handdator

Visa fullständig version : Nybörjar träning


Fight
2012-12-03, 20:14
Jag har inte någon större erfarenhet av träning men har nu bestämt mig för att ta tag i den. Jag tänkte köra både löpning (distans samt intervaller) och styrketräning med egen kroppsvikt. Jag har alltid fascinerats av kampsport och är sugen på att träna någon typ av kamp, just nu är jag mest inne på boxning.

Så här kan det se ut med träning under en vecka.
Mån: Vila
Tis: Löpning 5-7 km
Ons: Styrketräning (Situps, dips, armhävningar)
Tors: Löpning (Intervaller)
Fre: Styrketräning (Situps, dips, armhävningar)
Lör: Vila
Sön: Morgonlöpning 5-7 km

Är det någon kampsportare här? Någon som har tips på vad och hur jag kan lägga upp min träning?
Sen skulle jag även vilja ha tips på övningar som jag kan träna upp min styrka med. Endast kroppsvikt för jag har inga vikter. Funderar på att knyta ett rep runt midjan och binda bildäck i det när jag springer så det blir lite motstånd.

/Fight

Mackan58
2012-12-03, 21:12
Antingen börjar du på en thaiboxningsklubb eller köper ett gymkort. Du kommer inte komma någon vart med löpning och träning med kroppsvikten.

Många kampsportsklubbar kör dessutom flertalet kampsporter så du kan ju testa runt lite.

Jeneric
2012-12-03, 21:52
Gå direkt och börja med kampsporten istället och håll dig borta från att lägga till massa ytterligare träning innan du börjat vänja dig vid kampsportsträningen. Man behöver inte "förbereda" sig med någon annan sorts träning, de flesta (bra) kampsportsklubbar är vana med att det kommer nya och otränade personer för att träna och brukar anstränga sig rätt bra för att se till att man kommer igång efter sina egna förutsättningar.

Philley
2012-12-03, 21:55
Skaffa gymkort och kör lågreps tillsammans med kroppsövningar

Fight
2012-12-03, 22:10
Tack för snabba svar men som det är nu så har jag tyvärr inte ekonomi för att köpa gymkort eller gå med i klubb

svenbanan
2012-12-03, 22:43
Skaffa en pullupstång och gör pullups. Mycket bra för rygg (och biceps). Du kan också göra benlyft då du hänger i stången. Tyngre än situps.

Handstående armhävningar mot en vägg. Kanon för axlar. När du kan göra 5-10st så försöker du ha händerna på nån upphöjnad så att du kan gå ner djupare utan att huvudet tar i marken. Då får du mer rörelseomfång och du blir starkare i axlarna.

Fyll det där bildäcket med cement och spring sedan runt och släpa på det så får du en hel del benträning.

Enbenta knäböj. Kolla på beastskills.com och finnen (eller glute-ham raise) kommer du rätt långt med för benen.

Så att det inte är nån vits med kroppsviktsövningar är bara nys. Däremot kan det vara svårt att få till kontinuerlig progression. När man grejar mer än 15-20 reps i en övning kanske den inte ger så mycket styrka/muskeltillväxt längre. Vill man ha detta får man hitta på en annan övning, eller göra den svårare (progressioner).

Fight
2012-12-04, 23:36
Tack svenbanan. Bra inlägg.