Angel
2012-12-04, 18:29
Man är inte rasist om man tycker illa om alla kristna (eller muslimer).

ok

Amfksp
2012-12-04, 19:03
ok

"Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Källa: http://oxforddictionaries.com/definition/english/racism

JanOlsson
2012-12-04, 19:06
Man är snarare naiv så inot helvete om man INTE inser vilken destruktiv hatisk idiotisk jävla skit"religion" som Islam är.

filmjölk
2012-12-04, 19:06
Vilka folk vill umgås, sälja, ligga, träna med ÄR ens egna val oavsett vad du dillar om. Precis som på en arbetsplats så väljer man vilka man pratar, ligger, smeker osv med. Skillnaden är att man kan inte ställa samma krav på en arbetsplats som i sitt egna hem. Nu får du ta och städa dig lite min son.

Jo absolut är det ens eget val, men exkluderar du någon att prata med, ligga med, smeka pga dess ras (förutsatt att du själv är vit och man), så är du faktiskt rasist min son.

Philley
2012-12-04, 19:09
Religion skapar bara massa problem

Fyllot
2012-12-04, 21:09
Jo absolut är det ens eget val, men exkluderar du någon att prata med, ligga med, smeka pga dess ras (förutsatt att du själv är vit och man), så är du faktiskt rasist min son.

Nej min son du har helt fel. Diskriminering och rasism är inte samma sak. Över.