handdator

Visa fullständig version : Behöver sömntabletter - hur gå till väga?


LeBron
2012-12-03, 19:44
PÅ lagligt sätt.

Har haft ett stort problem sedan gymnasiet med sömnen, kan nästintill aldrig sova som en vanlig människa, alltså lägga mig runt 22-24 och vakna runt 07.00. Jag har alltid så sjukt mycket energi i kroppen på nätterna och kan ligga och rulla runt i sängen och tänka på annat fram till klockan 07.00 på morgonen. Det här funkar inte längre för mig, speciellt inte när jag går på universitet och föreläsningarna börjar vid 8. Kan ta ett exempel som fortfarande är "färskt" i minnet.

Tis-Ons: Vaken hela natten, somnade runt 12 och vaknade vid 17 på onsdagen.
Ons-Tor: Samma sak
Tor-Fre: Somna runt 10 till 17 (lite mer sömn, fortfarande helt fel dygnsrytm)
Fre-Lör: 11 - 14 (hade match så var larmet väckte mig)
Lör-Sön: ~22 - 14.00, 16h sömn
Sön-Mån: Somnade INGENTING under natten som vanligt, gick till universitetet 9.15 - 12, somnade vid 14 till cirka 18.00

Det här funkar inte som ni ser, var vänder jag mig för att få hjälp? Har varit såhär i perioder sedan mitten på gymnasiet och allting bara skiter sig.

Spettet
2012-12-03, 19:45
Provat ZMA? Kanske kan funka.

LeBron
2012-12-03, 19:46
Provat ZMA? Kanske kan funka.

Tar 3 tabletter varje natt, har gjort det ett tag nu.

Edit: Ingen effekt, kanske sover skönare när jag väl gör det dock, inte så att det går att mäta direkt. Men det får mig inte att somna :/

Sheogorath
2012-12-03, 19:46
Du vänder dig till vårdcentralen. :)

Spettet
2012-12-03, 19:46
Okej, pratat med någon läkare?

Angel
2012-12-03, 19:47
Ring din vårdcentral och boka en tid hos en läkare.

snelhest
2012-12-03, 19:47
Sluta sova på dagarna?

Fyllot
2012-12-03, 19:49
Svårt att tro en läkare skulle skriva ut några tunga grejjer i första taget särskilt när du är ung och relativt frisk/normal. Jag fick lergigan utskrivet eftersom det inte är beroendeframkallande. Det används förr i tiden till pollenallergi men det visade sig att dom blev trötta och den upphörde. Att sova på dagtid är kasst om man vill få ordning på nattens sömn.

LeBron
2012-12-03, 19:53
Att sova på dagtid är ingenting jag väljer direkt, efter 24h säger kroppen bara stopp och om jag inte har något för mig så slocknar jag när jag bestämmer mig för att se en film eller lägga mig i sängen och läsa.

Oljeblixten
2012-12-03, 19:53
PÅ lagligt sätt.

Har haft ett stort problem sedan gymnasiet med sömnen, kan nästintill aldrig sova som en vanlig människa, alltså lägga mig runt 22-24 och vakna runt 07.00. Jag har alltid så sjukt mycket energi i kroppen på nätterna och kan ligga och rulla runt i sängen och tänka på annat fram till klockan 07.00 på morgonen. Det här funkar inte längre för mig, speciellt inte när jag går på universitet och föreläsningarna börjar vid 8. Kan ta ett exempel som fortfarande är "färskt" i minnet.

Tis-Ons: Vaken hela natten, somnade runt 12 och vaknade vid 17 på onsdagen.
Ons-Tor: Samma sak
Tor-Fre: Somna runt 10 till 17 (lite mer sömn, fortfarande helt fel dygnsrytm)
Fre-Lör: 11 - 14 (hade match så var larmet väckte mig)
Lör-Sön: ~22 - 14.00, 16h sömn
Sön-Mån: Somnade INGENTING under natten som vanligt, gick till universitetet 9.15 - 12, somnade vid 14 till cirka 18.00

Det här funkar inte som ni ser, var vänder jag mig för att få hjälp? Har varit såhär i perioder sedan mitten på gymnasiet och allting bara skiter sig.

Du går till vårdcentralen alternativt psyket.(Jag fick på psyket)

Först kommer du troligtvis få prova Lergigan eller Atarax, om det inte hjälper propavan eller theralen och om inte det heller hjälper som i mitt fall så får du antagligen testa Stilnoct eller Imovane/Zopiklon. De tabletterna vill man helst inte skriva ut då de är väldigt beroendeframkallande men de klubbar dig ordentligt och om du sitter vaken på dem så får man minnesluckor, dålig balans etc.

Jag tycker du ska gå dit och prata och om det inte hjälper direkt så prova ett tag, jag kan av egen erfarenhet säga att det inte är roligt att vara beroende av Stilnoct/Imovane.

LeBron
2012-12-03, 19:58
Tack Oljeblixten, det där hjälpte. Vill gärna påstå att jag har sjukt svårt att bli beroende av saker och då har jag testat de lagliga drogerna, men tror inte man ska vara kaxig här. Ska ringa och boka en tid imorgon och se var det leder mig, förhoppningsvis hjälper Lergigan eller Atarax.

Oljeblixten
2012-12-03, 20:01
Tack Oljeblixten, det där hjälpte. Vill gärna påstå att jag har sjukt svårt att bli beroende av saker och då har jag testat de lagliga drogerna, men tror inte man ska vara kaxig här. Ska ringa och boka en tid imorgon och se var det leder mig, förhoppningsvis hjälper Lergigan eller Atarax.

Propavan och theralen är inte heller beroendeframkallande(annat än psykiskt då så klart) så var inte allt för rädd att stå på dig. Att bli beroende av t.ex stilnoct är inte svårt då de är väldigt lika olika benso-analoger som finns vilka ger ett sjusatans beroende och en avtändning sju resor värre än det värsta du varit med om. :d Men detta gäller så klart bara vid högre doser under långa perioder. Men som sagt din läkare kommer kunna det där och han kommer inte skriva ut några riktiga knock-out-piller i första taget! :d

tjing
2012-12-03, 20:07
Atarax är okej tycker jag (har sällan sömnproblem men fick det någon gång för flera år sedan). Men jag har inte tagit det på flera år så minnet kanske sviker, men man blir rätt skönt seg. Det är en anti-histamin för övrigt.

Propavan är om du vaknar lätt, eftersom det får dig att sova längre i ett sträck. Men det hjälper inte insomning. Nu har jag aldrig behövt något starkare så jag vet inte mer än så.

Saker som hjälper mig:

* Ha en viss tid mellan mat och sömn; gärna 5-6 timmar så matsmältningen är bearbetad och kroppen lugn och sval istället för rastlös och varm.

* Inget koffein på kvällen.

* Bara ligga i sängen när du ska lägga dig. Sätta tv:n på timer kan vara en idé, då det blir lite mindre dramatiskt än att släcka och blunda och vänta på att sömnen ska komma.

*Inte för lite kolhydrater; det sabbar mitt insomnande helt då jag blir för pigg även nattetid.

Oljeblixten
2012-12-03, 20:11
Atarax är okej tycker jag (har sällan sömnproblem men fick det någon gång för flera år sedan). Men jag har inte tagit det på flera år så minnet kanske sviker, men man blir rätt skönt seg. Det är en anti-histamin för övrigt.

Propavan är om du vaknar lätt, eftersom det får dig att sova längre i ett sträck. Men det hjälper inte insomning. Nu har jag aldrig behövt något starkare så jag vet inte mer än så.

Det jävliga med propavan är att jag inte somnar av den och efter ett tag börjar det klia något så sinnessjukt i skelettet att jag ligger i sängen, rullar av och an samtidigt som jag sparkar med benen i panik, inte så rockigt om det är insomningen man har problem med.

Men är det så att man klarar att somna men sedan inte sover i ett streck är de säkert bra!

benaciii
2012-12-03, 20:11
Melatonin är bra för att bli trött och lättare somna.
Känslan är lite som efter man druckit 2glas vin.

Morrris
2012-12-03, 20:16
Jag sov dåligt för ett par år sedan. Gick till vårdcentralen och beskrev min situation utförligt för läkaren. Fick 2x30 7,5 mg Imovane utskrivet direkt. Läkaren bad mig komma tillbaka om jag inte upplevde att de hjälpte...

Konstigaste läkarbesöket jag någonsin varit med om. Jag testade en gång. Sen fortsatte jag sova bra pga. den trygghet som asken utgjorde. Så för mig var det ju perfekt, men för någon annan hade kanske utskriften inte varit den bästa.

Amfksp
2012-12-03, 20:18
Håll benhårt på fasta tider, sover du 16h, klart du inte kmr sova på kvällen sen. Ställ klockan även fast det är jobbigt.
Har varit i samma sits, gick och hämtade up zopiklon och använde dessa sporadiskt i nödfall, tex innan viktiga föreläsningar. Men viktigast är att inte göra som du gör och låta dig själv sova på sådana tider. Ibland får man vara trött för att inte komma ur fas.

tjing
2012-12-03, 20:22
Det jävliga med propavan är att jag inte somnar av den och efter ett tag börjar det klia något så sinnessjukt i skelettet att jag ligger i sängen, rullar av och an samtidigt som jag sparkar med benen i panik, inte så rockigt om det är insomningen man har problem med.

Men är det så att man klarar att somna men sedan inte sover i ett streck är de säkert bra!

"Inte så rockigt"; Tack min herre för ett nytt uttryck, som jag aldrig hört tidigare, till min vokabulär.

Ja, myrkrypningar är tydligen en vanlig biverkning av just propavan. Upplevde inte det själv; däremot blev jag en aning zombieaktig, men somna det gjorde jag då inte. Jag åt en tablett sen fick det räcka.

tjing
2012-12-03, 20:23
Jag sov dåligt för ett par år sedan. Gick till vårdcentralen och beskrev min situation utförligt för läkaren. Fick 2x30 7,5 mg Imovane utskrivet direkt. Läkaren bad mig komma tillbaka om jag inte upplevde att de hjälpte...

Konstigaste läkarbesöket jag någonsin varit med om. Jag testade en gång. Sen fortsatte jag sova bra pga. den trygghet som asken utgjorde. Så för mig var det ju perfekt, men för någon annan hade kanske utskriften inte varit den bästa.

Egentligen är väl inte mentala "kryckor" som t ex vetskapen att man har en ask tabletter osv särskilt optimalt, oavsett om det gäller ångest eller sömnproblem. Men ur en praktisk synvinkel är det ju skit samma om man har sömnproblem och har en ask hemma och inte äter medicin. Så länge man sover.

Ljuvligt
2012-12-03, 20:32
Det som har hjälpt mig när jag haft svårt att somna är att sysselsätta tankarna genom att lyssna på något monotont och lugnt. P3 Dokumentär har fungerat ypperligt för det ändamålet. Jag har säkert lyssnat igenom varje avsnitt 10 ggr, snarare första halvan då jag hinner somna runt mitten. Försök också komma upp vid samma tidpunkt vare sig du sovit 3 eller 8 timmar (har du svårt att tvinga dig upp kan du be någon ringa och väcka dig). Det blir lättare att somna kvällen efter.

Jag tenderar kunna hålla mig vaken nätterna igenom utan problem sedan jag arbetade nattetid under drygt 9 månader. Men jag försöker alltid att vända tillbaka dygnet direkt och vara vaken hela dagen för att istället somna tidigt (20-21) på kvällen istället.Då burkar jag inte har svårt att somna vill jag lova.

Nu kan jag inte svara på huruvida detta kan komma att hjälpa dig alls, men det kan vara värt ett försök innan du testar sömntabletter och annars bör du ta kontakt med närmaste vårdcentral.

Otur
2012-12-03, 20:38
Ligger du och funderar på sakerna på nätterna när du ska sova? I så fall, vad?

tjing
2012-12-03, 20:44
Det som har hjälpt mig när jag haft svårt att somna är att sysselsätta tankarna genom att lyssna på något monotont och lugnt. P3 Dokumentär har fungerat ypperligt för det ändamålet. Jag har säkert lyssnat igenom varje avsnitt 10 ggr, snarare första halvan då jag hinner somna runt mitten.

Det här är nog en bra idé, ja.

Appel
2012-12-03, 20:47
Mådde helt illa av Atarax, nä jag får min sömnmedicin från mer "naturliga" håll.

Perramja
2012-12-03, 20:53
Be din läkare att få testa Cirkadin. Det är melatonin och något jag använder för att vända tillbaka rubbade dygnsrytmer då och då, funkar bra och du slipper bli som en vandrande zombie dagen efter vilket är en tråkig biverkning från många andra sömnpiller. Ovanstående är inga insomningstabletter men du blir bra trött av en tablett och trött som fan av två;)

Onigiri
2012-12-03, 22:22
Medicin är sista utvägen, försök inte ens tänka på det. Det är lätt att sitta innan och tänka att man kan lägga av när det blir bra, risken att du blir junkie på imovane eller annat (tex hasch för god sömn) i sin tur är stor, eller att det bara börjar om från ruta ett igen fast du blivit lite mer sliten (plus endokrina skador/slitningar, vet inte hur pass starkt det skadar så vågar inte säga något, beroende på dos och längd på "kur") på det och har utvecklat ett beroende du inte ens kunnat tänka dig, innan.

Tips: Dieta hårt, slit ut dig mycket, dygna om du måste. Kroppen kan inte "skippa" att sova, den somnar när det behövs tillslut.

Sniggel
2012-12-03, 22:40
Finns det mat som du lättare blir sömnig av? Jag vet med mig att om jag vill göra en kost som promotar god dygnsrymt så ska det sista målet bestå av ostmackor, kaffe ska drickas tidigt på dygnet (men undvikas efter 1300).
Grönt té gör mig väldigt lugn men det kanske inte hjälper mig att sova.
Stäng av stimuli successivt när det börjar bli sent. Det är inte biologiskt normalt att ha tillgång till internet/dator/tv/musik in på kvällarna. Klarar du av (kräver disciplin förstås) att släcka ner det mesta sånt efter 2000 kan det hjälpa dig att förbereda dig för sömn. Att fixa ett ordentligt mörker när du sover ger bättre sömn. Inga standby-lampor tända och gärna "ljudisolera" rummet.
Använd alla strategier som du kan hitta. Kanske kan låta extremt det jag nämner men egentligen är det något de flesta hade mått bra av förmodligen. Har du mer problem än "vanligt folk" får du vara beredd att anstränga dig mer än "vanligt folk"

filmjölk
2012-12-03, 22:53
Atarax är skitbra om du inte är van vid piller. Är du van vid bensopunderi och annat är det nästan verkningslöst.

Mental
2012-12-03, 22:57
Jag kör på sömnskuld, upp 0615 vardag som helg oavsett när jag somnade.håller mig sysselsatt på dagen så jag inte somnar.kroppen kapitulerar tillslut.

asdzxc
2012-12-03, 22:58
Medicin är sista utvägen, försök inte ens tänka på det. Det är lätt att sitta innan och tänka att man kan lägga av när det blir bra, risken att du blir junkie på imovane eller annat (tex hasch för god sömn) i sin tur är stor, eller att det bara börjar om från ruta ett igen fast du blivit lite mer sliten (plus endokrina skador/slitningar, vet inte hur pass starkt det skadar så vågar inte säga något, beroende på dos och längd på "kur") på det och har utvecklat ett beroende du inte ens kunnat tänka dig, innan.

Tips: Dieta hårt, slit ut dig mycket, dygna om du måste. Kroppen kan inte "skippa" att sova, den somnar när det behövs tillslut.

Även om jag håller med att man inte ska knapra piller lättvändigt, och just sömnpiller kan skapa starka beroenden, så tycker jag att dina övriga råd är helt åt helvete.
VI med grava sömnproblem kan gå omkring åratal mentalt och fysiskt nedbrutna om vi kör på din sanning, att kroppen somnar när det behövs. Man ska inte bara somna, utan även bibehålla god sömn.
Nåväl, sådana här trådar brukar svämma över av "drick the, stäng av TVn, sätt på valljud etc, det funkade för mig". Skillnaden på mig , TS och er det funkar på, är att vi inte kan sova TROTS att vi testat allt det där.
Personligen tror jag att mitt cirkadiska dygn är 26-27h+. Och skulle jag nu råka sova gott en natt så brukar resten av veckan fuckas å det grövsta sömnmässigt, just för att kroppen tror den är "maximalt utvilad". När det egentligen för många andra bara är ett normalläge.

Jag hoppas TS följer upp läkarbesöket i denna tråd och även eventuell utveckling av problemet!

Angel
2012-12-03, 23:17
Medicin är sista utvägen, försök inte ens tänka på det. Det är lätt att sitta innan och tänka att man kan lägga av när det blir bra, risken att du blir junkie på imovane eller annat (tex hasch för god sömn) i sin tur är stor, eller att det bara börjar om från ruta ett igen fast du blivit lite mer sliten (plus endokrina skador/slitningar, vet inte hur pass starkt det skadar så vågar inte säga något, beroende på dos och längd på "kur") på det och har utvecklat ett beroende du inte ens kunnat tänka dig, innan.

Tips: Dieta hårt, slit ut dig mycket, dygna om du måste. Kroppen kan inte "skippa" att sova, den somnar när det behövs tillslut.

Vad är det för endokrina skador Imovane ger?

Duran
2012-12-03, 23:23
Jag har provat många olika piller för sömn och oro. Enligt min erfarenhet (känner andra som provat många också) så finns det nackdelar med alla. Antingen hjälper de inte eller så är de beroendeframkallande (såna skriver de inte gärna ut), eller så blir man trött dagen efter. Men de funkar olika för olika personer så man får prova sig fram och hitta det som ger bäst hjälp med minst biverkningar.

För min del är propavan och theralen lönlöst, jag blir tröttare än om jag hade varit vaken hela natten, även efter att invänjningsperioden har gått. Imovane hade ingen effekt. Jag har inte märkt av några beroendeproblem med stesolid men är försiktig ändå. Min grundnattmedicin är lergigan, den blir jag lite lugnare av, så måste jag oftast komplettera med stesolid, eller atarax. Det står i bipacksedeln att atarax håller i sig i 12 timmar, så om jag ska träna nästa morgon tar jag stesolid istället, så att jag kan koncentrera mig på tekniken.

Så om du får en medicin som funkar dåligt för dig kan du fråga efter en annan. Men förvänta dig inte att medicinen ska göra jobbet åt dig, man brukar få försöka ha regelbundna tider, varva ner på kvällen, undvika kaffe osv även med en medicin som funkar.

Gober
2012-12-03, 23:27
Testade en gång för många år sedan ett sömnpiller som jag inte minns namnet på, blev rek en halv tablett men hade inte sovit på några dagar så jag slängde i mig en hel. Låg och pratade med min tjej i telefon när det plötsligt började hända saker. Egentligen ska man släcka ljuset och blunda efter intag, men jag hade en lampa tänd, tv tänd och blundade inte. Det började med att konstiga saker händer på teven, därefter förvandlades mitt täcke till en varelse som slingrade sig längst mina ben, tapeten på väggarna började rulla upp och sedan förvandlas till varelser som trillade ut ur väggen. Ungefär där bestämde jag mig för att släcka ljuset och blunda, somnade då ganska snabbt.

Nu hade jag redan blivit varnad för hallucinationer och utmanade ödet lite genom att ligga och vänta på dessa med öppna ögon, hade jag inte vetat om detta hade jag nog blivit rejält skrämd. Mådde ganska dåligt dagen efter, lite bakis.

Nåja det var lite OT, har inte tagit något sedan dess då jag inte haft sådana problem med sömnen som jag hade när jag var yngre. Rutiner, kost och att ta tag i stress är sådant som kan vara bra att börja med.

filmjölk
2012-12-03, 23:32
Är det någon mer än jag som får smaken av näsblod eller renkött i munnen efter att ha sovit på Imovane?

(Nu var det länge sedan jag åt sådana, jag har hellre sömnproblem än käkar benso igen)

Amfksp
2012-12-03, 23:42
Är det någon mer än jag som får smaken av näsblod eller renkött i munnen efter att ha sovit på Imovane?

(Nu var det länge sedan jag åt sådana, jag har hellre sömnproblem än käkar benso igen)

Ska vi klyva hår inte inte imovane en benso och ja, smaken i munnen är inte rolig alls. Tycker det smaker mer metall än renkött dock =D

Dav0d
2012-12-03, 23:52
Underbart, bli beroende av sömntabletter som senare är ett rent helvete att komma ifrån. Det du lider av just nu var precis det jag gjorde, jag insåg däremot att det hade med hur bekväm jag var med att vara vaken ensam på nätterna (av skäl nedskrivna nedan). Tvinga dig att lägga dig i sängen 24:00 och vakna 0800 varje dag. Risken att du kanske får 3 timmars sömn första natten, och lite mindre i början är självklart. Men efter 2 veckor har du din dygnsrytm gjord. Inga jävla 16 timmar för att ta igen sömn för att sedan misshandla kroppen 2 dagar irad igen. "No shit sherlock" att du har problem att somna på nätterna om du aldrig sover på nätterna (och när du väl gör det är det många timmar som senare går ut över den normala rytmen).

Tragiskt att många här inne verkar tro att problemet ligger i för lite medicin. Lite själv disciplin och intelligens krävs det för att inse att problemet oftast ligger i helt fel vanor.

Personligen blev jag alltid piggare på nätterna eftersom min mor mådde väldigt dåligt under dagarna då hon var vaken (vilket kunde skapa en del liv). När hon väl hade somnat fick jag min lugn och ro. Detta ligger kvar och fortfarande 10 år efteråt blir jag alltid piggare kring nattetid. Däremot löser disciplin detta och märker jag att jag låter bekvämligheten ta över några nätter blir det en del lidande längre fram då jag måste återställa mig.

(Anledningen till varför jag tror det har med din egna bekvämlighet och brist på disciplin att göra är hur du beskriver det, du är en av väldigt många som idag lider av detta samt ger samma symptom och beskrivning. Detta har troligtivs uppkommit av dåliga vanor mer än att väldigt många människor plöstligt lider av kemisk obalans i kroppen...) Sedan kan det vara så att du är en av dem som verkligen behöver det eftersom din kropp omöjligt kan leva efter 24 timmars dygn eller något i närheten. Däremot finns det många människor som löser detta problem med "siesta" istället för medicin, vilket är mycket bättre. Igen krävs det disciplin för att lösa det på detta sätt.

filmjölk
2012-12-03, 23:53
Ska vi klyva hår inte inte imovane en benso och ja, smaken i munnen är inte rolig alls. Tycker det smaker mer metall än renkött dock =D

Mjölk till frukostgröten smakar totalt vidrigt med av någon anledning efter Imovane. Så jäkla skumt.

Doctor Snuggles
2012-12-04, 00:01
Jag har provat många olika piller för sömn och oro. Enligt min erfarenhet (känner andra som provat många också) så finns det nackdelar med alla. Antingen hjälper de inte eller så är de beroendeframkallande (såna skriver de inte gärna ut), eller så blir man trött dagen efter. Men de funkar olika för olika personer så man får prova sig fram och hitta det som ger bäst hjälp med minst biverkningar.

För min del är propavan och theralen lönlöst, jag blir tröttare än om jag hade varit vaken hela natten, även efter att invänjningsperioden har gått. Imovane hade ingen effekt. Jag har inte märkt av några beroendeproblem med stesolid men är försiktig ändå. Min grundnattmedicin är lergigan, den blir jag lite lugnare av, så måste jag oftast komplettera med stesolid, eller atarax. Det står i bipacksedeln att atarax håller i sig i 12 timmar, så om jag ska träna nästa morgon tar jag stesolid istället, så att jag kan koncentrera mig på tekniken.

Så om du får en medicin som funkar dåligt för dig kan du fråga efter en annan. Men förvänta dig inte att medicinen ska göra jobbet åt dig, man brukar få försöka ha regelbundna tider, varva ner på kvällen, undvika kaffe osv även med en medicin som funkar.

Stesolid har en halveringstid på 20-100 timmar.

Doctor Snuggles
2012-12-04, 00:04
Överlag är tipsen som andra har sagt, men också att skippa titta på tv och särskilt dator efter kl 9-10, släcka ner lampor osv så att melatonin börjar blidas och du börjar bli trött.
Sedan så låter det som du har någon inneboende undermedveten stress i kroppen som håller dig vaken, och det skulle nog löna sig att reda ut det, gå till psykolog, KBT, meditation, osv.

Duran
2012-12-04, 00:33
Stesolid har en halveringstid på 20-100 timmar.

Jag har hört om det men jag vet inte exakt vad det betyder. Att efter 20-100 timmar så är hälften av effekten kvar? Om du tänkte på träningen så har jag aldrig märkt några problem av stesoliden (min mobil försökte skriva steroider haha). Jag började med atarax nyligen och nån dag kunde jag omöjligt kvicka till i hjärnan på hela förmiddagen. Då kom jag på att kolla hur länge medicinen skulle verka, vilket var tolv timmar. Med tanke på det där med ryggraden på morgonen (minns inte exakt, men har läst att skaderisken är högre på morgonen) så vågar jag inte chansa då. Stesoliden kan jag ta på dagtid och ändå piggna till efter ett par timmar.

För övrigt så tycker jag också att man ska försöka utan medicin först men självdisciplin räckte definitivt inte för mig iallafall.

Amfksp
2012-12-04, 00:35
Stesolid är olämplig för insomning då den sitter i så länge. Många har effekt även dagen efter. För insomning vill man ha så kort halveringstid som möjligt så man inte får "hangover" dagen efter. Tror det är ngt sådant han syftar på.

Duran
2012-12-04, 00:40
Stesolid är olämplig för insomning då den sitter i så länge. Många har effekt även dagen efter. För insomning vill man ha så kort halveringstid som möjligt så man inte får "hangover" dagen efter. Tror det är ngt sådant han syftar på.

Halveringstid brukar läkarna nämna i samband med risk att bli beroende. Någon hangover får jag inte av stesolid, det är det som är vinsten med den för min del.

Hemi
2012-12-04, 02:56
tar man en del av dessa mediciner under Lang tid sa kan effekter och bieffekter stanna kvar langre, (plasticity) och det kan handle om manader och mer. vilket gor att jag inte gillar dem sa mycket, inklusive valium, (diazepam) som har en narliggande effekt som temazepam vilket brukar skrivas ut som somnmedel. fungerar gor det dock.

krilleh
2012-12-04, 03:42
Du går till vårdcentralen alternativt psyket.(Jag fick på psyket)

Först kommer du troligtvis få prova Lergigan eller Atarax, om det inte hjälper propavan eller theralen och om inte det heller hjälper som i mitt fall så får du antagligen testa Stilnoct eller Imovane/Zopiklon. De tabletterna vill man helst inte skriva ut då de är väldigt beroendeframkallande men de klubbar dig ordentligt och om du sitter vaken på dem så får man minnesluckor, dålig balans etc.

Jag tycker du ska gå dit och prata och om det inte hjälper direkt så prova ett tag, jag kan av egen erfarenhet säga att det inte är roligt att vara beroende av Stilnoct/Imovane.

Jag har theralen och zopiklon hemma. Kan säga att om du tar någon av dessa så kommer du va helt borta dagen efter. De funkar absolut, men röker hellre en gås o sova på. Men om du vill gå lagliga vägen så rekomenderar jag zopiklon i kortare perioder. Funkar bra, död dagen efter dock.

LeBron
2012-12-04, 04:14
Tack så mycket för alla svar, några skrev att de försöker gå upp samma tid varje dag oavsett om de har saker att göra då eller inte och det tror jag inte är en så dum idé. Ni som gör så, lägger ni er samma tid varje dag också eller hur gör ni där?

eternallord
2012-12-04, 04:27
Nu är klockan 4:26 och jag är, likt dig LeBron, ofrivilligt vaken för närvarande då jag inte kan somna. Detta är dock inte något jag normalt har problem med. De senaste veckorna har jag skött allting exemplariskt eftersom jag tränade inför SM som var i helgen. Träning, sömn och kost har alla varit top notch.

Under söndagen och måndagen har jag fysiskt varit totalt understimulerad (inte tränat något, förståeligt under omständigheterna förvisso), mentalt varit totalt överstimulerad (suttit hela kvällen och proppat skallen full med meningslösa youtubeklipp och diverse skräp) och bara ätit skit i princip. Pizza, choklad, cheeze doodles med mera. Samt så tog jag en ordentlig sovmorgon idag.

Inte helt oväntat är det bara idag jag haft svårigheter att sova. De flesta problem som är sömnrelaterad (givetvis inte alla) går nog att lösa med hård fysisk ansträngning, bra kost och fasta rutiner.

LeBron
2012-12-04, 06:16
Nu är klockan 4:26 och jag är, likt dig LeBron, ofrivilligt vaken för närvarande då jag inte kan somna. Detta är dock inte något jag normalt har problem med. De senaste veckorna har jag skött allting exemplariskt eftersom jag tränade inför SM som var i helgen. Träning, sömn och kost har alla varit top notch.

Under söndagen och måndagen har jag fysiskt varit totalt understimulerad (inte tränat något, förståeligt under omständigheterna förvisso), mentalt varit totalt överstimulerad (suttit hela kvällen och proppat skallen full med meningslösa youtubeklipp och diverse skräp) och bara ätit skit i princip. Pizza, choklad, cheeze doodles med mera. Samt så tog jag en ordentlig sovmorgon idag.

Inte helt oväntat är det bara idag jag haft svårigheter att sova. De flesta problem som är sömnrelaterad (givetvis inte alla) går nog att lösa med hård fysisk ansträngning, bra kost och fasta rutiner.


Så du säger mindre kcal, mer träning? :)

eternallord
2012-12-04, 06:24
Så du säger mindre kcal, mer träning? :)

Inte nödvändigtvis mindre kcal, men "nyttigare" kcal. Detta förutsätter ju såklart att du överhuvudtaget stoppar i dig sötsaker eller skräpmat i nuläget. Mer träning är också en definitionsfråga. Att lunka runt på gymmet ger inte mig alls samma trötthet som 90min stenhård kampsportsträning.

Duran
2012-12-04, 09:22
Tack så mycket för alla svar, några skrev att de försöker gå upp samma tid varje dag oavsett om de har saker att göra då eller inte och det tror jag inte är en så dum idé. Ni som gör så, lägger ni er samma tid varje dag också eller hur gör ni där?

Ja, regelbundna tider är en sån där basic grej när det gäller sömnstörningar. Jag är sjukskriven och har inga måsten men går nästan alltid och lägger mig 23-24 och ställer alarmet på 8.00. Eller 9.00 om jag tar sovmorgon. Ett av skälen till att jag tränar på morgnarna är att jag ska ha en anledning att kliva upp i rimlig tid. Lägg alarmet en bit ifrån sängen så att du måste kliva upp för att stänga av det.

Hunger kan också ställa till sömnen så när jag deffar sparar jag det största målet till middagen.

Viktor_Balck
2012-12-04, 09:27
Regelbundna sovtider är ju alltid bra, har också i perioder haft lite problem med att sova. Träna men träna inte för nära inpå sänggåendet, sen hur mår du övrigt med stress/oro osv? Att grubbla mycket när man ska sova är väl inte det optimala, försök låt bli det i sängen (lättare sagt än gjort givetvis). En ide kan vara att grubbla/oroa sig en specifik tid varje dag i typ 30 min och sen hålla sig till det.

krubkungen
2012-12-04, 10:47
Har lite samma problem som du TS, i mitt fall så har jag ångestsjukdom/tvångssyndrom vilket jag givetvis får behandling för. Men jag har trots det svårt att sova, jag kan vara trött men att somna in är riktigt svårt. Imovane har hjälpt, nu känner jag dock att användningen av imovane har blivit för mycket (3-4veckor varje kväll) så jag har provat lergigan, vilket jag hade hoppas skulle ha en bättre "knockade" effekt. Ska prova gå högre i dos.

Mindfulness/yoga är något jag också hade tänkt börja med.

Oljeblixten
2012-12-04, 10:59
Jag har theralen och zopiklon hemma. Kan säga att om du tar någon av dessa så kommer du va helt borta dagen efter. De funkar absolut, men röker hellre en gås o sova på. Men om du vill gå lagliga vägen så rekomenderar jag zopiklon i kortare perioder. Funkar bra, död dagen efter dock.

Fan, sjukt många som är döda dagen efter Zopiklon/Imovane... Jag känner inget alls dagen efter på dem förutom smaken i halsen då förstås! Sen att jag inte somnar av dem såvida jag inte tar typ 30mg+ är en annan sak.

Theralen däremot fyfan... dagen efter Theralendroppar känns det som att man kört en helkväll på krogen.

shadowfire
2012-12-04, 11:51
Nu är klockan 4:26 och jag är, likt dig LeBron, ofrivilligt vaken för närvarande då jag inte kan somna. Detta är dock inte något jag normalt har problem med. De senaste veckorna har jag skött allting exemplariskt eftersom jag tränade inför SM som var i helgen. Träning, sömn och kost har alla varit top notch.

Under söndagen och måndagen har jag fysiskt varit totalt understimulerad (inte tränat något, förståeligt under omständigheterna förvisso), mentalt varit totalt överstimulerad (suttit hela kvällen och proppat skallen full med meningslösa youtubeklipp och diverse skräp) och bara ätit skit i princip. Pizza, choklad, cheeze doodles med mera. Samt så tog jag en ordentlig sovmorgon idag.

Inte helt oväntat är det bara idag jag haft svårigheter att sova. De flesta problem som är sömnrelaterad (givetvis inte alla) går nog att lösa med hård fysisk ansträngning, bra kost och fasta rutiner.

oj vad jag känner igen det där, mental understimulans där jag kompenserar med slösurf, youtubeklipp, datorspel osv slår över åt andra hållet och blir mental flipout.. stör sömnen direkt. Likaså skräpkäk.

Sedan om man har mycket att grubbla på i livet, unfinished business mm... klockrent "kan inte somna"-medel.

Livrädd för sömnpiller dock, tror det är som gjort för ett beroende om man inte aktar sig. Komma åt rotorsaken till sömnproblemen måste alltid vara primärt.

Amfksp
2012-12-04, 11:57
Fan, sjukt många som är döda dagen efter Zopiklon/Imovane... Jag känner inget alls dagen efter på dem förutom smaken i halsen då förstås! Sen att jag inte somnar av dem såvida jag inte tar typ 30mg+ är en annan sak.

Theralen däremot fyfan... dagen efter Theralendroppar känns det som att man kört en helkväll på krogen.

Samma här, känner noll dagen efter zopiklon, dock har jag bara kört 10mg som högst. Halveringstiden är så kort att man inte "ska" känna ngt dagen efter.

Oljeblixten
2012-12-04, 12:05
Samma här, känner noll dagen efter zopiklon, dock har jag bara kört 10mg som högst. Halveringstiden är så kort att man inte "ska" känna ngt dagen efter.

Det är inte rekommenderat att ta mer en max 15mg. Om man inte somnar på en liten högre dos finns det en risk att man mördar människor och blir sjuk i huvudet med total blackout som följd.

Nu för tiden äter jag inga piller alls dock, i det långa loppet blir jag nästan värre av sömntabletter än om jag inte sover då jag behöver ganska höga doser för att somna och det blir absolut inte bra.

Men sömnmedel är helt klart väldigt bra för vissa människor då man kan köra en period för att få bukt med dygnsrytmen och sedan kliva av dem, alternativt ha en ask hemma likt en snuttefilt så att man vet att OM jag inte kan sova har jag dem ändå. Sådant brukar hjälpa.

Kischen
2012-12-04, 12:08
Testade en gång för många år sedan ett sömnpiller som jag inte minns namnet på, blev rek en halv tablett men hade inte sovit på några dagar så jag slängde i mig en hel. Låg och pratade med min tjej i telefon när det plötsligt började hända saker. Egentligen ska man släcka ljuset och blunda efter intag, men jag hade en lampa tänd, tv tänd och blundade inte. Det började med att konstiga saker händer på teven, därefter förvandlades mitt täcke till en varelse som slingrade sig längst mina ben, tapeten på väggarna började rulla upp och sedan förvandlas till varelser som trillade ut ur väggen. Ungefär där bestämde jag mig för att släcka ljuset och blunda, somnade då ganska snabbt.

Nu hade jag redan blivit varnad för hallucinationer och utmanade ödet lite genom att ligga och vänta på dessa med öppna ögon, hade jag inte vetat om detta hade jag nog blivit rejält skrämd. Mådde ganska dåligt dagen efter, lite bakis.

Nåja det var lite OT, har inte tagit något sedan dess då jag inte haft sådana problem med sömnen som jag hade när jag var yngre. Rutiner, kost och att ta tag i stress är sådant som kan vara bra att börja med.

Märke? Måste skaffa direkt :D Fuck sova!

Oljeblixten
2012-12-04, 12:11
Märke? Måste skaffa direkt :D Fuck sova!

Du brukar kunna börja hallucinera av sömntabletter om du inte går och lägger dig. :cool: Testa tre stilnoct sen går du på krogen, då jävlar ska du få se på åktur! Hah, nävars det är en extremt dum idé! :cool:

Kischen
2012-12-04, 12:12
Du brukar kunna börja hallucinera av sömntabletter om du inte går och lägger dig. :cool: Testa tre stilnoct sen går du på krogen, då jävlar ska du få se på åktur! Hah, nävars det är en extremt dum idé! :cool:

Haha! Jag får nog nöja mig med zma:/

Juxta
2012-12-04, 12:13
Melatonin är det bästa.

shadowfire
2012-12-04, 12:14
Men sömnmedel är helt klart väldigt bra för vissa människor då man kan köra en period för att få bukt med dygnsrytmen och sedan kliva av dem, alternativt ha en ask hemma likt en snuttefilt så att man vet att OM jag inte kan sova har jag dem ändå. Sådant brukar hjälpa.

this! detta tror jag på även om jag inte provat själv...
Finns inget värre sömnmässigt än då man ligger där och tänker "fan, nu borde jag ju ha sovit för länge sedan, jag MÅSTE sova nu då jag ska upp tidigt" osv. För min del om jag ska på tjänsteresor så börjar den där måsteprocessen långt innan läggdags... "måste lägga mig tidigt ikväll, hoppas jag kan somna nudå"...

Har man en sådan snuttefilt är det nog enklare att koppla av mer och då kan jag tänka mig att det också per automatik blir lättare att faktiskt somna - utan pillz.

cAase
2012-12-04, 12:17
Haha ja, stilnoct och imovane har givit mig många roliga nätter, hallucinationerna är riktigt brutala ibland. Brukar träffa på lite älvor, små troll som jag för diskussioner med.

Ett bra tips är mirtazapin, det är egentligen en antidepressiv, men den knockar mig totalt, och jag har riktigt stora sömproblem. Första 2-3 dagarna får man ganska stark hang over, men den försvinner efter ett par dagars användande. Mirtazapin är inte beroendeframkallande på det sätt att du måste höja dosen efter kontinuerligt brukande.

Oljeblixten
2012-12-04, 12:19
Haha ja, stilnoct och imovane har givit mig många roliga nätter, hallucinationerna är riktigt brutala ibland. Brukar träffa på lite älvor, små troll som jag för diskussioner med.

Ett bra tips är mirtazapin, det är egentligen en antidepressiv, men den knockar mig totalt, och jag har riktigt stora sömproblem. Första 2-3 dagarna får man ganska stark hang over, men den försvinner efter ett par dagars användande. Mirtazapin är inte beroendeframkallande på det sätt att du måste höja dosen efter kontinuerligt brukande.

Finns det inte en överhängande risk att få utsättningssyndrom av MIrtazapin då det är en NASSA(väldigt likt SSRI) ?

blaaargh
2012-12-04, 12:54
Finns det inte en överhängande risk att få utsättningssyndrom av MIrtazapin då det är en NASSA(väldigt likt SSRI) ?

Inget jag märkte av i alla fall. Jag kommer dock ihåg att apoteket där jag hämtade ut mitt recept varnade mig för att sluta tvärt, men det kan ju också varit en standardgrej dom säger, eftersom det brukar vara så för många antidepp.

Jag rekommenderar dock inte mirtazapine mot sömnproblem då det oftast skrivs ut om man har någon kombination av sömnproblem, ångest och depression. Och just baksmällan är individuell, för mig försvann den endast marginellt under tiden jag tog dom. Fick tömma en kanna kaffe innan jag kunde röra mig.

Oljeblixten
2012-12-04, 13:08
Inget jag märkte av i alla fall. Jag kommer dock ihåg att apoteket där jag hämtade ut mitt recept varnade mig för att sluta tvärt, men det kan ju också varit en standardgrej dom säger, eftersom det brukar vara så för många antidepp.

Jag rekommenderar dock inte mirtazapine mot sömnproblem då det oftast skrivs ut om man har någon kombination av sömnproblem, ångest och depression. Och just baksmällan är individuell, för mig försvann den endast marginellt under tiden jag tog dom. Fick tömma en kanna kaffe innan jag kunde röra mig.

Tror att om man äter det på en daglig basis blir utsättningssyndromen rätt feta då det är en antidepp, men det kan nog vara individuellt. Läkare brukar älska att skriva ut SSRI och jag hatar verkligen SSRI, varför är de så sjukt snabba med receptblocket på sådant?

Ber om ursäkt för OT.

Morrris
2012-12-04, 13:11
Egentligen är väl inte mentala "kryckor" som t ex vetskapen att man har en ask tabletter osv särskilt optimalt, oavsett om det gäller ångest eller sömnproblem. Men ur en praktisk synvinkel är det ju skit samma om man har sömnproblem och har en ask hemma och inte äter medicin. Så länge man sover.

Det beror väl på hur man definierar optimalt. Jag hade en period med sömnsvårigheter. Dessa löste sig snabbt och smärtfritt utan att jag behövde äta sömntabletter. För mig var det iaf optimalt.

blaaargh
2012-12-04, 13:13
Tror att om man äter det på en daglig basis blir utsättningssyndromen rätt feta då det är en antidepp, men det kan nog vara individuellt. Läkare brukar älska att skriva ut SSRI och jag hatar verkligen SSRI, varför är de så sjukt snabba med receptblocket på sådant?

Ber om ursäkt för OT.

Mjo, det finns ju garanterat en risk för det. Jag hade ändå en ganska hög dagsdos när det var aktuellt för mig, men ja, högst individuellt hur man reagerar på det.
Jag fick särskilt mirtazapine just för att det saknar en del av biverkningarna ssri har, men ändå är väldigt potent.

Deceiver85
2012-12-04, 13:14
Medicin är sista utvägen, försök inte ens tänka på det.

Tips: Dieta hårt, slit ut dig mycket, dygna om du måste. Kroppen kan inte "skippa" att sova, den somnar när det behövs tillslut.

+111111111

Blir både mörkrädd och förbannad över hur folk verkar slänga med tabletter som lösningar för allting.

watertouch
2012-12-04, 14:08
+111111111

Blir både mörkrädd och förbannad över hur folk verkar slänga med tabletter som lösningar för allting.

Menar du med +1 att du tycker att nån med grava sömnproblem ska extrembanta, slita ut sig (stressa kroppen)???


Hört talas om att gå in i väggen lr CNS-burn?

z_bumbi
2012-12-04, 14:11
Att överträna kan precis lika gärna leda till sömnproblem och stress i allmänhet är jinte direkt något som minskar om man har sömnproblem utan det blir snarare så att kroppen konstant har en stressnivå.

Sen är kanske inte sömntabletter den första lösningen man bör testa men att för en kort period få en bättre sömn kan ibland minska stressen och få in bättre vanor. Däremot är inte sömntabletter skilt från allt annat man kan göra för att förbättra sömnen.

Viktor_Balck
2012-12-04, 14:16
Menar du med +1 att du tycker att nån med grava sömnproblem ska extrembanta, slita ut sig (stressa kroppen)???


Hört talas om att gå in i väggen lr CNS-burn?

Precis, låter som en skitbright idé. Fick en del problem att sova när jag dietat som värst back in the days, pga hunger och en jäkligt sliten kropp.

Däremot att piller inte är lösningen på allt är ju en annan sak.

krubkungen
2012-12-04, 14:22
Theralen, blir man kraftigt bakis/zombie av det dagen efter? Lugnande/sövande?

watertouch
2012-12-04, 14:44
Theralen, blir man kraftigt bakis/zombie av det dagen efter? Lugnande/sövande?

Japp. Ja lugnande är ju att man blir sederad, trött... Men lägre dos som lugnande och lite högre för insomning.

watertouch
2012-12-04, 14:48
Japp. Ja lugnande är ju att man blir sederad, trött... Men lägre dos som lugnande och lite högre för insomning.

Theralen är dock ett Neuroleptikum och ska enligt SBU då inte användas som lugnande.(statens beredning för medicinsk utvärdering)

bladhet
2012-12-04, 15:42
Melatonin 3 mg funkar kanon för mig! Testa du också

majak0vskij
2012-12-04, 16:56
Tycker det är bättre att ta sleepers för att få ett lite nyktrare perspektiv på situationen, när man inte sover är man ju inte sitt mest rationella själv och kan kanske inte reflektera över de stressfaktorer som triggar igång sömnlösheten. Väggarna brukar ju börja bölja efter ett tag, och koncentrationsförmågan klinga av betydligt om man får för lite eller ingen sömn och upplever det som ett stressmoment i sig.
Har periodiska sömnproblem, sover inget alls och det brukar sluta i total krasch.

Har provat, theralen, lergigan, propavan, imovane - inga myrkryp och inga hallisar, lite metallsmak bara. Inga problem att sluta heller.
Imovane har en väldigt oförutsägbar effekt tycker jag dock. Ena natten får man sova som ett barn (ja okej då, några timmar iallafall), nästa ingenting. Den enda man märker av dagen efter tycker jag är theralen. Fick även prova låg dos seroquel för ångest på kvällen och att bli lite trött på nu när jag tänker på det...50 mg om jag minns rätt, blev lite trött första dagarna sedan inte mer.
Stilnoct fungerade hyfsat i insomningssyfte, men då vaknade jag hela tiden istället.
Fick nitrazepam för det, och har det nu. Använder dem högst sparsamt, vill inte bli tillvand. Brukar inte benzo mer än absolut i värsta fall nödvändigt, men har rätt hög medicintolerans överlag.

Doctor Snuggles
2012-12-04, 17:49
En ny, egentligen anti-depp, medicin som inte nämts är agomelatin. Är en helt ny slags medicin som bl a påverkar sömnen, d.v.s. man blir trött på kvällen och vaknar superpigg på morgonen. Den återställer en normal dygnsrytm via påverkan av det melatonerga systemet, och ska tydligen ha mycket mindre biverkningar än andra anti-depp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agomelatine

eiri
2012-12-04, 18:42
gå till vårdcentralen, sömntabletter skrivs ut enkelt av läkare, flickvännen gick på det i 2 hela år och blev beroende :S, fick ta in på behandling för att bli av med skiten.

Sheogorath
2012-12-04, 18:53
Finns det inte en överhängande risk att få utsättningssyndrom av MIrtazapin då det är en NASSA(väldigt likt SSRI) ?

Jag fick inte heller några utsättningsbesvär av Mirtazapin, annat än att de tre första nätterna utan den var lite småkämpiga (dock ska sägas att jag aldrig haft problem med att somna eller hålla mig sovandes). Till saken hör dessutom att jag hade en annan AD i botten så det var ju inte det att jag tog bort det enda jag hade. Då kan jag mycket väl tänka mig att det hade varit besvärligt.

Som kronisk behandling mot sömnbesvär är den nog inte supereffektiv eftersom den akuta effekten på vakenheten tenderar att ge med sig efter några månaders behandling. Som vid behovs-medicinering är den kanon om man laddat kaffebryggaren rejält för nästa dag. Och då menar jag rejält.

Angel
2012-12-04, 19:09
gå till vårdcentralen, sömntabletter skrivs ut enkelt av läkare, flickvännen gick på det i 2 hela år och blev beroende :S, fick ta in på behandling för att bli av med skiten.

Vad blev hon beroende av? Hur mycket åt hon?

Februari
2012-12-04, 19:11
PÅ lagligt sätt.

Har haft ett stort problem sedan gymnasiet med sömnen, kan nästintill aldrig sova som en vanlig människa, alltså lägga mig runt 22-24 och vakna runt 07.00. Jag har alltid så sjukt mycket energi i kroppen på nätterna och kan ligga och rulla runt i sängen och tänka på annat fram till klockan 07.00 på morgonen. Det här funkar inte längre för mig, speciellt inte när jag går på universitet och föreläsningarna börjar vid 8. Kan ta ett exempel som fortfarande är "färskt" i minnet.

Tis-Ons: Vaken hela natten, somnade runt 12 och vaknade vid 17 på onsdagen.
Ons-Tor: Samma sak
Tor-Fre: Somna runt 10 till 17 (lite mer sömn, fortfarande helt fel dygnsrytm)
Fre-Lör: 11 - 14 (hade match så var larmet väckte mig)
Lör-Sön: ~22 - 14.00, 16h sömn
Sön-Mån: Somnade INGENTING under natten som vanligt, gick till universitetet 9.15 - 12, somnade vid 14 till cirka 18.00

Det här funkar inte som ni ser, var vänder jag mig för att få hjälp? Har varit såhär i perioder sedan mitten på gymnasiet och allting bara skiter sig.

Nu har jag bara läst första inlägget vilket kanske är dumt men mitt råd är att börja med att stiga upp normal tid på morgonen och vara konsekvent med det. På mitt jobb där det är väldigt vanligt med sömnbrist bland patienterna har visserligen de flesta insomningstablett men dygnsrytmen är otroligt viktig för en fungerande nattsömn.

Nickz0
2012-12-04, 19:45
PÅ lagligt sätt.

Har haft ett stort problem sedan gymnasiet med sömnen, kan nästintill aldrig sova som en vanlig människa, alltså lägga mig runt 22-24 och vakna runt 07.00. Jag har alltid så sjukt mycket energi i kroppen på nätterna och kan ligga och rulla runt i sängen och tänka på annat fram till klockan 07.00 på morgonen. Det här funkar inte längre för mig, speciellt inte när jag går på universitet och föreläsningarna börjar vid 8. Kan ta ett exempel som fortfarande är "färskt" i minnet.

Tis-Ons: Vaken hela natten, somnade runt 12 och vaknade vid 17 på onsdagen.
Ons-Tor: Samma sak
Tor-Fre: Somna runt 10 till 17 (lite mer sömn, fortfarande helt fel dygnsrytm)
Fre-Lör: 11 - 14 (hade match så var larmet väckte mig)
Lör-Sön: ~22 - 14.00, 16h sömn
Sön-Mån: Somnade INGENTING under natten som vanligt, gick till universitetet 9.15 - 12, somnade vid 14 till cirka 18.00

Det här funkar inte som ni ser, var vänder jag mig för att få hjälp? Har varit såhär i perioder sedan mitten på gymnasiet och allting bara skiter sig.










Jag hade liknande problem förut när jag började med ZMA, testa vara utan ZMA i 2 veckor så ska det fungera. När jag tog ZMA så fick jag problem och sova, kunde aldrig somna, troligen pågrund av Överdosering av B6 som finns i ZMAt. Värt ett försök

eiri
2012-12-05, 03:42
Vad blev hon beroende av? Hur mycket åt hon?

Zopiclone, hon gick på det länge så blev ju helt beroende. Funkade inte 1 tablett tog hon två osv.. men att man inte ska det. Ofta var tabletterna slut i förväg men läkaren bara skrev ut fler och fler.

C.E.J.
2012-12-05, 10:18
PÅ lagligt sätt.

Har haft ett stort problem sedan gymnasiet med sömnen, kan nästintill aldrig sova som en vanlig människa, alltså lägga mig runt 22-24 och vakna runt 07.00. Jag har alltid så sjukt mycket energi i kroppen på nätterna och kan ligga och rulla runt i sängen och tänka på annat fram till klockan 07.00 på morgonen. Det här funkar inte längre för mig, speciellt inte när jag går på universitet och föreläsningarna börjar vid 8. Kan ta ett exempel som fortfarande är "färskt" i minnet.

Tis-Ons: Vaken hela natten, somnade runt 12 och vaknade vid 17 på onsdagen.
Ons-Tor: Samma sak
Tor-Fre: Somna runt 10 till 17 (lite mer sömn, fortfarande helt fel dygnsrytm)
Fre-Lör: 11 - 14 (hade match så var larmet väckte mig)
Lör-Sön: ~22 - 14.00, 16h sömn
Sön-Mån: Somnade INGENTING under natten som vanligt, gick till universitetet 9.15 - 12, somnade vid 14 till cirka 18.00

Det här funkar inte som ni ser, var vänder jag mig för att få hjälp? Har varit såhär i perioder sedan mitten på gymnasiet och allting bara skiter sig.

Varför sover du så lite? Jag ser 4-5 timmars sömn följt av en fullt förståelig krasch på lördagen. Vrid dygnet så att du går och lägger dig mellan 22-24 t.ex., sov sedan 8-9 timmar (eller mer), vad händer då?

Föreläsningar är f.ö. inte obligatoriska ;)

stridis
2012-12-05, 10:26
Fasiken du får ta en dag när du egentligen vill krascha och sova på dageb och istället härda ut till natten. Då måste du ju kunna sova nattetid.:d

Säger inte att det är lätt, men det vore en bra början på att renormalisera sovandet.

luderlasse
2012-12-05, 12:07
Hade liknande problem när jag pluggade och det är lite av ett helvete, vårdcentral som tidigare nämnts!

Fördelen med tabletterna är att man får sova när man vill, man blir rolig i huvudet av dom när man väntar på att sova!

Nackdelen är att det är en kortsiktig lösning, de gör en trött halva dagen, de påverkar psyket på ett speciellt vis, de är vanebildande (både psykiskt och fysiskt) om man är vaken på tabletterna tappar man omdömet!

Pez
2012-12-05, 13:10
Jag skulle vilja påtala att det finns alternativ till sömntabletter vid insomni / problem med sömn / dygnsrytm, i form av psykologisk behandling.

En del vårdcentraler och öppenpsykiatriska mottagningar har till exempel gruppbehandling vid insomni, det går även att gå individuell hjälp ibland. Kolla i ditt närområde.

Bor du i Stockholm så håller Internetpsykiatrin för närvarande på att rekrytera till forskningsprojekt rörande insomnibehandling förmedlat via internet.
http://www.internetpsykiatri.se/treatment/sleep/treatment.html

Psykologisk behandling vid insomni handlar bland annat till stor del om det som många i tråden redan varit inne på - det vill säga sömnhygien, att etablera fungerande rutiner i relation till sömn/sovande.