handdator

Visa fullständig version : Ögonlaser


eiri
2012-12-02, 00:39
Hejsan!

Undrar om någon här har gjort en ögonlaser/ögonoperation?, isf, var?, resultat? pris?, bieffekter? osv.. tack på förhand!

Tediiieee
2012-12-02, 01:22
Jag var på undersökning på memira förra året. Dock fick inte göra den pga nåt "mått" i mitt öga som var lite tajt eller nåt skit kommer inte exakt ihåg vad hon sa, men det kunde ändras med tiden så tänkte prova igen snart.

spaffen
2012-12-02, 01:57
Memira. Laser. Tre år sedan. Gjorde ont resten av dagen. "Obekvämt" en vecka. Bra resultat.
Har förträngt priset.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

BlötSnö
2012-12-02, 02:35
Hejsan!

Undrar om någon här har gjort en ögonlaser/ögonoperation?, isf, var?, resultat? pris?, bieffekter? osv.. tack på förhand!

Jag har inte gjort det själv, men har fler arbetskamrater som har.På vissa arbetsplatser så kan man få det delvis subventionerat eller slippa skatten. Minns inte riktigt vilket. Kan vara värt att kolla upp. De jag pratat med nämnde priser på 20 000+ före avdrag. Finns både billigare och dyrare, men det känns ju lite onödig att vara snål mot ögonen.

hexoflen
2012-12-02, 04:11
Gjort Lasek tror jag det hette, då dom löser bort översta lagret av hornhinnan med hjälp av nått lösningsmedelgegg. Sen lasrar dom, inte det minsta obehagligt, men dagarna efter gjorde det sanslöst ont i mina ögon! Mestadels beror nog på "skyddslinserna" man har på i 3 dagar.
Klara inte av att ha vanliga linser så det är väl därför, men då man väl fick ta av dom så var det inga problem.
Perfekt syn efter en 4-5 dagar, ser näst intill perfekt!
Gjorde behandlingen för 1 år sen och då gick det på 26000, värt vaaaarenda krona!

*edit. Koskelas i Umeå var det som gällde!

Tigerkotten
2012-12-02, 04:47
Har "bara" -1.0 ~~ men kör Linser. Funderar på köra det, men sen läser man komplikationer som kan ske, OM det händer en så finns det inget man kan göra åt det. Då är man s.k "KÖRD"! Däremot vad jag förstår finns det ju gamla sättet att göra det, om något går fel att man kan åtgärda det. Men det nya är väl att om man opererar hornhinnan eller hur det går, så går det inte gå tillbaka.

Bah inte koll helt 100% men känns riskabelt.

jaaaaag
2012-12-02, 07:57
FS-LASIK hos Memira.

Är väldigt nöjd, har perfekt syn idag, kostade mig 35k.
Såg lite suddigt och hade problem med skärpan i några dagar, ingen smärta alls. OP:n i sig tog inte många minutrar.

Mina ögon blir väldigt torra då och då men det var de innan operationen också. Jag kan även se en "gloria" kring lampor och ljus under nattetid ibland men det "problemet" hade jag med linser också så det är helt ok.

Zoltan Szabo
2012-12-02, 09:10
Memira i jkpg. Fs-lasek metod. Ont på några timmar på op kvällen men körde bil dagen efter utan problem, utan smärta osv. (På väg till efterkontroll) en månad till små "gloria" försvann runt ljuskällor. Bästa 33 k jag någonsin har investerat i något. Har haft glasögon sedan 6 årsåldern för närsynthet.

FredrikM
2012-12-02, 09:40
Gjorde Lasek för ett år sedan. Såg knappt godkänd för körkort innan och resultatet nu efter var 2.0 på tavlan dvs maxsyn (nedersta raden)
Själva operationen gick smidigt, tog väl sammanlagt 30 min med bedövning ingrepp mm. och kändes absolut ingenting. De 2 nästkommande dygnen dock behöver man väl inte gå in närmre på än att jag aldrig gör om det igen.. haha

Anatis87
2012-12-02, 11:02
Jag opererade mig på laser för alla mars 2011, sjukt bra resultat.

Jag hade varande och ömmande ögon i 4dagar, sedan försvann varet. Körde bil efter en vecka.

Kusinen körde efter 4 dagar (hon opererades en vecka innan mig.

Priset landade på 9500 kr/öga.

Termy
2012-12-02, 14:15
FS-Lasik för ett par månader sedan i Skövde. Ca 35000 kr. Sjukskrev mig 2 dagar. Första dagen får man sitta och blunda mer eller mindre i några timmar. Viss torrheten i ögonen även nu, men inget som direkt stör... synen nu är bättre än det var med glasögon innan.

ChrisDEFC
2012-12-02, 18:19
Memira Karlstad när de precis öppnat för ca 4-5år sen. Kosta mig 24k tror jag (öppningserbjudande). Gjorde ont under själv "operationen" för att mitt "ögonbrynsben" sitter så långt ner. Annars såg jag väl suddigt resten av operationsdagen men dagen efter såg jag typ lika bra som jag gjort innan med glassögon. När jag testade synen efter några månader hade jag 2.0 vilket jag tror är "perfekt syn" inte haft något problem alls. Lätt värt det (passar inte i glasögon och linser krånglar ju lite till och från).

Snobbe
2012-12-02, 19:04
Har funderat länge, men avvaktar iaf något år till innan jag får se om min syn förändras mer.

Finns det någon info om någon som gjort det med kassa resultat? Jag har aldrig hört om någon som det inte gått bra för.

Tediiieee
2012-12-02, 19:09
Har funderat länge, men avvaktar iaf något år till innan jag får se om min syn förändras mer.

Finns det någon info om någon som gjort det med kassa resultat? Jag har aldrig hört om någon som det inte gått bra för.

Känner en som det inte blev så bra när han gjorde det, men han fick åka tillbaka och göra om det gratis och då blev det perfekt :)

Gober
2012-12-02, 20:08
Har sneglat lite på denna behandling. Är dock tveksam till att jag har tillräckligt dålig syn. Jag har glasögon (som jag bara använder när jag ser film men borde ha alltid). Linser var ingen idé för mig enligt optikern då jag inte har tillräckligt dålig syn.

Men det verkar ju underbart att kunna få supersyn på några minuter och helt slippa glasögon.

Min syn är 0.7 och 0.9 utan korrektion, och 1.2 på båda ögon med korrektion.

O_Wao
2012-12-02, 20:19
Jag gjorde min LASEK på Memira, hade besvär av "plåsterlinserna" de första dagarna, men mådde mer räv av Citodonet jag fick mot smärtan. Körde bil efter en vecka och har inte haft några biverkningar att tala om. Otroligt nöjd. Andra jag känner har haft lite mer besvär, men jag hade tur.

willtjam
2012-12-02, 20:24
Tog ni lån, eller hur finansierade ni det hela?

Gober
2012-12-02, 20:26
Tog ni lån, eller hur finansierade ni det hela?

De flesta kliniker har avbetalningsplan, har dock ingen aning om hur bra dessa är rent ekonomiskt.

Edenfäll
2012-12-02, 20:34
Har sneglat lite på denna behandling. Är dock tveksam till att jag har tillräckligt dålig syn. Jag har glasögon (som jag bara använder när jag ser film men borde ha alltid). Linser var ingen idé för mig enligt optikern då jag inte har tillräckligt dålig syn.

Men det verkar ju underbart att kunna få supersyn på några minuter och helt slippa glasögon.

Min syn är 0.7 och 0.9 utan korrektion, och 1.2 på båda ögon med korrektion.

Även jag är nyfiken på detta. När jag var 18 och tog körtkort (7 år sedan) och gjorde ett syntest hos optikern så "rekommenderade" han mig att ha glasögon när jag körde bil men det var inte så illa att jag var tvungen att skriva det på körkortet. Hade glasögon i typ 1 år när jag körde bil men har sedan dess inte brytt mig. Har halvsvårt att läsa text när jag sitter för långt bak på föreläsningar/tittar på tv men framförallt så ser jag riktigt dåligt när det är mörkt och jag kör bil. Ser exempelvis inte vad det står på en vägskylt förrän ögonblicket då jag kör förbi den.

Inte vart hos en optiker sedan dess så vet inte hur grov närsynthet jag har, eller huruvida det blivit bättre/sämre med åren. Men just att jag ser så dåligt när jag kör bil och det är mörkt gör att jag skulle vilja fixa skiten.

Som sagt, hur dåligt måste man se för att kunna göra en sådan behandling?

Frantic
2012-12-02, 20:34
Har funderat länge, men avvaktar iaf något år till innan jag får se om min syn förändras mer.

Väldigt klokt.



Finns det någon info om någon som gjort det med kassa resultat? Jag har aldrig hört om någon som det inte gått bra för.

Vad menar du med kassa resultat? Jag fick lite sämre syn på mitt ena öga efter min Lasek och valde att operera en gång till. Det kostade inget extra men jag fick gå igenom några dagars helvete igen. En god vän till mig fick operera om båda sina ögon eftersom han inte fick perfekt resultat första gången. Han opererade om sina ögon för bara någon vecka sen så det är för tidigt att säga hur bra det blev.

Snobbe
2012-12-02, 20:52
Väldigt klokt.



Vad menar du med kassa resultat? Jag fick lite sämre syn på mitt ena öga efter min Lasek och valde att operera en gång till. Det kostade inget extra men jag fick gå igenom några dagars helvete igen. En god vän till mig fick operera om båda sina ögon eftersom han inte fick perfekt resultat första gången. Han opererade om sina ögon för bara någon vecka sen så det är för tidigt att säga hur bra det blev.

Ja alltså typ någon som blir helt blind eller att det går åt helvete:) Hört många som har haft problem första gången men som sen fixar det direkt typ. Och då är det ju ingen fara.

davvvan
2012-12-02, 22:34
Varit sugen på detta ett par år, ser inte så jättekasst, -2.25-2.5 typ, men har torra ögon och ett brytningsfel på ena ögat som jag oroar mig för... Borde gå och göra en utredning för att överhuvudtaget se om jag ens KAN operera mig men jag gör inte det. Kostar lite för mycket och känns lite riskabelt i dagsläget.

jokem
2012-12-02, 23:17
LASEK operation i april i år. Ingen som helst värk, bara obehag 30 min efter att ha tagit ut skyddslinserna. Efter 8 månader hade jag 100% syn på vänster öga och 95% på höger, läkningen går åt rätt håll så förmodligen har jag 100% på höger öga inom 6 månader. Om inte så for jag komma tillbaka och korrigera det som saknas på höger öga helt gratis.

Bieffekter just nu är väl att jag ser "blaze" från t.ex. gatulyktor eller strålkastare på bilar osv, märks knappt i dagsljus men i mörker märks det rätt tydligt så jag avstår helst från att köra bil i mörker men det är bara för andras skull egentligen.

Betalade 24'000 för båda ögonen, betalade direkt i kassan med VISA-kortet. Koskelas i Umeå kanske jag bör lägga till.

kaer
2012-12-03, 10:30
Kan ju vara värt att nämna att det i många fall går att ta som bruttolöneavdrag eftersom företaget kan ta det som friskvård.
Står en del om det på memiras sida tror jag.

Vunnis
2012-12-03, 11:28
Kan ju vara värt att nämna att det i många fall går att ta som bruttolöneavdrag eftersom företaget kan ta det som friskvård.
Står en del om det på memiras sida tror jag.

Skulle det funka som egenföretagare också isåfall, måntro? *jorgen*

Jag är hur sugen som helst på att gå och göra nånting åt min bjäbbiga syn. Vet att jag ser dåligt, men att gå till en optiker känns inte så intressant för jag kommer säkert bara komma därifrån med glasögon. >.<

Snubben
2013-05-16, 18:20
Tänkte höra om någon har gjort detta i Stockholm och om det rekommenderas? Jag som sitter med -4.5 och -3.75 fudnerar över detta ofta..

Ni som har gjort det, funkar det fortfarande bra nu när ni har "haft" det ett tag?

AronP
2013-05-17, 07:20
Fungerar guld, gjorde det för 1 år sen. Det bästa inköpet jag gjort i hela mitt liv, otvivelaktigt. Jag gjort mitt på memira i gbg och det gick hur smidigt som helst och dom skötte det snyggt både före och efter.

Stråhle
2013-05-17, 15:02
Kollade upp min syn innan mönstringen och pratade lite med personalen på synsam. Enligt företaget som dem samarbetar med så måste synen ha varit stabil under 2 år. Gäller detta över allt eller är det från företag till företag?

Frantic
2013-05-17, 15:05
Kollade upp min syn innan mönstringen och pratade lite med personalen på synsam. Enligt företaget som dem samarbetar med så måste synen ha varit stabil under 2 år. Gäller detta över allt eller är det från företag till företag?

Oavsett vilket så bor du verkligen inte göra det om synen inte har varit stabil i minst två år. Tänk själv att betala så pass mycket pengar och gå igenom det som en operation innebär om ögonen fortsätter att växa och synen försämras efter operationen.

blondyz
2013-05-17, 15:09
Detta har jag också funderat på. Haft linser i många år nu, hade -3/-3.5 och gjorde ingen synundersökning på en del år, fram tills för några veckor sedan. Nu har jag tydligen -4.5 och har fortfarande inte fått tag i linser som sitter bra och jag ser bra med, 5e gången jag var hos optikern häromdagen. Något tröttsamt.

Känns som att laser är väldigt lockande, men samtidigt inte särskilt lönt om min syn nu förändras så mycket. Hur länge fortsätter synen förändras egentligen? Är 23 för tillfället.

bollio
2013-11-07, 23:13
Största misstaget jag gjorde.

Fick torra och lättirriterade ögon. Mörka ringar runt ögonen och ser trött ut pga ansträngda ögon.

Ronn
2013-11-08, 07:43
Största misstaget jag gjorde.

Fick torra och lättirriterade ögon. Mörka ringar runt ögonen och ser trött ut pga ansträngda ögon.

:( *hug*

Vilken metod?

LeBron
2013-11-08, 08:03
Intressant användarnamn.

Har en släkting och en gymnasielärare som jag vet har gjort laserbehandling, den ena gjorde det utomlands (MYCKET billigare) och båda är nöjda och slipper glasögon/linser. Metoden är jag inte säker på, men det var inte nyligen så... den gamla metoder?

Wibba
2013-11-08, 08:10
Största misstaget jag gjorde.

Fick torra och lättirriterade ögon. Mörka ringar runt ögonen och ser trött ut pga ansträngda ögon.

Har svårt att tro att det är laseroperationen som orsakat det.

nyvaken
2013-11-08, 14:17
Jag jobbar som optiker. Överlag är det få som får märkbara besvär efter op, lite roliga effekter av ljuskällor nattetid (som vissa här beskrev) är vanligt, beror på att pupillernas storlek i mörker kan tangera operationsytans, o i den skarven kan ljusbrytning uppstå.

Beklagar dina torra ögon, troligen ligger sanningen mittemellan, du kanske hade lite tendens till torrhet från början, men operationen gjorde hornhinnan ännu känsligare. Hoppas ögondroppar hjälper lite, Omega-3 tillskott har också positiv effekt på tårfilmen.

Snubben
2013-11-08, 14:29
Jag jobbar som optiker. Överlag är det få som får märkbara besvär efter op, lite roliga effekter av ljuskällor nattetid (som vissa här beskrev) är vanligt, beror på att pupillernas storlek i mörker kan tangera operationsytans, o i den skarven kan ljusbrytning uppstå.

Beklagar dina torra ögon, troligen ligger sanningen mittemellan, du kanske hade lite tendens till torrhet från början, men operationen gjorde hornhinnan ännu känsligare. Hoppas ögondroppar hjälper lite, Omega-3 tillskott har också positiv effekt på tårfilmen.

För mig som går i banorna på att göra en operation men är fundersam, borde jag bry mig något om vilken teknik som används? Är alla typ samma eller bör man se till att man använder senaste/häftigast/dyraste laser-mojängerna (jag är närsynt)?

Tomten
2013-11-08, 14:29
Jag jobbar som optiker. Överlag är det få som får märkbara besvär efter op, lite roliga effekter av ljuskällor nattetid (som vissa här beskrev) är vanligt, beror på att pupillernas storlek i mörker kan tangera operationsytans, o i den skarven kan ljusbrytning uppstå.

Beklagar dina torra ögon, troligen ligger sanningen mittemellan, du kanske hade lite tendens till torrhet från början, men operationen gjorde hornhinnan ännu känsligare. Hoppas ögondroppar hjälper lite, Omega-3 tillskott har också positiv effekt på tårfilmen.

Känns lite kvacksalveri att rekommendera omega-3 för att åtgärda ett kirurgiskt ingrepp.

Fast som optiker så är det väl mindre förvånande att du inte har ett mer nyanserad bild av ev. problematik kring lasik/lasek.

Om man har en dålig tårfilm så ska de inte rekommendera ingrepp överhuvudtaget om det risk att det leder till men för patienten. Det är irrelevant om det finns tendenser till ögontorrhet. Det är optikerns ansvar att varna patienten före ett ingrepp. Efter ingreppet är det för sent.

Ronn
2013-11-08, 14:34
För mig som går i banorna på att göra en operation men är fundersam, borde jag bry mig något om vilken teknik som används? Är alla typ samma eller bör man se till att man använder senaste/häftigast/dyraste laser-mojängerna (jag är närsynt)?

Intralase är 100% laser, har kortare läketid och mindre komplikationer, den metoden var en förutsättning för att jag skulle våga göra operation, dom andra med mekaniska ingrepp kändes för obehagligt.

Mental
2013-11-08, 14:34
Känns lite kvacksalveri att rekommendera omega-3 för att åtgärda ett kirurgiskt ingrepp.

Fast som optiker så är det väl mindre förvånande att du inte har ett mer nyanserad bild av ev. problematik kring lasik/lasek.

Om man har en dålig tårfilm så ska de inte rekommendera ingrepp överhuvudtaget om det risk att det leder till men för patienten. Det är irrelevant om det finns tendenser till ögontorrhet. Det är optikerns ansvar att varna patienten före ett ingrepp. Efter ingreppet är det för sent.

Men här handlar det ju om vad man kan göra efteråt? Ingreppet är ju redan gjort. Då kan det ju helt klart vara något att prova om beprövad erfarenhet säger att det lindrar.

Snubben
2013-11-08, 14:36
Intralase är 100% laser, har kortare läketid och mindre komplikationer, den metoden var en förutsättning för att jag skulle våga göra operation, dom andra med mekaniska ingrepp kändes för obehagligt.

Äh fy, mekaniska ingrepp? Låter som en robot ska in och gräva i ögat :(

Ronn
2013-11-08, 14:37
Äh fy, mekaniska ingrepp? Låter som en robot ska in och gräva i ögat :(

Alla metoder skär upp en flik i linsen som man viker undan innan själva operationen, intralase gör det steget med laser andra metoder gör det mekaniskt, lasern har bättre precision och är i alla fall i min fantasi mindre läskigt. :)

Eftersom precisionen är bättre så blir det som jag förstått mindre komplikationer direkt efter, jag slapp både smärta och ljuskänslighet och kunde va ute på stan dagen efter, hört många som gjort mekaniska varianter som måste ta smärtstillande och ligga hemma i mörker ett par dagar eller en vecka.

Tomten
2013-11-08, 14:39
Det här är är den farligaste komplikationen med LASIK som fler borde vara införstådda om före de genomför ett ingrepp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keratoconjunctivitis_sicca

Ronn
2013-11-08, 14:40
Kan även meddela att jag precis skaffat synintyg och har nu 1,0 på båda ögon, jag har mindre brytningsfel kvar på ena ögat men det kommer förmodligen att läka ut med tiden också, det var lite över 2 månader sen jag gjorde operationen och läkeprocessen kan tydligen ta upp till ett år.

Wibba
2013-11-08, 14:44
När jag gjorde en LASIK-operation sa jag att ögonen kändes torra strax efter jag tog ut skyddslinsen. Koskela sa att LASIK-operationer inte orsakar torra ögon. Sluta nojja!

eiri
2013-11-09, 20:23
oj ser att det är jag som startat denna tråd, har iaf gjort en laser nu och är jätte nöjd! önskar jag hade gjort den tidigare tom.

Ronn
2013-11-09, 20:23
oj ser att det är jag som startat denna tråd, har iaf gjort en laser nu och är jätte nöjd! önskar jag hade gjort den tidigare tom.

:thumbup:

nyvaken
2013-11-10, 01:06
Känns lite kvacksalveri att rekommendera omega-3 för att åtgärda ett kirurgiskt ingrepp.

Fast som optiker så är det väl mindre förvånande att du inte har ett mer nyanserad bild av ev. problematik kring lasik/lasek.

Om man har en dålig tårfilm så ska de inte rekommendera ingrepp överhuvudtaget om det risk att det leder till men för patienten. Det är irrelevant om det finns tendenser till ögontorrhet. Det är optikerns ansvar att varna patienten före ett ingrepp. Efter ingreppet är det för sent.

Hey, jag jobbar i vanlig butik och inte med för/efterundersökningar efter op, sluta hacka på mig. Finns många som lider av torra ögon, vissa med hemska symptom, är man i den sitsen är man tacksam över nya tips som KANSKE hjälper. Helt rätt att har man torra ögon från början är inte hornhinne-op att rekommendera, men det finns alternativ.

Dock svarar jag på kunders nyfikna frågor om op en handfull gånger i veckan så det är klart att man vill vara beredd att ge ett objektivt svar. Samt att föreslå att läsa på själv, exempelvis genom sådana här forumtrådar.


För den stora majoriteten blir det mkt bra resultat. Däremot småler jag lite åt tag-lines som "Slipp glasögon för alltid". Hade det stämt hade man klarat sig på samma synundersökning livet igenom, nu är verkligheten att synfel förändras lite från gång till gång, främst astigmatismen. Sådana förändringar kommer dyka upp även om man opererar sig, förhoppningsvis inte så mkt att det märks de första iaf 10 åren. I vanlig ordning är en del drabbade med stora synförändringar genom hela livet, medan andras ögon tycks skurna i glas och är oförändrade över 30 års tid.
Någon frågade om skillnaden mellan LASIK o LASEK, den sistnämnda är så vitt jag vet den enda metod där man INTE snittar av ett lock på hornhinne-apex och laserhyvlar under. Istället luckras arbetsområdet upp med en alkohol innan laserbehandling. Fördel är att risken ellimineras att det läkta "locket" lossnar vid exempelvis idrottsincident , dock får man inte den överperfekta synskärpan med denna metod, men fullt acceptabelt.

Snobbe
2013-11-10, 01:18
oj ser att det är jag som startat denna tråd, har iaf gjort en laser nu och är jätte nöjd! önskar jag hade gjort den tidigare tom.

Vilken gjorde du?

eiri
2013-11-10, 11:25
FS, på Memira. Gjorde ont i ungefär 4 timmar efteråt, sen kunde jag titta på tv osv :). Bra syn hade jag redan då man kom ut ur operationsrummet.

Kebab-Arne
2014-07-24, 17:06
God dag. Har gått och funderat på detta några år. Jag skaffade nya glasögon i vintras, då hade jag haft mina gamla i 5 år. På mina nya så blev styrkan starkare, men med minsta möjliga marginal. Kan man anse att min taskiga syn har stabiliserats?

Har tagit tag i detta lite mer då jag läste om bruttolöneavdrag. Chefen/ägaren på mitt företag går med på så länge det inte blir något problem med bokföringen. Men det ska det ju inte bli om så länge det skickas en korrekt faktura från min laserklinik till min arbetsgivare. Eller? Något som hört om det blivit strul med Skatteverket?

Snubben
2014-07-24, 17:14
God dag. Har gått och funderat på detta några år. Jag skaffade nya glasögon i vintras, då hade jag haft mina gamla i 5 år. På mina nya så blev styrkan starkare, men med minsta möjliga marginal. Kan man anse att min taskiga syn har stabiliserats?

Har tagit tag i detta lite mer då jag läste om bruttolöneavdrag. Chefen/ägaren på mitt företag går med på så länge det inte blir något problem med bokföringen. Men det ska det ju inte bli om så länge det skickas en korrekt faktura från min laserklinik till min arbetsgivare. Eller? Något som hört om det blivit strul med Skatteverket?

Flertal vänner som gjort så, aldrig varit några konstigheter.

PureWhey
2015-11-28, 14:16
bump
Någon som gjort det på sistone? Något nytt?

mela
2015-11-29, 06:58
Någon som korrigerat både synfel och brytningsfel?
Linser funkar inte när jag inte får sova ordentligt, och glasögon hatar jag men är beroende av.

Frantic
2015-11-29, 08:09
Jag hade både synfel (närsynthet) och brytningsfel innan operationen. Inga konstigheter.

Old Nick
2015-11-29, 08:19
Är det någon som verkligen är HELT nöjd efter operationen? Som inte har några biverkningar eller problem? För en sak som slår mig när jag träffar folk som fixat synen är att alla verkar ha något bestående problem efteråt.

Först låter det helt fantastiskt: "Nädu, inga problem alls. Bästa jag har gjort!"

Nästa sekund: "Eller ja... jo.. alltså..."

Och sen hör man om konstiga glorior runt lysande objekt, ont som fan i ena ögat på morgonen, svårigheter att fokusera ibland, småont, känns som skräp i ögonen på kvällen etc, etc.

"Men annars är det jävligt bra. Fan vad skönt att slippa glasögon."

Så jag har dragit mig för att göra det. Ingen. Och jag menar ingen, jag hittills har träffat (i verkliga livet) har varit utan problem. Ibland får jag intrycket att man intalar sig själv att det är så bra för att det kostade så mycket och inte går att göra ogjort.

mela
2015-11-29, 08:34
Jag hade både synfel (närsynthet) och brytningsfel innan operationen. Inga konstigheter.

Grymt! Får bli operation när jag har råd :D

dmoller
2015-11-29, 08:51
min far gjorde det för 3 veckor sedan, 14k / öga. gick jättebra och han har nu näst intill perfekt syn.

derko
2015-11-29, 10:10
Är det någon som verkligen är HELT nöjd efter operationen? Som inte har några biverkningar eller problem? För en sak som slår mig när jag träffar folk som fixat synen är att alla verkar ha något bestående problem efteråt.

Först låter det helt fantastiskt: "Nädu, inga problem alls. Bästa jag har gjort!"

Nästa sekund: "Eller ja... jo.. alltså..."

Och sen hör man om konstiga glorior runt lysande objekt, ont som fan i ena ögat på morgonen, svårigheter att fokusera ibland, småont, känns som skräp i ögonen på kvällen etc, etc.

"Men annars är det jävligt bra. Fan vad skönt att slippa glasögon."

Så jag har dragit mig för att göra det. Ingen. Och jag menar ingen, jag hittills har träffat (i verkliga livet) har varit utan problem. Ibland får jag intrycket att man intalar sig själv att det är så bra för att det kostade så mycket och inte går att göra ogjort.
Jag fick dessa glorior. Kanske låter skrämmande, men man glömmer rätt snabbt hur det var utan dem och sen är det normalt med glorior runt ljuskällor. :d

delta_mats
2015-11-29, 10:30
Jag hade både synfel (närsynthet) och brytningsfel innan operationen. Inga konstigheter.

Samma här. Riktigt nöjd!

delta_mats
2015-11-29, 10:34
Jag fick dessa glorior. Kanske låter skrämmande, men man glömmer rätt snabbt hur det var utan dem och sen är det normalt med glorior runt ljuskällor. :d

Ja det låter ju värre än det är. Dessutom var det ju värre med glasögon i det avseendet. Det är vissa ljuskällor som kan bilda glorior men jag upplever aldrig det som störande, tänker inte ens på det.


Man kan vara torr i ögonen en tid efter operationen, detta är dock något man är medveten om och ska inte vara någon överaskning. Ögondroppar löser det problemet.

Ajasoro
2015-11-29, 10:47
Gick på en första undersökning hos Ögonlasern på St. Eriksgatan. Min optikern från Bågar & Glas remitterade mig ditt, och det kändes tryggt. Själva undersökningen gick bra, tills det visade sig att jag hade för stora pupiller, vilket är något som kan påverka mörkerseendet och göra så att det blir en halo-effekt kring t ex skyltar på kvällen. Tydligen krymper pupillerna med åldern, så de bad mig komma tillbaka när jag är äldre. :(

Var fett taggad.

Dreas
2015-11-29, 11:15
Är det någon som verkligen är HELT nöjd efter operationen? Som inte har några biverkningar eller problem? För en sak som slår mig när jag träffar folk som fixat synen är att alla verkar ha något bestående problem efteråt.

Först låter det helt fantastiskt: "Nädu, inga problem alls. Bästa jag har gjort!"

Nästa sekund: "Eller ja... jo.. alltså..."

Och sen hör man om konstiga glorior runt lysande objekt, ont som fan i ena ögat på morgonen, svårigheter att fokusera ibland, småont, känns som skräp i ögonen på kvällen etc, etc.

"Men annars är det jävligt bra. Fan vad skönt att slippa glasögon."

Så jag har dragit mig för att göra det. Ingen. Och jag menar ingen, jag hittills har träffat (i verkliga livet) har varit utan problem. Ibland får jag intrycket att man intalar sig själv att det är så bra för att det kostade så mycket och inte går att göra ogjort.Glorior går ju över. Gjorde iaf för mig.

Jag anser mig inte att ha några men. Visst, ifall jag är riktigt bakfull så kan även ena ögat vara märkbart torrare. Utöver det helnöjd :)

OP för 18 månader sedan.

delta_mats
2015-11-29, 11:18
Gick på en första undersökning hos Ögonlasern på St. Eriksgatan. Min optikern från Bågar & Glas remitterade mig ditt, och det kändes tryggt. Själva undersökningen gick bra, tills det visade sig att jag hade för stora pupiller, vilket är något som kan påverka mörkerseendet och göra så att det blir en halo-effekt kring t ex skyltar på kvällen. Tydligen krymper pupillerna med åldern, så de bad mig komma tillbaka när jag är äldre. :(

Var fett taggad.

Jag har samma, men det lär väl variera i grad. Jsg upplever inte Halo som något störande dock, bara vissa ljus som ger denna effekt. Jobbar även natt där halo kan vara mer påfallande men har inga problem heller.

Ajasoro
2015-11-30, 00:37
Jag har samma, men det lär väl variera i grad. Jsg upplever inte Halo som något störande dock, bara vissa ljus som ger denna effekt. Jobbar även natt där halo kan vara mer påfallande men har inga problem heller.
Jag är väldigt rädd om min syn och vågar inte gå emot en experts rekommendationer, och vet inte ens om det är möjligt. Hon verkade bestämd. Om du hade kunnit skjuta upp din operation fem år och slippa haloeffekterna, hade du hellre gjort det?

delta_mats
2015-11-30, 02:41
Jag är väldigt rädd om min syn och vågar inte gå emot en experts rekommendationer, och vet inte ens om det är möjligt. Hon verkade bestämd. Om du hade kunnit skjuta upp din operation fem år och slippa haloeffekterna, hade du hellre gjort det?

Nej det hade jag inte gjort. De små besvär jag kan tänkas ha är ändå bättre än att bära glasögon med allt vad det innebär.
Ja klart att man avstår op om ögonläkaren rekommenderar det.

Angel
2017-12-12, 21:19
Någon mer som gjort som kan berätta hur det är nu?


Jag funderar på att göra en FS Lasik på Memira.
Har 0,5 på ena ögat och 0,7 på andra men tyvärr även astigmatism så jag ser dåligt på alla avstånd.

Dreas
2017-12-12, 21:27
Någon mer som gjort som kan berätta hur det är nu?


Jag funderar på att göra en FS Lasik på Memira.
Har 0,5 på ena ögat och 0,7 på andra men tyvärr även astigmatism så jag ser dåligt på alla avstånd.Jag är fortfarande nöjd, ena ögat är lite sämre så jag ska ta tillfället i akt och få ena ögat fixat igen.

Ena ögat är ibland torrt, mest på vintern när klimatet är det med. Annars helnöjd. Inga glasögon och linser är så sjukt skönt!

Astagmatism är hackig hornhinna va? Det hade jag med.

Angel
2017-12-12, 21:38
Jag är fortfarande nöjd, ena ögat är lite sämre så jag ska ta tillfället i akt och få ena ögat fixat igen.

Ena ögat är ibland torrt, mest på vintern när klimatet är det med. Annars helnöjd. Inga glasögon och linser är så sjukt skönt!

Astagmatism är hackig hornhinna va? Det hade jag med.

Hackig vet jag inte, men inte helt rund så ljuset bryts fel.

Vad hade du för synfel? Vad gjorde du för op?
Hur längesen?

Snubben
2017-12-12, 21:43
Någon mer som gjort som kan berätta hur det är nu?


Jag funderar på att göra en FS Lasik på Memira.
Har 0,5 på ena ögat och 0,7 på andra men tyvärr även astigmatism så jag ser dåligt på alla avstånd.

Då tror jag vi hade liknande synfel. Jag gjorde det nu för ett par år sedan och är fortfarande supernöjd. Börjar märka av att åldern tar ut sin rätt men inget jag besväras av. Den komplikationen som sitter i är att när det blåser kallt ute så börjar ögonen rinna, mer än vanligt.

Men fortfarande värt varenda krona.

Dreas
2017-12-12, 21:48
Hackig vet jag inte, men inte helt rund så ljuset bryts fel.

Vad hade du för synfel? Vad gjorde du för op?
Hur längesen?Gjorde en LASIK för 3 år sedan.

Synfel oklart.

shut teh face
2017-12-13, 08:37
Jag var på väg att göra, jag har det som förmån via jobbet så det dras på lönen typ 4000 kr i tre månader.

Tänkte göra en LASEK på Vårda men tyvärr så visade testerna att min ena hornhinna var för tunn så de vågade inte göra det.

En gång hade de opererat ändå och då hade patienten fått Keratokonus på det ögat.

MackeJuve
2017-12-13, 09:21
Jag är inte dum i huvudet; jag förstår att om man väljer mellan att ha perfekt syn och synfel så väljer man det förstnämnda. Men ni som har gjort det, vad var den största anledningen till ert beslut?

Jag har haft synfel i åtminstone 15 år. Har inte ens funderat över en laseroperation. Lins-fixandet tar mig kanske en minut dagligen och dagens upplagor är ju så pass bra att man till och med kan sova med dom. Den enda riktiga begränsningen jag känner är att jag inte kan öppna ögonen under vattnet, men det känns inte jätteviktigt längre :D

ARMSTARK
2017-12-13, 09:38
Jag såg dåligt sen barnsben, -5 för dem som förstår, när eximerlasern kom i slutet på 80-talet tvekade jag inte en sekund. Tyvärr har det gått tillbaka lite sen dess men inte mer än att jag kan köra bil och så, jobbigt när det är mörkt bara, då ser jag riktigt dåligt.

delta_mats
2017-12-13, 09:47
Jag är inte dum i huvudet; jag förstår att om man väljer mellan att ha perfekt syn och synfel så väljer man det förstnämnda. Men ni som har gjort det, vad var den största anledningen till ert beslut?

Jag har haft synfel i åtminstone 15 år. Har inte ens funderat över en laseroperation. Lins-fixandet tar mig kanske en minut dagligen och dagens upplagor är ju så pass bra att man till och med kan sova med dom. Den enda riktiga begränsningen jag känner är att jag inte kan öppna ögonen under vattnet, men det känns inte jätteviktigt längre :D

För mig handlade det om att så många aktiviteter blev lidande av att bära brillor. Kampsport, slalom, köra hoj, bada, träna, dyka osv. Linser kanske kan underlätta i några avseenden men knappast alla. Att slippa putsa glasögon,tvätta linser, köpa nya titt som tätt är också en enormt stor fördel.

Dreas
2017-12-13, 11:03
Jag är inte dum i huvudet; jag förstår att om man väljer mellan att ha perfekt syn och synfel så väljer man det förstnämnda. Men ni som har gjort det, vad var den största anledningen till ert beslut?

Jag har haft synfel i åtminstone 15 år. Har inte ens funderat över en laseroperation. Lins-fixandet tar mig kanske en minut dagligen och dagens upplagor är ju så pass bra att man till och med kan sova med dom. Den enda riktiga begränsningen jag känner är att jag inte kan öppna ögonen under vattnet, men det känns inte jätteviktigt längre :DKomma ihåg att köpa linser, sparar pengar på operationen, slipper komma ihåg linsvätska i tid och otid. Frihetskänsla.

Gör det och du fattar :)

MackeJuve
2017-12-13, 12:04
För mig handlade det om att så många aktiviteter blev lidande av att bära brillor. Kampsport, slalom, köra hoj, bada, träna, dyka osv. Linser kanske kan underlätta i några avseenden men knappast alla. Att slippa putsa glasögon,tvätta linser, köpa nya titt som tätt är också en enormt stor fördel.



Komma ihåg att köpa linser, sparar pengar på operationen, slipper komma ihåg linsvätska i tid och otid. Frihetskänsla.

Gör det och du fattar :)

Köper till hundra procent att det måste vara en härlig frihetskänsla när man väl har gjort det. Jag har också gått i tankarna om operation, men det var förut, innan linserna blev bättre. Då tyckte jag att jag begränsades en del. Det var lite planering om jag skulle sova över hos någon och linserna hade dessutom en ovana att skava i ögonen.

Tankarna har dock försvunnit helt de senaste åren. Nu köper jag linser två gånger per åt, en halvårsförbrukning åt gången. Jag kan ha dom inne fem dygn i sträck om det skulle krävas. De skaver aldrig och rengöringen ägnar jag lite tid.

OBS: Jag säger inte "laseroperation är inte värt" :D Var mest intresserad av fördelarna som ni har upplevt då de nackdelar som finns med synfel för egen del i princip har raderats med åren.

Angel
2017-12-13, 12:16
Jag har ju toriska linser och de är ett helvete, åker runt skaver torra osv.

Termy
2017-12-13, 12:29
Frihetskänslan var värd varenda slant, att slippa glasögon efter 16 år med det (och några år med linser).

timoat
2017-12-13, 13:08
Hur var det nu med "man måste göra om operationen efter x antal år", ligger det nån sanning i det?

R0B
2017-12-13, 13:28
Beroende på vad för operation (jag har inte koll på alla) så ja. Ögat jobbar alltid till att försöka återställa sig. Så synfelet kommer tillbaka, och du kan inte dra en lasersats i ögat hur många gånger som helst, material att skära i tar slut.

Sen åldras givetvis ögonen förövrigt också, och med åldern kommer andra fel och eller gör att redan existerade fel blir värre.

Dom flesta hävdar 10 år har jag sett, men jag har 2 känningar där ena parten fick göra om ett öga efter 4 år och den andra båda efter 5. Så ja, är det värt det med de linser som finns nu?

MackeJuve
2017-12-13, 13:30
Vad har ni betalt för operationen?

Vinter
2017-12-13, 14:12
35000 för 12 år sedan. Bästa jag gjort tror jag. Har inga negativa effekter.

Resultatet beror mycket på hur nära gränserna man ligger på sitt synfel. Helst ska man ha ett medelmåttigt synfel.

Spiffy
2017-12-13, 15:10
men det var förut, innan linserna blev bättre.

Vad har du för linser som är så jäkla bra att det knappt hade varit bättre att slippa dem?

Diomedea exulans
2017-12-13, 15:14
http://www.edugeek.net/attachments/forums/general-chat/17023d1359987408-laser-eye-surgery-superman-laser-eyes-chrisreeve.jpg

High1ander
2017-12-13, 15:21
Hade 0,5 på vardera öga, med bäst 1.0 med linser, någon dag efter operation hade jag 1,2. Så för min del gjorde laser att jag kunde se bättre än vad linser kunnat göra. Kostade 28000kr tror jag, normalpris var 35000kr.

MackeJuve
2017-12-13, 16:28
Vad har du för linser som är så jäkla bra att det knappt hade varit bättre att slippa dem?Jag har inte namnet i huvudet men extra syresatta månadslinser.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MackeJuve
2017-12-13, 16:30
Hade 0,5 på vardera öga, med bäst 1.0 med linser, någon dag efter operation hade jag 1,2. Så för min del gjorde laser att jag kunde se bättre än vad linser kunnat göra. Kostade 28000kr tror jag, normalpris var 35000kr.Okej, gött! Jag minns inte exakt vad jag betalar för linser men uppskattningsvis skulle jag ju börja spara in pengar inom ca 15 år efter operation. Det är ju ingenting i.o.m. att jag är 26 och har några år kvar i livet efter 41 ;)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Dreas
2017-12-13, 18:34
Vad har ni betalt för operationen?Efter bruttolöneavdrag, 2k tillbaka via Lensway och bra planering av just avdraget räknade jag ut att det kostade 24 000 tror jag.

Angel
2017-12-13, 18:59
Mitt företag hade inte bruttolöneavdrag sa lönekontoret, inte deras policy.

Mmmhm, fel svar tänkte jag och kontaktade HR-chefen som nu lovat att lyfta det med företagsledningen på deras möte i januari.

Filipb
2017-12-13, 19:05
Kom undan med 9500x2 hos Vårda tack vare deras sommarkampanj. Ord. pris var nog 14500. Använde mig av deras "NoCut"-metod. Väldigt nöjd. Opererade ögonen 2014

Snubben
2017-12-13, 20:11
Köper till hundra procent att det måste vara en härlig frihetskänsla när man väl har gjort det. Jag har också gått i tankarna om operation, men det var förut, innan linserna blev bättre. Då tyckte jag att jag begränsades en del. Det var lite planering om jag skulle sova över hos någon och linserna hade dessutom en ovana att skava i ögonen.

Tankarna har dock försvunnit helt de senaste åren. Nu köper jag linser två gånger per åt, en halvårsförbrukning åt gången. Jag kan ha dom inne fem dygn i sträck om det skulle krävas. De skaver aldrig och rengöringen ägnar jag lite tid.

OBS: Jag säger inte "laseroperation är inte värt" :D Var mest intresserad av fördelarna som ni har upplevt då de nackdelar som finns med synfel för egen del i princip har raderats med åren.

Det var så jag körde sen fick jag allergisk reaktion mot linserna, ögonlocken svullnade och började vara....

Angel
2017-12-15, 17:20
Tid bokad i slutet av januari!

Dreas
2017-12-15, 21:41
Tid bokad i slutet av januari!Lycka till, blir det Lasik eller Lasek?

Angel
2017-12-15, 22:55
Lycka till, blir det Lasik eller Lasek?

FS LASIK på Memira