handdator

Visa fullständig version : Sista förbrukningsdag


strango
2012-12-03, 19:01
Hejsan!

Köpte mig en hel lax för ett par dagar sedan. Den borde vara vakuumförpackad. Sista förbrukningsdagen var igår, måste jag slänga den eller kan jag äta den?

Mvh

vicarious
2012-12-03, 19:11
Borde va lugnt. Jag hade ätit den, om den inte luktade konstigt.

strango
2012-12-03, 19:14
Borde va lugnt. Jag hade ätit den, om den inte luktade konstigt.

Det var vad min pappa sa också. Ska ta ut den och lukta på den

Fyllot
2012-12-03, 19:44
Alltid lukta och titta på sakerna min son innan man kastar.

tjing
2012-12-03, 19:49
Men shit, ät på.

strango
2012-12-03, 20:09
Alltid lukta och titta på sakerna min son innan man kastar.
Thanks papa

Men shit, ät på.
Ursäkta min orutin på livet

tjing
2012-12-03, 20:33
Man lär sig med åren.

Fyllot
2012-12-03, 20:34
Thanks papa


Ursäkta min orutin på livet

Mjölk och kesella håller sig längre än bäst-före datumet vid obruten förpackning, men det kanske du redan visste? Mycket man kan lära sig.

Sverker
2012-12-04, 18:45
Sista förbrukningsdag är sista förbrukningsdag. Det sätter man på känsliga livsmedel som köttfärs, färsk kyckling och färsk fisk.

Lukt är ingen bra indikering. Flera matförgiftande bakterier kan växa till i antal utan att påverka smak och lukt.



Med god planering, kunskap om omsättningen i kylskåpet, eller en bra frys, slipper man ta risken att förlora en tränigsvecka.

Fyllot
2012-12-04, 19:24
Flera matförgiftande bakterier kan växa till i antal utan att påverka smak och lukt.



Bakterierna dör väl vid höga temperaturer ex genomstekt?

Sverker
2012-12-04, 20:18
Ja. Men värmen förströr inte de gifter/toxin som vissa bakterier bildar när de växer till i antal.

Nu vet jag inte hur ni tillagar laxen. Många värmer försiktigt och låter köttet precis stelna. Då ligger temperaturen på köttet kring 55 grader C. En temperatur som inte dödar bakterierna.

Planera inköpen så slipper man/vi ta ställning ifall maten ska ätas eller inte.

Bulta
2012-12-04, 20:53
Sista förbrukningsdag är sista förbrukningsdag.

Vad som står på förpackningen är däremot garanterat satt på en väldigt säker nivå som inte stämmer överrens med verkligheten.

Sen så är det som du säger att lukt inte alltid är en säker bedömning och att man med god planering kan undkomma att behöva göra sådana övervägningar.

Tror knappast det är vanligt att någon blir sjuk, eller att det skulle vara ohälsosamt med ett livsmedel en dag efter utgått datum om det har förvarats ordentligt. Så mycket som vi slänger på ren rutin av vad som står på förpackningar anser jag vara beklagligt.

Grotesk
2012-12-04, 22:36
Vad som står på förpackningen är däremot garanterat satt på en väldigt säker nivå som inte stämmer överrens med verkligheten.


Nja, säg inte det. Det är stor skillnad på "bäst-före" och "sista förbrukningsdag". Som Sverker går in på så är det sistnämnda mycket mera känsligt!

strango
2012-12-05, 00:07
Sista förbrukningsdag är sista förbrukningsdag. Det sätter man på känsliga livsmedel som köttfärs, färsk kyckling och färsk fisk.

Lukt är ingen bra indikering. Flera matförgiftande bakterier kan växa till i antal utan att påverka smak och lukt.



Med god planering, kunskap om omsättningen i kylskåpet, eller en bra frys, slipper man ta risken att förlora en tränigsvecka.

Ska man förlita sig på smak då?

Sverker
2012-12-05, 17:30
Ska man förlita sig på smak då?

Nej.




Förstår inte riktigt detta motstånd mot att planera sin vardag utan istället ta risker.
http://www.svenskfisk.se/media/38816/tillagningsguiden_4.pdf