handdator

Visa fullständig version : Överträdelse 50 väg


Istolig
2012-12-02, 22:41
Jag har på senare tid börjat fundera över trafiköverträdelser och trafiksäkerhetskameror. Nämnligen, vilka regler gäller, frågan grundar sig i ett otaligt olika åsikter på internet. Vilken hastighet gäller för körkortsåterkallelse på 50 väg vid fartkameran, är det 20 km över eller 30? Samt jag körde idag på lundbytunneln och som ni kanske vet finns flertalet trafiksäkerhetskameror där varav en innan man kört in i tunneln. Jag kollade bakåt i bakrutan och missade min hastighet. När jag passerat kameran såg jag att visaren visade 77 km, tror att ja höll den hastigheten då jag passerade kameran.Har dock fått höra att det är väldigt svårt att missaså vad tror ni? Kan man missat den?P
PS

Melinda
2012-12-02, 22:44
Jag har på senare tid börjat fundera över trafiköverträdelser och trafiksäkerhetskameror. Nämnligen, vilka regler gäller, frågan grundar sig i ett otaligt olika åsikter på internet. Vilken hastighet gäller för körkortsåterkallelse på 50 väg vid fartkameran, är det 20 km över eller 30? Samt jag körde idag på lundbytunneln och som ni kanske vet finns flertalet trafiksäkerhetskameror där varav en innan man kört in i tunneln. Jag kollade bakåt i bakrutan och missade min hastighet. När jag passerat kameran såg jag att visaren visade 77 km, tror att ja höll den hastigheten då jag passerade kameran.Har dock fått höra att det är väldigt svårt att missaså vad tror ni? Kan man missat den?P
PS

Trafikverket (?) kan inte ha igång alla kameror samtidigt. Dom är igång periodvis.
På 50 sträcka tror jag det är 5-10 km över, eller ah den tar kort om man överskrider med 5-10 km/h vilken hastighet det än är vid en kamera, om den är i gång

312
2012-12-02, 22:44
Vet inte om detta har någonting med det du frågar om, men vissa kameror är ju bara där för att "synas", dvs de fungerar inte.

David Brent
2012-12-02, 22:45
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Kamerorna har blixt på dygnet runt, så du bör ej missat.

Istolig
2012-12-02, 22:47
JO jag såg denna, frågan är om Trafikjuristen har rätt?

Otur
2012-12-02, 22:47
Åkte dit på en 50-väg för en vecka sen. Körde i 60.

Frågade länsman vilken den högsta uppmätta överträdelsen för dagen varit.
Fick 79 till svar. Den personen klarade sig med 2km/h marginal när jag frågade om körkortet drogs in då,

Istolig
2012-12-02, 22:50
Åkte dit på en 50-väg för en vecka sen. Körde i 60.

Frågade länsman vilken den högsta uppmätta överträdelsen för dagen varit.
Fick 79 till svar. Den personen klarade sig med 2km/h marginal när jag frågade om körkortet drogs in då,
Detta bör innebära att vid färd på 50 väg så krävs en överträdelse på 30 km i timme för att drabbas av påföljden "återkallelse av körkort"? Detta innebär i sin tur att trafikjuristen är en bra källa!

Fyllot
2012-12-02, 22:50
Trafikverket (?) kan inte ha igång alla kameror samtidigt. Dom är igång periodvis.
På 50 sträcka tror jag det är 5-10 km över, eller ah den tar kort om man överskrider med 5-10 km/h vilken hastighet det än är vid en kamera, om den är i gång

50 indraget körkort vid 81.
30 indraget körkort vid 61.

Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen

över.

Rikard Jansson
2012-12-02, 22:51
Trodde det var 20 vid 50 jag. Det är dryga böter iaf, kusin fick 2500 kr för 56 km/h på 50-väg

r3mpuh
2012-12-02, 22:52
Polisen jagade mig förut, vi kom väl upp i runt 180km/h innan jag stannade.
Det var på en 80km/h motorväg, natt i staden; fick 4000kr i böter & en utskällning.

Thanos
2012-12-02, 22:54
Jag var av uppfattningen att upp till 70 km/h så är det +20 km/h som gäller för att bli av med körkortet och från 70 km/h och uppåt gäller 30 km/h för indraget körkort, men det verkar som jag har fel att döma av vissa tidigare skribenter?

Herr Oberst
2012-12-02, 22:55
Bara amatörer som fastnar i fartkamerorna. Sätt något för huvudet bara så löser det sig rätt fint

För övrigt, passa på och njut av 120-sträckorna nu innan nyår. Har för mig att det till år 2013 blir olagligt att köra i fri fart där 120-skylten nu gäller

Istolig
2012-12-02, 22:55
Fyllot
Fast vartifrån får du dessa siffror? Alla källor jag funnit pekar på att 20 km överträdelse räcker för att få sin lapp indragen?

Fyllot
2012-12-02, 22:56
Bara amatörer som fastnar i fartkamerorna. Sätt något för huvudet bara så löser det sig rätt fint

För övrigt, passa på och njut av 120-sträckorna nu innan nyår. Har för mig att det till år 2013 blir olagligt att köra i fri fart där 120-skylten nu gäller

Fri fart har det aldrig varit? Samma regler gäller 40-120km/h oavsett.

Herr Oberst
2012-12-02, 22:57
Du kan inte åka på böter för fortkörning på 120-sträckorna

Fyllot
2012-12-02, 22:57
Fyllot
Fast vartifrån får du dessa siffror? Alla källor jag funnit pekar på att 20 km överträdelse räcker för att få sin lapp indragen?

Det är bara på 30-sträcka som körkortet dras vid 21km/h.

Trafikjuristen brukar ha koll på allt. www.trafikjuristen.se

Istolig
2012-12-02, 22:58
Bara amatörer som fastnar i fartkamerorna. Sätt något för huvudet bara så löser det sig rätt fint

För övrigt, passa på och njut av 120-sträckorna nu innan nyår. Har för mig att det till år 2013 blir olagligt att köra i fri fart där 120-skylten nu gäller
Men jag har tänkt på det här, skall man ha ner solskyddet hela tiden? De blir ju väldigt jobbigt vilket resulterar i en sämre förare vilket kan reslutera i ett agerande som kan likställas med vårdslöshet i trafik? Ser du vart jag är på väg? Ja förstår att ja drog de för lång men ändå!

Otur
2012-12-02, 22:58
Trodde det var 20 vid 50 jag. Det är dryga böter iaf, kusin fick 2500 kr för 56 km/h på 50-väg


Lägsta bötesbeloppet på en 50-väg är 2000. Körde i 60 och fick 2000:-
För en vecka sedan.

Fyllot
2012-12-02, 22:58
Du kan inte åka på böter för fortkörning på 120-sträckorna

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Istolig
2012-12-02, 23:01
Det är bara på 30-sträcka som körkortet dras vid 21km/h.

Trafikjuristen brukar ha koll på allt. www.trafikjuristen.se

50 indraget körkort vid 81.
30 indraget körkort vid 61.

Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen

över. Ja,exakt det var ju det du skrev? Ja förstår att du kanske skrev fel, men kan vi konstatera att det då är "30 - 20 km/h 40-120km 30 km över"
Även kan någon kommentera min andra fråga gällande om man missar blixten av trafiksäkerhetskameror?

Herr Oberst
2012-12-02, 23:02
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

http://www.bytbil.com/nyheter/pv8urkyg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4892160

Mikael Gustavsson, biträdande chef på trafikpolisenheten i Uppsala län, förklarar varför det blivit så.

– Som vi förstår det så har det blivit en miss i själva lagtexten. I skrivelserna runt detta och det gör i nuläget att vi inte kan rapportera de som kör 120-km/h, säger Mikael Gustavsson.

Får man köra hur fort som helst då på 120-vägar?

– Det är så här att normalt sett på motorvägar så har vi en hastighetsgräns som säger att det är 110 km/h som gäller och nu har Trafikverket då fått förordnanden om att ändra den hastigheten till 120 som då inte är korrigerat i själva lagtexten.

Fyllot
2012-12-02, 23:03
http://www.bytbil.com/nyheter/pv8urkyg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4892160

Mikael Gustavsson, biträdande chef på trafikpolisenheten i Uppsala län, förklarar varför det blivit så.

– Som vi förstår det så har det blivit en miss i själva lagtexten. I skrivelserna runt detta och det gör i nuläget att vi inte kan rapportera de som kör 120-km/h, säger Mikael Gustavsson.

Får man köra hur fort som helst då på 120-vägar?

– Det är så här att normalt sett på motorvägar så har vi en hastighetsgräns som säger att det är 110 km/h som gäller och nu har Trafikverket då fått förordnanden om att ändra den hastigheten till 120 som då inte är korrigerat i själva lagtexten.

Har läst den där förut men i praktiken fungerar det annorlunda. Man kan bli bötfälld för ex vårdslöshet i trafik beroende på hur fort man har kört.

Herr Oberst
2012-12-02, 23:05
Har läst den där förut men i praktiken fungerar det annorlunda. Man kan bli bötfälld för ex vårdslöshet i trafik beroende på hur fort man har kört.

Därav skrev jag att du inte kan bli bötfälld för fortkörning.

Fyllot
2012-12-02, 23:07
Därav skrev jag att du inte kan bli bötfälld för fortkörning.

Jo det kan du men du blir inte av med körkortet.

olander08
2012-12-03, 00:21
30-väg: 21km/h eller högre och kortet ryker.
50-väg (eller högre): 31km/h eller högre och kortet ryker.

På fartkamera vid 50-väg eller högre lägger man till 10km/h, alltså krävs 41km/h eller högre för att bli av med kortet.

Standard är att man vid överträdelse av hastighetsgränsen med 6km/h ger en varning (lägre struntar dom i), medan allt över 7km/h ger bötesbelopp, där lägsta är 1500kr. Detta gäller vid vanliga hastighetskontroller och inte för civilsnutar i trafik, då behövs det vanligtvis ganska höga överträdelser för att åka fast (beroende på trafik och vilka snutar som kör bilen).

drakfelt
2012-12-03, 01:44
http://www.bytbil.com/nyheter/pv8urkyg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4892160

Mikael Gustavsson, biträdande chef på trafikpolisenheten i Uppsala län, förklarar varför det blivit så.

– Som vi förstår det så har det blivit en miss i själva lagtexten. I skrivelserna runt detta och det gör i nuläget att vi inte kan rapportera de som kör 120-km/h, säger Mikael Gustavsson.

Får man köra hur fort som helst då på 120-vägar?

– Det är så här att normalt sett på motorvägar så har vi en hastighetsgräns som säger att det är 110 km/h som gäller och nu har Trafikverket då fått förordnanden om att ändra den hastigheten till 120 som då inte är korrigerat i själva lagtexten.

Vårdslöshet i trafik kan dock appliceras även på dessa "undantagssträckor", så någon autobahn är det då inte.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

JohnVoid
2012-12-03, 09:33
För övrigt är jag tämligen säker på att en trafikkamera inte behöver använda sin blixt för att fota.. Blixten nyttjas ju bara vid undermåliga förhållanden. Däremot när kameran är på så fotar den alla bilar och inte bara de som kör för fort.

För övrigt, kör du snabbare än 301 km/h så är det YTTERST otroligt att du blir tagen i kamera.

Så här var det i alla fall när jag studerade telematik och gjorde en uppsats + redovisning kring detta.

TS.
Kör nästan alltid för fort vid lundby tunneln, ska nog inte vara någon fara. Speciellt inte om du hade ansiktet riktat mot bakrutan! :)

Mvh
John

Istolig
2012-12-03, 11:45
För övrigt är jag tämligen säker på att en trafikkamera inte behöver använda sin blixt för att fota.. Blixten nyttjas ju bara vid undermåliga förhållanden. Däremot när kameran är på så fotar den alla bilar och inte bara de som kör för fort.

För övrigt, kör du snabbare än 301 km/h så är det YTTERST otroligt att du blir tagen i kamera.

Så här var det i alla fall när jag studerade telematik och gjorde en uppsats + redovisning kring detta.

TS.
Kör nästan alltid för fort vid lundby tunneln, ska nog inte vara någon fara. Speciellt inte om du hade ansiktet riktat mot bakrutan! :)

Mvh
John

Radarn taR förvisso alltid mätningar på bilarna som kör förbi, men detta innebär ju inte att de som kör förbi kommer få en fotkörningsbot. För att anledningen till användningen av blixt är för att fotot skall bli så bra för att kuna använda det som bevismaterial. Så det sägs att "ingen blixt inget foto", för radarstatestiken används endast till undersökningar.

JohnVoid
2012-12-03, 15:18
Radarn taR förvisso alltid mätningar på bilarna som kör förbi, men detta innebär ju inte att de som kör förbi kommer få en fotkörningsbot. För att anledningen till användningen av blixt är för att fotot skall bli så bra för att kuna använda det som bevismaterial. Så det sägs att "ingen blixt inget foto", för radarstatestiken används endast till undersökningar.

Låter vettigt. Altough, "ingen blixt, ingen foto" är inget jag tänker ha som 'måttstock'. Min syster fick bot utan blixt. Beror ju givetvis var kameran är placerad, i t.ex. lundbytunneln så lär den alltid använda sin blixt vid foto.

Men beror säkerligen på hastighet också i med att blixten 'fryser' rörelsen.

Ptja, för lite sömn gör mig smått slö i tankeballongen så skulle inte vara helt förvånad om jag är aningen ute och cyklar..

Mvh
John

Edit: Jag köper allt med radaren kontra kameran, om det inte framfick :P