handdator

Visa fullständig version : Vad är "straight sets"?


Gust87
2012-12-03, 18:12
Som det står i rubriken så undrar jag vad detta är.
När det står tex 3 x 8 så antar jag att man använder sig utav straight sets, men hur gör man?
Börjar man med en vikt som man klarar 8 reps på och ökar när man klarar 8 reps i alla 3 setsen eller sänker man vikten efter varje set för att kunna göra 8 reps i alla sets?
Om det är det förstnämnda så borde det väll bli en pyramid istället eftersom man sjunker runt 2 reps per set med 2-3 min vila (eller iaf jag).
så hur ligger det till?

Rusk
2012-12-03, 18:24
För mig så är straight sets när man kör efter dom utsatta repsen i varje set, sänker vikten alltså.
Och ja, behåller man samma vikt i alla sets så blir det en pyramid om man slutar 1 rep från fail såvida man inte vilar 5+ min.

z_bumbi
2012-12-03, 18:24
Straight sets är samma vikt i alla seten.

arthax
2012-12-03, 18:32
Straight sets är samma vikt i alla seten.

Precis så.

Och ramped sets är stegvis ökning av vikten på varje set. Den principen ser man i madcow bl.a.

Gust87
2012-12-03, 18:39
Precis så.

Och ramped sets är stegvis ökning av vikten på varje set. Den principen ser man i madcow bl.a.

Då går man inte nära fail i dom första setsen där repsen är lite högre lr?
Vill jag tex köra 8-6-4 så håller jag kvar samma vikt som i det första och då är alla 1 rep innan failure med 3 min vila.

z_bumbi
2012-12-03, 19:02
Nej man kör bara de reps som programmet säger och inget mer.

arthax
2012-12-03, 19:23
Då går man inte nära fail i dom första setsen där repsen är lite högre lr?
Vill jag tex köra 8-6-4 så håller jag kvar samma vikt som i det första och då är alla 1 rep innan failure med 3 min vila.

I SL5x5 är det raka set. Ex. 5x5 @ 80kg, nästa pass är det 82.5kg osv.

Sniggel
2012-12-03, 19:23
"Vanilla sets" :p

Gust87
2012-12-03, 19:29
I SL5x5 är det raka set. Ex. 5x5 @ 80kg, nästa pass är det 82.5kg osv.

Så majoriteten pass är alltså inte jobbiga alls? Varför gå till gymmet och inte ta i?

henrikl
2012-12-03, 19:32
Så majoriteten pass är alltså inte jobbiga alls? Varför gå till gymmet och inte ta i?

Varför skulle man inte ta i bara för att vikten är lätt?

blaaargh
2012-12-03, 19:32
Så majoriteten pass är alltså inte jobbiga alls? Varför gå till gymmet och inte ta i?

Därför att den linjära ökningen så småningom gör det jobbigt nog.

Gust87
2012-12-03, 19:36
Därför att den linjära ökningen så småningom gör det jobbigt nog.

Jo "till slut" så blir det jobbigt, men alla passen innan det blir jobbigt är ju mer eller mindre ett slöseri med tid imo.
5x5 är ju dock ett nybörjarschema så förstår varför det är uppbyggt som det är, att lära sig tekniken innan man kör tunga sets är rätt smart.

Varför skulle man inte ta i bara för att vikten är lätt?

Skämtar du? Du får ju enligt schemat inte köra mer än 5 reps och hur tusan kan det bli jobbigt om man använder en vikt som du når failure med runt 10 reps?

Sokrates696
2012-12-03, 19:43
Jo "till slut" så blir det jobbigt, men alla passen innan det blir jobbigt är ju mer eller mindre ett slöseri med tid imo.
5x5 är ju dock ett nybörjarschema så förstår varför det är uppbyggt som det är, att lära sig tekniken innan man kör tunga sets är rätt smart.



Skämtar du? Du får ju enligt schemat inte köra mer än 5 reps och hur tusan kan det bli jobbigt om man använder en vikt som du når failure med runt 10 reps?

Du är fullärd med fulländad teknik som sågar ett erkänt träningsprogram?
Hur ofta höjer du ditt pb med 2,5 till 5kg/pass?

/Tommy.

Silencer
2012-12-03, 19:46
"Vanilla sets" :p

Exakt. Kör detta i perioder, men baskonceptet är att det ska vara så många reps man bara orkar i första setet. Med straight sets (om man ska klara t.ex. 5x5) så kommer det innebära att de första seten blir väldigt lätta.

z_bumbi
2012-12-03, 20:04
Jag tycker personligen 8rm är ganska tung träning och det är ungefär där som raka 5x5 där sista är precis innan failure hamnar. Även om man sänker intensiteten några steg så har man fortfarande sällan lägre vikt än typ 12rm.
I nybörjarprogrammen så är det fullt naturligt att det faktiskt är lätt i början men efter första stegringen så är det aldrig så långt till failure i sista setet att man kan säga att det är lätt.

Även för de som är vana vid träningen finns det självklart också fördelar med att köra "lättare" set så det är trots ovanstående inget konstigt att gå under 12rm i 5x5 eller att köra någon annan variant av submaxset som en del av träningen.

Rusk
2012-12-03, 20:12
Exakt. Kör detta i perioder, men baskonceptet är att det ska vara så många reps man bara orkar i första setet. Med straight sets (om man ska klara t.ex. 5x5) så kommer det innebära att de första seten blir väldigt lätta.

Håller med, majoriteten sets blir uppvärmningssets med den träningsmetoden, man lägger ned stången innan det blir krävande med andra ord.