handdator

Visa fullständig version : Står inte ut med träningsvärken i ryggen


Måsse
2012-12-03, 18:06
Tja! Vissa kanske ser det som ett ilandproblem, men jag tycker det börjar bli outhärdligt iaf. Jag får numera ofta träningsvärk, och nästan alltid kraftig sådan i djupet på ryggen (nedre och mellersta trapezius). Jag inbillar mig att detta är för att musklerna just där växer väldigt bra nu när jag bulkar, eftersom jag sällan hade träningsvärk på deffen. Så, tar nu emot alla tips för att förhindra/lindra träningsvärken, främst i nedre och mellersta trapezius. Grejen är att det känns så jävla obehagligt och stelt jämt, står snart inte ut längre..

Kan dock säga att jag har ett knep som hjälper tillfälligt. Lägga sig på marken och göra typ som en "dragonflag", fast du lägger all tyngd på ryggen. Ibland knakar det i lite i benen(?) men oftast krasar det lite mysigt i brosket bara. Detta är ju dock inget man vill lägga sig och göra mitt i skolan/på jobbet/i stan etc. Om någon vet om detta kan vara skadligt får den gärna säga till. Har nog gjort det ett hundratals gånger och det har känts bra varje gång.

Nåja, tack på förhand.

Mvh,
Måsse

Måsse
2012-12-03, 22:23
bump!

NNIF
2012-12-03, 22:24
du får väl foam rolla övre rygg?

Victuhh
2012-12-03, 22:32
Tigerbalsam brukar jag använda mig av, riktigt skönt att ha på också!

Spettet
2012-12-03, 22:52
Har liknande stelhet i nedre trapz men det sitter djupare och provade att rulla på en baseboll och gjorde riktigt ont men lite av stelheten/smärtan minskade men ska till naprapat för att se vad mer som kan göras så prova att rulla på en boll och se om det kan hjälpa.

svenbanan
2012-12-03, 22:53
Har liknande stelhet i nedre trapz men det sitter djupare och provade att rulla på en baseboll och gjorde riktigt ont men lite av stelheten/smärtan minskade men ska till naprapat för att se vad mer som kan göras så prova att rulla på en boll och se om det kan hjälpa.

Prova hellre två bollar instoppade i strumpa, så kan du mangla bägge filéerna samtidigt utan att riskera att mosa ryggkotorna...

Spettet
2012-12-03, 22:56
Prova hellre två bollar instoppade i strumpa, så kan du mangla bägge filéerna samtidigt utan att riskera att mosa ryggkotorna...

Utveckla gärna? Har bara en boll och smärtan sitter på vänster sida så därav bara kört med en.

Måsse
2012-12-03, 23:21
du får väl foam rolla övre rygg?
har funderat på det.. blir nog att önska sig en i julklapp då, hehe. Tack!
Tigerbalsam brukar jag använda mig av, riktigt skönt att ha på också!
Ska testa det, tack!
Har liknande stelhet i nedre trapz men det sitter djupare och provade att rulla på en baseboll och gjorde riktigt ont men lite av stelheten/smärtan minskade men ska till naprapat för att se vad mer som kan göras så prova att rulla på en boll och se om det kan hjälpa.
Ja, fy vad hemskt det är.. funderat på att gå till en naprapat jag med, men det försvinner ju efter 3-4 dagar, så det är ju antagligen bara träningsvärk för min del :D :(

svenbanan
2012-12-03, 23:45
Utveckla gärna? Har bara en boll och smärtan sitter på vänster sida så därav bara kört med en.

Ja alltså två bollar i en strumpa, som liksom får formen av en jordnöt (med skal). Då kan man ju rulla upp och ner längs med ryggraden utan att ryggraden blir "masserad", iom att det blir liksom ett glapp mellan bollarna. Har man bara en är det ju lätt hänt att den inte ligger mitt på ryggfilén utan glider ner på ryggraden...

krellik
2012-12-03, 23:48
Har du identifierat vad det är i din träning som hamrar på dessa rätt svårprickade områden så in i helvetet hårt?

Måsse
2012-12-03, 23:51
Har du identifierat vad det är i din träning som hamrar på dessa rätt svårprickade områden så in i helvetet hårt?

Div. roddövningar! Favoriten just nu är nog stångrodd i smith mot bänk, men vanlig stångrodd med pronerat grepp är också fin! Hade jämt svårt att pricka där jag med förut, och lätt för latsen. Nu är det dock tvärtom :Virro

speedy83
2012-12-03, 23:57
Har väldigt svårt att träffa dessa så var lycklig istället och njut av värken :)

krellik
2012-12-04, 00:02
Blir spännande att se någon form av aliens dölja sig i mitten av din rygg när du ridit den här vågen...;)

Normalt brukar ju den här typen av akut outhärdlig värk lägga sig efter att man framgångsrikt prickat en muskel med hyfsad frekvens men jag skulle nog tolka det som du gör att det byggs kött för fulla muggar.

Nikodemus
2012-12-04, 08:58
älskar när man får träningsvärk i en "ny" muskel :>

z_bumbi
2012-12-04, 11:04
Om du ska gå någonstans så låter det som att du behöver en massage dvs det finns antagligen ingen anledning att gå till en naprapat i 15 minuter för samma pengar som en riktig ryggmassage brukar kosta.
Sen är det en fråga om att styra hur du belastar området. Är det en ny känsla så kan det gå över utan ytterligare åtgärder när musklerna blir vana, annars kan det vara en fråga om att ändra på träningen.

pezrulezhaakon
2012-12-04, 11:10
Måsse

Värk som man "inte står ut med", pekar ofta på nåt som inte stämmer med träningen. Det kan vara träningssättet, utförandet eller övningsvalet som det beror på.

Måsse
2012-12-04, 12:06
Om du ska gå någonstans så låter det som att du behöver en massage dvs det finns antagligen ingen anledning att gå till en naprapat i 15 minuter för samma pengar som en riktig ryggmassage brukar kosta.
Sen är det en fråga om att styra hur du belastar området. Är det en ny känsla så kan det gå över utan ytterligare åtgärder när musklerna blir vana, annars kan det vara en fråga om att ändra på träningen.

Måsse

Värk som man "inte står ut med", pekar ofta på nåt som inte stämmer med träningen. Det kan vara träningssättet, utförandet eller övningsvalet som det beror på.

Nej, alltså det gör inte ont utan det är bara obehagligt. Jag är mest stel osv, är 100% säker på att det är träningsvärk så jag ska väl inte klaga egentligen... om man ändå hade en privatmassör/massös :).