handdator

Visa fullständig version : Feedback på deff, 8-10 kilo innan sommaren.


Hajp
2012-12-03, 15:32
Hej!
Jag tränar dagligen och ligger på överskott just nu.
Är vältränad och ligger på ungefär 78 kilo. Jag har dock underhudsfett som ska bort innan sommaren och idealet är under 70 kilo.

Min plan är att styrketräna 5 gånger i veckan, äta 0 kolhydrater och ligga på ett proteinöverskott.
Jag tror på rak hand att ett dagsintag skulle ligga på ungefär:

180g protein
0g kolhydrater
80-100g fett

nu till min fråga: När ska jag börja deffen för att komma under 70 kilo? Låt oss säga att jag vill vara klar i maj/juni. Hur många månader kommer det ta?

Med vänlig hälsning
Hajp

Yeahboy
2012-12-03, 15:41
Det beror helt och hållet på hur pass stort underskottet är, det kan ta allt från 1 månad till 3-4 månader. Givetvis kan det ta längre tid än det, fast då är det ett ganska litet underskott.

Varför ska du utesluta kolhydrater?

nitz
2012-12-03, 15:42
Hej!
Jag tränar dagligen och ligger på överskott just nu.
Är vältränad och ligger på ungefär 78 kilo. Jag har dock underhudsfett som ska bort innan sommaren och idealet är under 70 kilo.

Min plan är att styrketräna 5 gånger i veckan, äta 0 kolhydrater och ligga på ett proteinöverskott.
Jag tror på rak hand att ett dagsintag skulle ligga på ungefär:

180g protein
0g kolhydrater
80-100g fett

nu till min fråga: När ska jag börja deffen för att komma under 70 kilo? Låt oss säga att jag vill vara klar i maj/juni. Hur många månader kommer det ta?

Med vänlig hälsning
Hajp

Varför 0 kolhydrater?
När du ska börja skulle jag iaf räkna med 2 kg i månaden för en behaglig takt, så 4-5 månader innan du vill vara klar och kanske lite säkerhetsmarginal på det?

Hajp
2012-12-03, 15:49
Jag körde 0 kolhydrater när jag deffade för något år sen och det funkade bra. Tänkte ligga på ett underskott av 500 kalorier om dagen är det lämpligt?
Om jag ska trycka in kolhydrater innebär det mer konditionsträning eller räcker det med tung styrketräning 5 gånger om dagen? Kom gärna med feedback, öppen för förslag:) är 500 för lite? Hur mycket går jag ner i månaden på det?

Yeahboy
2012-12-03, 15:53
Jag körde 0 kolhydrater när jag deffade för något år sen och det funkade bra. Tänkte ligga på ett underskott av 500 kalorier om dagen är det lämpligt?
Om jag ska trycka in kolhydrater innebär det mer konditionsträning eller räcker det med tung styrketräning 5 gånger om dagen? Kom gärna med feedback, öppen för förslag:) är 500 för lite? Hur mycket går jag ner i månaden på det?

Visst kan du köra på noll kolhydrater. Jag blir själv väldigt trött av att inte äta kolhydrater när jag tränar men det är ju olika.

Du behöver inte göra mer konditionsträning om du äter mer kolhydrater, bara underskottet är desamma så går du ner lika mycket.

Ett underskott på 500 kalorier om dagen gör så att du går ner cirka 0.5 kilo i veckan.

abstract
2012-12-03, 15:53
500 brukar rekommenderas, allt enligt; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Och jag kör också på väldigt lite kolhydrater, jag har energi så det räcker och blir över ändå. Många här missar ibland att alla fungerar olika, och brukar vara snabba att hugga på en låg-kol-diet;)

nitz
2012-12-03, 16:02
Jag körde 0 kolhydrater när jag deffade för något år sen och det funkade bra. Tänkte ligga på ett underskott av 500 kalorier om dagen är det lämpligt?
Om jag ska trycka in kolhydrater innebär det mer konditionsträning eller räcker det med tung styrketräning 5 gånger om dagen? Kom gärna med feedback, öppen för förslag:) är 500 för lite? Hur mycket går jag ner i månaden på det?
Om du trivs bättre med låg kolhydrat kan du självklart köra på det.
Men du behöver inte köra någon extra cardio för att få äta kolhydrater, så länge du ligger på underskott så är det strunt samma.
500 per dag = 2 kg i månaden.


500 brukar rekommenderas, allt enligt; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Och jag kör också på väldigt lite kolhydrater, jag har energi så det räcker och blir över ändå. Många här missar ibland att alla fungerar olika, och brukar vara snabba att hugga på en låg-kol-diet;)

Anledningen tror jag iallafall att många gör det är på grund av den myten många av oss är "uppväxta" med att man ska slopa kolhydraterna när man deffar.

Hajp
2012-12-03, 16:52
Tack alla för era tips.

Jag har som sagt kört 0 kolhydrater innan samtidigt som jag haft ett fysiskt arbete och gymmat intensivt.

Det får bli 500 om dagen, 2 kilo i månaden, om jag börjar idag borde jag vara klar i maj om allt går som planerat!

Är det någon som kan hjälpa mig och räkna ut mitt dagsbehov? Väger 78, 178 lång, aktivetafaktor.. Vet ej! Strketräning 5 gånger i veckan:)

nitz
2012-12-03, 16:56
Tack alla för era tips.

Jag har som sagt kört 0 kolhydrater innan samtidigt som jag haft ett fysiskt arbete och gymmat intensivt.

Det får bli 500 om dagen, 2 kilo i månaden, om jag börjar idag borde jag vara klar i maj om allt går som planerat!

Är det någon som kan hjälpa mig och räkna ut mitt dagsbehov? Väger 78, 178 lång, aktivetafaktor.. Vet ej! Strketräning 5 gånger i veckan:)

http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Läs den, läs deffguiden, räkna!
Det är lättare för dig än någon av oss för du vet ju bäst själv hur ditt liv ser ut :)

Hajp
2012-12-03, 17:05
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Läs den, läs deffguiden, räkna!
Det är lättare för dig än någon av oss för du vet ju bäst själv hur ditt liv ser ut :)

Har läst den flera gånger hehe! Det jag är osäker på är aktivitetsfaktorn. 1-2 timmar styrketräning 5 gånger i veckan, hur mycket är det? 1.5, 1.6?

mattilainen
2012-12-03, 17:08
Har läst den flera gånger hehe! Det jag är osäker på är aktivitetsfaktorn. 1-2 timmar styrketräning 5 gånger i veckan, hur mycket är det? 1.5, 1.6?

Lättare att räkna dessa gånger enskilt och lägga till. Säg att du kanske hamnar på 1.4 eller något utan träning. Varje träning kanske du gör av med 250 kcal (gissningsvis vid styrketräning). Lägg till detta själv på de dagarna du tränar, eller i slutet av veckan. Detta tycker jag är lättare än att hitta ett genomsnitt som man håller varje vecka.

RykteT
2012-12-03, 17:08
Man brukar säga att fett förbränns i kolhydrater så om jag var du skulle jag inte plocka bort kolhydraterna helt. Hellre ligga lågt men ändå ha lite kvar!

benaciii
2012-12-03, 17:19
Tack alla för era tips.

Jag har som sagt kört 0 kolhydrater innan samtidigt som jag haft ett fysiskt arbete och gymmat intensivt.

Det får bli 500 om dagen, 2 kilo i månaden, om jag börjar idag borde jag vara klar i maj om allt går som planerat!

Är det någon som kan hjälpa mig och räkna ut mitt dagsbehov? Väger 78, 178 lång, aktivetafaktor.. Vet ej! Strketräning 5 gånger i veckan:)


Du har med största sannolikhet INTE nollat kolhydraterna tidigare.

Hajp
2012-12-03, 17:28
Du har med största sannolikhet INTE nollat kolhydraterna tidigare.

"nollat" kanske är fel uttryck då det är i princip omöjligt att ligga på 0.

Men de kolhydrater jag fick i mig var ifrån mjölk och grönsaker. Så väldigt lågt hursomhelst.

Eller missuppfattade jag vad du menade?

benaciii
2012-12-03, 17:31
"nollat" kanske är fel uttryck då det är i princip omöjligt att ligga på 0.

Men de kolhydrater jag fick i mig var ifrån mjölk och grönsaker. Så väldigt lågt hursomhelst.

Eller missuppfattade jag vad du menade?

det beror ju helt på mängd. Du kommer lätt upp i 100g kolhydrater med lite mjölk och grönsaker. Äter du vassle får du i dej kolhydrater. äter du kvarg får du i dej kolhydrater. osv osv.

Ska du 0a kolhydraterna krävs det att du i stort sett bara äter aminosyror och det du garanterat vet inte innehåller kolhydrater. t.ex. nötfärs.

Hajp
2012-12-03, 17:42
det beror ju helt på mängd. Du kommer lätt upp i 100g kolhydrater med lite mjölk och grönsaker. Äter du vassle får du i dej kolhydrater. äter du kvarg får du i dej kolhydrater. osv osv.

Ska du 0a kolhydraterna krävs det att du i stort sett bara äter aminosyror och det du garanterat vet inte innehåller kolhydrater. t.ex. nötfärs.

Det har du självklart helt rätt i. Dumt ordval av mig. Låt oss säga att jag ska minimera kolhydraterna:)