handdator

Visa fullständig version : vad tror ni om detta schema?


bjorn12
2012-12-01, 22:47
frukost

100g Kalkon
200g (5st) Äggvita
30g (2st) Äggula
100g Tomat/Paprika
3dl Apelsinjuice
3st Omega-3 ex. FishOil alt. Myo D
1st Multivitamin/mineral ex. OptiMen alt. MultiPro32X
10g Kreatin Monohydrat ex. Mikroniserat Kreatin
Kcal 538 Protein 50g Kolhydrat 32 Fett 20,5g

200g Kalkon/Kycklingfile/Magert nötkött alt. mager fisk.
100g Potatis
200g Blandade grönsaker
Kcal 507 Protein 51g Kolhydrat 46,5g Fett 11g


1-2 skopor Fitnessguru Power
Kcal <4 Protein 0g Kolhydrat 5g Fett 0g

50g (2 skopor) Fitnessguru One Whey
40g Vitargo alt. DGC
10g Kreatin Monohydrat ex. Mikroniserat Kreatin
Kcal 360 Protein 46g Kolhydrat 44g Fett 1g

200g Kalkon/Kycklingfile/Magert nötkött alt. mager fisk.
250g Potatis
200g Blandade grönsaker
Kcal 507 Protein 51,5g Kolhydrat 46,5 Fett 11g

2 skopor Fitnessguru One Whey
Kcal 350 Protein 38g Kolhydrat 9 Fett 18g

Kvarg (kesella lätt) alt. Cottage Cheese (minikeso)
Funlight Wildberrys (Valfri mängd, blandas med kvargen)
30g mandel pga nötallergi
3st Omega-3 ex. FishOil alt. Myo D
Kcal 188 Protein 32g Kolhydrat 9g Fett 25g


Kcal 2465 Protein 269g Kolhydrat 189g Fett 83g
Cirka energifördelning (E%) Protein 45% Kolhydrat 35% Fett 20%


möjligt att man drar ner lite på proteinet till kanske 200G med tanke på vikten ca 80 KG 180CM lång. och kanske ökar lite på fettet för att få i sig mer kcal.


är relativt vältränad just nu men långt ifrån vad jag en gång var. har varit dålig med kosten sista året pga diverse saker som gjort att jag tappat lusten att göra något.


så vad tror ni erfarna kroppsbyggare om schemat? är proteinintaget överdrivet för att bygga muskler utan att bli allt för plumsig och behöva deffa ner sig. man brukar ju höra 2ggr/kg av kroppsvikt, medans andra säger överdosera. har som mål att komma i form till sommaren, även om jag kommer fortsätta stenhårt även under och efter.

nitz
2012-12-02, 17:44
Personligen skulle jag sänka proteinet lite och dra upp kolhydraterna.
Vad är målet? Upp i vikt? Stanna i vikt?
Ser att du skriver att du vill bygga muskelmassa, men rent konkret hur är det tänkt?
Hur tränar du?

bjorn12
2012-12-02, 19:50
ja var också inne på att sänka protein just pga att de är överdosering. målet är faktiskt att komma i så bra form som möjligt under en 6 månaders period. ja kommer träna gym 5-6 gånger i veckan och ligga på ett kcal överskott på ca 500. vill mer göra detta som ett experiment. ja blir helt enkelt mer seriös när jag har kortsiktiga mål. är inte ute efter att försöka bli särskilt stor. jag kommer givetvis träna efter också. gjorde en 3 månaders diet och fick grymma resultat förra året. därför ja tänkte att man skulle ligga på mer protein än vanligt för kcal och dra ner på kolhydrater.

kanske inte exakt så där mycket men.

nitz
2012-12-03, 00:29
ja var också inne på att sänka protein just pga att de är överdosering. målet är faktiskt att komma i så bra form som möjligt under en 6 månaders period. ja kommer träna gym 5-6 gånger i veckan och ligga på ett kcal överskott på ca 500. vill mer göra detta som ett experiment. ja blir helt enkelt mer seriös när jag har kortsiktiga mål. är inte ute efter att försöka bli särskilt stor. jag kommer givetvis träna efter också. gjorde en 3 månaders diet och fick grymma resultat förra året. därför ja tänkte att man skulle ligga på mer protein än vanligt för kcal och dra ner på kolhydrater.

kanske inte exakt så där mycket men.
Så som jag personligen ser det så blir protein bara väldigt dyr energi om man äter överdrivet rejäla mängder av det.
Med din träning och dina stats ser jag det ytterst osannolikt att 2465 skulle vara ett överskott på 500 kcal, dock kan jag tycka att 250 kcal vore ett lämpligare överskott hur som, men jag skulle gissa på att de siffrorna du skriver ut förmodligen är balans eller lägre.
Hur mycket äter du när du ligger still i vikt på ett ungefär?
Hur kom du fram till siffrorna du använder dig av?

bjorn12
2012-12-03, 07:14
ja äter pasta,potatis,ris,magert kött, kesella, grönsaker, dricker protein. har rätt hyfsad koll på maten. de jag dock aldrig testat är att dra ner på andra saker och ligga på hög proteinhalt. är säkert bara dumt, men med tanke på att ja ska försöka göra en drastisk förändring på 6 månader så kommer jag inte hinna deffa märkvärt, och folk är ju lite oense vad gäller proteinmängden. vissa säger 2g/kg av kroppsvikten, medans andra säger mer eller mindre. schemat hittade jag på internet någonstans. "öka vikt utan att lägga på dig fett", säkert bara för att sälja protein eller något vad vet jag. men eftersom att jag inte testat så söker jag svar:)


vad tror du skulle vara smartast, 10 kg viktökning under 6 månader.. lägga på sig säg 15 kg och deffa ner 5. eller köra långsamt 10kg, 0,5 kg/vecka och stanna där.

tror du att man kan göra någon märkvärd skillnad på 6 månader?


tack för svaren.

nitz
2012-12-03, 11:32
ja äter pasta,potatis,ris,magert kött, kesella, grönsaker, dricker protein. har rätt hyfsad koll på maten. de jag dock aldrig testat är att dra ner på andra saker och ligga på hög proteinhalt. är säkert bara dumt, men med tanke på att ja ska försöka göra en drastisk förändring på 6 månader så kommer jag inte hinna deffa märkvärt, och folk är ju lite oense vad gäller proteinmängden. vissa säger 2g/kg av kroppsvikten, medans andra säger mer eller mindre. schemat hittade jag på internet någonstans. "öka vikt utan att lägga på dig fett", säkert bara för att sälja protein eller något vad vet jag. men eftersom att jag inte testat så söker jag svar:)


vad tror du skulle vara smartast, 10 kg viktökning under 6 månader.. lägga på sig säg 15 kg och deffa ner 5. eller köra långsamt 10kg, 0,5 kg/vecka och stanna där.

tror du att man kan göra någon märkvärd skillnad på 6 månader?


tack för svaren.
Det finns ingen direkt evidens vad jag vet som säger att över 2x vore direkt gynnsamt vad jag vet så där är min personliga åsikt att det är meningslöst.

Du kommer med största sannolikhet inte lägga på dig 10 kg ren muskelmassa utan fett på 6 månader.
Jag skulle nog satsa på 1 kg per månad och sedan utvärdera hur jag vill gå vidare efter några månader.

Skillnad kommer det bli, dessutom så tycker jag inte man ska tänka så mycket på exakt hur stor skillnaden kommer bli på en bestämd tidsperiod, genom att styrketräna så blir det ju alltid bättre än utgångsläget hur som.