handdator

Visa fullständig version : Program för styrka, uthållighet och explosivitet


Jagger
2012-12-01, 14:57
Hej

Jag skulle behöva hjälp med ett program med avseende på styrka, uthållighet och explosivitet. Jag håller på med muay thai och bjj och klättrar även ett par gånger i månaden. Jag undrar nu hur ni skulle utforma ett träningsprogram med fokus på just det jag tidigare nämnde. I varken muay thai, bjj och klättring är det fördelaktigt med stora muskler och onödig vikt, så jag skulle vilja få så mycket uthållighet och styrka som möjligt utan att gå upp i onödig vikt.

Jag tänker spontant att kroppsviktsövningar kan vara bra för uthållighet men inte så mycket styrka och för explosivitet köra lite plyometrics och olympiska lyft?

Är det någon som håller på med liknande sporter och kan dela med sig av tips?

Tack på förhand

Jagger
2012-12-03, 09:10
Någon ide att bumpa?

mikaelj
2012-12-03, 10:32
Du VILL ha styrka. Du går bara upp i vikt om du äter mer mat än innan.

Ristretto
2012-12-03, 10:42
Du VILL ha styrka. Du går bara upp i vikt om du äter mer mat än innan.

+1
Man går inte upp i vikt av att enbart träna, vilket många inte verkar förstå.

Lychgate
2012-12-03, 13:21
Tungt 5x5 på gymmet med mycket basövningar för styrka/explosivitet. Muskeluthålligheten får du av din övriga träning.

LkpgOL
2012-12-04, 06:51
Olympiska lyft. Vet många kampsportare som kombinerar OL och sin specifika gren. Valet av OL bygger nog i dem flesta fall på att man vill öka i styrka och explosivitet men behålla sin smidighet.

NNIF
2012-12-04, 08:01
några ideer: http://www.styrkelabbet.se/sla-hardare-7-styrkeovningar-for-kampsportare/