handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning?


LIFT
2012-12-03, 14:27
Jag kör styrketräning, för volym. Varken deffar eller bulkar nu, men funderar på att börja deffa.

Jag har alltid förut börjat gympasset med att antingen springa på bandet eller köra cross-trainern i cirka 5-10 minuter. Men slutade med det efter att någon tipsade om att värma upp på styrkeövningarna istället, genom att ta lite lägre vikt och göra en kanske 15-20 reps på sitt första set, för att sedan köra normalt det man brukar göra.

Brukar cykla till gymmet, även nu på vintern (osäker om jag gör det hela vintern dock). Så där får jag ju igång motionen, men då det är kallt ute (brukar nu vara cirka -10 grader här), så är jag inte särskillt varm.


Funderar lite om jag ska värma upp några minuter på band/cross-trainer eller liknande. Eller om jag bör forsätta på att endast köra styrke med låg vikt på sitt första set?

Vad är för- och nackdel med att springa en 5-10 min på band innan träningen?

z_bumbi
2012-12-03, 14:49
Fördelar
Du blir varm och får igång kroppen.
Är du kall så ökar skaderisken och för att värma upp hela kroppen är en helkroppsrörelse effektivast.

Nackdelar
Det är möjligt att du kanske får en något sämre effekt av styrketräningen men då jämförs det oftast i två fall då du är varm i båda redan innan uppvärmningen. Jag har i alla fall inte sett något om att cykla i minusgrader för att sedan börja styrketräna direkt.

HerrM
2012-12-03, 14:56
Jag springer 10-12 min i 11km/tim fart på löpbandet innan varje pass. Man blir varm och go i hela kroppen. Att det skulle finnas några nackdelar har jag svårt att se.