handdator

Visa fullständig version : Seriöst, hjälp mig med min dumma stickning.


Lågpastöriserad
2012-12-01, 22:03
Hej,

Jag får spel på min baksida axel...eller var fan det än är. Grejen är den att jag får en "stickning" (som en smal kniv) som uppstår från ingenstans. Men den uppstår framför allt när jag kör övningar som hantelsidolyft, axelpress och shrugs. Det kan också uppstå när jag kör knäböj (stången ligger ju på mina traps, då sticker det till ibland).

Va fan ska jag göra åt detta...!?!?! Besökt naprapat, sjukgymnast och akupunktör. Sjukgymnasten rekommenderade några "bög"-övningar där man träffar rotatorcuffen, man har typ hanteln vid sidan om magen och drar armen ut och in. Vet ni vad grejen är med denna övning...? Den ger mig MER smärta i området än vad 1000kgs shrugs gör.

Vad bör jag göra? Ska jag lägga av med hela min karriär inom fitness-världen p.g.a. en idiotisk stickning som uppstår någonstans i traps/bakre axel området? Jag kan aldrig självorsaka smärtan (hur jag än försöker). Shrugs är det ultimata för att aktivera smärtan. Då känns det som en elektrisk kortvarig knivstuck i det området jag pratat om.

Jag blir fan ledsen över det här. Akupunkören pratade något om triggerpunkter i det området, men jag har redan gått på två traditionella behandlingar ju. Sjukgymnasten sa inget vettigt. Naprapaten pratade något om att jag omedvetet höjer min ena traps (i den traps som jag har ont i d.v.s), vilket innebär att den konstant är aktiverad. Jag skulle typ skjuta ner mina traps.

Rekommenderas allt som allt att fortsätta träna och undvika övningar som ger mig direkt smärta, d.v.s. typ alla axelövningar och roddövningar. Kör jag roddövningar känner jag direkt hur det hugger till i området, men inte när jag kör pull-ups eller chins.

Jag känner bara att denna smärta hämmar hela min riktiga passion för träning. Jag känner mig så begränsad och låter som en tjej "Åh, nej. Jag kan inte. Kan få ont i det området, du vet...". Hur kul är det? Fy helvete, vad jag avskyr detta.

Snälla, hjälp mig, era intelligenta varelser! :-(

Järvskan
2012-12-02, 00:17
Svårt att ge några konkreta svar när man inte vet exakt det sticker till.

Har du provat byta ut "bögövningarna" mot andra övningar?
Hur är din hållning, har du gamnacke?

Om du har en axelväska så bör du undvika att bära väskan på den onda axeln...

Jag avvaktar med ytterligare spekulationer tills du svarat hur din hållning ser ut..

Lågpastöriserad
2012-12-02, 00:26
Svårt att ge några konkreta svar när man inte vet exakt det sticker till.

Har du provat byta ut "bögövningarna" mot andra övningar?
Hur är din hållning, har du gamnacke?

Om du har en axelväska så bör du undvika att bära väskan på den onda axeln...

Jag avvaktar med ytterligare spekulationer tills du svarat hur din hållning ser ut..

Det har jag absolut förståelse för. Min hållning är ganska så bra. Fast enligt min naprapat skulle jag slappa av i mina traps (d.v.s. inte skjuta dem uppåt - som med en shrug typ) och samtidigt inte försök dra tillbaka skulderbladen alldles för mycket (brukar annars göra för att få en bra hållning).

Tacksam för din hjälp! :)

Lågpastöriserad
2012-12-02, 00:36
Okej, gjorde en snabb bild här. Den översta ringen är där jag upplever att smärtan uppstår. Fast grejen är att jag är inte 100% säker på att det är just där (vilket kan låta konstigt, men det är sant).

http://postimage.org/image/otfzw1kpp/

Den mindre svarta ringen ringade jag in av en anledningen som jag ännu ej berättat för någon. En gång låg jag i min säng och masserade det området. Upplevde en slags träningsvärk just där, så jag masserade med fingrarna (ganska kraftigt emellanåt). Gjorde samma sak på andra sidan, men kände inte alls av någon "träningsvärk". Dagen efter vaknade jag upp och fick sådär typ 20-30 stickningar. Jag har typ aldrig fått sådär många stickningar på en och samma dag. Räckte med att jag låg i sängen och så kände jag stickningarna.

Skrev detta mest för att hjälpa dig. Det kan t.o.m. vara så att stickningen uppstår vid det området, vilket var det som naprapaten också var lite inne på. Men jag inte säker.

Ibland när jag helt random sträcker ut min vänstra arm (sett bakifrån) så sticker det till någonstans där igen. Kan hända när som helst och kan ej tvingas fram av mig :-/

pezrulezhaakon
2012-12-02, 00:59
Lågpastöriserad

Spontant låter det som överbelastning i rotatorcuffens utåtrotatorer. Det får man oftast av felaktigt utförande i en rad olika övningar.

Järvskan
2012-12-02, 01:06
Måste ta och sova över saken..

Om jag nu ändå ger ett svar innan jag går och sover: Boka tid till en hårdhänt massör och få trapzen + bakre axlarna uppmjukade. Försök också byta ut rotartorcuffövningarna till något som inte smärtar. Kan hända att du klarar av rotatorcuffövningarna om du får musklerna uppmjukade

Lågpastöriserad
2012-12-02, 01:24
Lågpastöriserad

Spontant låter det som överbelastning i rotatorcuffens utåtrotatorer. Det får man oftast av felaktigt utförande i en rad olika övningar.

Jaså? Hmm, jag har också funderat länge på om jag kört fel i någon övning. Jag vet om att jag drog till med 120 KG i marklyft (med bälte och remmar). Kan hända att jag tog i alldeles för hårt? Glömde nämna att det även gör ont när jag kör marklyft. Men hur löser man det problemet då? Men det är mycket möjligt att jag gjort något fel i någon övning. Frågan är dock vilken ^^

Måste ta och sova över saken..

Om jag nu ändå ger ett svar innan jag går och sover: Boka tid till en hårdhänt massör och få trapzen + bakre axlarna uppmjukade. Försök också byta ut rotartorcuffövningarna till något som inte smärtar. Kan hända att du klarar av rotatorcuffövningarna om du får musklerna uppmjukade

Ingen som helst fara, du! Så ska jag bara boka en tid hos en random hårdhänt massör och be om att få bli ordentligt i masserad i det området?

För övrigt kan jag även känna av en del stickningar om jag kör massa armhävningar hemma. Jag är väldigt noggrann med min teknik, men ändå smärtar det till. Det kan t.ex. gå en hel vecka utan stickningar. Sedan får jag för mig att köra några set med armhävningar till failure. Sakta men säkert kommer stickningarna fram igen.

Tack så mycket för eran hjälp, killar! :)

Lågpastöriserad
2012-12-02, 01:38
Bicepscurl gör också att det smärtar till ordentligt, även om jag ställer mig mot en vägg och kör med lätta vikter. Förresten, ni vet 'spetsen' på skulderbladet vid trapsen typ? (den spetsiga skelettbiten ni kan känna typ). Det området stramar ihop avsevärt när jag kör 10KGs hantelpress. Efter det börjar stickningar komma om jag fortsätter att kämpa emot detta.

Det är helt sinnes hur denna stickningen begränsar hela min träning. Allt blir bara sabbat. Skit också! :( Massör är väl det enda jag egentligen inte prövat på.

Jag kanske borde testa på att gå till andra mer dyrare sjukgymnaster och hoppas på något bättre svar? Jag kan inte hålla på såhär och ingen j-vel verkar veta vad felet är.

pezrulezhaakon
2012-12-02, 01:45
Lågpastöriserad

Jo, det kan vara många övningar. Den gemensamma nämnaren i dessa fall är att man utåtroterar överarmsbenet samtidigt som man kör olika övningar.

Håller du tex smalare än axelbrett i biceps med stång så kompenserar axelleden med att utåtrotera överarmen.
Sidolyft med hantel eller CC är nog två av de vanligaste övningarna med teknikbrister, då armbågen ändrar riktning under övningsrörelsen.
Övningar för bakre delta i diverse varianter är vanliga orsaker.
Bänkpress i smith är också vanligt att man gärna låter cuffens utåtrotatorer arbeta onödigt mycket.
Biceps (stående) i CC med rep är en kandidat.

Det finns många fler.

Nu när du väl har fått problemet så blir det tillbaka till ritbordet några veckor och verkligen slipa bort ovanstående problem om de känns igen.

Lågpastöriserad
2012-12-02, 01:54
Lågpastöriserad

Jo, det kan vara många övningar. Den gemensamma nämnaren i dessa fall är att man utåtroterar överarmsbenet samtidigt som man kör olika övningar.

Håller du tex smalare än axelbrett i biceps med stång så kompenserar axelleden med att utåtrotera överarmen.
Sidolyft med hantel eller CC är nog två av de vanligaste övningarna med teknikbrister, då armbågen ändrar riktning under övningsrörelsen.
Övningar för bakre delta i diverse varianter är vanliga orsaker.
Bänkpress i smith är också vanligt att man gärna låter cuffens utåtrotatorer arbeta onödigt mycket.
Biceps (stående) i CC med rep är en kandidat.

Det finns många fler.

Nu när du väl har fått problemet så blir det tillbaka till ritbordet några veckor och verkligen slipa bort ovanstående problem om de känns igen.

Hmm, jag har hållt i stången smalare än axelbrett i biceps flera gånger sedan månader/år tillbaka, då jag alltid upplevt en bättre mer isolering av biceps på så vis. Sidolyft har jag med största garanti haft fel teknik i, men jag har bara kört på ändå (samma sak med bakre axlar).

Nåja, det är bra teorier i vilket fall. Tack. Ska fundera på detta! :)

pezrulezhaakon
2012-12-02, 02:26
Lågpastöriserad

Då har du slösat tid om du håller smalare än axelbrett i bicepsövningar med fast grepp. (stång)
Mindre effektivt muskulärt och mer skapande av onödiga risker i armbåge och axelled.

Lågpastöriserad
2012-12-04, 01:00
Lågpastöriserad

Då har du slösat tid om du håller smalare än axelbrett i bicepsövningar med fast grepp. (stång)
Mindre effektivt muskulärt och mer skapande av onödiga risker i armbåge och axelled.

Hmm, oj...:( Ska bli ändring, pez! ^^

Läste en intressant grej här:

http://www.ideafit.com/fitness-library/trapezius-strain-upper-trapezius-pain

Låter som mig.

pezrulezhaakon
2012-12-04, 02:19
Lågpastöriserad

Japp, det där är ganska vanligt. Överanvända traps ger bla smärtproblem på olika ställen runt axelpartiet, nacken och huvudet.
Bicepsövningar generellt som utförs för tungt hos de allra flesta så kan man se en samtida shrugrörelse.

Lågpastöriserad
2012-12-06, 00:14
Lågpastöriserad

Japp, det där är ganska vanligt. Överanvända traps ger bla smärtproblem på olika ställen runt axelpartiet, nacken och huvudet.
Bicepsövningar generellt som utförs för tungt hos de allra flesta så kan man se en samtida shrugrörelse.

Övertränade traps har jag nog haft sedan jag typ började styrketräna. Helvete vilka besvär.

Jag skiter i detta nu. Ska slösa 1000-tals kronor tills jag har någon kunnig sjukgymnast eller akupunktör som kan hjälpa mig med detta skitet. Jag förstår helt och hållet att ingen kan riktigt relatera till detta och samtidigt är det svårt att förklara mitt problem. Klarar inte ens av att peka ut vart smärtan uppstår exakt, även om det kan uppstår 30 gånger under en dag.

Nåja, tack för era svar. Jag ska fixa det här...:)