handdator

Visa fullständig version : Snabba, enkla, nyttiga lunchtips.


IvarLudvig
2012-12-02, 11:37
Ibland uppstår behovet av mat.

Vid lunchtid brukar jag lösa detta med matlåda, dvs rester från förgående middagar. Ibland äter jag ute. Eftersom jag har svårt dåligt karaktär och jobbar lite illa till för att äta ute blir det alltid pizza eller kinabuffé dessa dagar.

De dagar jag inte har matlåda, eller kan/motstår att äta ute finns det hemma hos mig tre alternativ till lunch:

-Nudlar. Ibland med ett ägg i.
-Tortellini. Oätligt, men barnen älskar det.
-Matjesill, kvarg, rödlök & potatis (ibland på burk). Svingott. Nyttigt. Enkelt.

Jag behöver mer mat som alternativ tre. Billig mat som går att lagra. Gärna som barn kan äta för de dagar som man är hemma. Jag vill slippa ifrån tortellini & nudlar.

Akada
2012-12-02, 11:44
Samma typ av saker som du äter till middag? Kanske koka lite pasta/ris/potatis och steka en bit kött/fisk till det. Snabbt & gott!

IvarLudvig
2012-12-02, 12:31
Har tyvärr inte möjligheten att laga mat på jobbet och bor långt från närmaste affär. Jag veckohandlar. Därav behovet av långlagringsbar lunch.

Exempel:

Igår gjorde jag kycklingschnitzel, pommes & bea till middag. Hade räknat med att äta det till lunch idag och sedan åka in till människobyn och veckohandla. Det blev svingott. Barnen åt som små vargar och jag hamnade i beafrenzy. Allt blev uppätet. Lunchen blev fil, macka & clementin.

Gurkyngel
2012-12-02, 13:05
Omelett? Ägg går ju att lagra hur länge som helst och en omelett steker du snabbt ihop. allt gör en stor frittata i ugnen om det är för flera.