handdator

Visa fullständig version : Sittande militärpress MED ryggstöd


Rawsteel
2012-11-30, 22:51
Har läst att det är "bättre" att utföra denna övning utan stöd och att det ska vara skonsammare mot ryggen, min erfarenhet går dock emot detta.
Jag har en buktande disk och när jag kör utan ryggstöd så gör det ont efter 1-2 sets men med ryggstöd så funkar det bra.
Så så jag måste fråga er som predikar att man ska köra utan stöd, vad gör det bättre?

Mvh

Fyllot
2012-11-30, 22:55
Bukmuskulaturen får jobba mer när du står. Sitter du så kan pressa dig mot stödet med bröstryggen och på så vis orka mer. Vad som är bäst beror nog mer på dina mål, brukar variera beroende på humör. En fördel med stående är att man lätt kan släppa vikten om det blir för tungt.....desto knepigare när man sitter.

Rusk
2012-11-30, 23:00
Bukmuskulaturen får jobba mer när du står. Sitter du så kan pressa dig mot stödet med bröstryggen och på så vis orka mer. Vad som är bäst beror nog mer på dina mål, brukar variera beroende på humör. En fördel med stående är att man lätt kan släppa vikten om det blir för tungt.....desto knepigare när man sitter.

Sant men även ståendes så använder folk olika tekniker för att orka mer.

Ballt
2012-11-30, 23:07
Sant men även ståendes så använder folk olika tekniker för att orka mer.

vad tänker du på då för något? att kicka med fötterna? fast då är det ju inte längre militärpress man kör :)

Beelz
2012-11-30, 23:29
Har läst att det är "bättre" att utföra denna övning utan stöd och att det ska vara skonsammare mot ryggen, min erfarenhet går dock emot detta.
Jag har en buktande disk och när jag kör utan ryggstöd så gör det ont efter 1-2 sets men med ryggstöd så funkar det bra.
Så så jag måste fråga er som predikar att man ska köra utan stöd, vad gör det bättre?

Mvh

Du kanske står tokigt? Böjer ryggen fel?

pezrulezhaakon
2012-12-01, 02:35
Rawsteel

Mer skonsamt för ryggen att stå än att sitta utan/med ryggstöd. Det beror på att belastningsriktningen kommer i en mer fördelaktig linje genom kotpelaren. Förutsatt att du nu tår still och inte böjer/vrider kroppen på nåt knepigt sätt.

SteelPulse
2012-12-01, 11:26
Jag måste nog tagga ner på min stående pressar, har en tendens att att luta överkroppen bakåt och känner på så sätt att det tar i ländrygg. Detta är inget vidare om jag förstår saken rätt?

agazza
2012-12-01, 11:29
Man ska väl inte svanka ifall man har ryggstöd, utan ha stöd för hela ryggen, så bör det väl vara mindre risk.

Tanken är väl att man inte ska utföra militärpress för tungt men vet man vad man gör så ser jag skaderisken som liten.

Jag kör med ryggstöd och ROM ner till nacken. Bakom huvudet.

Fyllot
2012-12-01, 11:39
Jag måste nog tagga ner på min stående pressar, har en tendens att att luta överkroppen bakåt och känner på så sätt att det tar i ländrygg. Detta är inget vidare om jag förstår saken rätt?

Naturlig svank och låt axlarna få jobba och är det för tungt så försök inte pressa med fötterna eller bröstet mot stödet. Du behöver inte särskilt mycket vikt i axelövningar.

SteelPulse
2012-12-01, 11:43
Naturlig svank och låt axlarna få jobba och är det för tungt så försök inte pressa med fötterna eller bröstet mot stödet. Du behöver inte särskilt mycket vikt i axelövningar.Jo, är bara så förbannat viktkåt.
Men jag hör vad säger och kommer att ta ditt råd.

pezrulezhaakon
2012-12-01, 13:47
agazza

Press bakom nacken är en korkad och onödig övning.

De personerna som svankar sittande med ryggstöd är de som har lite sämre rörlighet i axelpartiet. Eller så vill de lyfta mer vikt för bröstet blir mer aktivt.