handdator

Visa fullständig version : Räcker det med chins/latsdrag+rodd för ryggen?


Shcyhar
2012-12-02, 01:46
Kör just nu halvkropp med lite tyngre axlar och rygg och bröst lätt första passet för att sedan andra köra tyngre bröst och lättare rygg samt axlar. Körde idag 4 set chins och 4 set sittande rodd räcker det? Körde även 2 set omvända latsdrag.

pezrulezhaakon
2012-12-02, 01:48
Shcyhar

Räcker för vad?

Shcyhar
2012-12-02, 01:49
Shcyhar

Räcker för vad?

Bra volym ökningar.

pezrulezhaakon
2012-12-02, 01:52
Shcyhar

Det är ingen som kan svara på.

Du har bara redogjort för vilka övningar du kört och hur många set/reps du gjort.
Hur du tränar äter och vilar spelar ännu större betydelse på dina resultat.

alex111
2012-12-02, 14:31
Shcyhar

Det är ingen som kan svara på.

Du har bara redogjort för vilka övningar du kört och hur många set/reps du gjort.
Hur du tränar äter och vilar spelar ännu större betydelse på dina resultat.

vad fan spelar det för roll? kosten och vilan är ju alltid viktig. nu frågade han om det räckte med dessa övningar för hela ryggen och inte hur viktigt kosten och vilan var.

personligen tycker jag att latsdrag och chins räcker för bredden på ryggen men för tjockleken på ryggen skulle jag nog också köra exempelvis stångrodd tillsammans med kabelrodd som du skrev.

Commando1980
2012-12-02, 14:41
Kör just nu halvkropp med lite tyngre axlar och rygg och bröst lätt första passet för att sedan andra köra tyngre bröst och lättare rygg samt axlar. Körde idag 4 set chins och 4 set sittande rodd räcker det? Körde även 2 set omvända latsdrag.

Det kan absolut räcka om du tränar korrekt. Nästa pass kan du ju köra en annan roddvariant.

pezrulezhaakon
2012-12-02, 16:02
alex111

Tänk efter ett varv till och fundera på om utförandet på övningarna spelar roll för resultatet.
Det är lite annat än övingsvalen som avgör hurdant resultat man får, men det kanske det inte är i din värld?

Akada
2012-12-02, 16:05
alex111

Tänk efter ett varv till och fundera på om utförandet på övningarna spelar roll för resultatet.
Det är lite annat än övingsvalen som avgör hurdant resultat man får, men det kanske det inte är i din värld?
Fast man kan ju tänka sig att han undrar ifall de övningarna räcker för att få med musklerna i ryggen, och i tillräckligt stor utsträckning för att det ska hända något, eller om man behöver lägga till fler övningar såsom t.ex. marklyft.

Nu är det ju såklart viktigt att man sköter kost, vila o så, men om man förutsätter att den biten inte är ett problem?

pezrulezhaakon
2012-12-02, 16:08
Akada

Ja, de övningarna kanske räcker OM man utför övningarna tillräckligt bra.

Akada
2012-12-02, 16:10
Akada

Ja, de övningarna kanske räcker OM man utför övningarna tillräckligt bra.
Jämfört med om man hade tagit med andra övningar, där ett bristfälligt utförande skulle resulterat i bättre resultat?

(Det låter lite drygt, men jag menar det inte så.)

Anders The Peak
2012-12-02, 16:10
Behöver man köra fler övningar än 2-3 stycken för ryggen?

pezrulezhaakon
2012-12-02, 16:22
Akada

Bristfällig teknik kan aldrig ge ett optimalt resultat oavsett övningsantal.

Ulvamal
2012-12-02, 16:23
Behöver man köra fler övningar än 2-3 stycken för ryggen?

Nix. =)

pezrulezhaakon
2012-12-02, 16:31
Anders The Peak

Både ja och nej. Målet avgör övingsantalet.

Anders The Peak
2012-12-02, 16:48
Anders The Peak

Både ja och nej. Målet avgör övningsantalet.

Berätta mer...
- Intressant att få höra hur du ser på ryggträning och din filosofi generellt gällande hur styrketräning ska bedrivas.

straand94
2012-12-02, 20:24
Berätta mer...
- Intressant att få höra hur du ser på ryggträning och din filosofi generellt gällande hur styrketräning ska bedrivas.

Tänker mig att antal övningar inte spelar så stor roll egentligen? Utan hur mycket man påfrestar muskeln, och varierar sig efter ett tag.

Rusk
2012-12-02, 21:06
En horisontal och en vertikal övning räcker gott och väl.
Att man sedan lägger till något för bakre delts och övre traps skadar ju inte.

Spetälsk
2012-12-02, 21:31
Kör just nu halvkropp med lite tyngre axlar och rygg och bröst lätt första passet för att sedan andra köra tyngre bröst och lättare rygg samt axlar. Körde idag 4 set chins och 4 set sittande rodd räcker det? Körde även 2 set omvända latsdrag.Du kan bli klen på en utsatt kroppsdel, korsryggen. den tycker jag är viktig eftersom svaghet där kan vara begränsande i andra övningar/situationer. muskulärt underutvecklad korsrygg ser "fel" ut för mig, om man mest bryr sig om utseendet. lite marklyft kommer du inte ta skada av tvärtom :)

pezrulezhaakon
2012-12-03, 00:32
Anders The Peak

Min filosofi?

Styrketräning ska bedrivas utefter de mål man siktar på.
Då alla övningar både har fördelar och nackdelar finns de likt ett smögåsbord att välja och vraka mellan.

På "mitt" egna smörgåsbord har jag övningar som har bra effekt i jämförelse med skaderisk och tidsåtgång.
Men då jag tränar andra så är mitt smörgåsbord ointressant för min klient. De personerna får välja sina övningar efter sina mål. Jag vägleder och ger tips på vilka övningar som mest troligen passar det målet.

Beroende på mål så vill man ju jaga varje övnings fördelar och optimera utförandet i de övningarna för att slösa så lite tid som möjligt med "onödig" träning. Onödig träning som i tidsätande övningar med låg/lägre effekt och samma eller högre risker, än sina mer fördelaktiga varianter.

Jag har aldrig, och kommer aldrig förbjuda någon att köra någon övning. Jag kan gärna visa enligt ovanstående kriterier sämre övningar om klienten önskar det, men jag kommer alltid tipsa om bättre alternativ.

Anders The Peak
2012-12-03, 08:53
Hade förväntad mig mer av dig Pez än det här långrandiga intentsägande tomgångsbrummandet...

Commando1980
2012-12-03, 13:46
Du kan bli klen på en utsatt kroppsdel, korsryggen. den tycker jag är viktig eftersom svaghet där kan vara begränsande i andra övningar/situationer. muskulärt underutvecklad korsrygg ser "fel" ut för mig, om man mest bryr sig om utseendet. lite marklyft kommer du inte ta skada av tvärtom :)

Korsryggen kan tränas på underkroppsdagarna.

pezrulezhaakon
2012-12-03, 17:06
Anders The Peak

Mitt "långrandiga intetsägande tomgångsbrummande" lämnar en öppning för dig att använda din hjärna, men det kanske är för mycket begärt?
Det är inte jag som sysslar med broscience...

Bemöt istället då mitt inlägg med lite smarta argument.