handdator

Visa fullständig version : Cardio (HIIT) efter styrkepass


monsa123
2012-11-30, 20:38
Hej,

Känner att det är dags att "deffa" lite nu efter jul, dvs. få ner kroppsfettet en aning. Är 187 cm, 93 kg~ och har en 12-13% bf. Ska gå ner på en 4-dagar splitt och tänkte se vad ni tycker är bäst. Jag känner att mina gympass alltid är stenhårda och de bränner mycket såklart men kan jag slänga in 10 minuter HIIT på cykeln typ direkt efter passet?

Läste att Jeff Seid körde 10 min HIIT på vissa styrkedagar men vet inte om han körde det i anslutning till passet eller senare under dagen... Kost är #1 såklart men ska jag komplettera med nån sorts cardio utöver 4 styrkepass?

HIIT eller powerwalks eller vila helt på vilodagarna? Ska jag strunta i cardio helt de dagarna jag lyfter? är -500 kcal ett bra mål? Dvs. om jag behöver ca. 3000 kalorier nu för att behålla vikten så ska jag lägga mig på 2500~?

Tacksam för svar!

Lychgate
2012-11-30, 20:44
-500kcal låter bra.

För bäst resultat bör konditionsträningen läggas så långt ifrån styrketräningen som praktiskt möjligt. På vilodagarna om du orkar med mängden träning. Sen kan du skippa det helt om det endast är i syfte att förbruka energi med viktnedgång som mål, anpassa kosten istället.

monsa123
2012-11-30, 20:57
Mm.

"HIIT all the way! I do ten minutes of HIIT every other day. I jump on the bike, keep my RPM over 120 for 30 seconds on level 15, then bump down to level 5 for 30 seconds at a comfortable rate. I do this for 10 minutes straight."

Säger Jeff Seid, en ung fitnessmodell.

Men han verkar som sagt köra cardio under samma dag men han kanske kör det med ett tags mellanrum. Om det är någon sorts cardio jag är intresserad av förutom bra kost och styrketräning så är det just HIIT.

http://www.simplyshredded.com/jeff-seid.html

Lychgate
2012-11-30, 21:04
Kör HIIT om du vill, cykel eller crosstrainer för att minimera skaderisken då du antagligen är muskulärt trött efter styrketräningen.

Jag hade dock tagit allt Jeff säger med en nypa salt då jag misstänker att han äter mer än kycklingfiléer och proteinshakes.

monsa123
2012-11-30, 21:19
Fast den där killen har kört väldigt sträng sen han var 13. Har han kört seriöst i 5 år så skulle det gå att uppnå. Han kan ha skött kosten exceptionellt under dessa år och aldrig slarvat. Han sa själv att han bara missat 1 gympass under alla år.

abstract
2012-12-01, 06:45
Nu har jag ingen aning om just Jeff men....


Jag hade dock tagit allt Jeff säger med en nypa salt

... det här är allmänt ganska sunt om hur man ska se på sådana här saker man läser på nätet,

Han sa själv att han bara missat 1 gympass under alla år.

och det här är det inte.